FINSWE Zeus Event III La 14.12 klo 1900

User avatar
Blahh
Posts: 556
Joined: 17 May 2015, 14:12

Re: FINSWE Zeus Event III La 14.12 klo 1900

Post by Blahh »

Tehtävää on laajennettu viimeisen kerran. AFIlle mahtuu nyt 43 taistelijaa ja 5 zeusta.

Kriittiset slotit joita ollaan vaikka: A4 RJ, A04 Driver, 1x Zeus

Tällä hetkellä kaikki ilmoittautuneet (48) mahtuvat mukaan. Muistakaa että voitte varata slotteja AWATS nimellänne. Tehtävä tulee täyteen.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

Repo päivittyy su/ma ja sillä mennään. FINSWE-repo.
User avatar
SgtArmyGuy
Posts: 79
Joined: 21 Jan 2017, 16:45

Re: FINSWE Zeus Event III La 14.12 klo 1900

Post by SgtArmyGuy »

A-joukkueen alustava briefing:

http://eronae.mbnet.fi/nettisivut/FINSW ... 2_2019.pdf

Kilon huoltovääpeli ottanee vielä alkuviikosta kantaa huollon järjestämiseen ja jotkin yksityiskohdat saattavat muuttua Bravo-joukkueen suunnitelmien pohjalta, mutta alustavasti tällä mennään. Infoan ryhmänjohtajia mahdollisista viime hetken muutoksista tehtävän alussa, tämä tekstidokumentti tuskin enää muuttuu vaikka suunnitelmat vaihtuisivatkin.

Ryhmänjohtajat, pyrkikää hahmottamaan lopun aketuksen kulku mahdollisimman hyvin, niin ei tule ikäviä blu-on-blu -tilanteita. Muu tehtävä mennään pitkälti ihan perinteisesti rivissä tai jonossa.

A15 komentaa vaunuelementtiä, minä jalkaväkeä. Huomioikaa poikkeuksellinen, joukkueen taisteluajatuksesta johtuva perimysjärjestys, jossa jalkaväkielementin komento periytyy kympiltä ryhmille eikä hyppää suoraan A15:lle.
Viiden R:n korrrrrpisoturi
User avatar
ruoste
Posts: 583
Joined: 05 Jan 2015, 16:03

Re: FINSWE Zeus Event III La 14.12 klo 1900

Post by ruoste »

Kaikki a-joukkueen ukkelit taitaa kyllä olla suomea puhuvia.
"Kolme-neljä RJtä huutelee samaan aikaan jotain vitun 'broken arrowia' tukiverkkoon ihan Mel Gibsonina..." -Härö
User avatar
SgtArmyGuy
Posts: 79
Joined: 21 Jan 2017, 16:45

Re: FINSWE Zeus Event III La 14.12 klo 1900

Post by SgtArmyGuy »

ruoste wrote:Kaikki a-joukkueen ukkelit taitaa kyllä olla suomea puhuvia.
Tein enkuksi, jotta Bravo voi tarvittaessa tutustua briiffiin hekin.

Niin, ja semmoinen joukkuebriiffiin vaikuttava sekaannus komppaniabriiffin terminologiasta tuli ilmi, että sotkin MANPADit AT-aseiksi, kun kyse on IT-aseista. Enkä tajunnut toista termiä, joka viittasi KRKK-aseistukseen. Pitäisi näemmä opiskella enemmän.

Eli varomme siis vihollisen kranaattikonekiväärejä ja sinkoja aukeilla alueilla.
Last edited by SgtArmyGuy on 09 Dec 2019, 15:11, edited 1 time in total.
Reason: Lisätty yksi huomio
Viiden R:n korrrrrpisoturi
User avatar
Thororin
Posts: 71
Joined: 10 Mar 2015, 17:34

Re: FINSWE Zeus Event III La 14.12 klo 1900

Post by Thororin »

Ohessa englanninkielinen versio Komppanian yleisbriifistä. Propagandamuotoon muutettuna.

Sama briefinki on annettu palasina, keitettynä, voideltuna, hiottuna ja eriävin osin englanniksi että suomeksi sikariportaalle.



Mission

"Our Battalions primary objective needs to remain clear on all stages of the mission,
The northen part of the Virojoki village, especially the northern most bridge (VT7 Road, the MSR) are our Company primary objectives which will enable further operations for the Mechanized Battlegroup, which we are a part of.

As stated, our Company will attempt to secure the bridge and the immediate surrounding area. (Good to note, that the western part of Virojoki village is in allied hands.)
Once on objective, Prepare to A) Repel enemy counterattack along VT7 B) Continue movement along VT7 C) Probe and Push our perimeter further out, along VT7.

Execution

- Our company will advance along the few roads available (when terrain permits)

- We will use the more densely forested areas as in to provide cover for our infantry

- The Objectives "DELTA,PAPA,JULIET and OMEGA) are areas in which we try to reorganize and take a breather if necessary.



Platoons will support each other as much as possible, whether that is observation, overwatch or bounding movement. Platoon objectives, (A-O1 etc.) are not the word of god (Go to that specific rock). But rather give the platoon leaders (ALFA SgtArmyGuy, BRAVO Ekstranden) directions and objectives which allow for a more detailed planning.

Support

Company FSO (K7, Joonas) will plan, co-ordinate and execute our fire-missions.
Fire support will be called directly through the Platoon nets unless stated otherwise.


Company Supply-master (K6, Ruotsalaine) will plan our supply, refit and respawn effort. Leading this task during the mission.
His direct subordinates are the attached Platoon supply-officers (Alfa Bargo, Bravo BanAzze) and of course the helicopter pilots.

Command and Control

We will use a familiar Arma Finland radio net structure. A company-command net, the platoon radio nets, and a dedicated Supply radio net.

Callsigns (10.12.2019):

K10 Thororin "Mörkö 1"
K15 Trubb (SWE)
K7 Joonas
K6 Ruotsalaine

A10 SgtArmyGuy
A15 Keneraali
A6 Bargo

B10 Ekstranden (SWE)
B6 BanAzze (SWE)

R1 Raimo
R2 Enzio


Company battleplan and Company combat map-markers have been distributed to the leaders.

Image

Jääkärit kärkeen!
"AFI on syy alkoholismiini..."
- Scottz
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: FINSWE Zeus Event III La 14.12 klo 1900

Post by Bummeri »

There was some talk about INF being diminished in importance. We can approach this issue by looking at what each part can and cannot do.

CVs can:
- Probe from afar with thermals
- Fight other IFV and anything lighter easily
- Fight infantry faraway easily

Cannot:
- Fight fortified, in urban setting or ambushing infantry from close range
- Fight ATGM
- Fight MBT
- Probe positions with a lot of concealment
- Pass AT-obstacles

Things infantry can do, but CVs cannot:
- Fight fortified, in urban setting or ambushing infantry from close range
- Fight ATGM's
- Fight MBT (if carrying heavier AT)
- Probe positions with a lot of concealment
- Pass AT-obstacles

If we want to increase the need for the foot soldiers, then we need to:
- Fortify and position infantry in a way that they cannot be engaged by direct fire weapons from outside the effective range of their
AT weapons. For example:(Reverse Slope ambush/Defilade positions)
- Support such positions with enfilading and mutually supporting ATGM fire
- Set infantry and ATGM in ambush positions
- Fight in areas of heavy concealment
- Utilize urban areas more and with enfilade/overlapping AT positions
- Create AT obstacles
- Utilize MBTs (if Infantry has the heavy weapons)

Since we are restricted by performance and limited zeus tools and time, the more time consuming positions would need to be created just in time when they are about to be needed. Otherwise we will lose performance. These set pieces would need to be made beforehand. The Zeus job would be to bolster them with mobile troops and remote-control.

I think AT obstacles would be great since they create separation between the IFV and the infantry. The Inf would need to push in to the AT obstacle and provide fire-support with its own weapons for sappers while they work. These AT obstacles could even be created on the fly by using the dispersing AT- artillery munitions that spawn AT mines. A minefield large enough to separate IFV from their infantry in a meaningful degree would require large amount of mines. The performance impact would need to be tested. If the groups would have dedicated sappers then they could also be useful in built up areas. There they could demolish strong points.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: FINSWE Zeus Event III La 14.12 klo 1900

Post by Bummeri »

Another approach would be to have a player section on the defenders. This would be a small AT section with limited respawn, and it would operate under the guidance of the gamemaster. It would try to utilize the weapons it is given to the fullest. This adversarial minded section would be much more likely to use and position their AT weapons in such a way that they would most likely need to be taken care of by infantry.

Overall the mechanized force composition could also be shifted to a more multifaceted structure. Instead of three rifle squads we could have only two and they could carry also the heavy AT weapons and the sapper equipment. The third squad could feature ATGM/Mandpad/precision weapons and be able to split up if needed. The specific composition is not really relevant, but overall there would be more specialist roles in the platoon and less riflemen. The mission should be tailored to need these specialists. The defenders might want to try and send out a Hind section to halt the mechanized force. The area might be flown over by passing transport helicopters/jets. The ATGM would be great for taking out the MBTs. The precision weapons would be useful for taking on the enfilade firing ATGMs.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
=FU= J0ntt1_F1N
Posts: 293
Joined: 27 Jul 2013, 18:43

Re: FINSWE Zeus Event III La 14.12 klo 1900

Post by =FU= J0ntt1_F1N »

If you guys want to have K10 CV9030, just assing K10 RTO as Driver and K7 as gunner. This way slots are filled and K10 can lead "from front" like it should in this type of organization.

As A2 leader I didn't think that CV9030 would have been too much in role in the event. Sometimes we were fighting so thick forrest or urban area that it really needed our infranty help. And usually both infranty and CV found something to destroy even if it was a little bit more open terrain.

Only thing which was not so realistic in my opionion was that enemy heavy tanks were sometimes destroyed even too easily by CV9030.
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: FINSWE Zeus Event III La 14.12 klo 1900

Post by JoneKone »

"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
SgtArmyGuy
Posts: 79
Joined: 21 Jan 2017, 16:45

Re: FINSWE Zeus Event III La 14.12 klo 1900

Post by SgtArmyGuy »

A10 näkökulmasta eventti oli erinomainen! Kiitos järjestäjille!

En tiedä johtuiko ero ruotsalaisten kokemuksiin vaunujen ja jv:n tasapainosta näiden erilaisista käyttötavoista: meidän joukkueessahan jv kulki selkeästi kärjessä ja tuki vaunujen toimintaa tunnustelulla ja tiedustelulla, vaunut itsessään toimivat lähinnä tulitukena. Toiminta-alueellamme oli vuoronperään avointa hakkuuaukeaa, tiheää metsää ja kukkuloita, sekä lopussa vielä kokonainen kylä vallattavaksi - näin ollen vaunut ja jv vuorottelivat aika tasapainoisesti sen suhteen, kuka oli milloinkin avainroolissa. Kaikelle arsenaalista löytyvälle kalustolle löytyi käyttöä jossakin vaiheessa. Jopa allekirjoittanut joutui laukaisemaan kiväärinsä eventin aikana!

Eli vaunujen helposti liian suureksi venähtävää roolia taistelukentällä suitsittiin tehokkaasti ainakin:
- maastolla, joka hyötyi jalkaväen olemisesta kärjessä (metsä)
- maastolla, joka oli vaunuille käytännössä mahdotonta (kaupunki)
- taistelusuunnitelmalla, joka tuki em. maastonkäytön hyödyntämistä ja asetti jv:n tekemään koko ajan töitä

Vastaavasti jalkaväki hyötyi panssareista tulituen ja lisääntyneen liikkuvuuden muodossa. Ainakin itselleni tämä lisäsi tehtävän tunnelmallisuutta! Mekanisoitu taistelu on aina mekanisoitua taistelua, jv-hommat on sitten erikseen.

Tunnelma ylipäätään oli koko ajan aivan mahtava! Maasto vaihteli, taktiset tilanteet vaihtelivat, oli Kilo-verkkoa, oli tykistöä, oli hyökkäämistä ja puolustamista ja oli superkieroja AFI-koukkuja joukkueemme huollon selkään! Ja ylipäätään oli oma huolto - jälleen kerran iso kiitos tämän parissa ahertaneille työn sankareille! Huolto osallistui skenaarion tunnelman luomiseen myös hienosti tuhoutumalla lopussa: oli jokseenkin kuumottavaa kuulla, kuinka omat vaunut raportoivat ammusten olevan loppu, ja oma kakkosryhmä oli pakko lähettää vihollisten läpi loottaamaan blufor-trackerissä näkyvää huoltoajoneuvojen viimeistä tiedettyä sijaintia...

Ylipäätään siis illan isoin anti oli se, miten paljon neljään tuntiin saatiin mahdutettua upeita AFI-hetkiä ja massataistelun tuntua!

Kilon suunnitelma oli selkeän objektiivivetoinen ja antoi kivasti pelivaraa joukkuetason toiminnan suunnitteluun. Itse olisin ehkä voinut koordinoida omaa toimintaani enemmän Bravon kanssa, mutta meni se noinkin - käytännössä Kilo erotti joukkueet omille lohkoilleen jo suunnitelmassa, mikä mahdollisti keskittymisen omaan yksilösuorittamiseen. Tämä oli hyvä veto, ja vähensi yleistä komentokuormitusta sekä radioälämölön tarvetta.

Oman joukkueen toiminnasta ryhmä- ja vaununjohtajatasolla minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa, kaikki tekivät erinomaista työtä. Liike oli tarpeeksi nopeaa, ettei vihollisen epäsuora (pääosin) pysynyt perässä - itsehän toki sain kranaatinheittimestä päähäni, kun joukkueen liike pysähtyi T-vaunuun ja isoon jalkaväkikeskittymään juuri ennen kylää. Käskyjä seurattiin nopeasti ja improvisaatiokykyäkin löytyi, kun tappiot alkoivat kasvaa. Immoselta oli hyvä veto ottaa joukkoa vähän taaksepäin minun kuoltuani ja yleisten tappioiden kasvettua yli 50%:n. Vaunumiehistötkin taisivat saada aikaan aikamoisia sankaritarinoita, mitä heidän radioliikennettään ja huoltopaikan kokemuksiaan lyhyesti kuuntelin?

Toivottavasti kaikilla oli yhtä hauskaa kuin minulla!
Viiden R:n korrrrrpisoturi
Post Reply