Joukkueen tahi muun joukon taktiikat ja tiedustelun tärkeys
Re: Joukkueen tahi muun joukon taktiikat ja tiedustelun tärkeys
Tiedustelun kuuluu nähdä, ei näkyä!
Failure is always an option!
Re: Joukkueen tahi muun joukon taktiikat ja tiedustelun tärkeys
Huoh.. Ensinnäkään ei ollut tarkoitus suoranaisesti v***uilla, vaan korostaa tiedustelun tärkeyttä ja sitä, että jotain te teette päin helvettiä, jos tosiaan ne tiedustelijat aina kuolee.. Kuten Jesteri sanoi: "tiedustelun tulee nähdä, ei näkyä".kaikki mitä minä tässä threadissa puhun, on täysin meidän peleihin liittyvää, eikä liity mitenkään oikeaan elämään eikä minulla kiinnosta miten asiat siellä tehdään.
Perinteisesti tämä porukka myös kuolee sinne koska heitä ei ole kenelläkään mahdollista auttaa. Jos siis haluttaisiin että se osasto selviäisi hengissä, mutta toisi myös jotain tiedustelu tietoa kohtuullisessa ajassa, pitää sen toimia suhteellisen lähellä varsinaista osastoa....
Ehkäpä virhe on juuri tuossa sinun ensimmäisessä lauseessasi Bummeri: "meidän peleihin liittyvää, eikä kiinnosta miten se oikeasti tehdään".
Ihan vinkkinä: kannattaisi kiinnostaa, niin saattaisitte oikeasti onnistua tiedustelussa ilman, että tiekkarit kuolee. Jos tied, on liian lähellä siitä saatava hyöty on olematonta.. Tiedustelun etäisyys on lähes suoraan verrannollinen sen arvokkuuteen. Jos tieto on vain seuraavan mutkan takaa (tunnustelijat), niin joo parantaahan se hieman eloonjäämisen mahdollisuutta, mutta se ei kuitenkaan anna riittävää ennakkovaroitusta ja AIKAA tehdä tiedustelutiedon perusteelta muutoksia taistelusuunnitelmaan, lähestymiseen tai varsinaiseen iskuunkaan.
Re: Joukkueen tahi muun joukon taktiikat ja tiedustelun tärkeys
Milläs pelinimellä se First LT liikkuu meidän peleissä tai tessussa?
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
Re: Joukkueen tahi muun joukon taktiikat ja tiedustelun tärkeys
Tiedustelu hyökkäystehtävissä tosiaan on vähän vaikeaa kun pitäisi tiedustella yhtä aikaa kun hyökkäysjoukko jo kuumottaa että "joko joko". Tosin onhan niitä tehtäviä joissa se tiedustelu partio aloittaa sieltä lähempää ja suorittaa nopeaa tiedustelua sillä aikaa kun omat joukot siirtyy alueelle.
Mutta esimerkkinä sunnuntain FSD peleistä toisessa tehtävässä meillä oli ne kaksi recon partiota. Sieltä tuli tieto vihollisen ajoneuvoista, jalkauttamisesta, vahvuudesta ja etenemis suunnasta PALJON ennen kuin vihollinen tuli sinne meidän puollustusasemiin. Tosin se tiedustelu partio meni pilalle siinä kun meidän dayz pelaajat alko siellä ammuskelemaan vihollista ja käymään sissisotaa niiden kanssa kahdestaan. Mutta siitä huolimatta se tieto mitä sieltä tuli oli tärkeää ja mikäli ne tiedustelijat olisivat pysyneet piilossa sitä tärkeää tietoa olisi voinut tulla enemmänkin.
Olen kyllä täysin samaa mieltä että ne on vain huonoja tiedustelijoita jos ne kuolee heti. Eikä tieto vihollisen vahvuudesta ja sijainnista 10 minuuttia vanhanakaan ole missään tapauksessa turhaa. Varsinkaan jos se tieto on puollustavasta vihollisesta niin se 10 minuuttia ei merkitse mitään.
Mutta esimerkkinä sunnuntain FSD peleistä toisessa tehtävässä meillä oli ne kaksi recon partiota. Sieltä tuli tieto vihollisen ajoneuvoista, jalkauttamisesta, vahvuudesta ja etenemis suunnasta PALJON ennen kuin vihollinen tuli sinne meidän puollustusasemiin. Tosin se tiedustelu partio meni pilalle siinä kun meidän dayz pelaajat alko siellä ammuskelemaan vihollista ja käymään sissisotaa niiden kanssa kahdestaan. Mutta siitä huolimatta se tieto mitä sieltä tuli oli tärkeää ja mikäli ne tiedustelijat olisivat pysyneet piilossa sitä tärkeää tietoa olisi voinut tulla enemmänkin.
Olen kyllä täysin samaa mieltä että ne on vain huonoja tiedustelijoita jos ne kuolee heti. Eikä tieto vihollisen vahvuudesta ja sijainnista 10 minuuttia vanhanakaan ole missään tapauksessa turhaa. Varsinkaan jos se tieto on puollustavasta vihollisesta niin se 10 minuuttia ei merkitse mitään.
Re: Joukkueen tahi muun joukon taktiikat ja tiedustelun tärkeys
FirstLT, Saan vieläkin sen kuvan ettet sinä ihan ymmärrä sitä todellisuutta joka meillä peleissä vallitsee. Ei meillä ole aikaa odotella että siellä sisseillään puskasta puskaan puoli tuntia jotta tiedustelijat pääsee kohteelle hengissä silmäilemään että mitä siellä näkyy. 10 minuuttia odottamistakin on aivan liian pitkä aika seisottaa porukkaa usean kilsan päässä. Se vain ei ole kenestäkään hauskaa. Joten me olemme olosuhteiden orjia joiden johdosta irrallinen tiedustelu osastot monesti kuolee kiireen ja tuen puutteen takia.
Mikä siis ratkaisuna?
Ei laiteta sitä tiedustelua liikkeelle liian kauas, vaan pidetään pääosat tiedustelun lähellä jotta pulassa olevaa tiedustelua voi auttaa tarvittaessa, mutta kuitenkin siten että pääosat eivät ole vaarassa ajaa keskelle vihollista, vaan voivat aloittaa taistelun siten ja silloin kun haluaa.
Kuten eilen sanoin, minua ei kiinnosta että miten todellisuudessa tiedustelijat tekee temppujaan mitä tekeekään pästäkseen alueelle. Siinä vain menee liian kauan meidän pelejä ajatellen. Senpä takia on järkevää että tehtävän tekijä tarjoaa strategisen tiedustelun kartalla brieffin muodossa ja sitten vain pidetään huoli ettei ajeta pahki viholliseen.
Mikä siis ratkaisuna?
Ei laiteta sitä tiedustelua liikkeelle liian kauas, vaan pidetään pääosat tiedustelun lähellä jotta pulassa olevaa tiedustelua voi auttaa tarvittaessa, mutta kuitenkin siten että pääosat eivät ole vaarassa ajaa keskelle vihollista, vaan voivat aloittaa taistelun siten ja silloin kun haluaa.
Kuten eilen sanoin, minua ei kiinnosta että miten todellisuudessa tiedustelijat tekee temppujaan mitä tekeekään pästäkseen alueelle. Siinä vain menee liian kauan meidän pelejä ajatellen. Senpä takia on järkevää että tehtävän tekijä tarjoaa strategisen tiedustelun kartalla brieffin muodossa ja sitten vain pidetään huoli ettei ajeta pahki viholliseen.
Enpä ole vielä meidän peleissä sellaista tilannetta nähnyt jossa ennakkovaroitus vihollisesta mutkan takana ei olisi ollut arvokasta. Se on meille paljon arvokkaampaa kuin se että kohdetta vartioi joukkueen verran vihollista. Antaa tarpeeksi aikaa muuttaa vaikka koko suunnitelma päälaelleen jos niikseen tulee. Lisäksi parantaa eloonjäämisen mahdollisuuksia todella merkittävästi. Meidän peleissä on joukkueen kontrollointi aika nopeaa ja viestiminen tehokasta, sen takia tällaisesta tiedosta saadaan hyöty irti.Ehkäpä virhe on juuri tuossa sinun ensimmäisessä lauseessasi Bummeri: "meidän peleihin liittyvää, eikä kiinnosta miten se oikeasti tehdään".
Ihan vinkkinä: kannattaisi kiinnostaa, niin saattaisitte oikeasti onnistua tiedustelussa ilman, että tiekkarit kuolee. Jos tied, on liian lähellä siitä saatava hyöty on olematonta.. Tiedustelun etäisyys on lähes suoraan verrannollinen sen arvokkuuteen. Jos tieto on vain seuraavan mutkan takaa (tunnustelijat), niin joo parantaahan se hieman eloonjäämisen mahdollisuutta, mutta se ei kuitenkaan anna riittävää ennakkovaroitusta ja AIKAA tehdä tiedustelutiedon perusteelta muutoksia taistelusuunnitelmaan, lähestymiseen tai varsinaiseen iskuunkaan.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
Re: Joukkueen tahi muun joukon taktiikat ja tiedustelun tärkeys
Juurihan sanoin että tiedustelu hyökkäystehtävissä on vaikeaa koska porukkaa ei voi eikä saa seisottaa paikallaan liian kauaa.
Puollustustehtävissä mitään ongelmaa ei ole koska puollustajat puollustaa joka tapauksessa.
Tunnustelu eli tiedustelu mitä ihan vieressä tapahtuu mitäisi olla jo jokaiselle johtajalle itsestäänselvyys mitä harrastetaan aina ja kaikkialla. Uudetkin sen oppii nopeasti kun niiden ryhmä teurastetaan kun vihollinen tuli selkään/kylkeen eikä kukaan huomannut tai mentiin mäen yli ilman että kukaan edes kävi katsomassa mitä toisella puolella on.
Puollustustehtävissä mitään ongelmaa ei ole koska puollustajat puollustaa joka tapauksessa.
Tunnustelu eli tiedustelu mitä ihan vieressä tapahtuu mitäisi olla jo jokaiselle johtajalle itsestäänselvyys mitä harrastetaan aina ja kaikkialla. Uudetkin sen oppii nopeasti kun niiden ryhmä teurastetaan kun vihollinen tuli selkään/kylkeen eikä kukaan huomannut tai mentiin mäen yli ilman että kukaan edes kävi katsomassa mitä toisella puolella on.
Re: Joukkueen tahi muun joukon taktiikat ja tiedustelun tärkeys
Enpä tosiaan sinulle vastannut, enkä ollut lukenut sinun kirjoituksia kun niin tein.ilee wrote:Juurihan sanoin että tiedustelu hyökkäystehtävissä on vaikeaa koska porukkaa ei voi eikä saa seisottaa paikallaan liian kauaa.
Puollustustehtävissä mitään ongelmaa ei ole koska puollustajat puollustaa joka tapauksessa.
Tunnustelu eli tiedustelu mitä ihan vieressä tapahtuu mitäisi olla jo jokaiselle johtajalle itsestäänselvyys mitä harrastetaan aina ja kaikkialla. Uudetkin sen oppii nopeasti kun niiden ryhmä teurastetaan kun vihollinen tuli selkään/kylkeen eikä kukaan huomannut tai mentiin mäen yli ilman että kukaan edes kävi katsomassa mitä toisella puolella on.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
Re: Joukkueen tahi muun joukon taktiikat ja tiedustelun tärkeys
Ymmärrän sen täysin ja totesinkin, että ensimmäisellä sivulla JoneKone esitti hyvin ratkaisun ongelmaanne. Tehtavän laatija tarjoaa siihen ratkaisun sijoittamalla tiedustelun suoraan sen AO:lle (ei kuitenkaan suoraan kohteeseen), jolloin odotusaika lyhenee..FirstLT, Saan vieläkin sen kuvan ettet sinä ihan ymmärrä sitä todellisuutta joka meillä peleissä vallitsee. Ei meillä ole aikaa odotella että siellä sisseillään puskasta puskaan puoli tuntia jotta tiedustelijat pääsee kohteelle hengissä silmäilemään että mitä siellä näkyy. 10 minuuttia odottamistakin on aivan liian pitkä aika seisottaa porukkaa usean kilsan päässä. Se vain ei ole kenestäkään hauskaa. Joten me olemme olosuhteiden orjia joiden johdosta irrallinen tiedustelu osastot monesti kuolee kiireen ja tuen puutteen takia.
Mikä siis ratkaisuna?
Ihan kiva, ja kuten aiemmin sanoin tämä tunnustelijoiden käyttö on ok, mutta se ei korvaa tiedustelua!Ei laiteta sitä tiedustelua liikkeelle liian kauas, vaan pidetään pääosat tiedustelun lähellä jotta pulassa olevaa tiedustelua voi auttaa tarvittaessa, mutta kuitenkin siten että pääosat eivät ole vaarassa ajaa keskelle vihollista, vaan voivat aloittaa taistelun siten ja silloin kun haluaa.
Juu, tehtävä (mikäli se on taistelutehtävä) ylipäänsä perustuu kohteen taktiselle tiedustelulle, jonka tulokset määräävät taktiikan ja osin myös taistelutekniikan. Kuitenkin varmaan olette peleissäkin ehkäpä huomanneet, että alkubriefin tiedot eivät täysin vastaakaan todellisuutta. Tämä johtuu täysin aikaviiveestä: tiedustelu-analysointi-tehtävän laatiminen-käskytys-toteutus. Senpä takia tehtävän aikainen tiedustelu ja tunnustelu on syytä muistaa.. Kun pelaatte muiden ihmisten kanssa, muita pelaajia vastaan niin silloin ei ihan oikeasti riitä, että näkee mutkan taakse sillä useimmiten heilläkin on viestivälineet ja ne pirut vieläpä käyttävät niitä. Tekemällä todennäköisten hyökkäysurien liikenteenlaskentaa, tuliylläköitä tai suluttamista he saavat tiedon saapuvasta hyökkäyksestä (määrä, laatu, suuntautuminen!) ja pystyvät uudelleenorganisoimaan puolustuksensa. Miten vastaat tähän pelkillä tunnustelijoilla?? Et mitenkään. Sen sijaan tiedustelulla saadun tiedon perusteella voit muokata taistelusuunnitelman uusiksi, ilman että tarvitsee 'johtaa satulasta'. Useimmiten se osapuoli, jolla päätöksentekosykli (ooda-loop) pyörii vastustajaa nopeammin ja reagoi vastustajan päätöksiin nopeammin - voittaa. Useimmiten pitää paikkaansa strategisella tasolla, kun puhutaan isommista operaatioista tai kampanjoista, mutta pitää yhtä hyvin paikkaansa taktisella tasolla = taistelukentällä.Kuten eilen sanoin, minua ei kiinnosta että miten todellisuudessa tiedustelijat tekee temppujaan mitä tekeekään pästäkseen alueelle. Siinä vain menee liian kauan meidän pelejä ajatellen. Senpä takia on järkevää että tehtävän tekijä tarjoaa strategisen tiedustelun kartalla brieffin muodossa ja sitten vain pidetään huoli ettei ajeta pahki viholliseen.
Jatkakaa toki tunnustelua, mutta sanonpa vaan, että olisi teille tiedustelun osaamisestakin hyötyä
Se miksi itse painotan ja toimin itse täysin 'MilSim-moodissa' on juuri se, että silloin tehdään asiat oikein. Eli tehdään kuten oikeasti ja asiat oikein. Ei niitä ole tuulesta temmattu. Ja jos ne toimii oikeasti, niin toimii se pelissäkin (jopa paremmin kuin oikeasti). Te itsekin yrittänette jäljitellä oikeanlaista toimintaa peleissänne, esimerkiksi vaunutoiminnan, TRA:n, viestiliikenteen ja vaikkapa partion-/ryhmän-/joukkueen perustaistelumenetelmien osalta. Miksipä, ette sisällyttäisi listaan tiedustelua? Oikokaa tarvittaessa sijoittamalla tiekkarit AO:lle etukäteen.. Ja jos väitätte, että on tärkeämpää nähdä seuraavan mutkan taakse, kuin tietää hyökkäyksen varsinaisella kohteella olevan joukon määrä, laatu ja suuntautuminen, on se todella osoitus teidän täydestä tietämättömyydestä tiedustelutoimialasta.
P.s. En pelaa teidän mukananne. Pelaan sellaisten kanssa ja sellaisia vastaan, jotka pelaavat tätä MilSim ajatuksella.
Re: Joukkueen tahi muun joukon taktiikat ja tiedustelun tärkeys
Tiedustelu on ihan homojen hommaa.
En jaksa sekunttiakaan odottaa kun ne larppaa metsissä ja me muut odotetaan että niiltä saisi jonkun järkevän raportin, jotta voisi tehdä varsinaisen suunnitelman.
Paras on edetä kontaktiin tunnustelijoita käyttäen.
En jaksa sekunttiakaan odottaa kun ne larppaa metsissä ja me muut odotetaan että niiltä saisi jonkun järkevän raportin, jotta voisi tehdä varsinaisen suunnitelman.
Paras on edetä kontaktiin tunnustelijoita käyttäen.
Re: Joukkueen tahi muun joukon taktiikat ja tiedustelun tärkeys
Ketähän nämä sellaiset mahtaa olla jos saan udella?FirstLT wrote: P.s. En pelaa teidän mukananne. Pelaan sellaisten kanssa ja sellaisia vastaan, jotka pelaavat tätä MilSim ajatuksella.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi