Afilaiset herätkää!

Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Afilaiset herätkää!

Post by Bummeri »

Jehova on...

Eiku...

Seuraava teksti liittyy olennaisesti tähän. (Kaikki eivät viestiä vielä näe).

Yhteisön toimintatavat

Yhteisössä toimintatapojen on muututtava. Jos sanotaan että tarvitaan johtajia slottaukseen, niin rohkeasti vain. Ei voida pelata tapahtumia jossa jokainen on konekiväärisinkopolkupyöräsissi. Tässä yhteisössä on aivan tasantarkaan kykeneviä johtajia vaikka muille jakaa. En ymmärrä miksei vastuuta uskalleta ottaa, jos epäonistuu, niin niistä opitaan, ei muuta. Ja se joka kehtaa antaa kenellekkään uudelle johtajalle palautteen muodossa "kaikki oli paskaa, mutta en tarkenna mitä tarkoitan" voi suksia suolle.
Jos vaihetoehtoisia johtajia ei tule lisää, käy lopulta niin että nekin jotka nyt aktiivisesti johtaa toistuvasti, kuluvat loppuun.

Jos haluaa että tapahtumia järjestetään, niin olisi suotavaa että kaikki aktiivijäsenet jotka näistä peleistä nauttii, antavat oman panoksensa siellä missä sen kykenevät tekemään. Eivätkä aina vaan mieti että olipa hyvät/paskat pelit, millonkohan seuraavat on tulossa. Osallistukaa edes Yhteisöpalavereihin ja tehkää ittelle ne helvetin foorumitunnukset tänne.

TvT tapahtumat, Johtajakurssi ja Arma 3

Tähän kaikkeen liittyen. Toivon että meidän yhteisöstä löytyy joku muu joka alkaa järjestelemään noita arma2 TvT tapahtumia. Tämän 6.4 tapahtuman aion vielä organisoida meidän puolelta, mutta sen jälkeen, joku muu toivottavasti saa vedellä naruista. Halukkaita voin opastaa tarvittaessa siihen hommaan.

Itse aion keskittyä ainostaan yllämainitun johtaja ongelman pienentämiseen, opastus hommiin ja arma 3 tapahtumien toteuttamiseen, koska siellä saralla ei ole tarpeeksi tekijöitä vaikka potenttiaalia on runsaasti.
Arma 3 tapahtumat pitää minun mielestä kuitenkin pitää jäissä kunnes Taskforce/Acre/teamspeak versio ongelma on ratkaistu ja XmedSys kehittyy vakaammaksi.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
JP-9000
Posts: 464
Joined: 08 Aug 2013, 10:51

Re: Afilaiset herätkää!

Post by JP-9000 »

Aikaisemmin tuli säännöllisesti otettua RJ-nakkeja. Turhauduin kuitenkin hommaan kun alkoi koko ajan enemmän ja enemmän tulemaan vastaan tehtäviä joissa pihdataan radioiden kanssa. Tein silloin periaatepäätöksen, että en ota johtajanakkia jos tehtävässä ei ole kaikilla ryhmäläisillä pikkuradioita ja koska nykyään suurin osa tehtävistä tuntuu olevan mallia radiopihtaus, on myös johtohommat saaneet osaltani jäädä.

Ymmärrän kyllä miksi tehtävissä harrastetaan tuota radiopihtailua ja jollakin tasolla ymmärrän jopa sen miksi joku tuollaista systeemiä mahdollisesti diggailee. Tykkään tykkään itsekin sellaisesta semirealistisesta pelailusta, mutta valitettavasti tuolla ACREn lähipuheella ei vaan ole oikein mitään tekemistä realismin tai oikean elämän kommunikaation kanssa. Oikeassa elämässä käytössäni olisi yhteiset, kaikille tunnetut käsimerkit, voin kohdistaa ääntäni tarkasti ja hallita sen voimakkuutta paljon monipuolisemmin. Minulla on myös intuitiivinen ymmärrys siitä kuinka kauas ääneni suunnilleen kantaa. Lisäksi oikeassa elämässä minulla on kunnolla toimiva ääreisnäkö ja ylipäätään paljon suurempi tietoisuus ympärilläni tapahtuvista asioista. Pystyn esim. lukemaan ympärilläni olevien ihmisten ruumiinkieltä. ARMA:ssa minulla ei ole näistä oikeastaan mitään, joten ainoa mitä tuolla radioiden pihtaamisella saavutetaan on paskempi yhteispeli kun kommunikaatio ei pelaa. Pelaamisen pitää olla hauskaa ja jos ryhmänjohtajana en voi yhtään tietää menevätkö käskyni perille (puhtaasti pelimekaanisten juttujen takia), homma lakkaa aika nopeasti olemasta hauskaa .

TL;DR: niin kauan kun tehtävissä ei ole pikkuradioita kaikilla, meikäläinen välttelee johtorooleja.
User avatar
Paavo
Posts: 1005
Joined: 26 Jul 2013, 18:17

Re: Afilaiset herätkää!

Post by Paavo »

Johtamispula taitaa näyttäytyä AFI:ssa lähinnä TvT -tapahtumissa. Coopeissa ja muutenkin viikkopeleissä johtorooleihin on runsaasti halukkaita, vaikka iso osa halukkaista ei slottaa vielä ekoilla sekunneilla. Se on varmaankin sitä Soomipojan nöyryyttä, kun ei uskalleta osoittaa muille että oikeasti haluaa johtaa? Sitten kun kukaan muu ei ota slottia, niin voi sanoa nöyrästi että "No mä otan kun kukaan muu ei ota". 8-)

Vaikka se on valitettavaa että pelaajat välttää vastuuta TvT:ssä, ymmärrän kyllä mistä se on lähtöisin. TvT:ssä tuo johtaminen on usein sen verran erilaista mitä Coopissa, ja se suurin ero on varmaankin stressissä. Monesti ne ihmiset jotka haluavat johtaa, pitää siitä hallinnan tunteesta minkä voi saavuttaa hyvällä johtamisella. Tämä on melko helppoa saada aikaseksi Coopissa. TvT:ssä on kuitenkin niin paljon epävarmuustekijöitä, muuttuvia tilanteita, sooloilevia alaisia, jne. Jonka seurauksena TvT:n johtajille ei muodostu samaa hallinan tunnetta, ja sitä kautta homma on aika painostavaa tai puhtaasti vittumaista.

Tämä nyt oli vain pieni siivu tästä aiheesta.
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Afilaiset herätkää!

Post by Bummeri »

JP-9000 wrote:en ota johtajanakkia jos tehtävässä ei ole kaikilla ryhmäläisillä pikkuradioita
Miten eroaa käytännön toimivuudeltaan ja johdettavuudeltaan 2 ryhmää, jossa toisessa on kaikilla radiot, ja toisessa on ryhmänjohtajalla ja partionjohtajilla radiot?
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
JP-9000
Posts: 464
Joined: 08 Aug 2013, 10:51

Re: Afilaiset herätkää!

Post by JP-9000 »

Bummeri wrote:
JP-9000 wrote:en ota johtajanakkia jos tehtävässä ei ole kaikilla ryhmäläisillä pikkuradioita
Miten eroaa käytännön toimivuudeltaan ja johdettavuudeltaan 2 ryhmää, jossa toisessa on kaikilla radiot, ja toisessa on ryhmänjohtajalla ja partionjohtajilla radiot?
Varsin radikaalisti. Toimivuuden kannalta täysin radiotetun ryhmän vasteet ovat varmaan kokonaista kertaluokkaa nopeampia, manööveeraus valtavan paljon tiukempaa ja yleisesti kaikenlaista harhailua ja neppailua on paljon vähemmän. Johdettavuudeltaan homma toimii myös paljon paremmin kun tiedän käskyjeni suuremmalla todennäköisyydellä filtteröityvän kaikille ryhmän jäsenille asti ja keskimäärin ryhmä pysyy muutenkin paremmin toimintakykyisenä pidempään koska
1) informaatio liikkuu paremmin (kaikkiin suuntiin)
2) tuliryhmän johtajan menetys ei lamauta ryhmän toimintaa täysin

Edelleen, JV-ryhmän toiminta oikeassa elämässä ei vaadi radioita kaikille ja ymmärrän kyllä jonkinlaisen "fog of warin" simuloinnin viehätyksen, mutta mielestäni se kannattaisi pitää joukkuetasolla. Oikeassa elämässä JV-ryhmän kommunikaatio on ilman radioitakin varmaan tuhat kertaa tehokkaampaa kuin ARMAssa, eikä vähiten mm. sen takia että oikeassa elämässä kaikki ryhmän jäsenet ovat saaneet yhtenäisen koulutuksen ja sitä kautta vaikka kuinka paljon valmiita protokollia ja toimintamalleja eri tilanteisiin. Tämän simuloiminen ARMAn tai ainakaan AFIn kontekstissa ei vaan ihan oikeasti toimi, eikä siihen ole edes järkevää pyrkiä.
User avatar
Aspirant
Posts: 1029
Joined: 28 Sep 2013, 10:20

Re: Afilaiset herätkää!

Post by Aspirant »

Kiitos JP omasta oikeasta mielipiteestäsi, ei sen enempää ryhmän sisäisistä radioista..

Olen täysin samaa mieltä Bummerin kanssa että on todella turhauttavaa että johtajia löytyy niin nihkeäisti näihin TvT tapahtumiin.

Ei ole ollenkaan hauskaa olla a) järjestäjänä ja potkia x1000 kertaa kaikkia että saisi väkisin vääntämällä ylimmät johtaja slotit täytettyä (puhumattakaan ryhmänjohtaja tasolla).

b) JA kun ylin johtaja on löytynyt, niin on vielä enemmän perseestä kun ei pysty tekemään tehtävästä suunnitelmaa, kun ei ole kenen kanssa sitä suunnitela + ketään kennelle sitä antaa ennen itse tapahtumaa. Fakta on se että käskynjako tulee olla annettu ennen itse tehtävää. Optimi tilanne olisi vielä että se käsky olisi annettu + harjoteltu ainakin johtajien kesken.

Toivoisin että Bummerin keskustelun avuaksen pohjalta useampi nyt toisi oman mielipiteensä esille että miten tilanteeseen tulisi parannus.
Koska tällä menolla meillä ei a) riitä innokaita tapahtuman järjestäjiä b) tehtäviin päälliköitä/joukkuen johtajia.

TL;DR mikä siinä TvT johtamisessa on niin perseestä?
User avatar
=FU= J0ntt1_F1N
Posts: 293
Joined: 27 Jul 2013, 18:43

Re: Afilaiset herätkää!

Post by =FU= J0ntt1_F1N »

Hmm, omalla kohdalla johtajanakkien otto/poisjättäminen riippuu ehkä jopa enemmän itse ajasta kuin uskalluksesta. Perheellisessä talossa kun on tosi perseestä puhua mikkiin n.klo22 jälkeen niin ei onnistu kuin yleensä pe/la akseilla. Nyy nää tapahtumat on siirtyneet Su, ymmärrettävästä syystä, niin ei intti tietenkään mahdollista.
Kai se on juurikin tuo TVT hektisyys/hallitsemattomuus, joka ihmisiä yleisesti pelottaa. Ja se epäonnistumisen pelko. Sitä tuskin saa pois kuin potkimalla sitä henkistä painetra alas ja myöhemmin kokemuksella.
Batmobiili
Posts: 28
Joined: 25 Nov 2013, 14:35

Re: Afilaiset herätkää!

Post by Batmobiili »

Kyllä minä voin mennä johtamaan koko ryhmää tai vaikka koko joukkuetta, Karttaa en osaa hirveen hyvin lukea, radio sanoitukset on vähän hakoteillä olen valmis menemään johtamaan Vai?
User avatar
Paavo
Posts: 1005
Joined: 26 Jul 2013, 18:17

Re: Afilaiset herätkää!

Post by Paavo »

Batmobiili wrote:Kyllä minä voin mennä johtamaan koko ryhmää tai vaikka koko joukkuetta, Karttaa en osaa hirveen hyvin lukea, radio sanoitukset on vähän hakoteillä olen valmis menemään johtamaan Vai?
Ota viikkopeleissä johtajan rooleja tai varajohtajan rooleja, näissä kun on hieman rennompi meininki ja mahdollisuus saada jopa pelin aikana muilta palautetta. Joukkueenjohtajan roolin opettelemiseksi suosittelen että slottaat Platoon Sergeant rooleihin.

Tämän lisäksi osallistu johtajakurssille aktiivisesti.
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: Afilaiset herätkää!

Post by Castor »

Naulankantaan, Itse pidän COOP-johtamisesta hieman enemmän koska se varmemmin tuo tyytyväisen ja hyvän fiiliksen jälkeenpäin.
toisaalta vaikka TVT-johtajana on homma asteen vaikeampaa sekä on suuri mahollisuus että fiilis menee epäonnistumisen vuoksi,
TVTssä onnistuminen taas tuo jumalattoman adrenaliini-piikin jonka vertaista ei ole.

Ehkä TVT-peleissä pitäisi antaa enemmän kontrollia
johtajille esim. tekemällä eventtejä/tehtäviä jossa radiot kaikilla?

PS: vaikka vahvennetut käsimerkit on ACEn kautta A2ssa, niiden näyttäminen on anaalista koska pitää ohjaa koko ukkoa sen näyttämiseksi omille + niitä ei useimmat kummiskaan muista/ymmärrä.
Post Reply