28.11.2013 Kylmäkuumasota palaute
Suuret yhteispelit 28.11. klo 19:30
Tapahtumassa pelataan COOP ja TvT tehtäviä. Tehtävien teemana on kylmä sota, ja sen aikaiset yksiköt.
Tapahtuman traileri:
Re: Suuret yhteispelit 28.11. klo 19:30
Huomio uudet pelaajat:
Teknistä tukea annetaan klo 18:45 alkaen. Kannattaa kuitenkin olla ennen sitä jo kaikki modit ladattuna ja asennettuna!
Ohjeet löytyy täältä: http://armafinland.fi/?cat=7
Teknistä tukea annetaan klo 18:45 alkaen. Kannattaa kuitenkin olla ennen sitä jo kaikki modit ladattuna ja asennettuna!
Ohjeet löytyy täältä: http://armafinland.fi/?cat=7
Re: Suuret yhteispelit 28.11. klo 19:30
Pelitapahtuman säännöt:
1. Pelaajien on saavuttava ajoissa paikalle, ja heillä tulee olla kaikki pelaamiseen tarvittavat modit & ohjelmat asennettuna.
2. Pelaajien on käyttäydyttävä asiallisesti tapahtumassa. Häiriökäyttäytyminen johtaa ensin varoitukseen, ja tarvittaessa pelaajan poistamiseen palvelimelta.
3. Tehtävien komentohierarkiaa on noudatettava ja kunnioitettava.
4. Adminin tai tehtävien komentoryhmän jäsenen pyytäessä hiljaisuutta, pelaajien on kuunneltava hiljaa. Meluaminen johtaa pelaajan poistamiseen palvelimelta.
5. Mikäli pelaajilla on teknisiä ongelmia, heidän on siirryttävä kanavalle: Tech Support, ja lähetettävä yksityisviesti/poke TECH SUPPORT henkilölle joka tulee avustamaan pelaajaa tälle kanavalle.
6. Uudelleen slottaus on sallittua ainoastaan Adminin tai komentoryhmän luvalla.
7. Tekstichatin käyttö pelissä on kielletty. Karttaan ei myöskään saa tehdä merkintöjä briefingin screenin jälkeen SIDE tai GLOBAL chatilla. TÄMÄ SÄÄNTÖ PÄTEE ERITYISESTI TVT TEHTÄVISSÄ!
1. Pelaajien on saavuttava ajoissa paikalle, ja heillä tulee olla kaikki pelaamiseen tarvittavat modit & ohjelmat asennettuna.
2. Pelaajien on käyttäydyttävä asiallisesti tapahtumassa. Häiriökäyttäytyminen johtaa ensin varoitukseen, ja tarvittaessa pelaajan poistamiseen palvelimelta.
3. Tehtävien komentohierarkiaa on noudatettava ja kunnioitettava.
4. Adminin tai tehtävien komentoryhmän jäsenen pyytäessä hiljaisuutta, pelaajien on kuunneltava hiljaa. Meluaminen johtaa pelaajan poistamiseen palvelimelta.
5. Mikäli pelaajilla on teknisiä ongelmia, heidän on siirryttävä kanavalle: Tech Support, ja lähetettävä yksityisviesti/poke TECH SUPPORT henkilölle joka tulee avustamaan pelaajaa tälle kanavalle.
6. Uudelleen slottaus on sallittua ainoastaan Adminin tai komentoryhmän luvalla.
7. Tekstichatin käyttö pelissä on kielletty. Karttaan ei myöskään saa tehdä merkintöjä briefingin screenin jälkeen SIDE tai GLOBAL chatilla. TÄMÄ SÄÄNTÖ PÄTEE ERITYISESTI TVT TEHTÄVISSÄ!
28.11.2013 Kylmäkuumasota palaute
Antakaa tänne kootusti yleinen palaute tapahtumasta.
Lähettäkää henkilökohtainen palaute foorumeilla yksityisviestillä suoraan palautteensaajalle, linkin palautepohjan mukaisesti.
https://docs.google.com/document/d/1LwY ... mde3lli7mm
Bummerin palaute.
