Nettiaddressi BIS:lle modipiratismista

TugeX
Posts: 293
Joined: 26 Jul 2013, 18:49

Nettiaddressi BIS:lle modipiratismista

Post by TugeX »

Kaikessa lyhykäisyydessään "Arma 3 Life" modifikaation tekijät ovat käyttäneet muiden tekemiä modeja ja veloittavat pelaajilta betavaiheessa 30$. Rahan vaatiminen rikkoo sisällytettyjen modien non-commercial käyttöehtoja, eikä A3L-tiimi ole modien tekijöiden vaateista huolimatta tehnyt asialle mitään. Jotta meillä olisi tulevaisuudessa yhä modiskene joka tuottaa sisältöä yhteisölle ilman rahallista korvausta omalla vapaa-ajallaan, pyydän tutustumaan aiheeseen ja allekirjoittamaan addressin, mikäli asia on teidänkin mielestänne tärkeä. Tarkoitus on saada BIS toimimaan asiassa ja nostaa meteliä/osoittaa tukea. Arvioiden mukaan A3L-tiimi tienaa "lahjoituksilla" huomattavasti enemmän kuin servereiden ylläpitäminen maksaa ja toiminta/käyttöehdot ovat erittäin kyseenalaiset.

Lisää aiheesta: http://forums.bistudio.com/showthread.p ... rma-3-life
http://forums.bistudio.com/showthread.p ... ost2792801

http://www.ipetitions.com/petition/bis-vs-piracy
iPetitions vaatii kirjautumisen joka onnistuu käyttämälle Facebook tai Twitter tiliä, tai luomalla sivulle tunnukset.
User avatar
Annddy
Posts: 382
Joined: 07 Feb 2014, 15:51

Re: Nettiaddressi BIS:lle modipiratismista

Post by Annddy »

700$ USD päivässä, ei huonompaa palkkaa palvelimen ylläpidosta. Juuri kun olin miettinyt tässä pitäisikö sille antaa mahdollisuus, mutta että siitä pa"¤" pitää maksaakki, niin lol. Tästä on joku toinenkin versio, mutta eipä tän stoorin jälkeen inspaa :P

BIS ei oikein näköjään voi mitään, kun "ei ole todisteita EULAn rikkomisesta". Ehdottomasti kannatan.
Last edited by Annddy on 10 Nov 2014, 19:53, edited 1 time in total.
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Nettiaddressi BIS:lle modipiratismista

Post by Bummeri »

Vaikka pidänkin sitä typeränä että ihmiset ei julkaise kaikkea mitä ne teke arma sarjaan täysin vapaana, niin onhan nuo A3L tyypit kyllä melkosia änkyröitä. Laitoin sinne nimen.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
Tikka
Posts: 993
Joined: 26 Jul 2013, 18:14

Re: Nettiaddressi BIS:lle modipiratismista

Post by Tikka »

Bummeri wrote:Vaikka pidänkin sitä typeränä että ihmiset ei julkaise kaikkea mitä ne teke arma sarjaan täysin vapaana, niin onhan nuo A3L tyypit kyllä melkosia änkyröitä. Laitoin sinne nimen.
Miksi ihmeessä kukaan haluaisi julkaista mitään täysin vapaasti? Ymmärrän aivan hyvin ettei modaaja halua jonkun lyövän rahoiksi sen tekeleellä.
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Nettiaddressi BIS:lle modipiratismista

Post by Bummeri »

Tikka wrote: Miksi ihmeessä kukaan haluaisi julkaista mitään täysin vapaasti? Ymmärrän aivan hyvin ettei modaaja halua jonkun lyövän rahoiksi sen tekeleellä.
Ajatus juna:

Olen Arma harrastaja joka tekee ajoneuvoja sillointällöin omaksi ja pienen peliyhteisöni huviksi.

- > Julkaisen ne kaikille täysin vapaaksi jakoon koska haluan että tämä työ hyödyttää Arma yhteisöä myöhemminkin tulevaisuudessa ja jotta joku voi halutessaan parannella työtäni, tai jopa portata sen pelisarjan seuraavaan osaan jos en itse ole enää maisemissa.

- > Joku ottaa yhden ajoneuvoistani ja lisää sen modiin jolla hän tekee paljon rahaa.

Mitä minä olen tässä menettänyt? Modin tekijä on keksinyt tavan jolla tehdä rahaa. Hyvä sille. En minä koskaan aikonutkaan rahaa tehdä.

Ehkä tulevaisuudessa käy näin:

- Maksullisen modin tekijä korjaa bugeja mun ajoneuvosta ja nappaan ne itselle talteen.

- Joku sieltä maksullisesta yhteisöstä kyllästyy P2W hommiin ja päättää lopettaa koko roskan pelaamisen ja liittyykin minun yhteisöön ja saan uuden pelikaverin.

- Maksulliseen modiin lisätään hieno kartta joka julkaistaan myös irrallisena.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
Tonto-
Posts: 1051
Joined: 31 Aug 2013, 19:17

Re: Nettiaddressi BIS:lle modipiratismista

Post by Tonto- »

Minustakin tekijänoikeuksia suojellaan liikaa, mutta ymmärrän kyllä tuohtumuksen, mikäli joku myy sinun luomustasi omana luomuksenaan. Myyjä kusee myös kuluttajien päälle myydessään tuotetta omanaan.
Mutta toisaalta, mikään ei ole typerämpää kuin tehdä jo miljoonaan kertaan tehtyjä juttuja uudestaan ja uudestaan, kun se on jo tehty kunnolla ja toimivasti.

Eikö ne Arma 3 Lifen scriptit ja koodit ole muka todistusaineistoa lisenssiehtojen rikkomisesta? Ei kai tuo nyt mikään maailman vaikein asia olisi todistaa.
Ja ennemmin lyödä lyötyy kuin joutuu sen kenkiin - lajin luonto vai ajan henki?
User avatar
ilee
Posts: 268
Joined: 31 Aug 2013, 19:20

Re: Nettiaddressi BIS:lle modipiratismista

Post by ilee »

Tonto: Otetaan esim. että alat tekeen jotain koodia ja katsot jotain toisen koodia ja otat siitä esimerkkiä. Jos sun koodista tulee hyvin samankaltainen entä siitä esimerkki koodista, mutta et ole kopioinut kuitenkaan mitään mitäs sitten? Missä menee se raja että tämä on nyt kopioitua? Jos haluat tehdä juuri saman asian ja toinen on jo tehnyt sen todella toimivasti niin miten saat tehtyä siitä oman version tekemättä samaa toisen kanssa?

Tässä A3L tapauksessa nyt ei ole mitään epäselvyyttä siellä on menty täysin copy paste meiningillä ja muokkailtu koodia omiin tarkotuksiin ja väitetty että kaikki on omaa tuotosta.
Image Image
User avatar
JP-9000
Posts: 464
Joined: 08 Aug 2013, 10:51

Re: Nettiaddressi BIS:lle modipiratismista

Post by JP-9000 »

Itse kannatan kyllä tuotostensa suht vapaata jakelua ja olisi jees jos ARMA - modaajat tekisi enemmän yhteistyötä. Toivonkin hartaasti, että kunhan tuo MANW loppuu ja raha poistuu taas yhtälöstä, saadaan hommaan jotain tolkkua kun jengi ei väännä modeja dollarinkiilto silmissä ja pidä kaikkia muita modaajia suorina kilpailijoina.

TOISAALTA, ymmärrän kyllä ihan täysin senkin, että vituttaa jos joku on vääntänyt jonkun vapaaseen jakeluun tarkoitetun modin ja sitten joku perseääliö yrittää tehdä ilmaiseksi tarkoitetuilla seteillä rahaa. Vapaan jakelun ja ei-kaupallisen käytön sallivat lisenssit on jees. Mielestäni siinä vaiheessa kun ruvetaan rahaa tekemään, niin silloin pitää myös maksaa niille joiden työllä yrittää rahaa tehdä.

