ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post Reply
User avatar
ilee
Posts: 268
Joined: 31 Aug 2013, 19:20

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by ilee »

TvT40 SPOL youtube simulator tehtävä.

Hyvä tehtävä mikäli nauttii tehtävästä jossa 2 tyyppiä keskustelee ja 38 tyyppiä kyttää tekemättä mitään vajaan tunnin siihen asti että tilanne escaloituu aina siihen että spol hyökkää sisään ja yrittää saada panttivangit tai anarkistit hyökkää ja yrittää päästä ulos. Hauska tehtävä molempien puolien johtajille ja neuvottelijoille mutta kaikki muut odottaa jossain asemassa sitä väistämätöntä että millon me jo hyökätään. Ajaisi saman asian kun jätetään se 50min odottaminen pois ja hyökätään suoraan.

Toki riippuu miten tehtävä pelataan MUTTA tämä tehtävä ei tule koskaan päättymään siihen että spol päästää anarkistit pois ampumatta laukaustakaan.

PS. Jos panttivanki esim vapautetaan niin sehän sitten panttivangille sama disconnectata servulta mitä se siellä enää tekee sen jälkeen. Samoin niillä joita ei vapauteta ne istuu tunnin käsiraudoissa voimatta tehdä mitään missään vaiheessa. Ne ei voi edes vapautua mitenkään. Mihin siinä tarvitaan ihmispelaajaa?

PSS. Ehdotuksia: Tehtävän ideaa voisi muokata niin että anarkistit voi valita joko puollustaa tuota aluetta tai yrittää päästä voimalla ulos. Päästään samaan lopputulokseen kuin nytkin ilman 50min neuvotteluita joita 90% pelaajista vain odottaa tietämättä niistä mitään. Lisäksi anarkisteilta voisi ottaa AGM käsiraudat pois niin silloin ne joutuu oikeasti vahtimaan panttivankeja ja niillä on mahdollisuus oikeasti tehdä jotain yllättävää.
Image Image
User avatar
Paavo
Posts: 1005
Joined: 26 Jul 2013, 18:17

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Paavo »

ilee wrote:TvT40 SPOL youtube simulator tehtävä.

Hyvä tehtävä mikäli nauttii tehtävästä jossa 2 tyyppiä keskustelee ja 38 tyyppiä kyttää tekemättä mitään vajaan tunnin siihen asti että tilanne escaloituu aina siihen että spol hyökkää sisään ja yrittää saada panttivangit tai anarkistit hyökkää ja yrittää päästä ulos. Hauska tehtävä molempien puolien johtajille ja neuvottelijoille mutta kaikki muut odottaa jossain asemassa sitä väistämätöntä että millon me jo hyökätään. Ajaisi saman asian kun jätetään se 50min odottaminen pois ja hyökätään suoraan.

Toki riippuu miten tehtävä pelataan MUTTA tämä tehtävä ei tule koskaan päättymään siihen että spol päästää anarkistit pois ampumatta laukaustakaan.

PS. Jos panttivanki esim vapautetaan niin sehän sitten panttivangille sama disconnectata servulta mitä se siellä enää tekee sen jälkeen. Samoin niillä joita ei vapauteta ne istuu tunnin käsiraudoissa voimatta tehdä mitään missään vaiheessa. Ne ei voi edes vapautua mitenkään. Mihin siinä tarvitaan ihmispelaajaa?

PSS. Ehdotuksia: Tehtävän ideaa voisi muokata niin että anarkistit voi valita joko puollustaa tuota aluetta tai yrittää päästä voimalla ulos. Päästään samaan lopputulokseen kuin nytkin ilman 50min neuvotteluita joita 90% pelaajista vain odottaa tietämättä niistä mitään. Lisäksi anarkisteilta voisi ottaa AGM käsiraudat pois niin silloin ne joutuu oikeasti vahtimaan panttivankeja ja niillä on mahdollisuus oikeasti tehdä jotain yllättävää.
Tämä oli ensimmäinen kerta kun tätä kyseistä tehtävää pelattiin, mutta ei ensimmäinen kerta kun tehtäkonseptia testattiin: Epävirallisissa peleissä on pelattu näitä vastaavia skenaarioita jo muutamia kertoja.

Esimerkkejä kolmesta edellisestä pelikerrasta:

1. SWAT rynnäköi sisään kesken neuvotteluiden 15 min jälkeen, ja pelasti panttivangit
2. SWAT rynnäköi sisään kesken neuvotteluiden 10 min jälkeen, mutta tuhoutui täysin
3. 10 min neuvotteluiden jälkeen, anarkistit lähtivät SWAT:in ajoneuvojen saattamana kohti lentokenttää, jossa oli määrä tapahtua lopullinen vanginsiirto.

Tehtävässä anartikisteilla ON täysi vapaus yrittää päästä täydellä voimalla pois alueelta. Mikään ei siis estä sitä. Pelaajien viekkaus molemmille osapuolilla palkitaan.

Se mitä tulee panttivankien tehtävään vapautumisen jälkeen - itse ainakin mielelläni SPOL puolella tiedustelisin panttivangilta että: Kuinka monta terroristiä hän on nähnyt, kuka terroristeja johtaa, miten organisoituneesti ne toimii jne.

Uskon että tämä tehtävä paranee muutaman pelikerran jälkeen huomattavasti.
MakaZan
Posts: 84
Joined: 01 Feb 2014, 13:47

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by MakaZan »

Nummi wrote:TVT40 SPOL

Panttivangin näkökulmasta tehtävä tuntui hieman absurdilta siinä mielessä, että

1. Kukaan ei ottanut panttivankeihin kontaktia. Ymmärrän tilanteen, jossa panttivankeja käsketään olemaan hiljaa, mutta kun ei käsketty, tuntui kyllä todella oudolta että panttivangit saivat höpistä ihan mitä halusivat eikä terroristit reagoineet mitenkään. Strategisesti outo valinta.
2. Panttivankeja ei käytetty oikein.
Ihan oikeasti, ei panttivankitilanneta VOI TOTEUTTAA niin että kiristäjä kertoo poliisille "Joo meillä on kyllä panttivankeja tuolla JOSSAIN". Panttivangin näkökulmasta oli äärimmäisen typerän tuntuista että ensimmäinen kerta kun minut kärrättiin pois neljän seinän sisältä minun ja toisen panttivangin solitary confinement cell:istä, oli se jo teloitettavaksi vietävänä.

Spollet eivät voi toimia yhteistyössä kiristäjän kanssa, joka ei voi todistaa omistavansa jotain vaihtamisen arvoista. Anarkistien on aivan turha selitellä, että he teloittivat meitsin koska "meidän vaatimuksia ei täytetty ajoissa".

1. Määrittäkää aika jolloin vaatimukset tulee täyttää. 2. Näyttäkää panttivangit poliisille, tai he eivät loogisesti voi mitenkään suostua vaatimuksiinne. 3. Kun poliisi tietää mitä kelläkin on, ja aikajanan jossa heidän on tehtävä valinta, tuntuu tehtävä siltä että siinä siirrytään kohti jotain päämäärää. Nyt päämäärä ei tuntunut olevan anarkisteilla varsinkaan selvillä, kun panttivangeille juteltiin lähinnä perseilymielessä ja kieltäydyttiin käyttäytymästä kuin kiristäjien kuuluisi.

Lopuksi, sanoin jo tästä tessussa, anarkistipuolelle on hyvä briiffissä muistuttaa, että poliisilla/armeijalla on loputtomasti enemmän resursseja kuin heillä tulee ikinä olemaan. Oli ihan oikein, että kun anarkistit menivät "full on RDM"-meiningillä, tuli pari armeijan hekoa paikalle lopulta heidät ampumaan. Ei sillä strategialla kuulu päästä tilanteesta mitenkään hengissä ulos, ja se on kuitenkin kiristäjän tavoite oletettavasti tässä tehtävässä.
1. Panttivankeja kyllä käskytettiin aikasta paljon, mutta panttivangit eivät paljon totelleet. Teki kyllä siinä vaiheessa mieli ampua kaikki =)
2. Arhinmäkeä käytiin näyttämässä viholliselle, jossa Arhinmäkikin sai keskustella blueforin kanssa.
3. Vastapuolelta pyydettiin ajoneuvoja, joita vastaan olisivat saaneet Arhinmäen.
4. Kauhee radiosähläys, joka sotki hieman tehtävän toteutusta.
5. Arhinmäki tuotiin "vaihtopaikalle". Ajoneuvot jäivät parin sadan metrin päähän.
6. Aikaraja alkoi olla ummessa, joten päätin että tuodaan yksi panttivanki teloitettavaksi portille.
7. Sitten teloitettiin kaikki muutkin panttivangit ja koitettiin "paetkaa ken voi" -strategiaa...
User avatar
Junnu99
Posts: 729
Joined: 29 May 2014, 21:45
Location: Oulu
Contact:

