Johtaminen
Re: Johtaminen
Mielenkiintoinen aihe, kiinnostaa kyllä. Vaikkakin toistaiseksi omat johtamiset ovat olleet hyvin vähissä.. Jos vaan aikataulut sopii niin mukana.
Re: Johtaminen
Oikein hyvä ehdotus! Arvelisinkin, että AFI:n sisällä on ehkä jopa isojakin näkemyseroja siitä mikä toimii ja mikä ei. Olisi hyvä hieman päästä peilaamaan omia ajatuksia toisten kanssa ja pienryhmätyöskentely voisi olla hyvä väline tähän. Oma kehitysehdotukseni tähän on se, että jokaisessa pienryhmässä olisi varmaan hyvä olla fasilitaattori joka katsoo, ettei homma mene jankaamiseksi/riitelyksi.Paavo wrote:Hei,
Minun tekisi mieli pyörittää muutamia johtamistaidon kehittämispelejä tässä keväällä. Eli:
...
Ainakin itseäni kiinnostaisi kuulla muiden ajatuksia siitä, mitkä IRL taktiikat sopivat AFI:iin ja mitkä tarvitsevat soveltamista. Toinen mistä olisi kiinnostavaa keskustella ja tavallaan myös kuuluu aihepiiriin on voitto vs. hauskuus. Esim. seisottaako flänkguardia voitto mielessä metsässä 2 h kaiken varalta, vai ottaako riskin ja pelauttaa koko komppaniaa jotta kaikilla olisi hauskempaa mutta vuotaava flänkki saatta aiheuttaa tappion?
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
- Saunatyyny
- Posts: 532
- Joined: 07 Jan 2015, 18:47
- Location: PKS
Re: Johtaminen
Kyllä kiitos! Ilmoittaudun jojoilemaan jos voi jo huudella
Oon jo pidemmän aikaa perjantai ja maanantai koopeissa koittanut jojoilla jollakin tavoin uusilla tavoilla (RTO ja PSG ottaneet suurempaa roolia) ja pis hienoa jos sais RJt tähän samaan malliin tiiviimmin mukaan. Huomasin ainakin viime viikkopeleissä että briiffiin täytyy panostaa huomattavasti enemmän, pidempien briiffi aikojen toivossa.
Oon jo pidemmän aikaa perjantai ja maanantai koopeissa koittanut jojoilla jollakin tavoin uusilla tavoilla (RTO ja PSG ottaneet suurempaa roolia) ja pis hienoa jos sais RJt tähän samaan malliin tiiviimmin mukaan. Huomasin ainakin viime viikkopeleissä että briiffiin täytyy panostaa huomattavasti enemmän, pidempien briiffi aikojen toivossa.
"Johnson ajoi autollaan päin rekkaa ja kuoli heti. Miksi Johnson kuoli? "
-Warren Bennis
-Warren Bennis
Re: Johtaminen
Jo nyt peleissä tulee tavalliselle rivimiehelle hyvin pitkä odotusaika, mielestäni sitä ei tule pidentää yhtään enää. Sen sijaan johtajaksi aikovat voisivat oikeasti alkaa katsomaan aktiivisemmin niitä tehtäviä ennakkoon ja rohkeasti jonkun toisen ottaa vielä se vastapuolen johto haltuun. Varmasti isännällä ja adminilla on helppoa valita tehtävä, johon on jo molempien osapuolien johtajat valittuna.
Eikä nyt puhuta pelkästään ensimmäisestä tehtävästä (pelaajamäärä 100-150), vaan myös toisesta (pelaajamäärä 70-110) ja kolmannesta tehtävästä (pelaajamäärä 60-90). AWATS on erittäin hieno työkalu tähän. Sieltä voit ensiksi katsoa sopivan tehtävän ja sen jälkeen ladata sen koneellesi ja katsoa miltä tehtävä sekä sen maasto vaikuttaa.
Nykyinen odotusaika (slotting 5-30min + briefing 5-20min + safestart 5-15min + siirtyminen/puolustajan odotus 5-30min = 20-95min) alkaa mielestäni mennä jo liiaksi, mutta pelaajamäärien kasvaessa tietysti myös odotusajat pitenee. Mutta ei lisätä siihen enää ylimääräistä briiffiextraa, ei ole kiva odotella, kun 10 ihmistä suunnittelee ja 120 odottaa.
