Keittiöremppa ei riitä selvästikään mäkelälle syyksi.urkkifdf wrote:Haluutko vähän avata tätä?Bummeri wrote:Siirretään huomiselle kello 2000.
Minun pitää alkaa purkaan keittiön lattiaa.
Koulutustiimin Keskustelu
Re: Koulutustiimin Keskustelu
Furean wrote:Pitää muistaa, että ruotsalaisethan pani melkein koko Suomen kansaa.
ruoste wrote:Dataa on saatava.
Re: Koulutustiimin Keskustelu
Ei, ei se riitä! prkl!Nummi wrote:Keittiöremppa ei riitä selvästikään mäkelälle syyksi.urkkifdf wrote: Haluutko vähän avata tätä?
Tiedän, siinä viestissä on kirjoitusvirheitä! Mitäs sitten!?
Re: Koulutustiimin Keskustelu
Pääsi lattian alle vettä. Vaihdoin muhat kuiviin.urkkifdf wrote:Ei, ei se riitä! prkl!Nummi wrote: Keittiöremppa ei riitä selvästikään mäkelälle syyksi.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
Re: Koulutustiimin Keskustelu
Muistithan kuivatella kunnolla sen montun, ettei uudet kastunu vanhasta kosteudesta?Bummeri wrote:
Pääsi lattian alle vettä. Vaihdoin muhat kuiviin.
Tiedän, siinä viestissä on kirjoitusvirheitä! Mitäs sitten!?
Re: Koulutustiimin Keskustelu
Tulisiko AFI:n myös supistaa lentäjien huomioitavia muuttujia asettamalla tiettyjä standardeja tehtävien lennostovalikoimiin ja rakenteisiin? Co-pilotit, pakko vai ei pakko, JTAC/FAC pakko vai ei pakko? Tällä hetkellä lentäjien toiminta on ehdottomasti vaihtelevaa tehtävissä, mutta eri johtajien eri johtamistyylit ja tehtävien erilaisuus johtavat saman koulutuksen saaneetkin hankaliin tilanteisiin.urkkifdf wrote:6. Tulevaisuudessa pyritään järjestämään KOHDENNETTU koulutus, vakio lentäjille koulutus perus-mallista, jonka kautta pyrittäisiin yhdenmukaistamaan lentäjien toiminta.
- Flight lead, vaki organisaatiot yms.
Furean wrote:Pitää muistaa, että ruotsalaisethan pani melkein koko Suomen kansaa.
ruoste wrote:Dataa on saatava.
Re: Koulutustiimin Keskustelu
Itsehän en mielellään lennä koptereita ollenkaan ilman apupilottia / crew chieffiä. Onneksi sentään JTAC/FAC löytyy melkein aina tehtävistä joissa lentohärveleitä on.Nummi wrote:Tulisiko AFI:n myös supistaa lentäjien huomioitavia muuttujia asettamalla tiettyjä standardeja tehtävien lennostovalikoimiin ja rakenteisiin? Co-pilotit, pakko vai ei pakko, JTAC/FAC pakko vai ei pakko? Tällä hetkellä lentäjien toiminta on ehdottomasti vaihtelevaa tehtävissä, mutta eri johtajien eri johtamistyylit ja tehtävien erilaisuus johtavat saman koulutuksen saaneetkin hankaliin tilanteisiin.urkkifdf wrote:6. Tulevaisuudessa pyritään järjestämään KOHDENNETTU koulutus, vakio lentäjille koulutus perus-mallista, jonka kautta pyrittäisiin yhdenmukaistamaan lentäjien toiminta.
- Flight lead, vaki organisaatiot yms.
Re: Koulutustiimin Keskustelu
En päässyt paikalle, piti jatkaa vielä hommia. Saitte asiat näköjään käytyä.
Hyvä näin.
