FINSWE Zeus Event IV La 22.2 Klo 1900

User avatar
Ruotsalaine
Posts: 170
Joined: 31 Aug 2014, 18:38

FINSWE Zeus Event IV La 22.2 Klo 1900

Post by Ruotsalaine »

Image


Pelataan ruotsalaisten vierailijoiden kanssa yksi kokoillan zeus-tehtävä Virolahdella. Tehtävässä pelaajien mekanisoidut osastot yrittävät torjua maahanlaskun. Mukaan mahtuu noin 45 afilaista.

AIKA/PAIKKA:
LA 22.2.2020 Klo 1900
Kello 19:00
AFI TS
Eventti Servu

Osallistuminen:
1. Ilmoittaudu awatsiin
2. Lataa FINSWE-Repo
3. Testaa repo serverillä
Last edited by Ruotsalaine on 13 Feb 2020, 20:22, edited 2 times in total.
Reason: Sara Chafak
Nummi wrote:Haistoin voittoni tuoksun kaukaa oppiainejärjestöni slack-palvelimelta
User avatar
Blahh
Posts: 556
Joined: 17 May 2015, 14:12

Re: FINSWE Zeus Event IV La 22.2 Klo 1900

Post by Blahh »

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

Johtajaslottaus auki linkin takana, käykää kommentoimassa.

Auki on siis;

K7
K6

A10
A15
A6

A1 SL

A2 SL
A02 Com

A3 SL
A03 Com

T1 SL


Zeus 3kpl
User avatar
haaris
Posts: 43
Joined: 26 Mar 2018, 17:51

Re: FINSWE Zeus Event IV La 22.2 Klo 1900

Post by haaris »

Kaikki slotit ovat vapaasti varattavissa tänään 18.30 eteenpäin. Slottaus ylläolevan postauksen linkissä.

AFIlla on tehtävässä 40 pelaajapaikkaa sekä 5 zeus paikkaa. Awatsissa sijalla 45 ja sitä pienemmät siis mahtuvat täysin varmasti mukaan. Sitä isommalla sijalla olevat eivät voi vielä varata slotteja ja ovat toistaiseksi reservissä.


TÄRKEÄÄ: Kahdelle Zeukselle on vielä tarve. Laadukkaan eventin aikaansaamiseksi riittävä määrä Zeuksia on erittäin olennaista ja toisaalta haluamme myös hieman kierrättää Zeus-vastuuta siten, ettei samat hemmot ole niissä joka kerta vaan pääsevät välillä myös pelaajaosapuolelle näissä eventeissä. Jos siis Zeuksen käytön perusasiat on suunilleen hallussa niin mieti vahvasti voisitko tehdä yhteisölle palveluksen ja ottaa tällä kertaa sen Zeus slotin. Jos omaat kelvolliset lentotaidot se on plussaa, mutta ei ole pakko koska meillä on jo kaksi hyvää lentäjää Zeuksina.

Mitä Zeukset eventissä tekee:
-Ensisijaisesti tietysti komentaa AI:ta
-Tilanteen mukaan pelataan remote controllilla niin AI jalkaväkeä, ajoneuvoja, helikoptereita yms.
-Jossain määrin voidaan roolipelata jotain, joko taistelijaa tai tällä kertaa ehkä enemmän radioliikennettä. Tähän ei ole mikään pakko osallistua, on jo hoidossa.
-Ja ennenkaikkea hyvä Zeus-toiminta mahdollistaa onnistuneen eventin!

Tyhjin käsin pihalla kaikesta ei myöskään tarvitse Zeukseksi lähteä. Vastaan itse Zeusten sotasuunnitelmasta jonka mietin alkuviikosta ja tehtävän aikana huolehdin kokonaisuudesta ja jaan tehtävää Zeuksille. Jaan suunnitelmat muutama päivä ennen eventtiä ja lähtökohtaisesti käydään myös yhdessä servulla tsekkailemassa jutut etukäteen. Lisäksi pyrin tekemään pienen Zeus tietopaketin johon kerään keskeiset pikanapit sekä muita hyödyllisiä juttuja.
Image[url=steam://friends/add/'.76561197981009705.']Image[/url]
Härö
Posts: 236
Joined: 01 Mar 2015, 18:57

Re: FINSWE Zeus Event IV La 22.2 Klo 1900

Post by Härö »

Voin ottaa kopin Zeuksesta.
User avatar
haaris
Posts: 43
Joined: 26 Mar 2018, 17:51

Re: FINSWE Zeus Event IV La 22.2 Klo 1900

Post by haaris »

Härö wrote:Voin ottaa kopin Zeuksesta.
Kiitos, mutta olet tällä hetkellä sijalla 48 niin ei voida vielä laittaa sua siihen. Palataan tähän myöhemmin.


Yleisesti kaikille: BLUFORille ei ole tulossa enempää slotteja eikä lisäpaikkoja ylipäätään luvata tässä vaiheessa, mutta kevyessä harkinnassa on pieni muutaman miehen ei-Zeus vastaosasto Opforille. Tiedotamme sitten jos tähän päädytään.
Image[url=steam://friends/add/'.76561197981009705.']Image[/url]
faf
Posts: 196
Joined: 17 Mar 2015, 22:10

Re: FINSWE Zeus Event IV La 22.2 Klo 1900

Post by faf »

Zeus-hommat kiinnostaa, jos zeuksille on vielä tarvetta.
User avatar
haaris
Posts: 43
Joined: 26 Mar 2018, 17:51

Re: FINSWE Zeus Event IV La 22.2 Klo 1900

Post by haaris »

Eventin tehtävä CO75 Common Cause löytyy nyt awatsista sekä eventtiserveriltä. https://armafinland.fi/awats/index.php?page=MO&mid=1363

Etenkin johtajien ja erikoismiesten kannattaa käydä tutustumassa rooliinsa liittyviin juttuihin etukäteen.


Bugiraportit yms awatsiin niin korjataan ennen eventiä. Opfor-pelaajaosasto on edelleen harkinnassa, siitä ei enempää tässä vaiheessa.
Image[url=steam://friends/add/'.76561197981009705.']Image[/url]
faf
Posts: 196
Joined: 17 Mar 2015, 22:10

Re: FINSWE Zeus Event IV La 22.2 Klo 1900

Post by faf »

Tässä ihan hypennostatushengessä neukkujen 30 vuotta vanha ilmarynnäkköpataljoonan kokoonpano.
Lähde: Jari Kallio: Operatiivisten ja taktisten maahanlaskujen käyttö uusien taisteluoppien mukaan (1993) https://www.doria.fi/handle/10024/160426

Image
User avatar
Nurmi
Posts: 120
Joined: 27 Nov 2016, 20:28
Location: Helsinki

Re: FINSWE Zeus Event IV La 22.2 Klo 1900

Post by Nurmi »

Joudun perumaan imoitautumiseni, kerkeä paikalle vasta siinä 20 aikaan.
User avatar
haaris
Posts: 43
Joined: 26 Mar 2018, 17:51

Re: FINSWE Zeus Event IV La 22.2 Klo 1900

Post by haaris »

Kiitos taas kaikille pelaajille, zeuksille ja muille järjestämisessä mukana olleille! Tapahtuma vaikutti onnistuneen hyvin. Tässä joitain näkemyksiä ja kehitysajatuksia zeus-osapuolen näkökulmasta.


Tekniset havainnot ja kehitysehdotukset yms puolestaan koostan dokkariin tänne: https://docs.google.com/document/d/1I6Y ... sp=sharing

Kokonaisuutena Zeus-toiminta onnistui hyvin, vaikka joitain haasteita mm. AI:n käskyttämisessä olikin. Paikoitellen olisin varmaan voinut käskyttää zeusten työnjakoa tarkemminkin tehtävän loppupuolella, mutta zeukset olivat myös sopivan oma-alotteisia ottamaan itselleen omia vastuualueita tilanteen mukaan.

