nuo sooloiluun liittyvät säännöt eivät ole meillä vielä kiveen kirjoitettuja. Niitä on käsitelty muiden yhteisöjen kanssa järjestettäviä eventtejä varten, mutta olemme yrittäneet käsittääkseni pitää tämänkaltaiset säännöt meidän peleissä vähäisinä.
Syitä?
Jotkut kehitystiimiläiset pelkäävät sitä imagoa, ja käytännön haittaa, mitä suuresta sääntöjen määrästä syntyy. Tällä hetkellä AFI:n säännöt ovat yksinkertaiset ja nopealukuiset. Nykyisellään säännöt sisältävät vihjauksen tällaisten tapahtumien suuntaan:
Tähän on kuitenkin selvästi saatava tarkennus. Aiemmin ollaan menty sillä olettamuksella, että AFI:ssa (erityisesti vakituisesti) pelaavat pyrkivät noudattamaan yhteisössä yleisesti hyväksi katsottuja taistelumenetelmiä, jota suuren joukon hajauttaminen yhden miehen partioiksi kilometrin alueelle (kärjistetty) ei ole.ARMA Finlandin (AFI) tavoite avoimena yhteisönä on tarjota kaikille suomen kieltä puhuville ARMA-pelaajille ympäristö jossa pelata taktista, ryhmätyötä ja kommunikaatiota korostavaa pelityyppiä hyvässä yhteishengessä
Tekninen puoli:
Tämä "DayZ" pelaaminen ei ole koskaan "pakollista". Meidän modisetissä oleva Task Force Radio-modi sallii sen, että lyhyen radion omistava henkilö pystyy 19/20:stä tapauksesta aina saamaan yhteyden omiin joukkoihin jos sellaisia on hengissä. Tahtoa täytyy vain löytyä, ja tahtoa emme valitettavasti pysty valvomaan spektasta käsin (jos TFR:n tulisi spektaan sama "kuuntele pelaajia" ominaisuus kuin ACRE:ssa, adminien elämä helpottuisi).
Useimmiten tapaukset, joissa oma taistelija eksyy tahallisesti tai tahattomasti yksin keskelle vihollista, ovat sellaisia, jossa tällä taistelijalla on kuitenkin täysin mahdollista saada radioyhteys omiin taistelijoihin.
Harvoja poikkeuksia tästä ovat esim. tehtävät missä suurien tappioiden takia muutama henkiinjäänyt ryhmä on vaihtanut yhteiselle kanavalle ja vaihtotaajuudelle tällä kanavalla.
Eilisistä peleistä:
Juusolle viestin laittaminen globalilla oli asiatonta. Se asetti yhden pelaajan monen yhteisön jäsenen silmissä tarpeettoman negatiiviseen valoon. Juusolta sain kuitenkin sen käsityksen, että ihan täysin omin päin hän ei ollut vihollisen selkään koukkaamassa, vaan että käsky olisi tullut jostain ylempää. Tästä en saanut varmuutta. Joka tapauksessa meillä on spektassa niin huono tilannetieto näistä asioista, että kaikenlainen pelaajien yksilöinti on liian radikaalia ja harkitsematonta toimintaa.