ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

User avatar
Nouty
Posts: 212
Joined: 30 Jul 2013, 14:35

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Nouty »

Itselle jäi tästä systeemistä erittäin sekava kuva, mutta ehkä tähän tottuu. Omat näkemykset perustuvat täysin keskiviikon ensimmäiseen tehtävään, koska se jäi itsellä illan ainoaksi.

Eniten pisti silmään briiffi ja tuo "johtamiskulttuurin" sopimattomuus nykyisiin pelaajamääriin. Edelleen halutaan suunnitella esim. jokaisen joukkueen toiminta hyvin yksityiskohtaisesti jo briiffissä (ja jopa ryhmien), ja briiffi venyi taas varmaan yli puoleen tuntiin. Täysin turhaan, kun ottaa huomioon että tehtävään ois varmaan riittänyt "1. joukkue partioi alueelle A ja 2. joukkue puolustaa FOBia, sitten vaihdetaan..." tyylinen alustava tehtävänanto. (Toki karttapeitteistön yms. merkkaamiseen kuluu myös aikaa.)
Tässäkin varmasti kehitytään ajan kanssa, mutta suosittelen jokaista virtuaalikomentajaa miettimään miten tästä vanhasta mallista päästään pois päin, virtaviivaisempaan suunnitteluun.
Itse lähtisin miettimään akselilla: yksinkertaisempaa suunnittelua - joukkueenjohtajille enemmän vapautta/vastuuta suorittaa annettuja tavoitteita - suunnittelun ja briiffauksen keskittäminen enemmän pelin sisälle (ja pitäminen yksinkertaisena).

Käytännössä siis tehdään suuntaa-antava, yksinkertainen suunnitelma kartalle, annetaan joukkueille yksinkertaiset tavoitteet, jotka joukkueenjohtajat suorittavat oman harkinnan mukaan.
JJ:n suunnittelu ja/tai (ainakin) briiffaus pääasiassa pelin sisällä - entistä yksinkertaisempaa ja virtaviivaisempaa suunnittelua, vähemmän karttaräpellystä, enemmän suoria käskyjä, joukkue toimii tiiviimpänä yksikkönä.

Jonkinlaisten "harjoitustehtävien" tekeminen ei välttämättä olis pahitteeksi.
User avatar
Tonto-
Posts: 1051
Joined: 31 Aug 2013, 19:17

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Tonto- »

2J:n jj:nä tuosta tehtävästä jäi hyvin onnistunut kuva, jos ei mieti teknisiä ja pelaajakohtaisia ongelmia. Oikeastaan ensimmäinen komppaniakoon tehtävä jonka voidaan sanoa onnistuneen. Kaikki tulenjohtoa ja krh:ta myöten toimi erittäin ripeästi, ottaen huomioon kuinka paljon eri yksiköitä tehtävässä oikein olikaan.

1J
2J
Krh
Tulenjohto
Medevac
Pioneerit
Komppania

Tehtävässä oli mielestäni verrattain selkeä työnjako. Komppanian komento laittoi kartan juurikin puoliksi, antoi molemmille joukkueille omat vastuualueensa ja alkoi suunnittelemaan tehtävän onnistumisen kannalta paljon olennaisempia asioita kuten viestiperusteita. Noin 5min jälkeen 2. joukkue oli yhteisymmärryksessä komennon kanssa ja aloin suunnittelemaan meidän toteutusta. Huomionarvoista on, ettei komento missään vaiheessa astunut joukkeiden varpaille. Tästä voidaan oppia todella paljon tulevaisuuden peleihin.
Komppanian komennon rooli ei tarvitse olla tuon monimutkaisempi. Tylsää paskaahan sitä on pelata, mutta sellaista se johtaminen on.

2J:lle tuo tehtävä oli 1.5h partiointia, matkalla muutama IED sekä tukala tilanne. Hauskimpia puolitoistatuntisia joita olen ikinä AFI:ssa pelannut. Kanavahärdelli auttoi merkittävästi briiffinsuunnittelussa ja briiffaamisessa. 20min saatiin vedettyä todella paljon asiaa.
Ja ennemmin lyödä lyötyy kuin joutuu sen kenkiin - lajin luonto vai ajan henki?
User avatar
Paavo
Posts: 1005
Joined: 26 Jul 2013, 18:17

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Paavo »

Itse pidin myös tuosta uudesta slottausmenetelmästä. Pystyin käymään läpi ryhmän kanssa ryhmäkohtaiset toimintamallit ennen kun joukkueenjohtaja (Tonto) antoi sitten johtajabriiffin. Meidän ryhmässä oli muutenkin hemmetin särmää toimintaa, kiitos osaavien partionjohtajien ja hyvin toimivien ryhmäläisten. Ja kyllä, ryhmässä oli uusia pelaajia. 8-)
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by JoneKone »

Elisten epävirallisten perusteella tuli taas hieman ikävää A2:sta. FPS:ää parhaimmillaan 16 luokkaa AKE:ssa... asetuksia on viritetty ees taas nettiohjeiden perusteella, mutta tuntuu olevan ihan sama miten niitä ruuvailee niin yli 25 fps:ää ei pääse nykyraudalla ja standard asetuksilla.

Pääseekö joku 30+ fpsään viikkopeleissä?

*Edit* Multiplayer siis. SP:nä 30-50.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
madreizka
Posts: 1213
Joined: 28 Jun 2014, 21:19

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by madreizka »

Mulla on semmonen 35-50 aika tasaisesti.
Kaappaussoftat syö osan freimeistä aika usein.
Friend, were you a hero in the war?' I said 'No...but I served in a company of heroes'."
- Arma Finland
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by JoneKone »

madreizka wrote:Mulla on semmonen 35-50 aika tasaisesti.
Kaappaussoftat syö osan freimeistä aika usein.
Ok, eli lisää rautaa rajalle vaan... etin sopivan tekkithreadin missä jatkaa keskustelua.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
Makela
Posts: 899
Joined: 29 Sep 2013, 11:37

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Makela »

Sunnuntaina 18.1 pelatuista epävirallisita.

Oli muuten kovinta settiä pitkään aikaan. Porukka vetitodella hyvällä asenteella, suorastaan niin hyvällä, että milsim-yhteisö ajat tuli mieleen. Perseilyä ei näkynyt juuri ollenkaan. Uusia pelaajia vilahti taas RJnäikin, eikä heilläkään alku jäykkyyden jälkeen homma tuntunut huonosti menneen. 9/10 juttu kaikenkaikkiaan!
Tiedän, siinä viestissä on kirjoitusvirheitä! Mitäs sitten!?
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by JoneKone »

urkkifdf wrote:Sunnuntaina 18.1 pelatuista epävirallisita.

Oli muuten kovinta settiä pitkään aikaan. Porukka vetitodella hyvällä asenteella, suorastaan niin hyvällä, että milsim-yhteisö ajat tuli mieleen. Perseilyä ei näkynyt juuri ollenkaan. Uusia pelaajia vilahti taas RJnäikin, eikä heilläkään alku jäykkyyden jälkeen homma tuntunut huonosti menneen. 9/10 juttu kaikenkaikkiaan!
Paljonko saitte porukkaa paikalle?
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Aspirant
Posts: 1029
Joined: 28 Sep 2013, 10:20

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Aspirant »

JoneKone wrote:
urkkifdf wrote:Sunnuntaina 18.1 pelatuista epävirallisita.

Oli muuten kovinta settiä pitkään aikaan. Porukka vetitodella hyvällä asenteella, suorastaan niin hyvällä, että milsim-yhteisö ajat tuli mieleen. Perseilyä ei näkynyt juuri ollenkaan. Uusia pelaajia vilahti taas RJnäikin, eikä heilläkään alku jäykkyyden jälkeen homma tuntunut huonosti menneen. 9/10 juttu kaikenkaikkiaan!
Paljonko saitte porukkaa paikalle?
http://arma3.swec.se/server/data/207783
Ruskeamies
Posts: 3
Joined: 15 Jan 2015, 00:15
Location: JKL

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Ruskeamies »

urkkifdf wrote:Sunnuntaina 18.1 pelatuista epävirallisita.

Oli muuten kovinta settiä pitkään aikaan. Porukka vetitodella hyvällä asenteella, suorastaan niin hyvällä, että milsim-yhteisö ajat tuli mieleen. Perseilyä ei näkynyt juuri ollenkaan. Uusia pelaajia vilahti taas RJnäikin, eikä heilläkään alku jäykkyyden jälkeen homma tuntunut huonosti menneen. 9/10 juttu kaikenkaikkiaan!
Joo omasta mielestäni aiva hyvin pärjäs RJ:n hommissa lähtökohdat ottaen huomioon. Pitänee kuitenkin hakeutua mahdolliseen koulutukseen "virallisen" pätevyyden saavuttamiseksi :D
Post Reply