Työnjaollinen kehitysehdotus: Kannattaa jakaa johtavan Zeuksen ja adminin hommat eri tyypeille. Nyt hoidin molempia. Ongelma on se että kun pitää selvittää adminille kuuluvia ongelmia, esim pelaajilla joku bugittaa tms, niin siinä on äkkiä pitkäänkin poissa päätehtävästään eli Zeus-puolen kokonaisuuden hallinnasta, ja ehtii tippua siitä jo kärryiltä.

Lentotoimintaa etenkin koptereilla olisi voitu suorittaa enemmän. IT-porukalla tuli varmasti pitkiä tyhjiä hetkiä. Lentotoiminnan vähyyteen vaikuttaneita tekijöitä oli: 1. Ihan minun unohdus pelillisen sisällön tuottamisesta myös IT:lle, eli olisi pitänyt käskeä lento-operointia useammin. 2. Vaati Zeus-pilotin aina, koska AI lentää typerästi. 3. Stinger-porukka tuhoutui epäonnisesti yhdessä kohtaa johon olimme just suunnitelleet vähän enemmänkin lentotoimintaa. Päätettiin sitten vetää koput pois ihan pelillisistä syistä, olisi ehkä voitu kyllä jatkaakin näin retrospektiivisesti 4. Lento-operointimme noudatti kerta toisensa jälkeen samaa kaavaa, jossa ensin Hind iskee ja vaikutus oli monesti ärhäkkä. Sitten kopteri ottaa Stingeristä ja tuhoutuu, ja immersion vuoksi joudutaan kuvaamaan muiden kopterien pelokkuutta Stinger-vaaran alla, eli rajaamaan ilmatoimintaa. Jatkon kannalta siis, Stinger vs Hind ei ehkä ole optimaalinen asetelma coopissakaan, jos halutaan pitää kiinni myös immersiosta, eikä vain syöttää Hindejä helpoiksi maaleiksi.

Zeus-taistelusuunnitelmaa me pystyttiin toteuttamaan hyvin. Alkuvaiheen (n. 1 tuntiin saakka) taistelu tosin pitkittyi sen vuoksi että pidimme kiinni omasta suunnitelmasta, jonka perusajatus oli että jatkamme hyökkäystä kunnes joko menetämme keskeisen suoja-osien maaston (bluforilla alueet NOGO2 ja NOGO3, jossa meillä oli 1 hieman vajaalukuinen jv-joukkue) tai jos meidän hyökkäävä osa on ottanut liikaa tappiota. Tarkoitus oli kuvata 1-2 komppanian kokoista hyökkäystä. Jälkikäteen ajateltuna olisi voitu aloittaa vetäytyminen vähän aiemmin. Nyt oli otettu ehkä hitusen vajaan komppanian tappiot siinä kohtaa.

Tätä seurasi em. osien vetäytyminen. Pienenkin AI määrän ohjaamisessa oli tässä kohtaa ongelmia, niin ei saatu isoa porukkaa siihen ja siten ei välttämättä saatu luotua bluforille riittävän selkeää kuvaa että "hei nyt opfor ottaa irti". Tämän jälkeen käytiin lyhyitä puolustustaisteluja suunnitelman mukaisesti, ennen kuin vedettiin joukot Kirkonkylään päin.

Tässä kohtaa pohdittiin hetki jatkosuunnitelmaa pohjautuen kuluneeseen aikaan ja tehtävän kulkuun tähän mennessä. Päädyttiin ratkaisuun että puolustetaan Kirkonkylää kunnolla, ja tehtävä päätetään kun Blufor saa sen vallattua. Eli hylättiin optionaaliset bluforille annettavat jatkotehtävät. Kylän valtauksen jälkeen tuli kuitenkin vielä ehdotus Blahhilta että voitaisi lyhyt vastahyökkäys vielä tehdä. Toteutettiin lennosta. Härön ohjastama jv-porukka pääsikin (minulle vähän yllättäen) etenemään hyvin kylän sisälle saakka ja vaikutti että saatiin hyvä paine kohdistettua bluforiin. Viimeisenä sitten joukot irti ja tehtävä poikki.
Image[url=steam://friends/add/'.76561197981009705.']Image[/url]
Post Reply