Ilmatuen tehokkuuden parantaminen

User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: Ilmatuen tehokkuuden parantaminen

Post by Castor »

Scottz wrote:Kyse on pitkälti siitä, paljonko pelaaja pystyy suodattamaan tulevaa informaatiota ja tätä parantaa se, että etenkin ryhmätasosta ylöspäin tapahtuva viestintä on valmisteltua ja ytimekästä. Oma näkemys on se, että ihanteellisessa tilanteessa oikea tieto saavuttaisi oikean kohdeyleisön; käytännössä on vaan helpompaa ottaa vastaan se tieto itse kuin odottaa, että joku ehtii/muistaa kertoa siitä eteenpäin.
Tämä. Tuo on taito joka opitaan pelaamalla eikä ole vakio mikä useammalla pelaajalla löytyy, täten on aivan turha ohjeistaa/opettaa jotain missä pitäisi olla jo pohjatieto ja taito
niemih
Posts: 160
Joined: 03 Mar 2015, 07:56

Re: Ilmatuen tehokkuuden parantaminen

Post by niemih »

Laitan tämän vielä muistutuksena, jos on ajatuksia ilmaverkon järjestelystä, JTAC/FAC- tai lentuetoiminnasta, ja haluaa harjoitella näitä asioita, niin mää vedän tänään (treenitiistaina) klo 19.30 harjoituksen aiheesta. Voi toimia pilottina, co-pilottina, gunnerina tai JTAC:inä tai FAC:ina. Ei ole pakko lentää. Katotaan miten hommat toimii.
niemih
Posts: 160
Joined: 03 Mar 2015, 07:56

Re: Ilmatuen tehokkuuden parantaminen

Post by niemih »

Oli hyvät treenit. Kiitos kaikille jotka jaksoivat tulla paikalle. Tuli hyvää käytännön kokemusta, että mikä toimii ja mikä ei. Pari juttua tulee itsellä mieleen.

- Lentuetoiminta on hyvä juttu. Kaikilta onnistui muodossa lentäminen ja ilmaverkko rauhoittuu, kun kopterit liikkuvat ohjatusti.
- Maaleja on tosi vaikea nähdä maastosta. Tähän mahdollisia ratkaisuja: copilotin/observerin tekee merkit karttaan (mutta vain vehicle chattiin, ei sidelle, tässä tarkkuutta!!) maajoukkojen osoittaminen savulla. Ei kokeiltu IR-, laser- tai tracerohjausta, mutta nämä ovat varmasti mahdollisia ja toimivia.
- Tässä vaiheessa on ehkä yksinkertaisinta on että maajoukkojen ja ilma-assettien välillä on vain yksi ilma-kanava. Suurin osa meidän kokoluokan tehtävissä (max. TVT120) tämän pitäisi riittää.
- Olen itse sitä mieltä, että lentueen sisäiseen toimintaan tulisi olla oma lyhyt kanava (vaikka olisikin vain 1 lentue), mutta osa on sitä mieltä, että tämä on turha, vaatii vielä jatkotestausta. Voidaan myös tehdä niin, että lentueen johtaja voi päättää, haluaako lentueelle oman kanavan.
- Oli mielipiteitä, että kopterin sisällä tarvitaan miehistölle oma lyhyt kanava, itse olen sitä mieltä, että tämä hoituu parhaiten volumen säädöllä ja localiin puhumisella, kuten vaunumiehistöt tekevät. Tämäkin varmaan voi olla kopterin pilotin päätettävissä
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Ilmatuen tehokkuuden parantaminen

Post by JoneKone »

niemih wrote:Oli hyvät treenit. Kiitos kaikille jotka jaksoivat tulla paikalle. Tuli hyvää käytännön kokemusta, että mikä toimii ja mikä ei. Pari juttua tulee itsellä mieleen.

