Vähän OT.
IRL. 15 ei automaattisesti käytä vaunuja itse. Riippuen maastosta, pääasiassa vaunut tukevat ryhmää. Puhutaan ryhmän tulivoimaisimmasta aseesta, joka on 30mm.
Tarvittaessa, mikäli Kilo 1 tai JJ tai 15 tai kenellä nyt auktoriteettiä sattuu olemaan päättää että vaunuja tarvitaan erikseen niin niitä voi 15 käskyttää "vaunujoukkueena". Usein tällaiset tilanteet on sellaisia, jossa jalkaväki etenee maastoon johon vaunuilla ei pääse eikä pystytä ryhmiä tukemaa, vaan kierretään joko uraa pitkin tai mistä ikinä. Tai jos joukkue etenee uran suuntaisesti niin että jv metsässä ja vaunut uralla, voi 15 erikseen ohjeistaa vaunujen keskenäisen toiminnan, mikäli kokee tarpeelliseksi. Erittäin tilannekohtaista, mutta mikäli vaunu pystyy ryhmää tukemaan niin se yleensä myös tukee.
Sama koskee joukkueenjohto vastuun periytymistä, mikäli 10 ei kykene hommaa hoitamaan, 15 ottaa johdon joukkueesta. Mutta. Koska haasteet niin joko 15 multitaskaa perkeleesti tai 1. RJ ottaa kympin roolia. Tässä on se ongelma että varsinkin taistelutilanteessa ryhmänjohtaja ei pysty tilannetta ottamaan haltuun, koska on todennäköisesti etenemässä enemmän tai vähemmän samalla alueella jossa 10 menetettiin. Tällöin 15 tekee minkä pystyy. Erittäin tilannekohtaista.
Jalkaväen vähyys on haaste, mutta ainakin harjoitusympäristössä hyökkäykset tehtiin usein niin agressiivisesti että kun tuli aika siirtyä seuraavalle tavoitteelle/tasalle niin ei välttämättä ollut vaunuja riittävästi. Useamman kerran tulenjohdon BMP-1:n ja Leopardin kannella istuneena. Nohh, laserleikit on leikkejä, mutta olettaen että harjoitellaan kuin käytetään niin on se raakapeli.
En itse ole kantanut muuta kuin sinkoa, radioista pyrin pysymään aikanaan kaukana. Kertauksissa pakon edestä. Mutta radioliikenne on vähintääkin haastavaa. Ei mitään hajua miten Kilo kommunikoi ylöspäin, yleensä juoksenteli ympäriinsä perusRJ radio varusteissa.
Kilossa on kyllä radio porukkaa omassa autossaan, mutta päällikön mukana kulkevaa radistia en muista. Kilo 01 on radiossa ainakin niin että pystyy kuuntelemaan ylemmäs, komppanian verkkoa, Kilon osia (K3, K5, K7, H10/H3?) ja tietysti tarvittaessa varmaan liikkuvat joukkueverkkoihin. Samanaikaisesti pääverkot on ylös ja komppania.
Joukueessa taas jalkautuvilla on vain perus RJ radiota (myös 10), poislukien joukkueenradisti jolla reppuradio, hän juoksee 10 perässä. Vaunut sitten yhteydessä ryhmään, joukkueeseen ja tarvittavat verkot varalla asetettuina (komppania, vaunu?). Tässä taas vaunu 01 on poikkeus, koska ovat ns. "10" vaunu ja joutuvat olemaan jatkuvasti komppania verkossa.
En tiedä onko muutoksia, oletan että ei, mutta joukkueessa on 4 vaunua. 02-04 on perusryhmien vaunut ja 01 on se 10 vaunu. 01:ssä kulkee 10, radisti, lämäri, Ta (SVD) ja sinkopartio 3xRKES. 15 johtaa 02.
Ei olla muistaakseni koskaan pelattu ns. oikealla joukkueella koska imee porukkaa sen 36, 6x4+3x4. Tuo 10 ryhmä kuitenkin voisi helpottaa osaltaan, koska siinä on radisti heti. Siinä on tarvittaessa johonkin puolustavaan porukkaa heittää myllyyn. Lisäksi se 01, kun 10 näkee jotain mitä voi olla vaikea äkkinäisessä tilanteessa ohjeistaa ryhmän vaunulle, vieläpä ensin RJ:n kautta, voi 10 käskyttää suoraan omaa vaunuaan tuliasemaan. Jää rikkinäinen puhelin taas pois.
Disclaimer. Perustuu täysin sivusta seurattuun toimintaan ja vieressä kuuntelemiseen. En ole ollut roolissa, jossa radiota olisi päässyt käyttämään vakituisesti. Löytyy varmasti kohtia jotka on väärin, mutta näin ne olen ymmärtänyt/muistanut.
Havainto paikkana K3, sinkoseikkailija ja armoton sivustan suojaaja. "Niin niitä maalivaunuja luvattiin, mutta ikinä niitä ei saatu" #useastineljättätuntiavaunussaväijyssäilmankontaktia
Pelillisesti
Aivan helvetin vaikeata, ilman minkäänlaista ymmärrystä pitäisi ajajienkin tajuta mitä asemaralli on.
Lauantain pelissä sen ajan mitä hengissä olin niin totean että vaunut toimi aika hyvin, poislukien toisessa asemassa taistelut aukean yli kun käsky oli että "irti taistelusta, jalkaväki kyytiin". Aina, ihan AINA. Vaunu peruuttaa, toivottavasti jo ennen asemaan ajoa tiedusteltuun, suojaisaan selustaan, jossa voi ottaa jalkaväen kyytiin. Koko aika kun otettiin porukkaa kyytiin ja odotettiin liikkeellelähtöä, olisi Zeus voinut joukkueen vaunut ampua ohjuksilla sieltä aukean takaa. Mielestäni vähintään irti talon taakse, jotta näköyhteys katkeaa.
Tästä tullaankin siihen miksi on vaikeata, kokemukset on vähäisiä ja tehokkaita hyväksi koettuja toimintatapoja on vaikea lyhyen pelin aikana oppia. Tilannetaju on usein avain tekijä, mitä muut tekee, mikä on suunnitelma, onko poikettu, mitä omat tekee. Eikä koske vain vaunun -ja ryhmänjohtajia vaan mielestäni korostuu entisestään alemmas. Mekanisoidussa ei ole vaunun haavoittuvuuden ja Jv vähyyden takia ole varaa nollattaulussa seikkailijoihin, näkyy tuloksessa. Tikka on sellainen, joka jäänyt mieleen tuosta tilannetajusta vaunujen suhteen. Muutamat videotkin löytyy ja kartta käy usein tiuhempaan kuin monella joukkueenjohtajalla, sitten vielä tulostakin usein syntyy. AFIn vaunuista löytyy välillä tilannetajua tai tulosta, mutta harvoin molempia.
Mutta silti äärimmäisen mukavaa ja mielenkiintoista pelata aina harvoin kun pääsee pelaamaa mekkiä. Varsinkin johtajajien näkökulmasta on tietynlainen ikuinen haaste, jota ei ilman harjoittelua voi kehittää, mutta hyvän johtajan kautta voi ehkä helpottaa. Ainakin kova usko tähän on, vaikkakin ei se nyt lauantaina toteutunutkaan.
Sellasta diipadaapaa. Summarum voisi olla että IRL joukkueessa lähes kaikki tietää muiden roolit ja ainakin teoriassa voi niissä toimia. Tämä taas helpottaa kaikkeen lennosta tehtäviin asioihin, mitkä pelillisesti on äärimmäisen haastavia.
Ensi kerralla paremmat briifaukset ja radioyhteyksien miettimistä.
Ps. Komppaniassa 16 vaunua, joista 1 BMP-1 (K07). Taitelevia osia 36x3 + ~25-30 = 133-138. Meikäläisen märkäuni CO138 PSJK