Johtaminen

User avatar
Paavo
Posts: 1005
Joined: 26 Jul 2013, 18:17

Re: Johtaminen

Post by Paavo »

Joukkueverkossakin kuulee noita kompassisuuntia aika usein... "Kakkonen on kontaktissa suunnassa 285". Ihan oikeasti, ei näin.

Karkeasti jaettuna mielestäni on olemassa alustavat kontakti-ilmoitukset, ja sitten tarkennetut kontakti-ilmoitukset.

Alustava lähetetään tilanteessa jossa ryhmä / partiot eivät ole vielä ryhmittyneet hyvin kontaktin suuntaan, eli saadaan vaikka jonossa oleva ryhmä orientoitumaan avoriviin kontaktiin nähden. Tähän riittää aivan hyvin pelkkä ilmansuunta.

Sitten partionjohtaja laatii tarkentavan kontaktiraportin, joka on ideaalisti sen laatuinen että sen voi RJ lähettää suoraan joukkuetaajuudelle sellaisenaan. Eli kaikki änkyttäminen ja arvailu pois: Kerrotaan tarkasti mitä siellä on oikeasti vastassa.

Nämä kontakti-ilmoitukset ja raportit ovat partion- ja ryhmänjohtajan ydintehtäviä. Johtajien tehtävä on saada omat joukot taistelemaan tehokkaasti, ja raportoida toiminnastas muille osastoille, eikä ensisijaisesti olla mukana metsästämässä frageja. Tämä vaan tuppaa unohtumaan monelta (myös itseltä) taistelukiiman aikana.
User avatar
jesteri
Posts: 145
Joined: 04 Jan 2015, 22:38

Re: Johtaminen

Post by jesteri »

No, aivopieru tuli ittelle kun jätin laittamatta tuohon omaan viestiin, että tietenkin nuo kompassi/asteluvut ovat tietenkin omalle ryhmälle oleellisia. Ylemmälle taholle, niin kuin tuolla joku aikaisemmin sanoi (mutta ei sen kummemmin sitä jaksanut tarkentaa), että kompassi/asteluvut ei kerro jojolle tai komppaniankomentajalle kettuakaan... eli silloin se tietenkin pitää yrittää sitoa johonkin markkeriin (maasto- tai karttamarkkeri-kohtaan tms.)
Failure is always an option!
niemih
Posts: 160
Joined: 03 Mar 2015, 07:56

Re: Johtaminen

Post by niemih »

Nyt kun Finnkampen on tulossa, niin kiinnostaisi vähän kysyä mielipiteitä 15:sta ja RTO:n käytöstä, silläkin uhalla, että aloitan taas hirveän riitelyn asiasta. :D

Miten varajohtajaa ja RTO:ta yleensä käytetään joukkuetasolla? Itse en ole kymppinä laittanut RTO:ta koskaan komppanian verkkoon, vaan pidän joukkueverkon oikeassa korvassa ja komppaniaverkon vasemmassa. Tämä on perua RJ toiminnasta, jossa itsellä oli ryhmäkanava oikeassa ja joukkue vasemmassa. Tuntuu toimivan.

Jos käytössä on 15 ja RTO, niin itse laittaisin 15 johtamaan joukkueelle alistettuja assetteja, esim. vaunuja tai koptereita. RTO:sta en sitten tiedä? Sen voisi tietty laittaa kuuntelemaan jotain vaunu/ilmaverkkoa ja keräämään inteliä sieltä? Jos käytössä ei ole bluforce-trackeriä, niin itse nakittaisin RTO:n kuuntelemaan joukkueradiota ja merkkaamaan 10:n group channelille ryhmien sijainteja ja kontaktien sijainteja karttaan. Helpottaa tilannetajua huomattavasti Miten muut toimii? Mielipiteitä tästä? Entäs sitten kun sotketaan kilon XO ja RTO pakkaan?
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Johtaminen

Post by JoneKone »

niemih wrote:Nyt kun Finnkampen on tulossa, niin kiinnostaisi vähän kysyä mielipiteitä 15:sta ja RTO:n käytöstä, silläkin uhalla, että aloitan taas hirveän riitelyn asiasta. :D

Miten varajohtajaa ja RTO:ta yleensä käytetään joukkuetasolla? Itse en ole kymppinä laittanut RTO:ta koskaan komppanian verkkoon, vaan pidän joukkueverkon oikeassa korvassa ja komppaniaverkon vasemmassa. Tämä on perua RJ toiminnasta, jossa itsellä oli ryhmäkanava oikeassa ja joukkue vasemmassa. Tuntuu toimivan.

Jos käytössä on 15 ja RTO, niin itse laittaisin 15 johtamaan joukkueelle alistettuja assetteja, esim. vaunuja tai koptereita. RTO:sta en sitten tiedä? Sen voisi tietty laittaa kuuntelemaan jotain vaunu/ilmaverkkoa ja keräämään inteliä sieltä? Jos käytössä ei ole bluforce-trackeriä, niin itse nakittaisin RTO:n kuuntelemaan joukkueradiota ja merkkaamaan 10:n group channelille ryhmien sijainteja ja kontaktien sijainteja karttaan. Helpottaa tilannetajua huomattavasti Miten muut toimii? Mielipiteitä tästä? Entäs sitten kun sotketaan kilon XO ja RTO pakkaan?
Mitä nyt itellä vähäistä kokemusta JJ 10 ja 15 touhuilusta niin aika pitkälti on menty juuri ym. mallisi mukaan. Eli 10 hoitaa liikenteen Joukkue ja Kilo verkon välillä ja 15 avustaa assettien ja eri ryhmien kaitsemisessa. 10 ja 15 välinen tietotilan synkkaus koordinoidaan directissa tai lyhyessä ja karttamarkkereiden tai karttaosoituksen avulla.

Itse olen tehtäväntekijänä laittanut RTO:n johtajien mukaan jos joukkueessa on enemmän kuin 3 JV ryhmää ja muutenkin assetteja keskivertoa enemmän. Johtajat voi sitten nakittaa RTO:lle erityistehtäviä. Sanoisinkin, että RTO on sellainen joustava yleismies käyttää tilanteissa joissa pitää jakaa radioliikennettä pienempiin osiin ja jokin assetti tarvitsee erityistarkkailua (esim. tiedusteluryhmä). Esim. RTO voi selvittää jonkun verkosta tippuneen ryhmän tilannetta, hoitaa ilmakuljetuksen tilausta, tai kuten mainitsit niin joukkueverkossa tulleiden omien ja vihollishavaintojen merkkaaminen group/direct channelilla (lyö aikaleiman havainnon perään niin näkee miten tilanne kehittyy?).

Jos on pienempi tehtävä ja vähemmän tekemistä, niin RTO:n voi liittää JV ryhmään JJ:n eturintaman uhrattavissa olevaksi silmäpariksi. Tai jos homman osaa niin vaikka JFO:ksi. Ja jos ei mitään muuta keksitä sille tekemistä, niin silloin RTO:n tehtävänä on turvata 10 ja 15 selustaa, toimia kuskina sekä pahimmassa tapauksessa olla viimeisenä lenkkinä joukkueen ja kilon välille.
Last edited by JoneKone on 26 Feb 2016, 11:22, edited 1 time in total.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Keneraali
Posts: 823
Joined: 26 Jul 2013, 18:15

Re: Johtaminen

Post by Keneraali »

niemih wrote:Nyt kun Finnkampen on tulossa, niin kiinnostaisi vähän kysyä mielipiteitä 15:sta ja RTO:n käytöstä, silläkin uhalla, että aloitan taas hirveän riitelyn asiasta. :D

Miten varajohtajaa ja RTO:ta yleensä käytetään joukkuetasolla? Itse en ole kymppinä laittanut RTO:ta koskaan komppanian verkkoon, vaan pidän joukkueverkon oikeassa korvassa ja komppaniaverkon vasemmassa. Tämä on perua RJ toiminnasta, jossa itsellä oli ryhmäkanava oikeassa ja joukkue vasemmassa. Tuntuu toimivan.

Jos käytössä on 15 ja RTO, niin itse laittaisin 15 johtamaan joukkueelle alistettuja assetteja, esim. vaunuja tai koptereita. RTO:sta en sitten tiedä? Sen voisi tietty laittaa kuuntelemaan jotain vaunu/ilmaverkkoa ja keräämään inteliä sieltä? Jos käytössä ei ole bluforce-trackeriä, niin itse nakittaisin RTO:n kuuntelemaan joukkueradiota ja merkkaamaan 10:n group channelille ryhmien sijainteja ja kontaktien sijainteja karttaan. Helpottaa tilannetajua huomattavasti Miten muut toimii? Mielipiteitä tästä? Entäs sitten kun sotketaan kilon XO ja RTO pakkaan?
Kuuntelen myös itse joukkue- ja komppania verkkoa eri korvilta, siihen lisäki laitan vielä molemmille korville kympin ryhmäkanavan pienellä radiolla ja melko hiljaisella äänellä.

Muuten niiden käytöstä. Itse pidän huonona sitä että 15 käytetään johtamaan jotain assettia, ne assetit osaa kyllä johtaa itseään varmasti kun on selkeät käskyt annettu. Turhia välikäsiä. FAC hommat sitten erikseen. RTO on silloin käytössä kun on enemmän kuin 2 pitkää kanavaa tai mikäli tehtävä tai maasto vaatii normaalia enemmän keskittymistä ja osallistumista joukkueen taajudella niin silloin RTO/15 hoitaa muuta verkkoa, ei hirveän usein tule vastaan.

Noh, mitäs sitten kun pääasiassa jalkaväkeä ja itse voi hoitaa asioita. 15 tietenkin toimii varamiehenä, sen voi laittaa seuraamaan jonkin alueen toimintaa, en kuitenkaan koskaan laita 15 erikseen minkään osaston johtoon. Välikäsiä.
Yleensä pidän RTO:ta kuuntelemassa samoja pitkän kanavia sillä painotuksella että ainakin hän kuulisi ylimmän verkon, oli se komppania tai joukkue, tai RTO hoitaa assettien kanavaa. Itse hoidan varsinaisen radiotyön, mutta on hyvä olla joku varmistamassa. Usein saankin lyhyen radion kautta nopeasti viestiä mikäli en ole kuullut jotakin viestiä. Sama pätee 15:lle mikäli ei muuta tekemistä ole ja harvoin yksinkertaisissa tehtävissä molempia on.

Blueforce tracker, sen puute ja kartan päivittely.
Itsehän pidän itseäni navigointi kuninkaana, se nyt ei hirveästi armassa vaadi.
Blueforce tracker on kiva lisä, joka pudottaa tarpeen seurata joukkojen liikeitä kartalla, siihen asti kunnes johtaja kuolee. Varsinkin johtajan kuolemisen takia olisikin hyvä osata myös seurata ja arvioida joukkojen liikkeitä ilman Trackeriä.

Esim. RTO:n käyttäminen tilannetietoisuuden päivittämiseen on ok ratkaisu, mutta itse olen sitä mieltä että välikäsiä ja vanhaa tietoa kartalla. Jonkinlaisella johtamisen kokemuksella, pelaajien tuntemuksella ja arman tuntemuksella päästään jo pitkälle arvioidessa omien liikkeitä. Suunnitelmassa annetaan liikkeitä ja tavoitteita, joiden perusteella esimerkiksi ryhmän sijainnin arviointi kartalla satojen metrien tarkkuudella on melkoisen helppoa. Ja sitten kun alkaa tilanne olemaan päällä ja erilaisia käskyjä jakelet ryhmille niin ne käskyt on hyvä pitää mielessä, koska niiden perusteella tehdään uudellen joukkojen paikannuksia kartalla. Joukkojen sijaintien arviointi tarvittavassa määrin voi olla ilman radiotakin erittöin tarkkaa. Itse pyytelen radiossa sijainteja usein vasta kun osasto on oikeasti itseltäni hukassa, haluan jostain syystä tietää tarkan sijainnin tai omien ja vihollisen tunnistus ei toimi.
Ja kaikesta voikin sitten esitellä "entä kun jtn...", joku viisas joskus sanonut että voittaja ei ole vahvin eikä viisain vaan se joka osaa parhaiten sopeutua muutoksiin. Sitähän tämä pitkälti onkin, muutoksiin sopeutumista hyvin nopeilla varoitusajoilla.

ps. kuten näkyy näistä (JJ) aiheista keskustelisin vaikka ja kuinka, mieluusti tessussa. Piti lähteä 30min sitten jo kaupungille, mutta tässä sitä vaan...
Last edited by Keneraali on 26 Feb 2016, 11:18, edited 1 time in total.
User avatar
Blahh
Posts: 556
Joined: 17 May 2015, 14:12

Re: Johtaminen

Post by Blahh »

ArmAssa itse hoidan homman näin:

PL - Joukkueverkko ja näin ollen taistelujohtaminen

PSG - Assettien kontrollointi/Jos ei RTOta niin Komppaniaverkko

RTO - Komppaniaverkko ja tilannekuvan päivittäminen. Tiedon välitys PL:lle

CO - Komppaniaverkko

XO - Assettien kontrollointi/Jos ei RTOta niin Komppaniaverkko

RTO - RTO - Komppaniaverkko ja tilannekuvan päivittäminen. Hyppii käskystä joukkueverkkoihin.
User avatar
ruoste
Posts: 583
Joined: 05 Jan 2015, 16:03

Re: Johtaminen

Post by ruoste »

Perinteisessä "joukkue hyökkää, joukkue puolustaa" tehtävässä PSG:n tehtäväksi jää kovin usein vain varalla olo sille tosiasialle että 10 saa ennenpitkää luodista. Itse en ihan Keneraalin ideaan täysin yhdy että assetit osaisivat omaan toimintaansa komppanian johdolle mieluisalla tavalla täyttää, ja jos itsellä alkaa olemaan liikaa naruja näpeissä, voi olla otollista että tähän hommaan on PSG keventämässä kuormaa.

Niemih:n kysymys koski kuitenkin suuremman luokan tehtävää jossa komentoverkolla on oikeasti kokoa ja näköä.

Monesti tuppaa käymään niin että joukkueenjohtaja tässäkin nappaa itselleen liikaa vastuuta ja on sitten helisemässä kun alkaa tapahtumaan. Itselleni tärkein tehtävä tässä kokoonpanossa on omien ryhmieni kontrolli ja komppaniasta tulevien käskyjen mahdollisimman nopea toteuttaminen. Siksi olen itse pääasiassa omassa joukkueverkossani antamassa käskyjä. Laitan myös komppaniaverkon kuulolle Alt kanavaan. Jos käytössä on RTO, tämän miehen tehtävänä on toimia vain ja ainoastaan komppaniaverkossa ja varmistaa että yksikään viesti ei mene minulta ohi. Hänen olisi syytä olla myös joukkueverkossa ja siten pystyä varmistamaan että minulle annetut käskyt menivät läpi. Erinomainen taistelija myös lähetettäväksi ryhmien lyhytverkkoihin huhuilemaan, yleisesti ottanen joko kaatuneen RJ:n tai vastaavan katastrofin vuoksi.

Itselläni PSG:n tehtävä tässä tilanteessa roolittuu joukkueverkon valvomiseen ja tilannekuvan ylläpitämiseen. Jos alkaa näyttää siltä että ryhmissä ei oikeansuuntaista liikettä tai toimintaa ala esiintymään, tämä taistelija herää ja selvittää syyn miksi joku homma ei toimi. "Hyvä kyttä - Paha kyttä" tyyppinen motivointi toimii radioverkossa kohtuullisen hyvin. Joukkueen huoltotilanteen ja taistelukyvyn ylläpitäminen sopii myös PSG:n pirtaan erinomaisen hyvin.

Komppaniatasolla Assettien johtamiseen riittää yleensä taistelijoita. JTACit, FO:t, vastaavat hoitavat tuota osa-aluetta ja nyttemmin alkaa myös vaunujoukkueille ja ilman lentueille löytyä vastuullisia taistelijoita helpottamaan johtamisen taakkaa. Tältä tasolta CO:n on oikeastaan oltava vain yhteydessä omiin joukkueenjohtajiinsa, XO:n toimiessa varakorvina ja tarvittaessa hyppimään joukkueverkkoihin.

Itse en ole sen tyylisuunnan ystävä että minkä tahansa tason johtaja nakittaa täydellisesti jonkun verkon alaiselleen ja pysyy poissa kuulolta. Joukkueenjohtajan tehtävä on kuitenkin ylemmän portaan käskyjen täyttäminen ja jos tässä välissä on vain yksi taistelija, komentoyhteys (ja siten yleinen verkon vahvuus) on varsin hataralla pohjalla.
"Kolme-neljä RJtä huutelee samaan aikaan jotain vitun 'broken arrowia' tukiverkkoon ihan Mel Gibsonina..." -Härö
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: Johtaminen

Post by Castor »

Tuli aika hyvin tosta blahhilta tldr versio ja ruosteelta vähän avatumpi ja selitetympi.

Itse laitan varajohtajan usein valvomaan joukkueen toimintaa, auttamaan ryhmiä vaikeissa tilanteissa eli mulle 15 on ns. "Joka paikan höylä" jos joukkueessa on 4 ryhmää tykkään jakaa joukkueen puolijoukkueisiin joita on helpompu sitten johtaa, luonnollisesti 15 on vastuussa toisesta.

RTOt on tosiaan siellä rosteteissa ihan syystä, suomalainen nimi on radiomies niille jotka ei tiedä, käyttäkää häntä, ainakin mun tehtävissä niiden tehtävä on olla linkki joukkueen ja komppanian välillä.

XOlle tulee aika herkästi oikein kunnolla tehtävää johtuen komppania koossa olevien assettien määrästä.

Meidän tehtävissä radiomies komppanian komentopartiossa on turhista turhinta.
niemih
Posts: 160
Joined: 03 Mar 2015, 07:56

Re: Johtaminen

Post by niemih »

Jees, hyvin tuli erilaisia näkemyksiä, josta jokainen varmaan poimii itselleen toimivat ratkaisut. Voisi selventää, että en välttämättä laittaisi 15:ttä johtamaan assetteja, mutta lähinnä kommunikoimaan niiden kanssa, ja nimenomaan eri kanavalla kuin joukkueverkossa. Se pyhitetään Jojon ja ryhmien väliseen kommunikointiin.

RTO:n (tai 15:en) laittaisin merkkaamaan sijainteja lähinnä siksi, että se helpottaa todella paljon omaa tilannetajua ja nopeuttaa päätöksentekoa. RTO tai 15 tietysti nohevana poistaa vanhat merkit, niin ne ei sekoita enää. ;)
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: Johtaminen

Post by Castor »

Joo kaikille jotka merkkaa 10lle groupissa, muistakaa nämä 2 asiaa:

1. Mikä?
- A1
2. Milloin? (Pelin ajassa)
- 1800

Näin ne merkit aina ymmärretään nopeasti ja oikein, ei tarvi kysellä ja poistaa vanhoja.
Post Reply