Hyvä näin.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
Re: Koulutustiimin Keskustelu
Eipä yks palaveri nyt mikään ongelma ole, toisin kun ne sun märät lattian rakenteet...Bummeri wrote:En päässyt paikalle, piti jatkaa vielä hommia. Saitte asiat näköjään käytyä.
Hyvä näin.
Tiedän, siinä viestissä on kirjoitusvirheitä! Mitäs sitten!?
Re: Koulutustiimin Keskustelu
Onko jollakulla erityinen syy vastustaa ehdotusta, että oletusarvoisesti A3-tehtävissä kopterissa olisi aina pilot ja co-pilot?JP-9000 wrote:Itsehän en mielellään lennä koptereita ollenkaan ilman apupilottia / crew chieffiä. Onneksi sentään JTAC/FAC löytyy melkein aina tehtävistä joissa lentohärveleitä on.Nummi wrote: Tulisiko AFI:n myös supistaa lentäjien huomioitavia muuttujia asettamalla tiettyjä standardeja tehtävien lennostovalikoimiin ja rakenteisiin? Co-pilotit, pakko vai ei pakko, JTAC/FAC pakko vai ei pakko? Tällä hetkellä lentäjien toiminta on ehdottomasti vaihtelevaa tehtävissä, mutta eri johtajien eri johtamistyylit ja tehtävien erilaisuus johtavat saman koulutuksen saaneetkin hankaliin tilanteisiin.
Muutama ajatus, miksi olisi hyvä olla co-pilot aina:
- Yleensä viikkopeleissä on katsottu karsaasti täysin uusien pelaajien päästämistä yksin kopterin puikkoihin ja yleensä kokeneeksi tunnettu pelaaja on tähän slottiin päästetty. Kynnystä voitaisiin madaltaa päästämällä uudet pilotit co-pilotin paikalle (ellei jopa etusijalla), jolloin johtamiskulttuurista tutulla "mestari-kisälli" -asetelmalla kokeneempi pelaaja valistaa ja opastaa tuoreempaa. Co-pilot voisi hyvin hoitaa lentoon nousuja rauhallisissa olosuhteissa ja pisimmät green zone -siirtymät varsinaisen pilotin valvovan silmän alla; tietenkin taitotason mukaan enemmän pelimerkkejä.
- Pidemmissä tehtävissä voisi olla hyvä, että kirjaimellisesti lennosta voi vaihtaa lentäjää, mikäli esim. tulee tarvetta olla pois koneelta; normaalisti tällöin laitettaisiin kopteri autohoweriin tai laskeuduttaisiin.
- Neljä silmää näkee enemmän kuin kaksi eli kahdella pilotilla on kyky havainnoida ympäristöään paremmin kuin yhdellä, tämän merkitys korostuu laskeutumisessa. Lisäksi, mikäli koetaan aiheelliseksi, voi toinen piloteista hoitaa lentämisen ja toinen radioliikenteen etenkin isommissa tehtävissä tai esim. toinen kuuntelee maaverkkoa ja toinen ilmaverkkoa.
The only hope you have is to accept the fact that you're already dead and the sooner you'll accept that, the sooner you're able to function as a soldier's supposed to function. Without mercy, without compassion, without remorse. All war depends upon it.
Re: Koulutustiimin Keskustelu
Nykyinen helikopteritehtävä-kulttuuri (en tienny miten pitäisi kirjoittaa, joten överiks) on sen verran ala-arvoista että en lähtisi painottamaan co-pilottia, ellei tehtävä mene sen verran täyteen että ainoat paikat tai tehtävässä on oikeasti jotain järkevää tekemistä koptereille. Paikasta A paikkaan B vieminen on minusta aivan naurettavaa, tähän ei kopteria tarvittaisi vaan voitaisiin aloittaa tehtävä vain sieltä lähempää. Yleensä lentäjänä kun toivoo että porukka tarvitsisi paluulentoa, niin johan siellä hätäisimmät pistämässä peliä poikki...
Ehdotuksia koputehtävien parantamiseen:
Esim 1. 2-3 BH:ta kuljetustarkoituksiin, kuljetuksen jälkeen kahdesta hyppää pilotit kahden AH-6:n puikkoihin. Suht. vaikea saada mitään mullistavaa aikaiseksi, mutta pientä tukea tarjolla sekä piloteilla tekemistä. Kolmas BH tarvittaessa siirtelee joukkoja.
Esim 2. Tehtävään pyritään luomaan illuusio että joukkojen jakaminen on turvallista, jopa toivottavaa aka useampia pieniä kohteita. Kuitenkin pidetään kopterien määrä sellaisena että kaikki ei saisi kerralla vaan tarvitaan useampia kuljetuksia.
Tietenkin ZEUS:lla pystytään vaikuttamaan hyvinkin paljon kuinka paljon tarvitsee siirrellä joukkoja. Sekä AINA extract kun mahdollista.
Yllä olevilla esimerkeillä tulisi enemmän toimivaltaa koptereille. Tässä tulisi esiin koptereiden komentoketju, jota meidän peleissä tällä hetkellä ei ole. Eli jatkossa käytettäisiin myös koptereissa joukkueenjohtajaa aka flight lead, jonka tehtävänä olisi, kuten perus JJ:llä, organisoida kopterien toimintaa ja toimia välikätenä maajoukkoihin. Kuitenkin kuljetus ja hyökkäyskopterit toimisivat erikseen. AH-6:n pistäisin kuljetuksen alaisuuteen tai suoraan maajoukkoille.
Ei olisi enää erikseen jokaista kopteria verkossa vaan flight lead hoitaa kommunikoinnin ja välittää tehtäviä eteenpäin tarpeen mukaan. Flight lead lentäisi ensimmäistä kopteria. Muille tämän johdon alaisuudessa lentäville suotaisiin enemmän aikaa itse tehtävän suorittamiseen, esim. voivat siirtä suoraan ryhmän kanavalle ja organisoida sieltä jne.
Ehdotuksia koputehtävien parantamiseen:
Esim 1. 2-3 BH:ta kuljetustarkoituksiin, kuljetuksen jälkeen kahdesta hyppää pilotit kahden AH-6:n puikkoihin. Suht. vaikea saada mitään mullistavaa aikaiseksi, mutta pientä tukea tarjolla sekä piloteilla tekemistä. Kolmas BH tarvittaessa siirtelee joukkoja.
Esim 2. Tehtävään pyritään luomaan illuusio että joukkojen jakaminen on turvallista, jopa toivottavaa aka useampia pieniä kohteita. Kuitenkin pidetään kopterien määrä sellaisena että kaikki ei saisi kerralla vaan tarvitaan useampia kuljetuksia.
Tietenkin ZEUS:lla pystytään vaikuttamaan hyvinkin paljon kuinka paljon tarvitsee siirrellä joukkoja. Sekä AINA extract kun mahdollista.
Yllä olevilla esimerkeillä tulisi enemmän toimivaltaa koptereille. Tässä tulisi esiin koptereiden komentoketju, jota meidän peleissä tällä hetkellä ei ole. Eli jatkossa käytettäisiin myös koptereissa joukkueenjohtajaa aka flight lead, jonka tehtävänä olisi, kuten perus JJ:llä, organisoida kopterien toimintaa ja toimia välikätenä maajoukkoihin. Kuitenkin kuljetus ja hyökkäyskopterit toimisivat erikseen. AH-6:n pistäisin kuljetuksen alaisuuteen tai suoraan maajoukkoille.
Ei olisi enää erikseen jokaista kopteria verkossa vaan flight lead hoitaa kommunikoinnin ja välittää tehtäviä eteenpäin tarpeen mukaan. Flight lead lentäisi ensimmäistä kopteria. Muille tämän johdon alaisuudessa lentäville suotaisiin enemmän aikaa itse tehtävän suorittamiseen, esim. voivat siirtä suoraan ryhmän kanavalle ja organisoida sieltä jne.