Celle 2 ei karttana ole mielestäni kovin hyvä mihinkään jalkaväki taisteluun.
Radio verkko oli ylirasitettu.
Syyt:
- 3 jv ryhmää, 2 vaunua, komentopartio samalla kanavalla.
- Radioetiketti oli todella monella hukassa. https://docs.google.com/document/d/1oFl ... dit?pli=1#
Seuraukset:
-Ryhmien välinen kommunikaatio käytännössä 0.
-Vaikea seurata radiokeskustelua.
Korjausehdotus:
- Johtajien täytyy paneutua radioetikettiin.
- Jaotella joukkueille oma radioverkko aina.
- Joukkueille omat johtajat aina. (2 psv + johto m113, on minun mielestäni joukkue)
Komento osa oli ylirasitettu
Syyt:
- Komennolla oli johdossa
* 3 jv ryhmää
* 2 vaunua
* epäsuorasti maataistelukoneet.
* epäsuorasti huolto.
Seuraukset:
-Kaikkien yksiköiden johtaminen kärsii johtajan liian suuren kuorman takia.
-Yhteistoiminta vaikeaa.
-Käskyt monimutkastuu.
Korjausehdotus:
-Pidetään nyrkkisääntö, että kolme samantyyppistä osaa vaatii yhden johtajan.
* 3 Jv ryhmää tarvitsee oman JJn
* 2 psv tarvitsee oman JJ vaunun.
Brieffi oli liian pitkä.
Yleisesti:
-Liian pitkä brieffi on enemmän haitaksi kuin hyödyksi.
-Tilanteet muuttuu ja vaikka on kuinka hyvä brieffi, ei se korvaa selkeitä käskyjä.
-Pitkä Brieffi aiheuttaa tunteen tehtävään, että "pitää kiriä menetettyä aikaa". Aiheuttaa liian nopeaa ja varomatonta suorittamista.
Sthud täytyy toimia aina tästä eteenpäin.
-Nyt kun oli ilman sitä, Oli se aika pirun vaikeaa pitää porukka kasassa.
-Minun mielestä ei pelata tehtävää jos sthud ei toimi.
Hätäisyys ja kauhea kiire
Yleisesti:
Viimeaikoina on tuntunut siltä, että painotetaan sitä että tehtävät vedetään puolivillaisesti koska on niin kauhea kiire.
Mistä tämä johtuu?
Itse ainakin nautin siitä ettei rynnätä muna kolmantena jalkana kuolemaan. Ryhmän hengissäpitäminen on minun mielestä täysin aliarvostettua ja ei ollenkaan ymmärrettyä.
Kaikesta huolimatta nautin tehtävästä, kiitos kaikille
Lähettäkää henkilökohtainen palaute foorumeilla yksityisviestillä suoraan palautteensaajalle, linkin palautepohjan mukaisesti.
https://docs.google.com/document/d/1LwY ... mde3lli7mm
Bummerin palaute.
Celle 2 ei karttana ole mielestäni kovin hyvä mihinkään jalkaväki taisteluun.
Radio verkko oli ylirasitettu.
Syyt:
- 3 jv ryhmää, 2 vaunua, komentopartio samalla kanavalla.
- Radioetiketti oli todella monella hukassa. https://docs.google.com/document/d/1oFl ... dit?pli=1#
Seuraukset:
-Ryhmien välinen kommunikaatio käytännössä 0.
-Vaikea seurata radiokeskustelua.
Korjausehdotus:
- Johtajien täytyy paneutua radioetikettiin.
- Jaotella joukkueille oma radioverkko aina.
- Joukkueille omat johtajat aina. (2 psv + johto m113, on minun mielestäni joukkue)
Komento osa oli ylirasitettu
Syyt:
- Komennolla oli johdossa
* 3 jv ryhmää
* 2 vaunua
* epäsuorasti maataistelukoneet.
* epäsuorasti huolto.
Seuraukset:
-Kaikkien yksiköiden johtaminen kärsii johtajan liian suuren kuorman takia.
-Yhteistoiminta vaikeaa.
-Käskyt monimutkastuu.
Korjausehdotus:
-Pidetään nyrkkisääntö, että kolme samantyyppistä osaa vaatii yhden johtajan.
* 3 Jv ryhmää tarvitsee oman JJn
* 2 psv tarvitsee oman JJ vaunun.
Brieffi oli liian pitkä.
Yleisesti:
-Liian pitkä brieffi on enemmän haitaksi kuin hyödyksi.
-Tilanteet muuttuu ja vaikka on kuinka hyvä brieffi, ei se korvaa selkeitä käskyjä.
-Pitkä Brieffi aiheuttaa tunteen tehtävään, että "pitää kiriä menetettyä aikaa". Aiheuttaa liian nopeaa ja varomatonta suorittamista.
Sthud täytyy toimia aina tästä eteenpäin.
-Nyt kun oli ilman sitä, Oli se aika pirun vaikeaa pitää porukka kasassa.
-Minun mielestä ei pelata tehtävää jos sthud ei toimi.
Hätäisyys ja kauhea kiire
Yleisesti:
Viimeaikoina on tuntunut siltä, että painotetaan sitä että tehtävät vedetään puolivillaisesti koska on niin kauhea kiire.
Mistä tämä johtuu?
Itse ainakin nautin siitä ettei rynnätä muna kolmantena jalkana kuolemaan. Ryhmän hengissäpitäminen on minun mielestä täysin aliarvostettua ja ei ollenkaan ymmärrettyä.
Kaikesta huolimatta nautin tehtävästä, kiitos kaikille
Last edited by Bummeri on 29 Nov 2013, 16:12, edited 1 time in total.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
Re: 28.11.2013 Kylmäkuumasota palaute
Samaa olen ihmetellyt itsekin. Monesti katkaistaan tehtävät ihan kesken tai alkaa hirveä hoputus vaikka tehtävää olisi vielä reippaasti jäljellä ja osaston taistelukyky vielä kohtuullinen. Viikkopeleissä ymmärrän toki, että siellä saattaa olla waiting roomissa olla porukkaa saman verran kuin pelissä ja onhan se varmaan ikävä odotella seuraavaa tehtävää (toisaalta mitäs menivät kuolemaan), mutta varsinkin tämänkaltaisissa "mega-eventeissä" olisi mielestäni hyvä ottaa lähtökohdaksi, että pelataan yksi iso tehtävä ja sitä pelataan sitten niin kauan kunnes se on suoritettu tai asetetut häviöehdot täyttyvät (esim. yli 75% tappiot), varsinkin kun tehtävässä on vielä respatkin (joita olisi saanut olla enemmän jalkaväelle ja vähemmän ajoneuvoille).Bummeri wrote: Viimeaikoina on tuntunut siltä, että painotetaan sitä että tehtävät vedetään puolivillaisesti koska on niin kauhea kiire.
Mistä tämä johtuu?
TL;DR: Isot tehtävät vievät aikaa, turhaa yrittää mahduttaa yhteen iltaan montaa isoa tehtävää, koska se johtaa vain tuohon turhaan hötkyilyyn.
Mitä tulee itse tehtävään, niin jotain skriptiongelmaa taisi olla. Itse vaununjohtajana sain ainakin jatkuvia virheilmoituksia ja tehtävä pyöri aivan helvetin huonosti, FPS max 10-15 (yleensä +50 isoissakin tehtävissä). Kommunikaatio oli myös sanalla sanoen perseestä ja pari kertaa olisi varmasti henki lähtenyt jossei olisi ollut vaunusta yksi mies myös komppania/joukkue-kanavalla, sillä vaunuverkossa info tuli aina auttamattomasti myöhässä, jos ollenkaan. Toisaalta myös siellä komppaniaverkossa oli ilmeisesti melkoista sekoilua radioliikenteen kanssa. Omien liikkeistä oli vaikea saada tietoa ja JV:n touhu tuntui varsinkin loppua kohden olevan melkoista sekoilua.
Olen toitottanut sitä moneen kertaan ennenkin, mutta sanotaan nyt vielä kerran: mielestäni näiden isojen eventtien kohdalla olisi helvetin hyvä jos ennen tehtävää tehtäisiin foorumille ketju, jossa kerrotaan perustiedot tehtävästä ja jossa voi ilmottautua slotteihin. Samaan tapaan kuin esimerkiksi LDD Kyllikki tekee avoimissa coopeissaan. Ei välttämättä tarvitsisi edes kaikkia slotteja täyttää tuota kautta, mutta jos ainakin johtajaslotit ja erikoismiehet (pilotit, vaunut, KrH jne.) saisi tuota kautta täytettyä, ettei tarvitse niitä sitten tehtävän alussa arpoa ja he voisivat sitten perehtyä tehtävään jo etukäteen kun tietävät roolinsa.
Re: 28.11.2013 Kylmäkuumasota palaute
Tehtävän hoputtamisesta samaa mieltä, jos on joukkoja jäljellä reippaasti yli puolet määrävahvuudesta ei se ole automaatio, että tehtävä pitää muutaman epäonnisen vuoksi ryskätä eteenpäin vaikka väkisin. Isoja tehtäviä on aikaisemminkin ollut, mutta palvelimesta johtuvista syistä niitä ei ole saatu toivotulla tavalla toimimaan isolla porukalla. Respoista sen verran, että olisi hyvä jos on tehtäväntekijöille mahdollista, niin ticketien määrä skaalautuu pelaajamäärän mukaisesti. Toisin sanoen jos tehtävässä on pelaajia 60% maksimimäärästä, on ymmärrettävää, että tappioita tulee iskukyvyn heikennyttyä ja siten tappioiden määrä kasvaa eksponentiaalisesti ryhmätasolla.JP-9000 wrote: Monesti katkaistaan tehtävät ihan kesken tai alkaa hirveä hoputus vaikka tehtävää olisi vielä reippaasti jäljellä ja osaston taistelukyky vielä kohtuullinen. Viikkopeleissä ymmärrän toki, että siellä saattaa olla waiting roomissa olla porukkaa saman verran kuin pelissä ja onhan se varmaan ikävä odotella seuraavaa tehtävää (toisaalta mitäs menivät kuolemaan), mutta varsinkin tämänkaltaisissa "mega-eventeissä" olisi mielestäni hyvä ottaa lähtökohdaksi, että pelataan yksi iso tehtävä ja sitä pelataan sitten niin kauan kunnes se on suoritettu tai asetetut häviöehdot täyttyvät (esim. yli 75% tappiot), varsinkin kun tehtävässä on vielä respatkin (joita olisi saanut olla enemmän jalkaväelle ja vähemmän ajoneuvoille).
Johtovaunun johtana voin todeta, että pyrin välittämään tietoa eteenpäin vaunuajajani kautta sitä mukaa kuin sitä tihkui 1.J:n verkosta ja kun JJ otti meikäläiseen suoraan yhteyttä. Tarkoituksella ei tietoa pantattu ja muutamat käskyjen peruutukset johtuivat siitä, kun jalkaväkiryhmien toiminnasta tietoa tuli yllättäen joukkueen verkkoon ja tarkoitus oli pitää vaunupuolijoukkueemme ehjänä. Jatkoa ajatellen tehtäväntekijät, vaunuhenkilöstö tarvitsee myös sisäiseen viestintäänsä eri vaunujen välille pitkän kantaman radion joukkue/komppania-radion lisäksi, sen sijaan 343-radio ei ole välttämättömyys, mutta ei siitä haittaakaan ole.JP-9000 wrote: Kommunikaatio oli myös sanalla sanoen perseestä ja pari kertaa olisi varmasti henki lähtenyt jossei olisi ollut vaunusta yksi mies myös komppania/joukkue-kanavalla, sillä vaunuverkossa info tuli aina auttamattomasti myöhässä, jos ollenkaan. Toisaalta myös siellä komppaniaverkossa oli ilmeisesti melkoista sekoilua radioliikenteen kanssa. Omien liikkeistä oli vaikea saada tietoa ja JV:n touhu tuntui varsinkin loppua kohden olevan melkoista sekoilua.
Aikaisemmassa Brikille tehdyillä, FDF-joukoilla pelatut mekanisoidut tehtävät menivät enemmän tai vähemmän heikosti serverin vuoksi, mutta näissä käytettiinkin johtajatasolla esislottausta. Varmaankin jatkossa isommissa peleissä tämän esislottauksen käyttöä harkitaan uudestaan ja siten mahdollistetaan johtajatason esibriiffaus jolloin aikaa säästyy briiffisulkeisilta. Tähän liittyen, mikäli henkilö esislotataan johonkin rooliin, olisi syytä ilmoittaa asiasta jos on estynyt osallistumaan eventtiin niin pian kuin mahdollista; tätä ilmiötä on aikaisemmin esiintynyt, joten olkaa hyvä ja ottakaa yhteyttä AFIn suuntaan foorumeilla, TeamSpeakissa, Steamissa tai IRCissä.JP-9000 wrote: Olen toitottanut sitä moneen kertaan ennenkin, mutta sanotaan nyt vielä kerran: mielestäni näiden isojen eventtien kohdalla olisi helvetin hyvä jos ennen tehtävää tehtäisiin foorumille ketju, jossa kerrotaan perustiedot tehtävästä ja jossa voi ilmottautua slotteihin. Samaan tapaan kuin esimerkiksi LDD Kyllikki tekee avoimissa coopeissaan. Ei välttämättä tarvitsisi edes kaikkia slotteja täyttää tuota kautta, mutta jos ainakin johtajaslotit ja erikoismiehet (pilotit, vaunut, KrH jne.) saisi tuota kautta täytettyä, ettei tarvitse niitä sitten tehtävän alussa arpoa ja he voisivat sitten perehtyä tehtävään jo etukäteen kun tietävät roolinsa.
The only hope you have is to accept the fact that you're already dead and the sooner you'll accept that, the sooner you're able to function as a soldier's supposed to function. Without mercy, without compassion, without remorse. All war depends upon it.
Re: 28.11.2013 Kylmäkuumasota palaute
En sinua nyt varsinaisesti tästä kommunikaatio-ongelmasta syyttänytkään, varsinkin kun kommunikaatio oli jo lähtökohtaisesti joukkuetasolla aika FUBAR. Taisitpa vielä mennä kuolemaankin jossain välissä? (mistä emme saaneet muuten ilmoitusta ollenkaan). Samaa mieltä radioista, ainakin vaunujoukkueen johtajalle pitää ehdottomasti laittaa ylimääräinen 148, jotta hän voi samaan aikaan kuunnella komentokanavaa ja vaunuverkkoa.Scottz wrote:
Johtovaunun johtana voin todeta, että pyrin välittämään tietoa eteenpäin vaunuajajani kautta sitä mukaa kuin sitä tihkui 1.J:n verkosta ja kun JJ otti meikäläiseen suoraan yhteyttä. Tarkoituksella ei tietoa pantattu ja muutamat käskyjen peruutukset johtuivat siitä, kun jalkaväkiryhmien toiminnasta tietoa tuli yllättäen joukkueen verkkoon ja tarkoitus oli pitää vaunupuolijoukkueemme ehjänä. Jatkoa ajatellen tehtäväntekijät, vaunuhenkilöstö tarvitsee myös sisäiseen viestintäänsä eri vaunujen välille pitkän kantaman radion joukkue/komppania-radion lisäksi, sen sijaan 343-radio ei ole välttämättömyys, mutta ei siitä haittaakaan ole.
Lisäksi tehtäväntekijöille huom:
VAUNUNJOHTAJAT TARVITSEVAT KIIKARIT, IHAN OIKEASTI
Turnoutista ei (valitettavasti) voi kiikaroida, mutta erittäin usein on etenemisen ja vaunun pitkäikäisyden kannalta hyödyllistä jos vaununjohtaja (tai joku muu vaunusta) menee ulos vaunusta ja käy jalkaisin kiikaroimassa maastoa, esimerkiksi vaikkapa ennen jonkun mäen tai harjanteen ylittämistä.
Last edited by JP-9000 on 29 Nov 2013, 15:53, edited 1 time in total.
