TFR takaisin?

TFR takaisin?

Kyllä
28
55%
Ei
23
45%
 
Total votes: 51
User avatar
ruoste
Posts: 583
Joined: 05 Jan 2015, 16:03

Re: TFR takaisin?

Post by ruoste »

Äänestin Ei jo pelkästään babelin vuoksi. Suunnitelmien paljastuminen vastapuolelle jonkun yksinäisen kuolleen ryhmyrin toimesta on vaan niin raivostuttavaa.

Radiokonffit on acressa ensikertalaiselle ja normikiväärimiehelle helppoa kuin saippuanteko. Kanava säätyy yhdellä napilla yhdestä kohdasta radiossa. Vakinamikat ovat ehkä hieman sekavat, mutta noi voi vaihtaa vaikkapa TFR:n kaltaisiksi parissa minuutissa. (Jos tarvitset neuvoa, voin auttaa.)

Myönnettäköön, etenkin pitkien radioiden kanssa on ACRE:ssa hässäkkää, mutta uskoisin että suurin syypää tähän ovat pelaajat jotka ovat tottuneet TFR:n yksinkertaisuuteen ja pitävät tangettia pohjassa joko kokoajan, tai häviävän lyhyen sipauksen.
"Kolme-neljä RJtä huutelee samaan aikaan jotain vitun 'broken arrowia' tukiverkkoon ihan Mel Gibsonina..." -Härö
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: TFR takaisin?

Post by JoneKone »

Nummi wrote:Hmmh. Harmillista että näin moni ei ole tyytyväinen ACRE2:n.

Pitäisikö sopia jokin parempi kehys sille, miten päätökset tehdään? Tuntuu että modien vaihtaminen ja lisääminen on hyvin vaihtelevalla toimintamallilla toteutettu viimeaikoina. Ilmeisesti kehareiden äänestystulos ei kuvannut lähimainkaan loppuyhteisön mielipidettä, vaikka kehitystiimistäkin löytyy paljon eriäviä mielipiteitä.
E: Täytyy kuitenkin tämän lisäyksen puolustukseksi sanoa, että se on tehty demokraattisemmin kuin mikään muu modilisäys afin lähihistoriassa :D

Ehdotuksia? Aina yhteisöäänestys modeista? Vaiko pelkästään kehariäänestyksiä?
Tietty raja jolloin modi menee repoon, ja liian tasaväkisessä äänestyksessä yhteisöäänestys?
Demokratia ei ole mikään tae, että homma menisi täydellisesti. Kansa ei aina tiedä. :) Mun mielestä kehariryhmä hoiti hommat niin hyvin kuin tälläisessä yhteisössä homma voi toimia. Jos kysytään kaikilta mitkä modit haluavat niin siitä tulee vain huutoäänestys. AFI:in kehitysryhmällä lienee jonkinlainen kuva siitä, että millainen yhteisö AFI:n on ja millä modeilla yms. värkeillä se onnistuu parhaiten toteuttaa. Inputtia pyydetään yleisöltä yhteisöilloissa ja täällä foorumilla ja sit parhaiten asioista tietävät tekevät sivistyneen arvauksensa siitä mitä repoon kannattaa ottaa mukaan ja mitä ei.

Se mitä olisin ehkä toivonut keharilta olisi ollut esim. Madreizkan kommentin tyyppinen yhteenveto todetuista ja odotetuista vaikutuksista, jotta myös yhteisö vähän tietäisi, että mikä on ajatusmaailma päätöksien takana (ilman Provo -osuutta, tai miksei). Nyt oli vissiin myös hieman ajatusta katsoa tulevaisuuteen, että vastaanlaista rumbaa ei tarttis tehdä 2016 kaikille tehtäville jos silloin halutaan ACRE:a.

Mutta kuten kaikkien päätöksien suhteen, niin pitää myös olla munaa tehdä roll-back jos vaikuttaa siltä, että homma ei kaiken testailun ja pähkäillyn jälkeen kuitenkaan toiminut.

Tämä on myös täydellinen esimerkki järjestelmän käyttöönoton haasteista keskisuureessa organisaatiossa. IT-alalle suuntaavat niin tästä vaan benchmarkkia. :) Kun on +100 käyttäjistä kyse niin päätökset muutoksista kannattaa tehdä todella harkiten. Harmittavasti vaan niin ihan samanlaista säätöä tää on oikeassa maailmassa.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
madreizka
Posts: 1213
Joined: 28 Jun 2014, 21:19

Re: TFR takaisin?

Post by madreizka »

ruoste wrote:Äänestin Ei jo pelkästään babelin vuoksi. Suunnitelmien paljastuminen vastapuolelle jonkun yksinäisen kuolleen ryhmyrin toimesta on vaan niin raivostuttavaa.
Mun mielestä tää on vähän sama keissi kuin että jos otat vihollisen rynkyn ja joku ampuu sen takia vahingossa,
Niilo22 lainatakseni: "se on voi voi!"
Friend, were you a hero in the war?' I said 'No...but I served in a company of heroes'."
- Arma Finland
User avatar
Nummi
Posts: 1589
Joined: 26 Nov 2013, 01:52
Location: Stadi

Re: TFR takaisin?

Post by Nummi »

madreizka wrote:
ruoste wrote:Äänestin Ei jo pelkästään babelin vuoksi. Suunnitelmien paljastuminen vastapuolelle jonkun yksinäisen kuolleen ryhmyrin toimesta on vaan niin raivostuttavaa.
Mun mielestä tää on vähän sama keissi kuin että jos otat vihollisen rynkyn ja joku ampuu sen takia vahingossa,
Niilo22 lainatakseni: "se on voi voi!"
No nämä kaksi esimerkkiä eivät ole mitenkään kyllä rinnastettavissa toisiinsa :D

e: Mielestäni on myös mielenkiintoista, että minulla ei ole ollut ACRE2:n kanssa minkäänlaisia ongelmia. Ensimmäisellä pelikerralla oli lyhyt häikkä mutta muuten käyttö on onnistunut.
Ehkä ongelmien määrä ACRE2:n kanssa korreloi sen kanssa, kuinka paljon on kiinnostunut oppimaan meidän pelejä varten uusia asioita? Koska satuin vetämään tämän testin ja äänestyksen, piti minun tietysti tietää jonkin verran ACRE2:n käytöstä. Muutama muukin yhteisön jäsen kiinnostui sen käytöstä ja erityisesti ACRE:lle tehtäviä tehneet ymmärtävät hyvin miten se toimii.
Ehkä nämä ongelmat ovat ennemminkin sellaisia, joita syntyy ajan kanssa kun passiivisesti odotetaan että "kohta se paranee" viitsimättä itse ottaa selvää asioista. En nyt siis tahdo loukata ketään, en yritä sanoa afilaisia laiskoiksi. Tietysti alkuoletus on että ei pelaajan pitäisi joutua opettelemaan ihan hirveästi asioita.
Ehkä pointtini on että ei sitä opeteltavaa ole ihan hirveästi minulla ollut, eikä ongelmia ole ilmennyt.

Toistaalta en ole ollut viimeisimmissä epävirallisissa ja virallisissa peleissä kun on kiirettä riittänyt IRL.
Furean wrote:Pitää muistaa, että ruotsalaisethan pani melkein koko Suomen kansaa.
ruoste wrote:Dataa on saatava.
User avatar
madreizka
Posts: 1213
Joined: 28 Jun 2014, 21:19

Re: TFR takaisin?

Post by madreizka »

Nummi wrote:
madreizka wrote: Mun mielestä tää on vähän sama keissi kuin että jos otat vihollisen rynkyn ja joku ampuu sen takia vahingossa,
Niilo22 lainatakseni: "se on voi voi!"
No nämä kaksi esimerkkiä eivät ole mitenkään kyllä rinnastettavissa toisiinsa :D
Mun mielestä ne ovat molemmat vaan osa sitä taistelutilannetta, jos joku joka ymmärtää toisen puheita vihollisradioissa saa siitä apuaan omaan toimintaan, sitä parempi.
Friend, were you a hero in the war?' I said 'No...but I served in a company of heroes'."
- Arma Finland
User avatar
Nummi
Posts: 1589
Joined: 26 Nov 2013, 01:52
Location: Stadi

Re: TFR takaisin?

Post by Nummi »

JoneKone wrote:Demokratia ei ole mikään tae, että homma menisi täydellisesti. Kansa ei aina tiedä. :)
Indeed!
Furean wrote:Pitää muistaa, että ruotsalaisethan pani melkein koko Suomen kansaa.
ruoste wrote:Dataa on saatava.
User avatar
Nummi
Posts: 1589
Joined: 26 Nov 2013, 01:52
Location: Stadi

Re: TFR takaisin?

Post by Nummi »

madreizka wrote:Mun mielestä ne ovat molemmat vaan osa sitä taistelutilannetta, jos joku joka ymmärtää toisen puheita vihollisradioissa saa siitä apuaan omaan toimintaan, sitä parempi.
Lähtökohtaisesti IRL ja pelissä vihollisen ase saa oman luulemaan omaa viholliseksi. Aseen äänellä on tässä iso osa (ei visuaalia omaan taistelijaan).

Lähtökohtaisesti IRL ja pelissä vastustajan ei pitäisi ymmärtää sinun kieltäsi. Radion kaappaaminen hyödyttäisi oikeassa elämässä vastustajaa ehkä 45min kuluttua sen löytämisestä, ellei maagisesti paikalla satu olemaan tulkkia.

Ensimmäisessä esimerkissä siis on kyseessä inhimillinen erhe, joka on korjattavissa.
Toisessa on erhe, jonka synnyttää videopelin luoma konteksti, mutta sitä ei tarvitsisi olla. En usko että sen estäminen (tai saavuttaminen radion kaappaajan tapauksessa) on myöskään mitenkään taidosta kiinni, vaan sattumasta.
Furean wrote:Pitää muistaa, että ruotsalaisethan pani melkein koko Suomen kansaa.
ruoste wrote:Dataa on saatava.
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: TFR takaisin?

Post by JoneKone »

Nummi wrote:
madreizka wrote: Mun mielestä tää on vähän sama keissi kuin että jos otat vihollisen rynkyn ja joku ampuu sen takia vahingossa,
Niilo22 lainatakseni: "se on voi voi!"
No nämä kaksi esimerkkiä eivät ole mitenkään kyllä rinnastettavissa toisiinsa :D
No mä kokeillen sitten:

Toihan riippuu skenaariosta? Jos peilataan tota AFI:n yleiseen oletettuun kielien osaamiseen, niin toi vain pätee tehtävissä jossa vastakkain ovat yleisellä tasolla west vs east. Jos tehtävä sijoittuu esim. Ukrainaan niin silloin kaikkien tulisivat ymmärtää toistensa oikein mainiosti.

Koska taas englanti on kohtuullisen universaalisti ymmärretty kieli niin silloin myös yleensä eastin puolen edustajat tulisivat ymmärtämään westin puolen pelaajat, mutta ei toisinpäin.

Toisaalta, babel myös estää interaktioita. Eli mitä jos haluaisinkin huutaa talossa kämpäävälle kaverille, että "antaudu" ... tai "alluah akbar" tjs.

Sanoisin, että babel- /radioongelmaan (e) on muutama yksinkertainen ratkaisu:

*Käytetään niitä peitteitä, niin suunnitelma ei paljastu niin helposti (meille opetettiin intissä, että vihollinen murtaa radioiden salauksen päivässä joten suunnitelmasta ei saa koskaa puhua oikeita paikkoja käyttäen).

*Käytetään taistelutunnusta jos on pienikin epäillys lähettäjän henkilöllisyydestä (kuten IRL). Mun puolesta ei edes tarvi käyttää vaihtokanavia koska se ryhmä joka sitten ei saa sitä viestiä täysin pimennossa.

*Kielletään periaatetasolla vastustajalta radion ottamisen. Niinkuin nytkin vihollisen ajoneuvojen haltuunoton?
Last edited by JoneKone on 02 Jul 2015, 16:49, edited 1 time in total.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
madreizka
Posts: 1213
Joined: 28 Jun 2014, 21:19

Re: TFR takaisin?

Post by madreizka »

Nummi wrote:
madreizka wrote:Mun mielestä ne ovat molemmat vaan osa sitä taistelutilannetta, jos joku joka ymmärtää toisen puheita vihollisradioissa saa siitä apuaan omaan toimintaan, sitä parempi.
Lähtökohtaisesti IRL ja pelissä vihollisen ase saa oman luulemaan omaa viholliseksi. Aseen äänellä on tässä iso osa (ei visuaalia omaan taistelijaan).

Lähtökohtaisesti IRL ja pelissä vastustajan ei pitäisi ymmärtää sinun kieltäsi. Radion kaappaaminen hyödyttäisi oikeassa elämässä vastustajaa ehkä 45min kuluttua sen löytämisestä, ellei maagisesti paikalla satu olemaan tulkkia.

Ensimmäisessä esimerkissä siis on kyseessä inhimillinen erhe, joka on korjattavissa.
Toisessa on erhe, jonka synnyttää videopelin luoma konteksti, mutta sitä ei tarvitsisi olla. En usko että sen estäminen (tai saavuttaminen radion kaappaajan tapauksessa) on myöskään mitenkään taidosta kiinni, vaan sattumasta.
Mutta ei sitä toisen raidon kuuntelua pidä mielestäni estää millään babeleilla. Salakuuntelu on mielestäni justiinsa mielenkiintoinen ominaisuus TFRssä.

Edit:
Jonekoneelta hyvä pointti jos pitäisi directillä jotain huutaa vastustajalle.
Eikös eilen pelattu joku tehtävä missä oli jotain double agent toimintaa, olisiko double agentin pitänyt tulla toimeen "omiensa" kanssa vaan babelin välityksellä.
Friend, were you a hero in the war?' I said 'No...but I served in a company of heroes'."
- Arma Finland
Temppa
Posts: 699
Joined: 30 Jan 2014, 07:33

Re: TFR takaisin?

Post by Temppa »

Tehtävien tekijät ja varsinkin tarkastajat rasvaavat köyttä jo...
Locked