faf wrote:Sellainen kehitysehdotus jatkoa ajatellen, että mielestäni noita AO:iden välistä toimintaa voisi jotenkin pyrkiä yhdistelemään. Siis silleen, että ei olisi kokonaan erilliset vaan pikemminkin vaikka päällekäiset. Nykyisellään meillä on usein 10-15 ihmistä lentelemässä, mutta menee vähän hukkaan kun porukka jakautuu kolmelle täysin erilliselle alueelle n. 5 nuppia per alue.
Esim. nyt meillä AO Bravolla oli kaksi A-10 konetta, tulenjohtaja, ja yksi kuljetuskopteri jonka tehtävänä oli siirrellä tulenjohtajaa paikasta toiseen. Tämä toimi mielestäni loistavasti.
Olisi kuitenkin hauska nähdä, että samalla (kenties jonkin verran isommalla) alueella voisi hyvin olla montakin assettia suorittamassa montaa eri tehtävää. Tehtävät voisivat olla täysin erillisiä. Mielestäni edes kommunikointi ei ole välttämätöntä näiden eri vehkeiden välillä. Voisi vaan laittaa vaikka lentosuunnitelman tynkää/omaa tehtäväaluetta esim. kartan reunalle, niin jokainen voi sieltä sitten lueskella mitä muut on tekemässä ja vaikuttaako tämä omaan toimintaan. Kenties kaikille vaikka lyhyen additionaaliin kuunteluun yksi Overlord-kanava, jonne AWACS voi välittää todellatodellatärkeät jutut ("A-10':t ampuu omia, abort abort").
Tätä yhteistä AO:ta voisi myös jakaa vaikka low-risk ja medium-risk alueisiin ilmatorjunnan osalta, siten että esim. aloittelijat voisivat harjoitella insertioita low-risk -alueella. Kaikki voisivat myös karttaan merkata kohdatut it-assetit ja muun vihollistoiminnan niin sitten ei tule muillekaan yllätyksenä.
Tämä siis tällaisena ajatuksena, mitä mieltä olette? Itse ainakin nautin näistä lentotorstaista kovasti ja hauskaa on ollut
Oli kieltämättä hyvät perusetit viimeksi. Etenkin juuri tämä, että otetaan suoritetun tehtävän jälkeen RTB eikä tehtävä jää turhaan "junnaamaan".
Hyviä kommentteja fafilta! Muutama näkövinkkeli...
"...että ei olisi kokonaan erilliset vaan pikemminkin vaikka päällekäiset. Nykyisellään meillä on usein 10-15 ihmistä lentelemässä, mutta menee vähän hukkaan kun porukka jakautuu kolmelle täysin erilliselle alueelle n. 5 nuppia per alue..."
Ollaan tässä parisen kertaa kokeiltu skenaariota/tehtävää jossa yhdelle tehtäväalueella on useampi eri "kerroksen" asseteja. Onnistuneet skenaariot on yleensä vaatinut sen 2-5 h ennakkotekemistä mun puolelta ja sitten vielä in-game ollaan rakennettu ja suunniteltu tehtävää sen 20-40 min. Suurimpana haasteena yhden ison tehtävänalueen hanskaamisessa on kuitenkin toimivat commsit. Monella on edelleen haasteita kuunnella/kommunikoida useampaan verkkoon ja koko verkkorakenteen rakentelu in-gamena syö hirveästi aikaa ja resursseja. Etenkin kun sen homma monesti kaatuu mun niskaan isännöinnin ja skenaariorakentelun lisäksi. En kovin innokkaasti lähtisi sellaista skenaariota rakentelemaan jossa eri kerroksien yksiöt toimivat toisistaan tietämättöminä. Vähimmäisvaatimuksena näkisin, että ainakin 1 partion jäsenistä on ns. yleisverkossa jossa koordinoidaan kokonaistoimintaa. Myös se, että meiltä yleensä puuttuu K7 joka koordinois kaikkia assetteja asettaa haasteita. Yleensä yhteiskoordinointi kaatuu kiinnostunein niskaan ja yleensä sen henkilö task-load nousee turhan korkeaksi. Raimon tutkamodin myötä, niin tähän ehkä saataisiin joku mielenkiintoinen K7 tyyppinen rooli (GCI tyyppistä toimintaa) joka voisi auttaa tilanteeseen.
Eli, jotta yhteen tehtäväalueen toimintaan päästään niin itse haluaisin nähdä:
- Valmiiksi ennakkoon tehdyn skenaarion jossa on järkevää tekemistä "kaikille" vaihtoehdoille ja joustaa vaihtelevan pelaajamäärän mukaan.
- Valmiiksi suunniteltu comssien rakenne.
- Valmiiksi suunniteltu hierarkia toiminnan suhteen.
- Vapaaehtoisia jokaiseen tärkeään rooliin.
Eristyneiden alueiden helppous ja hienous on ollut itselleni se toimivin ratkaisu kun iso osa järjestelyhommista kaatuu mun niskaan ja joudun suunnittelemaan jokaiselle partiolle mielekästä tekemistä ja jonkinlaiset commsit joka toimii joka alueelle. Silloin on voitu treenata vain yhtä tiettyä kapeaa aluetta joka alueella ilman että on liikaa muuttujia joka sotkisi kuvioita ja veisi turhaa aikaa ja vaivaa. Väittisin myös, että eristyneiden alueiden harjoitteet on yleensä ollut mielekkäämmät ja tarkoituksenmukaisemmat kuin ne kerrat kun ollaan pelattu kaikki yhdellä isolla alueella.
Mutta ym. yhden ison tehtäväalueen toiminta varmasti toteutuu kun meillä on skenaariot valmiiksi ennakkoon tehtyjä jotka joustavat jokaisen pelikerran mukaan ja riittävästi vapaaehtoisia johto- ja suunnittelurooleihin.
Harmittaa kun ei olla päästy pelaamaan nurmen ja immosen COOP:it. Mutta sen yhden perusteella, me ei ehkä olla valmiita vielä niihin, eivätkä oikein jousta pelaajamäärien mukaan. Toki kokeillaan taas heti kun mahdollista.