Eikä nyt puhuta pelkästään ensimmäisestä tehtävästä (pelaajamäärä 100-150), vaan myös toisesta (pelaajamäärä 70-110) ja kolmannesta tehtävästä (pelaajamäärä 60-90). AWATS on erittäin hieno työkalu tähän. Sieltä voit ensiksi katsoa sopivan tehtävän ja sen jälkeen ladata sen koneellesi ja katsoa miltä tehtävä sekä sen maasto vaikuttaa.
Nykyinen odotusaika (slotting 5-30min + briefing 5-20min + safestart 5-15min + siirtyminen/puolustajan odotus 5-30min = 20-95min) alkaa mielestäni mennä jo liiaksi, mutta pelaajamäärien kasvaessa tietysti myös odotusajat pitenee. Mutta ei lisätä siihen enää ylimääräistä briiffiextraa, ei ole kiva odotella, kun 10 ihmistä suunnittelee ja 120 odottaa.
[url=steam://friends/add/'.76561197962033881.'][/url]
http://www.twitch.tv/berillis
https://www.youtube.com/user/TheBerillis
http://www.twitch.tv/berillis
https://www.youtube.com/user/TheBerillis
Re: Johtaminen
Kuulostaa hyvältä, erityisesti debriefiä pidän korkealla tärkeysjärjestyksessä.
Tähän voisi samaan pötköön kirjoitella asioita, joita on tullut pidemmältä ajalta kirjoiteltua paperille pelien yhteydessä. Pääasiassa koskee JJ:n (tai KP) briiffejä. Tavoitteena käyttää käytössä oleva aika mahdollisimman tehokkaasti, jotta tehtävän kertomiseen jää aikaa sekä ryhmien sisäiseen briiffiin jäisi myös aikaa.
Asioita mitä olen huomannut briiffeissä ja jotka voisivat toimia paremmin.
- Ylimääräinen keskustelu suunnittelun aikana. Hirveän usein joku muu kuin JJ (KP) alkaa heti heittelemään omia ideoitaan, ja kun tähän yhtyy 2-3 muuta sekä JJ itsekin vielä niin 10-15min kuluu eikä mitään ole paperilla. Näin on käynyt muutamankin kerran.
- Kaikki briiffiin 10 kanavalle, mutta kartalla ei mitään ole. En ole vielä itse ymmärtänyt miksi tehtävän suunnitelu ja merkitseminen ei voi alkaa ellei kaikki johtajat ole paikalla kuuntelemassa. JJ pystyy aivan hyvin edes aloittamaan suunnittelun ilman että odotellaan muiden saapumista. Hyvin ja selkeästi tehty suunnitelma on ääritapauksissa helposti luettavissa ja ymmärrettävissä myös kartalta vaikka ei itse käskynantoa olisi kuullut.
Lyhyesti pääkohdat:
- Suunnittelu
- Merkintä
- Tehtävänanto
- Kysymykset/kommentit, mahdolliset muutokset.
Sitten avataan hieman tarkemmin. !HUOM! Hyvin yksinkertaistettu, vaatii tilanteesta riippuen soveltamista!
- Suunnittelu vaihe.
Lue briiffi, sisäistä mitä täytyy tehdä ja missä, sekä mitä sinulla on käytössäsi.
Pidä valintojen tekeminen selkeästi itselläsi ja tarvittaessa konsultoi 2IC/PSG:tä. Tässä vaiheessa ei ole ehdotonta että kaikki ovat paikalla!
Älä anna 2-3 ylimääräisen huutelijan vaikuttaa liikaa omaan suunnitteluun, ne usein vain sekoittavat suunnitteluprosessia ja tähän kuluu turhaa aikaa. Vähän kannattaa kuitenkin olla hereillä jo tässä vaiheessa kommenttien suhteen. Ei tule suunniteltua maahanlaskua hummereilla tai jtn mutta sekavaa.
- Merkintä
Merkitse suunnittelemasi tehtävä kartalle mahdollisimman selkeästi, vain tarvittava määrä merkintöjä. Maastonmerkintä erikseen!
Aloitus - Liike - Tavoite.
Älä sido joukkoja merkkeihin, vaan sido merkit maastoon jos mahdollista. "Ryhmän tehtävä on hyökätä tältä pisteeltä" vrt "Ryhmän tehtävä on hyökätä tämän metsän kautta".