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Junnu99 »

MakaZan wrote:
Nummi wrote:TVT40 SPOL

Panttivangin näkökulmasta tehtävä tuntui hieman absurdilta siinä mielessä, että

1. Kukaan ei ottanut panttivankeihin kontaktia. Ymmärrän tilanteen, jossa panttivankeja käsketään olemaan hiljaa, mutta kun ei käsketty, tuntui kyllä todella oudolta että panttivangit saivat höpistä ihan mitä halusivat eikä terroristit reagoineet mitenkään. Strategisesti outo valinta.
2. Panttivankeja ei käytetty oikein.
Ihan oikeasti, ei panttivankitilanneta VOI TOTEUTTAA niin että kiristäjä kertoo poliisille "Joo meillä on kyllä panttivankeja tuolla JOSSAIN". Panttivangin näkökulmasta oli äärimmäisen typerän tuntuista että ensimmäinen kerta kun minut kärrättiin pois neljän seinän sisältä minun ja toisen panttivangin solitary confinement cell:istä, oli se jo teloitettavaksi vietävänä.

Spollet eivät voi toimia yhteistyössä kiristäjän kanssa, joka ei voi todistaa omistavansa jotain vaihtamisen arvoista. Anarkistien on aivan turha selitellä, että he teloittivat meitsin koska "meidän vaatimuksia ei täytetty ajoissa".

1. Määrittäkää aika jolloin vaatimukset tulee täyttää. 2. Näyttäkää panttivangit poliisille, tai he eivät loogisesti voi mitenkään suostua vaatimuksiinne. 3. Kun poliisi tietää mitä kelläkin on, ja aikajanan jossa heidän on tehtävä valinta, tuntuu tehtävä siltä että siinä siirrytään kohti jotain päämäärää. Nyt päämäärä ei tuntunut olevan anarkisteilla varsinkaan selvillä, kun panttivangeille juteltiin lähinnä perseilymielessä ja kieltäydyttiin käyttäytymästä kuin kiristäjien kuuluisi.

Lopuksi, sanoin jo tästä tessussa, anarkistipuolelle on hyvä briiffissä muistuttaa, että poliisilla/armeijalla on loputtomasti enemmän resursseja kuin heillä tulee ikinä olemaan. Oli ihan oikein, että kun anarkistit menivät "full on RDM"-meiningillä, tuli pari armeijan hekoa paikalle lopulta heidät ampumaan. Ei sillä strategialla kuulu päästä tilanteesta mitenkään hengissä ulos, ja se on kuitenkin kiristäjän tavoite oletettavasti tässä tehtävässä.
1. Panttivankeja kyllä käskytettiin aikasta paljon, mutta panttivangit eivät paljon totelleet. Teki kyllä siinä vaiheessa mieli ampua kaikki =)
2. Arhinmäkeä käytiin näyttämässä viholliselle, jossa Arhinmäkikin sai keskustella blueforin kanssa.
3. Vastapuolelta pyydettiin ajoneuvoja, joita vastaan olisivat saaneet Arhinmäen.
4. Kauhee radiosähläys, joka sotki hieman tehtävän toteutusta.
5. Arhinmäki tuotiin "vaihtopaikalle". Ajoneuvot jäivät parin sadan metrin päähän.
6. Aikaraja alkoi olla ummessa, joten päätin että tuodaan yksi panttivanki teloitettavaksi portille.
7. Sitten teloitettiin kaikki muutkin panttivangit ja koitettiin "paetkaa ken voi" -strategiaa...
Ja samalla teloititte myös pahaa aavistamattoman ambulanssikuskin! RDM bänniä!
"Peliporukat saa mennä saunaan ensin, kunhan löylynheittäjä löytyy"
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Castor »

Kehitys ehdotus aika rajotukseen keskustellussa tehtävässä,
tehtävä aikarajan sijaan asetetaan aika jonka sisällä SPÖLlit saa jonkun OMGLOLWTF assetin tilanteen ratkaisemista varten,
anarkisteilla olisi tästä tieto, tai ainakin hajua => he yrittävät hoputtaa, ja spöllit pelata aikaa enemmän,

how about it?
MakaZan
Posts: 84
Joined: 01 Feb 2014, 13:47

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by MakaZan »

Castor wrote:Kehitys ehdotus aika rajotukseen keskustellussa tehtävässä,
tehtävä aikarajan sijaan asetetaan aika jonka sisällä SPÖLlit saa jonkun OMGLOLWTF assetin tilanteen ratkaisemista varten,
anarkisteilla olisi tästä tieto, tai ainakin hajua => he yrittävät hoputtaa, ja spöllit pelata aikaa enemmän,

how about it?
Niin opforin komentajana mielestäi sotilaskoirapoliisit koittivat pelata aikaa ihan tarpeeksi, ellei liikaakin. Tehtävä tällasenaan täysin OK, kuhan opforin pelaajat osaa vaan edes radiot säätää... (ettei siihen kuluis liikaa aikaa)
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Castor »

njoo, mutta siinä tilanteessahan te ootte "kontrollissa" kun teillä on panttivangit, rupeette telottaan yhen per min/5min/10min? kaikki on sallittua, SPOL johtajahan on aivan sysipaska pelaaja jos se ei aiheuta toimintaa.
User avatar
ilee
Posts: 268
Joined: 31 Aug 2013, 19:20

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by ilee »

Pakko nyt vielä tähän kommentoida.

Kaikki tämä mistä keskustelette on nyt just sitä mitä aikasemmin mainitsin. Siellä johtajat + neuvottelijat roolipelaa ja 90% odottaa tietämättä mistään mitään että millon tää tehtävä alkaa. Lopputulos on joka tapauksessa se että anarkistit yrittää paeta tai spol tekee rynnäkön. Skenaario kuulostaa hyvältä paperilla mutta 40 pelaajan neuvottelu tehtävä ei vain toimi. Siinä on 38 pelaajaa likaa vain odottamassa. Vähintäänkin tätä odotus aikaa täytyy tiputtaa paljon. Niin paljon kuin se onkin realistinen tilanne niin liika realismi ei tuo sitä hyvää pelikokemusta kaikille.
Mutta kun se realismi on meidän juttu[+] Spoiler
Ja nyt seuraavalle joka sanoo että me halutaan mahollisimman realismia. Sota on suurimmaksi osaksi odottamista. Voitashan me tehä tehtävä jossa me odotetaan asemissa vihollista tunteja ennen kuin se lopulta hyökkää tai parempi ettei hyökkää ollenkaan. Kuitenkin kaikissa meidän tehtävissä on kelattu sen odottamisen yli ja hypätty suoraan sinne kun tapahtuu.
Image Image
User avatar
Nouty
Posts: 212
Joined: 30 Jul 2013, 14:35

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Nouty »

En lähtis tuomitsemaan koko konseptia yhden pelikerran perusteella. Tehtävän kulku riippuu todella paljon johtajista. Tällä kertaa molemmilla puolilla oli ilmeisen passiivinen johto, eikä minkäänlaiseen ratkaisuun oikeastaan pyritty. Blufor puolella ei ainakaan esiintynyt minkäänlaista suunnittelua tai valmistelua iskua varten ja neuvottelu oli kokoajan se ainoa valttikortti.
Kaikenkaikkiaan tämä saattaa olla viikkopeleihin hieman liian HC tehtävä, kun johtajilla pitää olla melko hyvä käsitys siitä mitä on tekemässä (varsinkin Blufor) ja eläytymistä vaaditaan aika paljon.

Parannusehdotuksia:
Tarkka-ampujat Bluforille (parempi tilannekuva, ryhmiä voidaan käyttää iskun valmisteluun ja alueen piiritykseen tiedustelun sijaan, vaikka 2 paria)
Neuvottelu vaikka radion välityksellä (Blufor esim. vie radion opforille tehtävän alussa)
Panttivangit "vapaana" (eli ei AGM cuffeissa)
Selkeämmät toimintaohjeet brieffissä (rohkaistaan molempia puolia toimintaan tilanteen ratkaisemiseksi)

Tavoitteena voisi olla että korkeintaan 30min käytetään aikaa SPOL iskun valmisteluun ja Opforin juonitteluun ja sitten tapahtuis jo niitä peliliikkeitä. Toki millään ei voida korvata sitä pelaajien ja ennenkaikkea johtajien panostusta ja eläytymistä tilanteeseen.
Uskon joka tapauksessa että jatkossa saamme tästä tehtävästä vielä huomattavasti parempia pelikokemuksia.
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Castor »

Ilee, toisinkin kuin osa hokee että realismia niin oikeasti he tahtovat immersiota.

Paskat kukaan välittää oikeasta realismistä kunhan se "tuntuu" ja vaikuttaa siltä.
Post Reply