- Lentuetoiminta on hyvä juttu. Kaikilta onnistui muodossa lentäminen ja ilmaverkko rauhoittuu, kun kopterit liikkuvat ohjatusti.
- Maaleja on tosi vaikea nähdä maastosta. Tähän mahdollisia ratkaisuja: copilotin/observerin tekee merkit karttaan (mutta vain vehicle chattiin, ei sidelle, tässä tarkkuutta!!) maajoukkojen osoittaminen savulla. Ei kokeiltu IR-, laser- tai tracerohjausta, mutta nämä ovat varmasti mahdollisia ja toimivia.
- Tässä vaiheessa on ehkä yksinkertaisinta on että maajoukkojen ja ilma-assettien välillä on vain yksi ilma-kanava. Suurin osa meidän kokoluokan tehtävissä (max. TVT120) tämän pitäisi riittää.
- Olen itse sitä mieltä, että lentueen sisäiseen toimintaan tulisi olla oma lyhyt kanava (vaikka olisikin vain 1 lentue), mutta osa on sitä mieltä, että tämä on turha, vaatii vielä jatkotestausta. Voidaan myös tehdä niin, että lentueen johtaja voi päättää, haluaako lentueelle oman kanavan.
- Oli mielipiteitä, että kopterin sisällä tarvitaan miehistölle oma lyhyt kanava, itse olen sitä mieltä, että tämä hoituu parhaiten volumen säädöllä ja localiin puhumisella, kuten vaunumiehistöt tekevät. Tämäkin varmaan voi olla kopterin pilotin päätettävissä
Kyllä! Hyvät treenit oli. Tälläistä olenkin toivonut pitkään. Itellä oli vain oma nuppi niin lopussa pitkän päivän jälkeen ettei hommasta meinannut tulla mitään, mutta ehkä se oli hyvä vaan niin tuli sitä säätökerrointa testattua samalla. :)

Muutama oma kommentti/mielipide ylläolevaan:

Ei ole vielä vakioitu käytäntöä miten JTAC tai FO käytetään AFI:ssa. Vaikkei se irl mene ihan näin niin mun mielestä kaikki dedikoidut ilmayksiköiden tulta ohjaavat sotilaat voitaisiin AFI:n sisällä kutsua JTAC:ksi. Niitä voi joko käyttää joukkueen johtoelementin yksikkönä tai kuten itse sen näkisin niin niitä liitetäisiin useampi yksikkö ryhmien jäseniksi jolloin JTAC:it olisi todennäköisemmin siellä missä tapahtuu. Tulta tilattaisiin kuten epäsuorassa Ilman omalla Air Fire Support -kanavalla. Mielestäni kaikissa tehtävissä jossa on tulitukitoimintaan kykeneviä ilmaassetteja tulisi olla Air Fire Support -kanava ihan sen takia, että käytäntö muodostuu vakioksi ja vapautetaan Ilma -verkko esim. Lentueiden ja FAC:in keskinnäisten kuvioiden säätöön. Tästä samasta syystähän ei maajoukoissakaan tilata epäsuoraa esim. joukkue- tai komppaniaverkossa (aikoinaan kokeiltu ja se ei vaan toimi). Eli summasumarun. Ilma -verkko olisi mun mielestä vain lentueiden väliseen koordinoimiseen tarkoitettu (eli toimisi kuten joukkueverkko) ja Air Fire Support -verkko (mikä ikinä onkaan suomeksi) on käytössä vain aseistetuilla ilmaasseteilla ja JTAC:eilla. Käytäntö kuitenkin kertoo pikkuhiljaa mikä se toimivin versio voisi sitten olla.

Arvelisin, että jos on tilanne päällä niin kuulostaa about tältä: https://www.youtube.com/watch?v=mfWuKse2LwI jolloinka yksittäinen kanava on tukossa per heti.

Yleiseksi kommentiksi vielä:, Jos ilmasta tai maasta ohjaa ilmayksikköjen tuli niin maalit tulee tosiaan sitoa savuilla tai tarpeeksi isoihin kohteisiin. Yksittäinen talo tai puurykäelmä ei välttämättä erotu pilotille vaikka minkä värinen katto tai maastomuodosta olisi kyse. Maalin voi esim. sitoa kaupungin tai kylän keskustasta ilmasuuntaan x sadoina metreinä, tai maastossa kulkevia teitä seuraten. Voi myös korjata äskeisen ilmaiskun iskeytymäkohdasta x suuntaan jos ensimmäinen isku on jo suoritettu. X-värinen yksilöivä yksittäinen savu lienee kuitenkin paras päiväsaikaan jos kyseessä on maajoukkojen tukeminen.

Muutoin pitkälti samaa mieltä muiden juttujen osalta. Mutta jatketaan harjoittelua ja testailua niin saadaan kuviot hiottua kuntoon. Voitaisiin myös niemih & muut miettiä AFI:lle oma lyhennetty ja sovellettu versio irl nine-lineristä. Eli jotain samanlaista settiä kuten wikissä oleva epäsuoran ohje mutta ilmalle sovellettuna.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: Ilmatuen tehokkuuden parantaminen

Post by Castor »

- Normaalissa pelissä meillä on 1-2 tukiyksikköä ja yksi ohjaaja
- Jos tukiyksikköjä on useampi ja varsinkin jos FOta on useampi niin tulee tehtävässä olla useampi joko useampi fire support verkko joihin sitten ohjaajat ja härvelit pariudutetaan tai sitten tukihärvelit kootaan yhteiseksi joukkueeksi/lennostoksi jota edustaa sen johtaja fire support verkossa
- FAC Päättää liikkelle lähdöt, lentokorkeudet ja nopeudet, rotaatio suunnan.

Viimeisenä: Jatkossa kun tehtävässä on värisavuja = 10 PÄÄTTÄÄ ja KERTOO mitä asiaa mikäkin väri edustaa, alkaa väsyttää toi radion tukkiminen kun kuuluu:
- "10, 2, Ollaan merkattu omat vihreellä"
- "10"
- "10,3, Mitä vihreellä savulla on?!"
- "3,10,!!!#@%&!!!"

Jos joka mies omalla puolella tietää alusta loppuun että vihreellä merkataa omia ja punasella vihollista niin meillä on taas uus kommunikointi tapa avattu, HURRAA!
niemih
Posts: 160
Joined: 03 Mar 2015, 07:56

Re: Ilmatuen tehokkuuden parantaminen

Post by niemih »

mun mielestä kaikki dedikoidut ilmayksiköiden tulta ohjaavat sotilaat voitaisiin AFI:n sisällä kutsua JTAC:ksi. Niitä voi joko käyttää joukkueen johtoelementin yksikkönä tai kuten itse sen näkisin niin niitä liitetäisiin useampi yksikkö ryhmien jäseniksi jolloin JTAC:it olisi todennäköisemmin siellä missä tapahtuu.
Toimii kun on vain yksi JTAC, mutta useamman yksikön kanssa, kun ilma kutsuu JTAC:ia, niin mistä tiedetään kenen kuuluu vastata? Monissa tilanteissa on varmaan selvää, mutta siinä jää tilaa sekaannuksille. Mielelläni lähtisin siitä, että joko annetaan callsignit (vaikeaa, kun kukaan ei muista niitä), käytetään JTAC alpha, JTAC bravo (mahdollista), tai sitten ryhmien tai komentoryhmän tunnusta "A1, A10" (helpoin, mutta vaatii, että kanavalla ei tapahdu mitään muuta kuin tulenohjausta). A15 olisi selkeä, mutta PSG:llä on usein muuta puuhaa. Voidaan keksiä myös joku aivan uusi, esim A20, A25? en tiedä?
Viimeisenä: Jatkossa kun tehtävässä on värisavuja = 10 PÄÄTTÄÄ ja KERTOO mitä asiaa mikäkin väri edustaa
Ajatuksena hyvä, mutta ongelmana on se, että harvoin 10 tietää kenellä on minkä värisiä savuja. JoneKoneen ehdotus treeneissä, että vain tulta ohjaava yksikkö (JTAC tai JFO) laittaa savua ja ohjaa tulta sen mukaan, on hyvä. Komentajan ei pitäisi tarvita huolehtia mistään muusta kuin, että hän haluaa jonkun kohteen pisteessä X pois päiviltä ja käskee maassa olevaa assettia hoitamaan sen ilman kanssa.

Jos meillä on toimiva FAC, joka osaa hommansa, niin FAC ja JTAC toiminta eri kanavilla on ehkä mahdollista. Mutta jos ei, niin sitten menee vaikeaksi. Pitää ottaa kokeiluun jatkossa treeneissä, että miten handoff eri kanavilta toimii. Ei otettu sitä mukaan eilisen treeneihin, koska ensin pitää pystyä toimimaan yhdellä kanavalla JTAC:in kanssa järkevästi ja sekin oli jo hankalaa. Useamman verkon käyttö ja kanavien vaihto on mahdollista, mutta sitä pitää treenata eikä siitä välttämättä saada kovin paljon hyötyä irti meidän kokoluokan peleissä. Pohditaan ja kokeillaan treeneissä.
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Ilmatuen tehokkuuden parantaminen

Post by JoneKone »

niemih wrote: Toimii kun on vain yksi JTAC, mutta useamman yksikön kanssa, kun ilma kutsuu JTAC:ia, niin mistä tiedetään kenen kuuluu vastata? Monissa tilanteissa on varmaan selvää, mutta siinä jää tilaa sekaannuksille. Mielelläni lähtisin siitä, että joko annetaan callsignit (vaikeaa, kun kukaan ei muista niitä), käytetään JTAC alpha, JTAC bravo (mahdollista), tai sitten ryhmien tai komentoryhmän tunnusta "A1, A10" (helpoin, mutta vaatii, että kanavalla ei tapahdu mitään muuta kuin tulenohjausta). A15 olisi selkeä, mutta PSG:llä on usein muuta puuhaa. Voidaan keksiä myös joku aivan uusi, esim A20, A25? en tiedä?
Joo, siis tarkoitin vain roolin nimenä että osataan erottaa tulenjohtajat toisistaan kun niitä on nykypäivänä aika paljon tarjolla (esim. FO, JFO, FAC, FSS, FSO jne.). :)

Itse olisin kannattamassa sitä että käytetään ryhmätunnusta (A1) jolloin homma toimii samalla tavalla kuten epäsuoran kanssa. Pällekkäisyyttä muiden verkkojen kanssa ei tule jos käytetään tosiaan Air Fire Support -verkkon (Olisiko ilmatuki -verkko?) Samalla ilmayksikölle ehkä muodostuu jonkinlaista kuvaa taistelukentästä kun tietää mikä ryhmä kutsuu tukea. Toki mun puolesta voidaa keksiä vaikka mitä peitteitä (kettu, ilves... jne.), mutta pelkäänpä että ekan 15 min jälkeen ei jtac:it tai pilotit niitä enää muista kuka oli kuka. :)
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
Miccosx
Posts: 86
Joined: 10 Feb 2015, 10:19

Re: Ilmatuen tehokkuuden parantaminen

Post by Miccosx »

Kenttäteloituksen uhallakin postaan tämänpäivän aivopierun.. Liittyy kyllä aiheeseen

Eilisen JTAC harjoitteen jälkeen jäi asia pyörimään päähän..
Ohessa siis yksi näkemys miten radiot voisivat komppaniassa muotoutua. Komppaniassa eri henkilöillä vastuualueina vaunut, tykistö ja ilmayksiköt. Tulitukikanavilla välitetään tulitukipyynnöt ja tiedot osumasta sekä tarvittavat korjaukset.

Alhaalta päin RJ käskee RTO:ta (tai millä nimellä tätä nyt halutaan kutsua) pyytämään tulta haluamaansa pisteeseen. Tykistö sekä lentueet kuulee keskustelun. FAC päättää ottaa hommasta kopin ja välittää ilma-kanavalla tehtävän Tango 1JJ:lle joka oman laivueensa kanssa suorittaa tehtävän. Vastaavasti joukkueenjohtajan partiossa on RTO joka välittää tietoa JJ:lle tai pyytää tulta JJ:n määräämiin kohteisiin.

Tämä ei varmasti ole valmis ratkaisu, eikä todennäköisesti oikea. Halusin vain katsoa millainen kanavaviidakko tästä kokoonpanosta muodostuisi.
JOS tämä näyttää vaihtoehdolta josta voi asiaa lähteä rakentamaan eteenpäin, olisin mielelläni mukana asiaa kehittämässä.
Last edited by Miccosx on 21 Jan 2016, 11:29, edited 1 time in total.
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: Ilmatuen tehokkuuden parantaminen

Post by Castor »

niemih wrote:Ajatuksena hyvä, mutta ongelmana on se, että harvoin 10 tietää kenellä on minkä värisiä savuja
Naamassa on iso aukko joka auttaa tässä ongelmassa yllättävän paljon.

Itse ainakin laitan kaikille puolen johtajille samoja värisavuja
niemih
Posts: 160
Joined: 03 Mar 2015, 07:56

Re: Ilmatuen tehokkuuden parantaminen

Post by niemih »

Ymmärrän Castor mitä ajat takaa, mutta tuollainen vaatii johtajilta erikseen suunnittelua ilmatuen suhteen. Alussa pitää tarkistaa että kellä on mitä savuja, käydä ryhmät ja yksiköt läpi jne, sitten jos tietynväriset savut loppuvat, niin sit pitää kuitenkin erikseen ilmoittaa mikä savu tarkoittaa mitäkin. Idea olisi nimenomaan rakentaa käytännöt niin, että kympin ei tarvitsisi kuin käskeä johtoryhmässä olevaa henkilöä hoitamaan iskun paikkaan X. Johtaja voi aina halutessaan käskeä JTAC:ia tai RTO:ta välittämään lisäehtoja, esim. savuista, mutta se ei ole se perusjuttu mitä tässä pohditaan.

Helvetin hyvää duunia Miccosx. Tuo on juuri sellainen lähtökaavio mitä tähän miettimiseen tarvitaan. Itse ehkä kokeilisin seuraavaa treeniä tuolla kaaviolla siten, että en ottaisi vielä ryhmiä mukaan, vaan olisi pelkkä Kilon FAC ja joukkueen RTO (tai JTAC) jotka toimii ilma- ja tulituki-/ilmatuki-/CAS-kanavalla (eri nimiehdotuksia).
Post Reply