FINSWE Zeus Event V La 17.10 Klo 1900
- Ruotsalaine
- Posts: 170
- Joined: 31 Aug 2014, 18:38
FINSWE Zeus Event V La 17.10 Klo 1900
Suomalaiset ja Ruotsalaiset rannikkojääkärit rannikkojääkäröivät Suursaaren alueella. Pelataan yhdessä ulkomaalaisten yhteisöjen kanssa. Mukaan mahtuu noin 40 nohevinta yhteisön jäsentä.
Roolikysely: Täytä tästä
Tapahtuman taustalla on ajatus mallintaa hieman Suomen ja Ruotsin SFATU-joukon toimintaa: Lue lisää tästä.
AIKA/PAIKKA:
La 17.10 Klo 1900
AFI TS
Osallistuminen:
1. Ilmoittaudu awatsiin
2. Täytä roolikysely
2. Lataa FINSWE-Repo
3. Testaa repo serverillä
Nummi wrote:Haistoin voittoni tuoksun kaukaa oppiainejärjestöni slack-palvelimelta
Re: FINSWE Zeus Event V La 17.10 Klo 1900
Raportti Zeus-toiminnasta (OPFOR)
BLUFORin hyökkäysvaihe
Zeus-osapuolella lähdimme siitä, että rantautumisalueella partioi yksi ryhmä joka tulittaa rantautuvaa BLUFORia ja pyrkii sitten ottamaan irti.
Vajaan kilometrin pohjoisempana oli positioituna yksi joukkue OPFORia ottamassa vastaan rannasta etenevää BLUFORia, tavoitteena simuloida ensimmäinen maihinnousuun reagoiva yksikkö.
Tämän jälkeen Zeus-suunnitelman tavoitteena oli, että BLUFOR saa kohtuullisen rauhassa ottaa haltuun kohteensa eli AA-mäen ja Fuel Depotin. Alueella oli ainoastaan alueita puolustavia staattisia joukkoja simuloimassa lähipuolustusta. Myös Shore Base olisi tässä vaiheessa ollut mahdollista vallata, alueella oli vain pari ryhmää OPFORia.
BLUFOR saikin hyvin AA-mäen ja Fuel Depotin haltuun mutta odotettua hyökkäystä Shore Baseen ei tullut.
BLUFORin vetäytymisvaihe
Zeus-suunnitelma lähti siitä, että BLUFORin hyökkäykseen reagoi pohjoisesta kaksi mekanisoitua komppaniaa. Toisen tehtävänä oli edetä itäisen tieuran suunnassa ja vallata takaisin mäki.
Tämän jälken hyökännyt komppania siirtyi suunnitelman mukaisesti tukemaan läntistä tietä hyökännyttä toista komppaniaa. Tämän hyökkäävän osaston tehtävänä oli ajaa hyökännyt BLUFOR takaisin mereen ja ottaa haltuun keskeiset maastonkohdat. Loppuvaiheissa OPFORilla oli käytössään myös heittimien tulitukea.
Lisäksi OPFORilla oli käytössään muutama joukkue mantereelta helikoptereilla kuljetettavia nopean toiminnan maahanlaskujoukkoja. Yksi joukkue näitä joukkoja laskettiin maahan Shore Basen vahvistukseksi heti QRF:n tunnusteluhyökkäyksen yhteydessä OPFORin hyökkäysvaiheen aluessa. Tämän jälkeen Shore Basen valtaus olisi ollut mahdotonta.
Kun OPFOR oli saanut AA-mäen haltuun, toinen maahanlaskujoukkue laskettiin AA-mäelle. Tässä vaiheessa vähän pelkäsimme että tuliko BLUFORille liikaa tappioita hyökkäyksestä, mutta hyvin BLUFORin komppania kasasi itsensä viivytystaisteluun.
Viivytysvaiheessa OPFOR hyökkäsi tieuran suunnassa kahden mekanisoidun komppanian vahvuudella, ja samaan aikaan maahanlaskujoukot hyökkäsivät rannan suunnassa. Toimintaa tuettiin myös kahden kopterin tekemällä maahanlaskulla LZ Ranta -alueella, mutta ruotsalaisen joukkueen tehokas toiminta tuhosi maahan laskeneen joukkueen sekä toisen kopterin.
Kun OPFORin eteneminen pysähtyi, pyrimme vauhdittamaan BLUFORin vetäytymistä heittimien tulituella. Viimeisenä tavoitteena oli simuloida "kilpajuoksu rannalle" ja saada BLUFOR vetäytymään tulen alla.
Pohdinta
"Lintuperspektiivistä" on todella vaikea sanoa miten onnistuimme. AI vaikutti yllättävä tehokkaalta ja tarkalta ampujalta. Muutamissa kohden pelkäsimme että aiheutimmeko BLUFORille liikaa tappioita.
Mielellämme kuulemme kommentteja ja huomioita siitä, miltä Zeus- ja OPFOR-toiminta vaikutti maasta käsin.
BLUFORin hyökkäysvaihe
Zeus-osapuolella lähdimme siitä, että rantautumisalueella partioi yksi ryhmä joka tulittaa rantautuvaa BLUFORia ja pyrkii sitten ottamaan irti.
Vajaan kilometrin pohjoisempana oli positioituna yksi joukkue OPFORia ottamassa vastaan rannasta etenevää BLUFORia, tavoitteena simuloida ensimmäinen maihinnousuun reagoiva yksikkö.
Tämän jälkeen Zeus-suunnitelman tavoitteena oli, että BLUFOR saa kohtuullisen rauhassa ottaa haltuun kohteensa eli AA-mäen ja Fuel Depotin. Alueella oli ainoastaan alueita puolustavia staattisia joukkoja simuloimassa lähipuolustusta. Myös Shore Base olisi tässä vaiheessa ollut mahdollista vallata, alueella oli vain pari ryhmää OPFORia.
BLUFOR saikin hyvin AA-mäen ja Fuel Depotin haltuun mutta odotettua hyökkäystä Shore Baseen ei tullut.
BLUFORin vetäytymisvaihe
Zeus-suunnitelma lähti siitä, että BLUFORin hyökkäykseen reagoi pohjoisesta kaksi mekanisoitua komppaniaa. Toisen tehtävänä oli edetä itäisen tieuran suunnassa ja vallata takaisin mäki.
Tämän jälken hyökännyt komppania siirtyi suunnitelman mukaisesti tukemaan läntistä tietä hyökännyttä toista komppaniaa. Tämän hyökkäävän osaston tehtävänä oli ajaa hyökännyt BLUFOR takaisin mereen ja ottaa haltuun keskeiset maastonkohdat. Loppuvaiheissa OPFORilla oli käytössään myös heittimien tulitukea.
Lisäksi OPFORilla oli käytössään muutama joukkue mantereelta helikoptereilla kuljetettavia nopean toiminnan maahanlaskujoukkoja. Yksi joukkue näitä joukkoja laskettiin maahan Shore Basen vahvistukseksi heti QRF:n tunnusteluhyökkäyksen yhteydessä OPFORin hyökkäysvaiheen aluessa. Tämän jälkeen Shore Basen valtaus olisi ollut mahdotonta.
Kun OPFOR oli saanut AA-mäen haltuun, toinen maahanlaskujoukkue laskettiin AA-mäelle. Tässä vaiheessa vähän pelkäsimme että tuliko BLUFORille liikaa tappioita hyökkäyksestä, mutta hyvin BLUFORin komppania kasasi itsensä viivytystaisteluun.
Viivytysvaiheessa OPFOR hyökkäsi tieuran suunnassa kahden mekanisoidun komppanian vahvuudella, ja samaan aikaan maahanlaskujoukot hyökkäsivät rannan suunnassa. Toimintaa tuettiin myös kahden kopterin tekemällä maahanlaskulla LZ Ranta -alueella, mutta ruotsalaisen joukkueen tehokas toiminta tuhosi maahan laskeneen joukkueen sekä toisen kopterin.
Kun OPFORin eteneminen pysähtyi, pyrimme vauhdittamaan BLUFORin vetäytymistä heittimien tulituella. Viimeisenä tavoitteena oli simuloida "kilpajuoksu rannalle" ja saada BLUFOR vetäytymään tulen alla.
Pohdinta
"Lintuperspektiivistä" on todella vaikea sanoa miten onnistuimme. AI vaikutti yllättävä tehokkaalta ja tarkalta ampujalta. Muutamissa kohden pelkäsimme että aiheutimmeko BLUFORille liikaa tappioita.
Mielellämme kuulemme kommentteja ja huomioita siitä, miltä Zeus- ja OPFOR-toiminta vaikutti maasta käsin.
Re: FINSWE Zeus Event V La 17.10 Klo 1900
faf wrote:Raportti Zeus-toiminnasta (OPFOR)
BLUFORin hyökkäysvaihe
.....
BLUFORin vetäytymisvaihe
....
Pohdinta
"Lintuperspektiivistä" on todella vaikea sanoa miten onnistuimme. AI vaikutti yllättävä tehokkaalta ja tarkalta ampujalta. Muutamissa kohden pelkäsimme että aiheutimmeko BLUFORille liikaa tappioita.
Mielellämme kuulemme kommentteja ja huomioita siitä, miltä Zeus- ja OPFOR-toiminta vaikutti maasta käsin.
Aar:n ja omien kokemuksien perusteella opforin toiminta vaikutti juuri niinkuin kuvailit. Aar:n perusteella näkee myös sen, että AI tahtoo välillä tehdä omia ja edelleenkin vaunut on hankalia hallita blindzeus parannuksista huolimatta.
Shorebasen QRF olis olisi ehkä voinut olla hieman pienempi (tuhosi käytännössä kokonaisuudessaan bravon), mutta toisaalta blufor joukkueet taistelivat myös erillään jolloin olivat haavoittuvaisempia. Eli myös valitut taktiikat vaikuttivat.
Mielestäni on tärkeätä, että zeukset pidättäytyvät johonkin ennalta sovittuun AI määrään ja säätävät sitten vain hieman vahvuuksia pelin aikana. Pelaajien tekemisellä pitää olla merkitystä, eli jos tuotetaan tehokkaasti tappioita niin vihollisella ei pitäisi olla loputtomasti AIta heittää silppuriin vaan tehtävän pitäisi asteittain helpottua. Käänteisesti taas jos pelaajat eivät saa tappoita aiheutettua ja valitut taktiikat eivät toimi niin silloin pelaajien pitää vain pärjätä sillä mitä on ja tyytyä siihen että tehtävä epäonnistuu tai toteutuu vain asteittain. Mielestäni tämä toteutui kohtuullisen hyvin tehtävän aikana.
AI tehokkuudesta paha sanoa. Ainakin kartan klutteri ja mäkisyys aiheuttivat haasteita pelaajille. AI pääsi klutterin, metsän ja mäkien suojassa helposti iholle ja läpi linjoista jolloin niiden näennäinen tehokkuus myös nousi.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
Re: FINSWE Zeus Event V La 17.10 Klo 1900
Muutama videolinkki talteen (lisään sen mukaan miten tulevat vastaan):
https://www.twitch.tv/videos/773309131
https://youtu.be/LpDT6kMW0IE
https://www.twitch.tv/videos/773276193
https://www.youtube.com/watch?v=cKmN7Jdqsk4
https://www.twitch.tv/videos/773309131
https://youtu.be/LpDT6kMW0IE
https://www.twitch.tv/videos/773276193
https://www.youtube.com/watch?v=cKmN7Jdqsk4
Last edited by JoneKone on 19 Oct 2020, 16:54, edited 2 times in total.
Reason: ..
Reason: ..
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
Re: FINSWE Zeus Event V La 17.10 Klo 1900
En tiedä muista taisteluista, mutta ne missä minä olin mukana ohjastamassa:
- Useammasta suunnasta vaikuttaminen
- AI järkevä asemointi puolustukseen
- Tulituki
- Alamäki asemista puolustaminen ja niistä hyökkääminen.
Olivat ratkaisevat tekijät siihen että tuotettiinko tappioita vai kuoliko AI. Erityisesti on huomattavaa että tässä mäet
Ylläolevassa on huomattavaa että ylämäkeen hyökkääminen oli tässä pelaajille haaste, koska ylämäki aukesi mäen laella tasanteeksi jolloin he astelivat yhtäkkiä tilanteeseen jossa olivat auki moneen suuntaan. Tasanne oli tappovyöhyke. Siihen vaikutettiin sitten heti monesta suunnasta.
- Useammasta suunnasta vaikuttaminen
- AI järkevä asemointi puolustukseen
- Tulituki
- Alamäki asemista puolustaminen ja niistä hyökkääminen.
Olivat ratkaisevat tekijät siihen että tuotettiinko tappioita vai kuoliko AI. Erityisesti on huomattavaa että tässä mäet
Ylläolevassa on huomattavaa että ylämäkeen hyökkääminen oli tässä pelaajille haaste, koska ylämäki aukesi mäen laella tasanteeksi jolloin he astelivat yhtäkkiä tilanteeseen jossa olivat auki moneen suuntaan. Tasanne oli tappovyöhyke. Siihen vaikutettiin sitten heti monesta suunnasta.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi