Ikäraja?

User avatar
ruoste
Posts: 583
Joined: 05 Jan 2015, 16:03

Re: Ikäraja?

Post by ruoste »

JoneKone: Itselle ainakin toi promilleraja on viittaus siihen että harvemmin nuoremmat pelaajat pilaavat mun pelikokemustani, mutta umpijuopot sitäkin useammin.
"Kolme-neljä RJtä huutelee samaan aikaan jotain vitun 'broken arrowia' tukiverkkoon ihan Mel Gibsonina..." -Härö
User avatar
Tonto-
Posts: 1051
Joined: 31 Aug 2013, 19:17

Re: Ikäraja?

Post by Tonto- »

Umpijuopot. :lol:

Itse en muista milloin viimeksi omat pelini olisivat olleet pilalla nuorimpien tai juopoimpien pelaajiemme takia.
Ja ennemmin lyödä lyötyy kuin joutuu sen kenkiin - lajin luonto vai ajan henki?
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Ikäraja?

Post by JoneKone »

Tonto- wrote:Umpijuopot. :lol:

Itse en muista milloin viimeksi omat pelini olisivat olleet pilalla nuorimpien tai juopoimpien pelaajiemme takia.
Mulla valitettavasti näitä molempia muutamia, josta ehkä tää aihe kumpuaakin. Tai noh, ei ehkä ollut täysin pilalla, mutta harmittanut kun yhden tyypin sekoillut pilannut muuten hyvän tehtävän fiiliksen (ehkä näkyy enemmän epävirallisissa?). Ja yleensä mä en ole ollut ainoa joka ole asiaa ihmetellyt jälkikäteen. Eli tod.näk. muita samalla tavalla ajattelevia on muitakin, mutta eivät vaan jaksa/uskalla ottaa asiaa puheeksi.

Mutta tarkoitus oli tosiaan tuoda aihe keskusteltavaksi. Kärjistämällä viestiä hieman niin ainakin herättänyt keskustelua.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
ilee
Posts: 268
Joined: 31 Aug 2013, 19:20

Re: Ikäraja?

Post by ilee »



Voitas olla myös tämmönen ryhmittymä nuorille.
Image Image
Härö
Posts: 236
Joined: 01 Mar 2015, 18:57

Re: Ikäraja?

Post by Härö »

Jos henkilö osaa nuoresta iästä huolimatta käyttäytyä asiallisesti ja on osaava tai halukas oppimaan uutta, en näe ongelmaa heidän osallistumisessaan. Yhteisön suositusikä saattaa olla se 18, mutta täällä pyörii 15-16 vuotiaita jotka osaavat käyttäytyä ja pelaavat peliä samalla tavalla kuin muutkin. Kannatan vahvasti että oletamme lähtökohtaisesti että jokainen pelaaja joka täällä pelaa on yli 18, onhan ARMA sentään lähinnä aikuisille suunnattu peli, mutta parempi politiikka on se että oletamme kaikkien olevan yli 18, ja mikäli he eivät ole, käyttäytyisivät ainakin sen mukaisesti.

Mutta siinä onkin hieno aasinsilta toiseen asiaan joka onkin mainittu jo tässä langassa.

Ikäraja ei oikeastaan korjaa mitään. Se ei ole mikään takuu sille että täällä kukaan käyttäytyy. Se poistaa ehkä ne pelaajat jotka on nyt näin kärjistetysti "kimakoita lapsia," mutta se ei poista muita ongelmatekijöitä joita olen itse muutaman kerran peleissä tullut nähneeksi, mm. umpikännissä pelaavia henkilöitä. Toki jos se ihanne ympäristö on se jossa nuoremman sukupolven pelaajat suljetaan ulos että me vanhat naakit saadaan juoda, puhua pillusta ja pelata rauhassa, niin OK. Mutta kyseessä on "ARMAFinland," yhteisö jota mainostetaan avoimena yhteisönä kaikille Suomea puhuville ja ARMAsta innostuneille henkilöille.

Eikö olisi parempi vain pyytää porukkaa olemaan ihmisiksi? Ei ainostaan alaikäisiä pelaajia, vaan kaikkia ylipäätään? Ei sentään tarvitse mitään keskustelujen aiheita rajoittaa, mutta muistetaan nyt kuitenkin että ei ole meidän velvollisuutemme ryhtyä kaitsemaan muitten ihmisten lapsia. Jos nämä vanhemmat ovat tehneet päätöksen, tai jättäneet päättämättä, että heidän lapsensa voi pelaa ARMAa ja puhua rumia muitten Suomalaisten kanssa, niin sehän on heidän ongelmansa. Kunhan napero käyttäytyy yhteisön sääntöjen mukaan, osaa pelata peliä ja jatkaa samaan malliin. Aika hoitaa loput.
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Ikäraja?

Post by JoneKone »

Härö wrote:Jos henkilö osaa nuoresta iästä huolimatta käyttäytyä asiallisesti ja on osaava tai halukas oppimaan uutta, en näe ongelmaa heidän osallistumisessaan. Yhteisön suositusikä saattaa olla se 18, mutta täällä pyörii 15-16 vuotiaita jotka osaavat käyttäytyä ja pelaavat peliä samalla tavalla kuin muutkin.
Itse puhuinkin enemmänkin 12-13 vuotiaista... tuossa iässä niin 3 vuotta lisää tekee ihmeitä. Tai sitten ei... joillekin taas ei ihmisvuodet riitä. :)
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Hoodai
Posts: 93
Joined: 27 May 2015, 21:45

Re: Ikäraja?

Post by Hoodai »

Minun mielestä 16v voisi olla ikäraja, mutta poikkeus tapauksia voidaan myöntää. Esim, Tiistain koulutuksen yhteydessä voisi olla henk. koht. keskustelu kouluttajan sekä, mahdollisesti alle 16v pelaajan kanssa. Kysyä ymmärtääkö säännöt, kertoa mitä AFI häneltä odottaa ja antaa mahdollisuus liittyä viikkopeleihin mutta esim "koeajalla"? Tämä ei normaalista koulutuksesta vie suurta siivua olettaen että näitä ei tule suurta rysäystä kerrallaan.
Mitä itse olen AFIssa ollut(4kk?), niin kaikki nämä "nuoriso" osaston jäsenet ovat ainakin minun mielestäni osanneet käyttäytyä tähän asti sekä asenne ollut kohdallaan, eli haluaa oppia ja pelaa sääntöjen mukaan. Olin hyvin skeptinen kun henkilöitä joilla äänenmurros ei vielä ollut iskenyt liittyi TS, mieleen tuli et "ei helvetin CS jonnet", mutta mitä ollut peleissä mukana heitä johtamassa sekä heidän johdettavana. Mielipide muuttui täysin...
AFIlla on huonoja kokemuksia ja näistä olen kuullut, mutta omamielipiteeni on että pidetään 16v ikärajana, mutta annetaan mahdollisuuksia myös.
User avatar
SpottedBill
Posts: 948
Joined: 31 Jul 2013, 16:23
Contact:

Re: Ikäraja?

Post by SpottedBill »

Ketjussa on jo aika hyvin tullut esille kaikki syyt miksi nykyiseen käytäntöön on päädytty. ARMA 3:n ikäraja on virallisesti 16 vuotta, joten se toimii myös meillä ohjeellisena ikärajana. Käytännössä meillä ei ole kuitenkaan keinoja valvoa ikärajaa, saati oikeastaan haluakaan valvoa sitä. Ohjeellinen ikäraja toivottavasti antaa kuitenkin käsityksen siitä, että mistään lastentarhasta ei ole kysymys.

Joitakin nuoria pelaajia on jouduttu passittamaan pois, koska esim. tietokoneen käyttötaito tai sosiaaliset taidot eivät ole olleet sillä tasolla mitä meidän pelit vaatii. Näitä tapauksia on ollut sen verran vähän, että ne on voitu käsitellä ihan tapauskohtaisesti.

Kehareille voi laittaa vaikka yksityisviestiä näistä tapauksista, kun niitä vastaan tulee. Selvitämme asiaa siitä sitten eteenpäin yksityisesti ja mahdollisimman hienovaraisesti.
“I do not love the bright sword for its sharpness, nor the arrow for its swiftness, nor the warrior for his glory. I love only that which they defend.” -J.R.R. Tolkien, The Two Towers
User avatar
Junnu99
Posts: 729
Joined: 29 May 2014, 21:45
Location: Oulu
Contact:

Re: Ikäraja?

Post by Junnu99 »

TheTaltsi wrote:Samaa mieltä että ikäraja=promilleraja, mutta en näe että ikärajan pitäisi olla absoluuttinen. Ensinäkin mahdotonta valvoa ja myöskin oikeasti särmiä ja hyviä pelaajia jäisi pois (Juuso, Junnu). Mielestäni olisi parasta sekä ikärjassa että promillerajassa sinänsä tiukempi linja että jos ikä tai humala aiheuttaa suoraan sanottuna paskaa pelaamista ja pilaa muiden pelit, niihin puututaan.
Oonko mä hyvä pelaaja :lol:
Heikkinen wrote:Tonton kanssa aika pitkälti samaa mieltä. Valvominen käyttäisi aika paljon Adminejen "resursseja" ja aikaa. Itse taas omalla tavalla tykkään siitä kun on hieman nuorempaa porukkaa ketä kouluttaa, Koska harva niistä pätee takaisin mikä taas ärsyttää aivan jumalattomasti minua kun joku vanhempi pelaaja yleisemminkin niin tekee ja kyseenalaistaa kaikkea mitä pyritään kouluttamaan esim. Inttissä opetetut asiat. Häilyvän ikärajan pitäisi pysyä esim. Jos nuorempi pelaaja osaa käyttäytyä, kuunnella ja mahdollisesti jopa kunnioittaa vanhempia pelaajia olisi plussaa. Ainakin itse olen huomannut että ainakin puolissa nuoremmissa pelaajissa palaa tämä kipinä halu oppia ja kuunnella kun taas vanhemmat pelaajat ei kunnioita nuorempia niinkään ja eivät usko heidän potentiaaliin. Tässä yhden kouluttajan mielipide asiaan.
+1
"Peliporukat saa mennä saunaan ensin, kunhan löylynheittäjä löytyy"
Post Reply