- Tehtävänanto
Nyt on aika käydä tehtävä suullisesti kohta kohdalta lävitse johtajille.
Annettu tehtävä->
liikkeelle lähtö ja liike->
tavoite->
radiot
- Kysymykset/kommentit-> tarvittavat muutokset.
Loppusanat.
Mitä nopeammin saadaan suunnitelmaa kartalle sitä nopeammin briiffi pääsee alkamaan ja aikaa jää enemmän muokata parempaan suuntaan. Ei kuitenkaan tarkoita että voi heittää mitä tahansa, parhaansa pitää yrittää. Ja huonokin ratkaisu on parempi kuin ei ratkaisua ollenkaan, jolloin kulutetaan aika keskusteluun.
Tähän voisi samaan pötköön kirjoitella asioita, joita on tullut pidemmältä ajalta kirjoiteltua paperille pelien yhteydessä. Pääasiassa koskee JJ:n (tai KP) briiffejä. Tavoitteena käyttää käytössä oleva aika mahdollisimman tehokkaasti, jotta tehtävän kertomiseen jää aikaa sekä ryhmien sisäiseen briiffiin jäisi myös aikaa.
Asioita mitä olen huomannut briiffeissä ja jotka voisivat toimia paremmin.
- Ylimääräinen keskustelu suunnittelun aikana. Hirveän usein joku muu kuin JJ (KP) alkaa heti heittelemään omia ideoitaan, ja kun tähän yhtyy 2-3 muuta sekä JJ itsekin vielä niin 10-15min kuluu eikä mitään ole paperilla. Näin on käynyt muutamankin kerran.
- Kaikki briiffiin 10 kanavalle, mutta kartalla ei mitään ole. En ole vielä itse ymmärtänyt miksi tehtävän suunnitelu ja merkitseminen ei voi alkaa ellei kaikki johtajat ole paikalla kuuntelemassa. JJ pystyy aivan hyvin edes aloittamaan suunnittelun ilman että odotellaan muiden saapumista. Hyvin ja selkeästi tehty suunnitelma on ääritapauksissa helposti luettavissa ja ymmärrettävissä myös kartalta vaikka ei itse käskynantoa olisi kuullut.
Lyhyesti pääkohdat:
- Suunnittelu
- Merkintä
- Tehtävänanto
- Kysymykset/kommentit, mahdolliset muutokset.
Sitten avataan hieman tarkemmin. !HUOM! Hyvin yksinkertaistettu, vaatii tilanteesta riippuen soveltamista!
- Suunnittelu vaihe.
Lue briiffi, sisäistä mitä täytyy tehdä ja missä, sekä mitä sinulla on käytössäsi.
Pidä valintojen tekeminen selkeästi itselläsi ja tarvittaessa konsultoi 2IC/PSG:tä. Tässä vaiheessa ei ole ehdotonta että kaikki ovat paikalla!
Älä anna 2-3 ylimääräisen huutelijan vaikuttaa liikaa omaan suunnitteluun, ne usein vain sekoittavat suunnitteluprosessia ja tähän kuluu turhaa aikaa. Vähän kannattaa kuitenkin olla hereillä jo tässä vaiheessa kommenttien suhteen. Ei tule suunniteltua maahanlaskua hummereilla tai jtn mutta sekavaa.
- Merkintä
Merkitse suunnittelemasi tehtävä kartalle mahdollisimman selkeästi, vain tarvittava määrä merkintöjä. Maastonmerkintä erikseen!
Aloitus - Liike - Tavoite.
Älä sido joukkoja merkkeihin, vaan sido merkit maastoon jos mahdollista. "Ryhmän tehtävä on hyökätä tältä pisteeltä" vrt "Ryhmän tehtävä on hyökätä tämän metsän kautta".
- Tehtävänanto
Nyt on aika käydä tehtävä suullisesti kohta kohdalta lävitse johtajille.
Annettu tehtävä->
liikkeelle lähtö ja liike->
tavoite->
radiot
- Kysymykset/kommentit-> tarvittavat muutokset.
Loppusanat.
Mitä nopeammin saadaan suunnitelmaa kartalle sitä nopeammin briiffi pääsee alkamaan ja aikaa jää enemmän muokata parempaan suuntaan. Ei kuitenkaan tarkoita että voi heittää mitä tahansa, parhaansa pitää yrittää. Ja huonokin ratkaisu on parempi kuin ei ratkaisua ollenkaan, jolloin kulutetaan aika keskusteluun.
- Saunatyyny
- Posts: 532
- Joined: 07 Jan 2015, 18:47
- Location: PKS
Re: Johtaminen
Voisiko nykyistä järjestelmää tehostettavissa siten että kun johtoryhmät täytettyinä, peli laitettaisiin karttaruutuun jotta suunnittelu voisi alkaa johtajien osalta?Anssi wrote: Nykyinen odotusaika (slotting 5-30min + briefing 5-20min + safestart 5-15min + siirtyminen/puolustajan odotus 5-30min = 20-95min)
"Johnson ajoi autollaan päin rekkaa ja kuoli heti. Miksi Johnson kuoli? "
-Warren Bennis
-Warren Bennis
- =FU= J0ntt1_F1N
- Posts: 293
- Joined: 27 Jul 2013, 18:43
Re: Johtaminen
Sinänsä mikäänhän ei estä, että niistä 120:stä muutamat johtohommista kiinnostuneet tulisivat kuuntelemaan briiffiä ja oppimaan siinä sivussa vaikka pelaisivat giffemiehenä pelissä. Tietty tällöin näiden ihmisten pitää varoa Kentsun mainitsemaa ylimääräistä huutelua sekä liiallista omatoimisuutta sitten ingame tilanteessa.Anssi wrote:ei ole kiva odotella, kun 10 ihmistä suunnittelee ja 120 odottaa.
Re: Johtaminen
Itse en kannata brief ajan pidentämistä, mutta ihan oikeasti komppaniatason tehtävän suunnittelu 15 minuutissa on todella haastavaa. Uskon että nimenomaan johtajakoulutuksien ja näiden ehdottamieni iltamien avulla johtajille voisi muodostua parempi käsitys siitä mihin tuo kriittinen aika kannattaa todellisuudessa käyttää.
Suunnittelu on vain yksi pieni kokonaisuus tätä johtaja-asiaa, ja tästä syystä uskonkin että me saataisiin varmaan hyvät keskustelut aikaiseksi aiheesta ja sitä pelaajien johtamisosaamista muille jakoon.
Suunnittelu on vain yksi pieni kokonaisuus tätä johtaja-asiaa, ja tästä syystä uskonkin että me saataisiin varmaan hyvät keskustelut aikaiseksi aiheesta ja sitä pelaajien johtamisosaamista muille jakoon.
Re: Johtaminen
Näkyykö merkit jipeille tällöin? Ja mikä hitto siinäkin on, ettei sitä bugia saada korjattua?Saunatyyny wrote:Voisiko nykyistä järjestelmää tehostettavissa siten että kun johtoryhmät täytettyinä, peli laitettaisiin karttaruutuun jotta suunnittelu voisi alkaa johtajien osalta?Anssi wrote: Nykyinen odotusaika (slotting 5-30min + briefing 5-20min + safestart 5-15min + siirtyminen/puolustajan odotus 5-30min = 20-95min)
Tiedän, siinä viestissä on kirjoitusvirheitä! Mitäs sitten!?
Re: Johtaminen
Kompaan kentsua:
Vartissa kerkeää tehdä kolme kertaa uuden suunnitelman, tai sitten keskustelemaan läpi kolme keskeneräistä suunnitelmaa.
1.Tee suunnitelma.
2. Kerro se vaihe kerrallaan kuulijoille.
3. Ota vastaan kysymykset ja palaute.
4. Korjaa suunnitelmasi.
2. Kerro se vaihe kerrallaan kuulijoille.
3. Ota vastaan kysymykset ja palaute.
...
...
...
Vartissa kerkeää tehdä kolme kertaa uuden suunnitelman, tai sitten keskustelemaan läpi kolme keskeneräistä suunnitelmaa.
1.Tee suunnitelma.
2. Kerro se vaihe kerrallaan kuulijoille.
3. Ota vastaan kysymykset ja palaute.
4. Korjaa suunnitelmasi.
2. Kerro se vaihe kerrallaan kuulijoille.
3. Ota vastaan kysymykset ja palaute.
...
...
...
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi