Nykyisessä versiossa (VBS2 v1.6) käytetään RV2 pelimoottoria, joka on tuttu ArmA Armed Assaultista. VBS3 käyttää todennäköisesti Arma 3 pelimoottoria näin ollen sisätiloissa liikkuminen pitäisi onnistua sujuvammin.
Tätä viestiketjua kannattaa jakaa eteenpäin että saataisiin VBS3 erittäin houkuttelevaksi reserviläisille.
VBS3 virtuaalisimulaattori
Re: VBS3 virtuaalisimulaattori
Konkreettisia asioita jotka olivat meille kynnyskysymyksiä ARMA 3:seen siirtyessä, jotka olisi hyvä olla, jos jotain jalkaväki hommia haluatte VBSän puolella vetää.
- Radio systeemi, Positional audiolla.
- Monitasoinen lääkintäsysteemi.
- STHudia vastaava järjestelmä.
- Tuulen vaikutus aseisiin.
- Aseen tukeminen objekteja vasten.
- Aseen varmistaminen.
- Pst - aseiden ballistiikka/Backblast.
- Järkevä maasto. Ei mikään tasainen aakea laakea.
Siitäpä vain ideoimaan toteutusta. Suurin osa on jo toteutettu ARMA 3 yhteisön toimesta, joten ideoita voi hakea sieltä suunnalta.
- Radio systeemi, Positional audiolla.
- Monitasoinen lääkintäsysteemi.
- STHudia vastaava järjestelmä.
- Tuulen vaikutus aseisiin.
- Aseen tukeminen objekteja vasten.
- Aseen varmistaminen.
- Pst - aseiden ballistiikka/Backblast.
- Järkevä maasto. Ei mikään tasainen aakea laakea.
Siitäpä vain ideoimaan toteutusta. Suurin osa on jo toteutettu ARMA 3 yhteisön toimesta, joten ideoita voi hakea sieltä suunnalta.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
Re: VBS3 virtuaalisimulaattori
-Kommunikaatio, puhe ja sähköinen (radiot+viestilaitteet)
-Tilannetaju simulaattorissa (jo mainitty STHud, tulevaisuuden uudet virtuaalilasit (mielestäni Oculus on huono ainakin nykyisellään))
-Huolto (eri osa-alueet: lääkintä, ammus, korjaus, KUITENKIN hieman yksinkertaistetusti)
-Realistisesti mallinnetut aseet, kalusto JA ympäristö (ballistiikka, vauriomallinnus, fysiikat)
-Kartta (sateliitti- ja muusta datasta lienee mahdollista saada hyvin realistisia karttoja suoraan)
-UUSI USER INTERFACE SEN ACTION MENUN TILALLE (upotteessa taas yksi esimerkki miten paska systeemi se on, objektien kanssa vuorovaikutus on hirveää)
Näkisin suurimman potentiaalin juurikin johtamisen ja joukon yhteisen toiminnan harjoitteluna. Ominaisuudet kuten venttiseiskan akkupaketin vaihto tai Scanian renkaiden muttereiden kiristys ovat asioita joita EN halua nähdä. Eli turha pyrkiä mallintamaan sellaisia suoritteita, jotka eivät liity suoraan suuremman joukon toimintaan.
-Tilannetaju simulaattorissa (jo mainitty STHud, tulevaisuuden uudet virtuaalilasit (mielestäni Oculus on huono ainakin nykyisellään))
-Huolto (eri osa-alueet: lääkintä, ammus, korjaus, KUITENKIN hieman yksinkertaistetusti)
-Realistisesti mallinnetut aseet, kalusto JA ympäristö (ballistiikka, vauriomallinnus, fysiikat)
-Kartta (sateliitti- ja muusta datasta lienee mahdollista saada hyvin realistisia karttoja suoraan)
-UUSI USER INTERFACE SEN ACTION MENUN TILALLE (upotteessa taas yksi esimerkki miten paska systeemi se on, objektien kanssa vuorovaikutus on hirveää)
Näkisin suurimman potentiaalin juurikin johtamisen ja joukon yhteisen toiminnan harjoitteluna. Ominaisuudet kuten venttiseiskan akkupaketin vaihto tai Scanian renkaiden muttereiden kiristys ovat asioita joita EN halua nähdä. Eli turha pyrkiä mallintamaan sellaisia suoritteita, jotka eivät liity suoraan suuremman joukon toimintaan.
Re: VBS3 virtuaalisimulaattori
Eiköhän tuo esineiden kanssa kikkailu kuulu myös VBS3:n ominaisuuksiin. Checkpointin pystyttäminen on kyllä muuten karu esimerkki siitä, mitä tuollaisessa vaikka mihin pystyvässä harjoitteluympäristössä ei todellakaan kiinnostaisi tehdä.
Miehistön tulee kuitenkin tietää missä järjestyksessä se itko kaivetaan kuljetuslaatikosta ja mikä piuha menee venttiseiskan ja sanlan välillä minnekin. Jos tietotaito on puutteellinen niin sehän näkyy koko porukan suoriutumisessa ja eikös tälläisellä simuloinnilla nimenomaan jotain sellaista kokonaiskuvaa joukon kykenevyydestä tavoitella? Kun kerran ohjelmistossa on mahdollista toteuttaa kaikki tuo, kyllä minusta kaikki kannattaa mallintaa millintarkasti, jotta sitä tietämystä voidaan soveltaa harjoittlussa mahdollisimman monipuolisesti.
Action menu on tosiaan ehkä ainoa kaikkea edellä mainittua hankaloittava tekijä. Ei voi ymmärtää mikä hinku BISsillä on pitää kiinni tuosta, jo vuosituhannen vaihteessa vanhanaikaiseksi todetusta käyttöliittymän paskeesta.
Miehistön tulee kuitenkin tietää missä järjestyksessä se itko kaivetaan kuljetuslaatikosta ja mikä piuha menee venttiseiskan ja sanlan välillä minnekin. Jos tietotaito on puutteellinen niin sehän näkyy koko porukan suoriutumisessa ja eikös tälläisellä simuloinnilla nimenomaan jotain sellaista kokonaiskuvaa joukon kykenevyydestä tavoitella? Kun kerran ohjelmistossa on mahdollista toteuttaa kaikki tuo, kyllä minusta kaikki kannattaa mallintaa millintarkasti, jotta sitä tietämystä voidaan soveltaa harjoittlussa mahdollisimman monipuolisesti.
Action menu on tosiaan ehkä ainoa kaikkea edellä mainittua hankaloittava tekijä. Ei voi ymmärtää mikä hinku BISsillä on pitää kiinni tuosta, jo vuosituhannen vaihteessa vanhanaikaiseksi todetusta käyttöliittymän paskeesta.
Ja ennemmin lyödä lyötyy kuin joutuu sen kenkiin - lajin luonto vai ajan henki?
Re: VBS3 virtuaalisimulaattori
Painotus sanaan AKE! Tässä voisi luoda erinlaisia skenaarioita erinlaisissa asuinympäristöissä eikä mitään Helsingin kokoisia pitäjiä, oikeesti kehä III ulkopuolellakin on elämää. Kuitenkin jos testaajia tarvitaan niin kannatan ajatusta.