Rautaa rajalle! - eli juttua pelihärveleistä, konekokoonpanoista jne.

User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Rautaa rajalle! - eli juttua pelihärveleistä, konekokoonpanoista jne.

Post by JoneKone »

FT_ wrote:Ite olen havainnu tän aivan loistavaksi laitteeksi Arman peluuseen..
http://gaming.logitech.com/fi-fi/produc ... -gameboard

Omat bindit näyttää tällä hetkellä tältä: http://i.imgur.com/Ua9LmUs.png

Erityisen käteviä etenkin noi peukalo zoomit ja radionapit ja mukavasti saa bindattua näppäincombot yhden napin taakse.
Saa kolmet eri conffit kerralla ja vaihto hoituu noilla M-napeilla joten voi olla JV, vaunu ja ilma bindit erikseen ja saa päälle sitten lennosta.
Näyttöön olemassa TeamSpeak plugari josta näkee kuka puhuu, monta kanavalla ja tekemään muutamia yksinkertasia toimintoja Tessussa (mute, mic mute, kanavan vaihto, jotain admin juttuja)
Ui ui, aika hyvältä vaikuttaa! :) Katoinkin jo tota, mutta pähkäillin ettei napit riitä Armaan.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
Clumsy
Posts: 45
Joined: 13 Feb 2015, 19:08

Re: Rautaa rajalle! - eli juttua pelihärveleistä, konekokoonpanoista jne.

Post by Clumsy »

JoneKone wrote: Siitäkö Nikki tullut? :D
Oikein valitun nickin taakse pystyy piiloutumaan monissa asioissa. :lol:
FTL_ wrote: Ite olen havainnu tän aivan loistavaksi laitteeksi Arman peluuseen..
G13 on ostoslistalla täälläkin, sillä nykyinen näppis alkaa olemaan tiensä päässä. Seuraavaksi näppäimistöksi G13:n viereen tulee joku mekaaninen 10keyless.
Hinderella
Posts: 20
Joined: 30 Dec 2014, 04:49
Location: Raahe

Re: Rautaa rajalle! - eli juttua pelihärveleistä, konekokoonpanoista jne.

Post by Hinderella »

Ah ois niin paljon kaikkea rautaa/muovinrojua joista on oikeasti paljonkin hyötyä arman pelaamisessa. Ite ajattelin haalia ensin tietotaidon arman ja käytössä olevien modien ziljoonista huomioitavista asioista. Näköjään arman pelaaminen vaatii oikeasti paperia ja kynän :lol:

Hyvä peli kun aina löytyy jotain jolla pelikokemusta saa parannettua. Joko oppimalla uusia asioita itse pelissä, tai sitten hankkimalla kovalla rahalla kaikenmaailman härpäkkeitä :shock:
Mitehän minä taas kuolin?
Hinderella
Posts: 20
Joined: 30 Dec 2014, 04:49
Location: Raahe

Re: Rautaa rajalle! - eli juttua pelihärveleistä, konekokoonpanoista jne.

Post by Hinderella »

JoneKone wrote:
Hinderella wrote:Täällä ollaan innolla odottelemassa trackir5 pro settiä. Voipi sitten pudistella päätä ingamessa kun hommat kusee :roll:
Haha! Miten niin kusee, ainahan nää hommat menevät putkeen? :D Mut joo, laita tänne sitten vähän pros & cons kun oot vaikka viikkon pelaillut sillä. Kiinnostaisi nimittäin ite kans hankkia toi.
Hyvä pelikokemus on saavutettu vasta silloin kun ollaan todella kusessa ;)
Kyllä ehdottomasti laitan omat tuntemukset tänne TrackIr5:sta kunhan saan sen käsiini.
Mitehän minä taas kuolin?
Johnson
Posts: 374
Joined: 07 Dec 2013, 18:02
Location: Espoo

Re: Rautaa rajalle! - eli juttua pelihärveleistä, konekokoonpanoista jne.

Post by Johnson »

Omat kokemukset TrackIR viitosesta ARMAssa:

Pros:
- Ei tarvitse painaa erillistä nappia katsellakseen ympäriinsä.
- Helppo katsella ympärilleen jahka löytää sopivat säädöt. (Suosittelen Dslyecxin settingesjä)
- Erityisen hyvä ajoneuvoissa ja lentohärveleissä!
- Urbaanissa taistelussa loistava!
- Luo pelaajalle immersiota.
- Antaa paremman tilannetajun.

Cons:
- Oikeiden säätöjen löytäminen/testaaminen kestää pitkään.
- Kestää pitkään totutella.
- Jatkuvaa hienosäätöä asetuksissa.
- Taipumus keskittää näkymää usein.
- Taipumus pitää pää mahdollisimman paikallaan monissa tilanteissa = niska kipeäksi/jäykäksi (Suosittelen laittamaan pauselle siirtymisten ajaksi)
- Nesteytys pelin aikana hankalampaa jos haluaa pitää katsekontaktin johonkin (TrackIR pauselle/juo pillillä tai sitten elät sen kanssa?)

Yhteenveto: Ensimmäisestä kolmesta huonosta puolesta pääsee kyllä yli ajan kanssa ja vekottimen hyvät puolet helposti ylittävät sen huonot puolet. Itse useimmiten käytän lähinnä ajoneuvoissa, lentovekottimissa ja urbaanissa taistelussa, koska itsellä taipumus saada niska kipeäksi/jäykäksi pitkien pelien jälkeen. Suomeksi sanottuna siis: käytän tilanteissa missä tarvitsee jatkuvaa pään kääntelyä. Suosittelen TrackIR 5:sta jos olet valmis käyttämään sen ~150 euroa siihen.
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Rautaa rajalle! - eli juttua pelihärveleistä, konekokoonpanoista jne.

Post by JoneKone »

Jansgi wrote:Omat kokemukset TrackIR viitosesta ARMAssa:

Pros:
- Ei tarvitse painaa erillistä nappia katsellakseen ympäriinsä.
- Helppo katsella ympärilleen jahka löytää sopivat säädöt. (Suosittelen Dslyecxin settingesjä)
- Erityisen hyvä ajoneuvoissa ja lentohärveleissä!
- Urbaanissa taistelussa loistava!
- Luo pelaajalle immersiota.
- Antaa paremman tilannetajun.

Cons:
- Oikeiden säätöjen löytäminen/testaaminen kestää pitkään.
- Kestää pitkään totutella.
- Jatkuvaa hienosäätöä asetuksissa.
- Taipumus keskittää näkymää usein.
- Taipumus pitää pää mahdollisimman paikallaan monissa tilanteissa = niska kipeäksi/jäykäksi (Suosittelen laittamaan pauselle siirtymisten ajaksi)
- Nesteytys pelin aikana hankalampaa jos haluaa pitää katsekontaktin johonkin (TrackIR pauselle/juo pillillä tai sitten elät sen kanssa?)

Yhteenveto: Ensimmäisestä kolmesta huonosta puolesta pääsee kyllä yli ajan kanssa ja vekottimen hyvät puolet helposti ylittävät sen huonot puolet. Itse useimmiten käytän lähinnä ajoneuvoissa, lentovekottimissa ja urbaanissa taistelussa, koska itsellä taipumus saada niska kipeäksi/jäykäksi pitkien pelien jälkeen. Suomeksi sanottuna siis: käytän tilanteissa missä tarvitsee jatkuvaa pään kääntelyä. Suosittelen TrackIR 5:sta jos olet valmis käyttämään sen ~150 euroa siihen.

Hyvä yhteenveto! Mitä itse olen näitä ilmaisia trackkereitä kokeillut (mitä ei tietenkään voi rinnastaa trackir:iin suoraan), niin olen huomannut aika pitkälti noi samat consit josta ehkä pahin toi niskan kipeytyminen jatkuvassa käytössä. Eli se pause-näppäin on kyl pakollinen jos meinaa pitkää settiä pelata. Millainen yaw herkkyys sanoisit, että on dslyecxin setupissa? JV:nä tykkään käyttää niin herkkää kuin vain mahdollista jolloin kamera kääntyy käytännössä pieninkin pään liikken mukaan. Tuntuu luontevalta ja auttaa kun pitäisi kurkkia nurkan taakse. Tosin ongelmana siinä on sitten, että kun yhtäkkiä pitäisikin tähdätä 400m päähän niin ei tunnu että saa tähtäintä vakaaksi tarpeeksi nopeasti. Lentohärveleissä käytän isompaa deadzonea keskellä koska tähtäin pitää saada pysymään helposti keskitettynä eikä liikkua pään mukana miten sattuu. Raketeilla ei osu muuten mihinkään.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
Clumsy
Posts: 45
Joined: 13 Feb 2015, 19:08

Re: Rautaa rajalle! - eli juttua pelihärveleistä, konekokoonpanoista jne.

Post by Clumsy »

Jansgi wrote:Omat kokemukset TrackIR viitosesta ARMAssa:
Aika hyvin voin allekirjoittaa nuo Jansgin kokemukset. Itse ostin TrackIR:n alunperin lentosimuja varten, mutta kyllä sitä tulee käytettyä kaikessa missä se vaan toimii. Ehdottomasti paras pelaamisen lisävaruste mitä koskaan tullut hankittua.

Oppimiskäyrää ei voi tarpeeksi korostaa, opetteluun menee oikeasti aikaa, mutta on sen vaivan arvoista.

Muita TrackIR:n korvikkeita en ole kokeillut. Messuilla testailin Oculus Riftin uudempaa versiota, mutta lagi pään liikkeisiin reagointiin oli TrackIR:ään verrattuna aivan älytön. Oculus tuntui myös olevan todella tarkka, että se hökötys oli millilleen oikeassa kohdassa silmillä.
Hinderella
Posts: 20
Joined: 30 Dec 2014, 04:49
Location: Raahe

Re: Rautaa rajalle! - eli juttua pelihärveleistä, konekokoonpanoista jne.

Post by Hinderella »

TrackIr5 on nyt ajettu sisään muutaman afi-illan ja random editorissa kikkailun saattelemana.

Komppaan niskan jumiutumista/kipeytymistä jossain määrin... kunnes kytkin turhat asetukset pois ja säädin vehkeen kunnolla pelityyliini ergonomisesti sopivat setit.

Kun vedin täysin itse räätälöimäni settingsit vehkeeseen sisään, ei tarvitse pitää päätä tarkasti yhdessä kohtaa, eikä haittaa vaikka kumartuu puoli metriä eteenpäin tai heiluu penkissä kuin hullu koira.

Päätähän ei todellakaan tarvitse pitää yhdessä kohtaa, kun jättää käyttöön vain ja ainoastaan yaw, pitch ja roll liikkeeiden tunnistuksen.
Vaikka liikkuisi penkissä eteen taakse sivulle ylös alas, ei nämä liikeet käännä näkökenttääsi pelissä milliäkään mihinkään suuntaan.
Vasta kun oikeasti kääntelet päätäsi, liikettä tapahtuu.
Yaw pitch ja roll ovat siis pään ylös/alas liike, vasen/oikea liike ja pään kallistus.

Esim helikopterissa ei ole yhtään immersiivistä olla, jos voit heilua ympäri hyttiä. Todellisuudessa pilotin pää on siinä missä se on, ovathan he penkissä kiinni vöillä.

Jalkaväkenä taasen "zoomiliike", eteen taakse on turha. Sivuille liike on turha, koska q ja e napit on paljon kätevämpiä käyttää. Samoin ylös/alas liike on turha. Jälleen käyttökelpoiset liikkeet vain Yaw pitch roll, jotka ei vaadi pään olemista paikoillaan.

"Deadzone" on myös täysin turha. Littlebirdin raketeilla osuu todella hyvin ilman tuota "keskelle lukittuvaa" näkökenttää.

Minulla on siis käytössä "todellinen" nopeus, joka on erittäin immersiivinen, siis niin että näkökenttä kääntyy saman verran kuin itsekin päätä käännät, toki näkökenttä on kiihtyvä, että voi kurkkia takaviistoihin, mutta parempi laaja hidas liikekäyrä, kuin deadzone/hidas/nopeutuva. Laaja hidas korvaa deadzonen.

Smooth-efekti on minulla vitosella. Vakio kymppi smoothing on liian smooth, koska se aiheuttaa viivettä. Sama efekti kuin yrität pelata fps-pelejä hiiren smoothing päällä. Raw mouse tai minimal smoothing paras. Samoin tässä, pieni smoothing on aika nappi.

Huomasin että TrackIr:llä zoomi päällä pystyy katselemaan todella pehmeillä liikkeillä etäälle. Pelin oma "freelook", jota hiirellä operoidaan, on todella kökkö. Liike tapahtuu nykäyksittäin. TrackIr:llä pystyt seuraamaan liikkeessä kauas zoomi päällä huomattavasti paremmin. Esim kopterissa. Liike on ihan uskomattoman pehmeä.

Suosittelen vehjettä jokaiselle, joka on valmis tällaisesta maksamaan. Säätäkää omat laitteenne niin, ettei teidän tarvitse uskotella itsellenne, että nyt on hyvät säädöt.

Kun unohdat käyttäväsi TrackIr:ää, säätösi ovat sinulle oikeat.

Yhteenveto:
-Suosittelen tosiaan jättämään käyttöön vain yaw pitch ja roll ominaisuudet
-Deadzone pois ja laajalta matkalta "todellinen" liike, deadzone muistuttaa muuten koko ajan TrackIr:n olemassaolosta, ja sehän ei immersion metsästäjälle sovi

PS: Niin, ja poista takanasi olevat mahdolliset heijastavat objektit, kuten peilit. Ir-kamera muuten heijastaa ir-valon sitä kautta takaisin kameraan ja sekoittaa koko systeemin :D
Mitehän minä taas kuolin?
User avatar
Keneraali
Posts: 823
Joined: 26 Jul 2013, 18:15

Re: Rautaa rajalle! - eli juttua pelihärveleistä, konekokoonpanoista jne.

Post by Keneraali »

TrackIr on sisään ajettu viimeistään kun jossain toisessa pelissä, joka ei tue TrackIR:ää esim. itsellä RO2, kääntelee päätänsä ja kiroaa miksi tässä ei ole tukea...
Johnson
Posts: 374
Joined: 07 Dec 2013, 18:02
Location: Espoo

Re: Rautaa rajalle! - eli juttua pelihärveleistä, konekokoonpanoista jne.

Post by Johnson »

Hinderella wrote:TrackIr5 on nyt ajettu sisään muutaman afi-illan ja random editorissa kikkailun saattelemana.
PS: Niin, ja poista takanasi olevat mahdolliset heijastavat objektit, kuten peilit. Ir-kamera muuten heijastaa ir-valon sitä kautta takaisin kameraan ja sekoittaa koko systeemin :D
Myös IR-kameran näkökentän alueelta lamput kannattaa sammmuttaa, koska kamera reagoi myös niihin ja saattaa seota. Toki kameran asetuksista voi säätää IR:n tehoa ja valon kynnysarvoa mikäli välttämättä haluat valon pitää päällä.
Post Reply