Noin ylipäätään modaajien oikeudellinen asema on aika heikko ja homma pyörii aika pitkälti herrasmiessäännöillä. Onkin mielestäni erityisen perseestä hyväksikäyttää modaajia, jotka tosiaan omaa vapaa-aikaansa uhraavat siihen, että koko yhteisö saa käyttöönsä siistejä juttuja ilmaiseksi. Nuo A3L tyypit on kyllä alhaisinta saastaa mitä löytyy.
Scottz
Posts: 562
Joined: 14 Aug 2013, 11:48
Location: Hki

Re: Nettiaddressi BIS:lle modipiratismista

Post by Scottz »

Bummeri wrote:
Tikka wrote: Miksi ihmeessä kukaan haluaisi julkaista mitään täysin vapaasti? Ymmärrän aivan hyvin ettei modaaja halua jonkun lyövän rahoiksi sen tekeleellä.
Ajatus juna:

Olen Arma harrastaja joka tekee ajoneuvoja sillointällöin omaksi ja pienen peliyhteisöni huviksi.

- > Julkaisen ne kaikille täysin vapaaksi jakoon koska haluan että tämä työ hyödyttää Arma yhteisöä myöhemminkin tulevaisuudessa ja jotta joku voi halutessaan parannella työtäni, tai jopa portata sen pelisarjan seuraavaan osaan jos en itse ole enää maisemissa.

- > Joku ottaa yhden ajoneuvoistani ja lisää sen modiin jolla hän tekee paljon rahaa.

Mitä minä olen tässä menettänyt? Modin tekijä on keksinyt tavan jolla tehdä rahaa. Hyvä sille. En minä koskaan aikonutkaan rahaa tehdä.

Ehkä tulevaisuudessa käy näin:

- Maksullisen modin tekijä korjaa bugeja mun ajoneuvosta ja nappaan ne itselle talteen.

- Joku sieltä maksullisesta yhteisöstä kyllästyy P2W hommiin ja päättää lopettaa koko roskan pelaamisen ja liittyykin minun yhteisöön ja saan uuden pelikaverin.

- Maksulliseen modiin lisätään hieno kartta joka julkaistaan myös irrallisena.
Muutama ajatus. Olennainen osa modeja on se, että ne ovat ilmaisia, jolloin niitä koskee erilainen oikeudellinen asema. Jos modeilla aletaan tienaamaan, tämä voi laskea pelintekijöiden halukkuutta modiskeneen. Mitä järkeä panostaa isolla rahalla peliin joku voi yhtä hyvin parantaa tai muuten muokata peliä ja sitten tienata tällä lähes nollakustannuksin (pl. modaajan vapaa-aika). Toinen näkökulma, moni modaaja on käyttänyt tuotostaan osana portfoliotaan, kun on hakeutunut pelialalle töihin, joten tuotoksen immateriaalioikeuksien todistaminen voi vaikeutua. Kolmanneksi, pelialalla on tapana tulla lumipalloefektejä, kun yksi saa vapaasti tienata modillaan, moni varmasti seuraa perässä. Ainakaan minulla ei ole kiinnostusta alkaa maksamaan edes euroa per modi, on jo nähty minkälaiseksi helvetiksi voivat maksulliset DLC:t muuttua.
The only hope you have is to accept the fact that you're already dead and the sooner you'll accept that, the sooner you're able to function as a soldier's supposed to function. Without mercy, without compassion, without remorse. All war depends upon it.
User avatar
Tonto-
Posts: 1051
Joined: 31 Aug 2013, 19:17

Re: Nettiaddressi BIS:lle modipiratismista

Post by Tonto- »

ilee wrote:Tonto: Otetaan esim. että alat tekeen jotain koodia ja katsot jotain toisen koodia ja otat siitä esimerkkiä. Jos sun koodista tulee hyvin samankaltainen entä siitä esimerkki koodista, mutta et ole kopioinut kuitenkaan mitään mitäs sitten? Missä menee se raja että tämä on nyt kopioitua? Jos haluat tehdä juuri saman asian ja toinen on jo tehnyt sen todella toimivasti niin miten saat tehtyä siitä oman version tekemättä samaa toisen kanssa?
Tätä juuri hain. Eli, koska rajan vetäminen on käytännössä katsoen mahdotonta, sitä ei edes pitäisi tehdä. Tietenkin siitä tapellaan, koska koodiin on voitu sijoittaa paljon rahaa ja sille rahalle on saatava vastinetta mahdollisimman paljon.
Ja ennemmin lyödä lyötyy kuin joutuu sen kenkiin - lajin luonto vai ajan henki?
Post Reply