Re: 28.11.2013 Kylmäkuumasota palaute
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikä vaunu miehistöstä jokainen pysty käyttämään pitkää radiota rack:stä? Vaunujen komentaja on kanavalla, joka on vaunuille ja kuski tai ampuja kanavalla, joka on komento kanava. Tai päin vastoin. Pointtina miksi yksi radio lisää, jos ajoneuvossa on jo teoriassa kolme radiota?
Tottakai tähän voidaan lisätä se PRC-148 komentajalle, joka kuuntelee molempia kanavia.
Tottakai tähän voidaan lisätä se PRC-148 komentajalle, joka kuuntelee molempia kanavia.
Re: 28.11.2013 Kylmäkuumasota palaute
Odottelussa ja maltillisessa lähestymistavassa ei ole mitään vikaa, kunhan se palvelee jotain tarkoitusta. Hyvänä esimerkkinä tiedustelu: Jos tiedustelu tuottaa merkityksellistä informaatiota joukoille, niin sen avulla voidaan muun muassa poistaa passiivista/reaktiivista taistelutapaa hyökkäyksen/puolustuksen aikana. Jos odottelu taas johtuu esimerkiksi huonosta suunnittelusta, viestinnästä, perseilystä tai viiden tähden kenraalina larppaamisesta niin se ei taas ole mielestäni OK.
Komppanian tason tehtävien johtajilta vaaditaan aika paljon. Pitää olla strategista osaamista, taktista osaamista, viestiosaamista ja ennen kaikkea sosiaalista älykkyyttä. Johtajan pitää tietää että missä mennään hyvän maun rajoilla odottelussa ja rynnäköimisessä. En itsekään ole tässä todellakaan mikään mallikappale niinkun kaikki varmaan tietää. Yritetään kuitenkin yhdessä oppia paremmaksi!
Itse tapahtumasta: Hyvää settiä, vaikka omalta osaltani tapahtuma jäikin aika lyhyeksi. Kiitos niille kaikille jotka jaksaa nähdä vaivaa näiden eteen, ja tietysti osallistuneille pelaajille.
Komppanian tason tehtävien johtajilta vaaditaan aika paljon. Pitää olla strategista osaamista, taktista osaamista, viestiosaamista ja ennen kaikkea sosiaalista älykkyyttä. Johtajan pitää tietää että missä mennään hyvän maun rajoilla odottelussa ja rynnäköimisessä. En itsekään ole tässä todellakaan mikään mallikappale niinkun kaikki varmaan tietää. Yritetään kuitenkin yhdessä oppia paremmaksi!
Itse tapahtumasta: Hyvää settiä, vaikka omalta osaltani tapahtuma jäikin aika lyhyeksi. Kiitos niille kaikille jotka jaksaa nähdä vaivaa näiden eteen, ja tietysti osallistuneille pelaajille.
Re: 28.11.2013 Kylmäkuumasota palaute
Pystyy, pystyy. Juuri näin tehtiinkin eilisessä pelissä. Minä, vaunupuolijoukkueen johtajana, kuuntelin jalkaväkijoukkueen kanavaa ja välitin ajajani, joka oli samalla pitkän kantaman kanavalla kakkosvaunun kanssa, kautta viestejä toisen vaunun johtajalle. Kuitenkin tällainen rikkinäinen-puhelin-purkkaviritys on nihkeämpi vaihtoehto, koska siitä hetkestä kun viesti lähtee komentoverkosta ja saavuttaa kakkosvaunun johtajan, on kulunut huomattavasti moninkertainen aika verrattuna siihen jos vaununjohtaja voi kuunnella itse komentoverkkoa.Keneraali wrote:Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikä vaunu miehistöstä jokainen pysty käyttämään pitkää radiota rack:stä? Vaunujen komentaja on kanavalla, joka on vaunuille ja kuski tai ampuja kanavalla, joka on komento kanava. Tai päin vastoin. Pointtina miksi yksi radio lisää, jos ajoneuvossa on jo teoriassa kolme radiota?
Tottakai tähän voidaan lisätä se PRC-148 komentajalle, joka kuuntelee molempia kanavia.
The only hope you have is to accept the fact that you're already dead and the sooner you'll accept that, the sooner you're able to function as a soldier's supposed to function. Without mercy, without compassion, without remorse. All war depends upon it.