WIP: Finmod A3

User avatar
Nummi
Posts: 1589
Joined: 26 Nov 2013, 01:52
Location: Stadi

Re: WIP: Finmod A3

Post by Nummi »

Taitaa olla vain niin että äänen balanssissa on jotain pielessä.

RK95:n ääni kuulostaa kyllä videoilla täsmälleen melkein siltä miltä tällä hetkellä modissakin, mutta videoissa on poikkeuksetta käytetty halpis kameramikkiä.

Mitä halpiskameramikit jättävät äänestä pois?

Kaiken olennaisen, jos puhutaan aseen äänestä.
Useimpien kameroiden mikit on suunniteltu nauhoittamaan lähinnä selkeästi ihmisen ääniä. Jos tahtoo saada mahdollisimman realistisen nauhoituksen aseen äänestä, tarvitaan siihen mikkejä jotka on suunniteltu nauhoittamaan ääntä samalla tavalla kuin ihmiskorva sen kuulisi. Aseen äänen tapauksessa tämä onkin vähän hankalaa kun se on niin kovaääninen, että ihmiskorvalta se menee vähän ns. "yli hilseen". Tarkoittaen siis sitä että ihminen ei pysty tarkasti analysoimaan kaikkia aseen äänen ominaisuuksia läheltä, koska hänellä on joko 1. Kuulokkeet, tai 2. Kuulo mennyt.
Tässä luultavasti finmodille käytännössä hyödytön artikkeli aseenäänten nauhoittamisesta. En usko että kellään meistä on resursseja lähteä äänittämään useilla 300-600€ mikeillä ampumaradalle, sillä projekti veisi luultavasti kokonaisen päivän ja maksaisi ihan saatanasti.

Ehdotukseni on että aseenäänistä vastuussa oleva pyrkii editoimalla nykyisiä nauhoja minimoimaan huonon mikin aiheuttamia ongelmia. Lisää korkean taajuuden ääniä, joka jää kameramikista pois helposti. Pyrkikää terävöittämään aseen ääntä ja saamaan sitä enemmän mekaanisen kuuloiseksi.

Tällä hetkellä ääni kuulostaa ammuttaessa siltä, että joku ampuu RK:ta 15m päässä kovasti kaikuvalla paikalla. Aseen voima ja mekaaninen luonne eivät välity.

Pikaisen testauksen perusteella voisi väittää, että RK:n ääni vaatii ainakin pientä basson boostia, kunnon reverbin luomista, ja aseen mekaanisten osien korostamista. Esimerkkiä RHS:n AK-103:sta, jossa kuuluu jokaisen laukauksen yhteydessä mekaanista kilkettä ja naksahtelua. Käykää vertaamassa arsenalissa, huomaatte varmasti!

Pahoittelen etten osaa antaa konkreettisempia ohjeita. En osaa, kuten sanottua, muokata ääntä kovin hyvin, enkä ole koskaan henkilökohtaisesti äänittänyt aseenääniä. Tokkopa suomessa kukaan on äänittänyt kunnon varusteilla RK:n ääntä. Ehkäpä olisi korkea aika saada sekin tehtyä? Löytyisiköhän joltakulta jo valmiiksi hyviä mikkejä....?

edit: Latausäänestä. Latausääni on aivan liian hiljainen, siitä puuttuu kokonaan latauksen metallinen helähdys ja kalahtelu. Kylmää, kylmää tuo ääni tarvitsee. Tällä hetkellä se kuulostaa muoviselta.
Tuosta mallia.


Ja selkeyden vuoksi: Käytän ATH-M50 Studiokuulokkeita.
Furean wrote:Pitää muistaa, että ruotsalaisethan pani melkein koko Suomen kansaa.
ruoste wrote:Dataa on saatava.
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: WIP: Finmod A3

Post by Bummeri »

Nummi wrote: RK95:n ääni kuulostaa kyllä videoilla täsmälleen melkein siltä miltä tällä hetkellä modissakin, mutta videoissa on poikkeuksetta käytetty halpis kameramikkiä.
Tuossakin videossa on selkeä kaiku siinä äänessä kun tuo ampuu ampumaradalla jossa äänet voi penkoista ja ampumakopeista kimpoilla eestaas.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
Nummi
Posts: 1589
Joined: 26 Nov 2013, 01:52
Location: Stadi

Re: WIP: Finmod A3

Post by Nummi »

Bummeri wrote:
Nummi wrote: RK95:n ääni kuulostaa kyllä videoilla täsmälleen melkein siltä miltä tällä hetkellä modissakin, mutta videoissa on poikkeuksetta käytetty halpis kameramikkiä.
Tuossakin videossa on selkeä kaiku siinä äänessä kun tuo ampuu ampumaradalla jossa äänet voi penkoista ja ampumakopeista kimpoilla eestaas.
Jep, mikä sinänsä ei ole armassa epätoivottua. Käsittääkseni arma vain ei tarvitse siihen itse aseen "äänitteeseen" kaikua, vaan kaiku luodaan pelimoottorissa äänen ympärille. Arska voi korjata jos olen väärässä.

Eli arman kontekstissa luulisin että aseen äänestä olisi tärkeintä saada talteen nämä:

1. Aseen mekaanisten osien äänet (Kontaktimikki aseen lippaan lähistöllä, ehkä toinen liipaisimen lähistöllä)
2. Laukeamisääni aseen takana (dynaaminen mikki 0.5m - 1,5m aseesta)
3. Laukeamisääni aseen edessä mutta silti aivan piipun vierestä (moottori luo itse kaiun?) (kondensaattorimikki 5-15m aseesta)

Tuossa oppaassa minkä linkkasin mikittäjä korosti että läheltä äänittäminen dynaamisilla mikeillä on tärkeintä aseen äänen nauhoittamisessa.

Conffeilla sitten luodaan kaiku?
Furean wrote:Pitää muistaa, että ruotsalaisethan pani melkein koko Suomen kansaa.
ruoste wrote:Dataa on saatava.
User avatar
madreizka
Posts: 1213
Joined: 28 Jun 2014, 21:19

Re: WIP: Finmod A3

Post by madreizka »

Kuivan, kaijuttoman lähiäänen saanti on siinä mielessä haastavaa että ääni pitäisi nauhoittaa sellaisessa tilassa jossa lähikaikua ei tapahtuisi. (ei itsellä resursseja lähteä nauhoittamaan)

Noi saundit mitä tuohon nykyiseen on miksattu https://dl.dropboxusercontent.com/u/5150060/RK_fire.wav on abaut neutraaleimmat kaijut mitä löysin, eli jälkikaijun kuolio on tasainen humahdus, eikä selkeä esteistä pomppiva kaiku (sellainen PAM-pam-am-m)

Toki bassoa tuohon voisi lisätä ja aseen mekaanisten osien räksähdyksiä. Basson voin miksata täällä, ja aseen liikkuvien ääneen olin tehnytkin jo oman äänen, mutta nykyisessä versiossa sitä ei ole käytetty (arma enginessä voi määrittää lukkomekanismille oman äänen).
Friend, were you a hero in the war?' I said 'No...but I served in a company of heroes'."
- Arma Finland
User avatar
ilee
Posts: 268
Joined: 31 Aug 2013, 19:20

Re: WIP: Finmod A3

Post by ilee »

Ihan naurettavaa tällasessa projektissa lähteä edes puhumaan mitään äänen nauhottamisesta. Olettaen että joku edes pääsisi nauhoittamaan rk:n ääntä tuskin keltään löytyy siihen osaamista ja vaikka sekin olisi ne mikit maksaa enemmän entä suurimmalla osalta meistä on varaa.

Ainoa tapa on hommata se ääni netistä josta se varmasti löytyy.
Image Image
TugeX
Posts: 293
Joined: 26 Jul 2013, 18:49

Re: WIP: Finmod A3

Post by TugeX »

Lisättäköön tähän vielä että arman äänimoottori on nykyisellään..noh kuraa ja siihen tullee vielä päivityksiä.
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: WIP: Finmod A3

Post by JoneKone »

madreizka wrote:Kuivan, kaijuttoman lähiäänen saanti on siinä mielessä haastavaa että ääni pitäisi nauhoittaa sellaisessa tilassa jossa lähikaikua ei tapahtuisi. (ei itsellä resursseja lähteä nauhoittamaan)

Noi saundit mitä tuohon nykyiseen on miksattu https://dl.dropboxusercontent.com/u/5150060/RK_fire.wav on abaut neutraaleimmat kaijut mitä löysin, eli jälkikaijun kuolio on tasainen humahdus, eikä selkeä esteistä pomppiva kaiku (sellainen PAM-pam-am-m)

Toki bassoa tuohon voisi lisätä ja aseen mekaanisten osien räksähdyksiä. Basson voin miksata täällä, ja aseen liikkuvien ääneen olin tehnytkin jo oman äänen, mutta nykyisessä versiossa sitä ei ole käytetty (arma enginessä voi määrittää lukkomekanismille oman äänen).
Mun mielestä kuulostaa jo nyt hyvältä! Jos sen lukkomekanisimin käsin tehdyn latausäänen saisi eristettyä, nopeutettua ja leivottua samaan träkkiin? esim. jostain tälläisestä pätkästä?

https://www.youtube.com/watch?v=6IywnFhb0Vo
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
TheTaltsi
Posts: 1533
Joined: 14 Nov 2013, 11:14

Re: WIP: Finmod A3

Post by TheTaltsi »

Erittäin hyvä alku jo äänellä on, mutta näin viimeksi toissa päivänä RK:lla ampuneena voin sanoa, vaatii reilusti alaääniä ja jopa "jysähdyksen" kuuloinen se laukaisu. Mutta kuten sanoin helvetin hyvää duunia jo nyt
Tuntematon wrote:Jälleen kerran jos joku pahoittaa tästä viestistä mielensä niin totean nöyrästi ja autuaasti että ei kiinnosta.
Tohtori Kuolema wrote:Joo on Taltsi IHAN kiva.
Lauri wrote:isä poisti afin pois
User avatar
Paavo
Posts: 1005
Joined: 26 Jul 2013, 18:17

Re: WIP: Finmod A3

Post by Paavo »

TheTaltsi wrote:Erittäin hyvä alku jo äänellä on, mutta näin viimeksi toissa päivänä RK:lla ampuneena voin sanoa, vaatii reilusti alaääniä ja jopa "jysähdyksen" kuuloinen se laukaisu. Mutta kuten sanoin helvetin hyvää duunia jo nyt
Juuri tämä jysähdys on se tärkeä juttu. Bassoa pitää saada ampumaääneen.
User avatar
Nummi
Posts: 1589
Joined: 26 Nov 2013, 01:52
Location: Stadi

Re: WIP: Finmod A3

Post by Nummi »

Ongelma taitaa olla se, että netistä ei löysy laadukasta nauhoitusta RK:sta. Kuka sitä olisi koskaan tarvinnut ja mihin?

Mietiskelen josko saisin kaverin ja yhen toisen kaverin ja sitten vielä kolmannen kaverin voimin pystyyn jonkinlaisen nauhoitussession. Melko epätodennäköistä.

Paras paikka äänittää aseääniähän on iso avoin ampumarata, mitä jenkeistä tietysti löytyy varmaan enemmän kuin suomesta. Kaiun saa helposti eliminoitua mikillä joka nauhoittaa vain tiukasti edestäpäin.
Furean wrote:Pitää muistaa, että ruotsalaisethan pani melkein koko Suomen kansaa.
ruoste wrote:Dataa on saatava.
Post Reply