REDLINE 3 - TVT Tapahtuma - 23.5 Klo 19:30

User avatar
Keneraali
Posts: 823
Joined: 26 Jul 2013, 18:15

Re: REDLINE 3 - TVT Tapahtuma - 23.5 Klo 19:30

Post by Keneraali »

Eilein illalla vähän ennen puoltayötä yli tunnin kirjoittamisen ja miettimisen jälkeen poistin kunnon tekstiseinän, olikin aivan kuraa lukea kun väsyneenä kirjoittaa. Muiden toistoja ja samanasian jankkaamista, aivan turhaa.

Mutta tänään ajautui päivällä autossa ajatukset Arman ihmeelliseen maailmaan ja otetaan nyt esille kun en äkkiseltään monestakaan tekstistä löytänyt. Jälkipeleissä taisin mainita tai joku muu, mutta eniveis.


Road Junction - Melko tiheä kylä, paljon pikku nurkkia jne. Puolustajan kannalta hyvää taistelumaastoa sen jälkeen kun hyökkääjä on joukkonsa tuonut kylän laidalle. 1-2 äijää per talo ja taistelee kunnon veren maku suussa, en tarkoita että kämpitään taloa kunnes henki menee, mutta ei mitään äkki vetäytymisiäkään. Tämä melkein jopa onnistui Opfor Alphan hyökkäyksen jälkimainingeissa, taisi tykistö ikävästi kaataa haaveet.

Artillery position - Taisi olla tehtäväalueen suurin yhtenäinen metsä. #1 Kahden ryhmän puolustus, metsän laidassa. Noohh.. 15 taistelijaa joista 2 kuolee laidalle, siitä perääntyminen kohteelle. Turhaa tässä tietysti mouhota kun ei viesti mene tod.näk. ruotsalaisille asti, mutta näin AFI maailmassa 50-100m irti laidasta ja tähystys. Odotellaan hyökkääjään liikkeitä ja reagoidaan niihin. Ruotsalaisten alkuperäisiin asemiin jalkautti 2 ryhmää, hyvällä tuurilla olisi aika paljon tappioita saatu aiheutettua. Siitä vielä rippeillä yrittänyt ottaa kohdetta takasin haltuun, olettaen että koukkuryhmät on sen vallannut, taas hidastetaan hyökkääjää aiheuttamalla tappioita ja kuluttamalla aikaa metsän siivoamiseen.

#2 Arty positionin metsään olisin ehdottomasti panostanut suuremmalla joukolla, hitto ottanut vaikka kaikki taistelevat osat metsään, lukuunottamatta vaunuja, Dragon pareja ja muutamaa tähystäjää. Taistelupareja tai partioita metsän laidan tuntumaan kessien kanssa ja sen jälkeen perinteinen metsä rähinä & vetäytymistaistelu kohteelle. Johtajat tekee peliliikkeitä vihollismäärien mukaan. Respasta lisää lihaa myllyyn, hyökääjällä luultavasti pidempi respamatka ja vaunujen (BMD) tuhoutuessa joutuvat kuljettamaan muiden vaunuilla tai juoksemaan. Ja koska on opittu että vaunulla ei metsässä tee mitään, pelissä jalkautuksen jälkeen BMD:t jää aukealle pitkäksikin aikaa yksin tai pareittain. Siihen 4 marsua sopivalla ylläköllä päälle, on aika kikkakuustoista ampujat BMD:issä että voittavat.

Myönnettäköön että puolustajalle olisin jälkiviisaana suonut kevyitä ajoneuvoja käytöön marsujen lisäksi. En ehkä rekkoja käyttäisi mutta jeepit tai hummerit, korkeintaan m240 aseilla.


Asejärjestelmien käyttäminen onkin mielenkiintoinen keskustelu, varsinkin kun AFIssa osaamista ja valmistautumista on laidasta laitaan. Mielestäni se on yksi johtajien hommista olla vähän kartalla mihin oma ryhmä/joukkue pystyy. Peruskysymys suunnittelun alussa, mihin joukkoni pystyvät ja miten käytän niitä mahdollisimman tehokkaasti. Pitäisi kuitenkin olla merkittävä vaikutus suunnitteluun ja toteutukseen sillä kantaako sinkoa Enzio vai Keneraali.

Usein itsekin kysyn tutunkin aseen esim. Javelin/stinger/mikälie vehje kohdalla että kuinka pitkälle voitte ampua, kuinka nopeasti saatte sen asemaan, osaatteko käyttää sitä niin että luotatte osuvanne jne...
Vaikka tietäisin Javelinin maksimikantaman niin kysyn silti kuinka pitkälle voitte ampua, jos vastaus on maksimiin niin joko on todellä hyvä käyttäjä tai heikko käyttäjä. Yleensä hyvä vastaus on tietoon perustuen, tehokkaasti 1500m, teoriassa 3000m. Tällöin pelaaja todennäköisesti tietää itsekin aseen kyvyt sekä omat. 3km ei ole mikään itsestään selvyys kuitenkaan millään aseella.

Ja todellisuus on kuitenkin oma juttunsa, asioita unohtuu tai ne ei vaan toimi. Vähän lainatakseni yhtä tubettajaa "Ei tän pitänyt olla mukavaa, tän piti olla perseestä". Sopii Armaan aika hyvin.
Loppujen lopuksi vaikka välillä tuntuu että jälkikäteen on helppo huudella, niin se on! kumma juttu. Pelin aikana johtamisen ulkopuolinen (Nollattaulussagiffe) pystyy käyttämään paljon enemmän aikaa "mites jos" ajatteluun.

Johtajilla ei ole sitä mahdollisuutta pelin aikana kun on usein monta tilannetta päällä samanaikaisesti, johtajien ainoa mahdollisuus on käydä asia jälkeenpäin läpi ja oppia siitä. 95% todennäköisyydellä jälkipeleistä löytyy joko itsekritiikillä tai muiden huutelulla parempia ratkaisuja kuin mitä teit pelin aikana. Niistä pitää ottaa kaikki oppi ja käyttää niitä myöhemmin. Siitähän se vähäinen "kokemus" kertyy, ja jos ei hyvää kokemusta niin toivottavasti ainakin itsevarmuutta jatkaa sitä hommaa.


ps. vittu näitä tekstejä, palkataan sihteeri kirjoittamaan saneluja, naisoletettu. eihän tätä määrä lue kukaan kuitenkaan, wink
Post Reply