Op. Wet Boots | 23.2 | 19.30

User avatar
Anssi
Posts: 591
Joined: 21 Feb 2014, 19:43
Location: Kerava

Re: Op. Wet Boots | 23.2 | 19.30

Postby Anssi » 24 Feb 2019, 20:05

Trade wrote:Olimme joukkueemme ensimmäinen ryhmä rannassa, ja veneestä jalkauduttuamme lensin välittömästi satoja metrejä ilmaan. Mikä menee ylös, tulee myös alas ja näin syntyi Britannian ensimmäinen tappio tässä sodassa. Ilmalennon aikana ehdin ilmoittaa vääjäämättömästi lähestyvästä kuolemasta joukkueemme johtoportaalle.

#vainarmajutut :D
User avatar
Keneraali
Posts: 815
Joined: 26 Jul 2013, 18:15

Re: Op. Wet Boots | 23.2 | 19.30

Postby Keneraali » 24 Feb 2019, 22:51

Blu A10, Royal AFI Jaeger PLT

Fiilistelyä, jännitystä, tarkastelua, ihmettelyä, itsepäisyyttä, hihittelyä, kiroilua, ihmettelyä, sattumia, uhoa, säätöä, hauskaa, sekoilua, #frägejäkymppinä, hämmennystä... kunnes servu kyykkää ja tajuan että olen selvinnyt hengissä koko tehtävän, success! Imaskaa siitä epäilijät! 8-)

Tiivistettynä oma suoritus.

Nyt asiaan. Yritän lyhyesti
Tarinaa
Pikainen PP briiffi ennen tapahtumaa ja menoks. Melkein lentävillä veneillä rantaan, sopiva pelko perseessä vihollisen ylläköstä. Arvelin että ei tule, aika haasteellinen tilanne olisi ollut. Mutta olin kuitenkin varautunut. Rantaan, tässä tajuan että prkl toisilla joukkueilla menee todella paljon kauemmin kuin meillä, päästä asemiinsa. Sehän tarkoittaa sitä että meidän joukkue istuu lähes kukkulan päällä ja ottaa murkulaa, yritäppä pitää afilaista kurkkaamasta... Melkein heti huomaamme useammankin kiikarimiehen ja jäämme odottamaan epäsuoraa, ajatus oli että olisi kuitenkin tullut jonkun päälle, joten parempi meidän kuin kohteelle hyökkäävien joukkueiden niskaan. Jäimme siis kohteeksi, odottamaan heitintä jota ei koskaan tullut, vähän pettynyt.

Aloitin suunnittelun joukkueiden siirtämiseksi eteenpäin, ryhmien vihjailuiden jälkeen. Bravo ja Charlie taisteli vihollisen kanssa lähellä kohdetta. Alphan ensimmäiset asemat kohteen itäpuolella olivat oman näkemyksen mukaan lähinnä sivustansuojaus tehtävää, ei tarkemmin briiffissä selvinnyt. Jatkoimme matkaa sitä mukaa kun ensimmäinen kohde alkoi tulemaan meidän haltuun.

Alphan reitti eteenpäin kulku miinankentän ja radiomastotornien välistä, edelläpäin oli ryhmiltä useita havaintoja jalkaväestä ja raskaskonekivääristä, ei kuitenkaan ollut vielä saatu käskyä liikkua. Aloitin suunnittelemaan nopeata liikettä nähtyjen vihollisten asemiin niin että pyrimme sulkemaan vihollisen perääntymisen asemista läheltä miinakenttää. Tässä kohtaa oma pyrkimys olla "normaalia kiltimpi pelaaja" itsenäisten liikkeiden kanssa vähän kostautui. Jäin turhan pitkäksi aikaa odottamaan tietoa Bravon liikkeistä ja liikkeellelähtöä, vihollisen sulkeminen ja väijytys muuttuikin kohtaamistaisteluksi, jossa pienessä hektisyydessä vaikutti olevan omien ampumista. Onneksi siltä melkein vältyttiin ja saimme tuhottua vihollisen pienin tappioin.

Jatkettiin metsässä etenemistä kohti Camp Rogainia, suunnitelman mukaan Alphan tehtävänä oli valloittaa kyseinen linnoitus. Tähän mennessä meidän joukkue oli selvinnyt melko vähällä, omia asioitaan murehtien. Muiden omien liikkeet melko epäselviä, eikä radion kautta tuntunut saavan selkeää kuvaa, ellei kysynyt juurikin jotain tarkkaa sijaintia. Korvanappiin tieto että Bravo tulossa takaa samaan suuntaan, hetken "MitVitSaatna, meidän tontille, prkl". Pitkään: "10 tiedottaa, vauhtia hyökkäysliikkeisiin, Bravo hiilaa perseeseen ja ME valloitamme tuon kohteen." Haasteiden jälkeen, mm. mortari RJ:n päälle, mutta jäi eloon, pääsimme hyökkäämään kohteelle aivan helvetin hätäisesti juostussa ja kaaoksen omaisessa sekasotkussa, kiitos Bravo. 10 min ja kohde vallattu. Radioon vastaa vain ryhmä 2, 1+2 hengissä muistaakseni. Ja löysimme ryhmän 3 rippeet lähistöltä. 14 taistelijaa sisään ja sumun hälvettyä, 1rj, 5 taistelijaa ja kymppipartio hengissä. Jäimme odottamaan lisäjoukkoja.

Joukkue kasaan ja eteenpäin. Itse suunnitelin vaihtoehtoisen reitin viimeiselle kohteelle solaa pitkin kylän itäpuolelta. En ehtinyt briiffissä kysymään asiaa, mielestäni pohjoisen reitille kahden joukkueen asettaminen oli turhaa. Mutta pyyntö evättiin, käskettiin auttamaan Charlie joukkuetta NW kukkulalle. En päässyt koskaan selville miksi apua tarvitsivat, kun paikalle päästiin niin toiminta oli hallussa. Charlie oli valinnut meidän reitin kukkulan päällä, joten tein oman päätöksen että juostaan pohjoisen solaa länteen, muut olivat tässä vaiheessa taisteluissa kukkuloilta. Pääsimme rantaan ja näytti jo hetken siltä että pääsemme nopealla liikkeellä radiomaston kautta kiinni kaupunkiin, mutta kovalla tulella puolustaja piti meidät radiomaston takana. Kun vihollisen respa"ryhmä" alkoi meitä ampumaan päätin ottaa joukkueen irti, otettiin todella paljon tulta vastaan. Meno oli tässä vaiheessa oman käsityksen mukaan jo melkoisen epäselvä, Charlie kun alkoi valumaan asemiinsa, päätin että siirrymme rohkealla juoksulla mäen yli etelään ja hyökkäämme kylään idästä, meille merkittyä reittiä pitkin, olettaen Bravon olevan omalla linjallaan. Kylänlaidalla saamme käskyt kylän laitaa, jossa Bravon taistelijat urheasti taistelivat. Käskin Radistin ilmoittamaan että tuohon soppaan emme mene, ja saimme uuden linjan etelästä Bravon alkuperäistä reitti pitkin. Siinä vaiheessa alkoi olla jo selvää että viimeinen Furbaali oli käynnissä ja taisteltiin enää omasta kunniasta, frägeistä ja hengestä. Ja servu jumiin.
Tarina loppuu


Itse viihdyin. 10 roolissa on harvoin tylsää, mikäli roolista oikeasti tykkää. Tehtävästä huolimatta. Toivottavasti joukkueelle jäi hyvä maku, omat itsenäiset ja luvattomat (Rosvoreissusta taisin puhua eilen :lol: ) liikkeet teen usein sen takia että joukot viihtyisi. Tyyli on vähän liberaali ja itselläni oli pääasiassa tieto, mutta ryhmät ei aina ollut tietoisia toisistaan, mutta aika hyvin pysyttiin joukkueena kasassa AAR perusteella.

Joo pitäisi kertoa ja ei saisi, mutta kuten Konzig sanoi niin homman pitäisi olla myös mielekästä, ja siihen usein riittää pienet asiat, jotka harvemmin vaikuttavat suuressa kuvassa. Kun ollaan liian pitkään paikallaan niin se "inthezone" taistelijan roolissa oleminen tipahtaa ja säätäminen/perseily usein alkaa. Pientä virikettä niin jengi pysyy paremmin ruodussa.

Harmittavasti metsät ei ollut täynnä vihollisia, jotain kommunikointi katkosta ollut tuon ilman käytön suhteen. Itse olin kuullut kyllä että hyökkääjä ei käytä koptereita maahanlaskuihin linjojen taakse, vaan keskittyvät pääasiassa resparalliin ja mahdollisuuksien mukaan pieneen CAS toimintaan.
Aika paljon ollut palautetta tuosta kopterista (wildcat). Itse ennen starttia olin sitä mieltä että se on puolustajalle enemmän haitta kuin ongelma. Raketteja vähän ja pyydä sitten jotain 20mm "CASiä" ihan "Broken arrow" meiningillä niin just. Miksi ei annettu ilmatorjuntaa, juurikin siksi että tuo ei aiheuta ongelmaa ellei sen anna aiheuttaa. Itse pidin muutamaa ilmaiskua, jotka radiosta kuulin niin lähinnä vitseinä. Oli kyllä aikaan saanut hyvääkin tulosta, plussat piloteille. En odottanut että tuo tulee olemaan jälkipuheissa.


Ehdotan #1 että voisi olla enemmän kommunikaatiota ylimpien johtojen, järjestäjän ja tehtäväntekijän kanssa. On joskus todella vaikea tehtävän perusteella päätellä mitä on ajateltu, tuolla kokoonpanolla voisi keskustella todella selkeästi minkälaisesta tehtävästä on kyse, mitä siinä toivotaan tapahtuvan yleisellä tasolla jne. Otettaisiin ne ylimmät johtajat mukaan osittain zeusmäiseen rooliin, alkutietojen osalta. Pystyttäisiin siten vaikuttamaan mahdollisesti enemmän tapahtumien "oikeaan" kulkuun. Vältettäisiin juurikin nämä "meidän selkään tehdään maahanlasku" tilanteet.

Ehdotus #2
Vuosien aikana on ollut lukuisia kertoja tilanteita, joissa briiffit jää aivan liian viime hetkeen järjestettyjen eventtien alkuun, kansainvälisissä sekä omissa. Lähes poikkeuksetta olen kuulunut, aina johtoroolissa ollessani, tähän syntiseen porukkaa. Se on jostain syystä vaan niin perkuleen vaikeata kerätä porukka tessuun 1-2h ennen tapahtuman aloitusta ja käydä sitä hommaa läpi. Laiskana olin laittanut Discordiin viestin asiasta ja ajatellut realistisesti että kaikki saa tiedon. Juu.

Ratkaisu, otetaan ne briiffit kunnolla mukaan osaksi tapahtuman aikataulutusta ja kirjataan ne siihen ensimmäiseen postaukseen. Sitä mukaan kun ajankohdat lähenee niin voi alamaiset painostaa asiasta. Lähinnä komppania ja joukkuebriiffit, #ryhmähetket myös mikäli joukkueen asiat ehditty käymään hyvissä ajoin. Pahoittelut pienestä lisähommasta järjestäjien niskaan, mutta jos näin saataisiin siitä normaalirutiini tapahtumien osaksi.

Ehdotus #3
Jälkiselvitys johtotasolla. Suomennettuna debrief
Itse haluaisin ja toivoisin että alettaisiin käymään, tapahtumien osalta, pelin jälkeen 30-60min keskusteluita johtopartioiden kanssa miten meni. Erityisesti omalle väelle, ulkomaalaisten kanssa varmaan riittää se nykyinen loppukeskustelu yleisesti fiiliksestä ja isommat linjat järjestäjien kautta palautteiden ja kehittämisen muodossa. Mikä toimi ja mikä ei, mitkä oli tilanteet ja tilannetiedot eri kohdissa. Mitä halusi tapahtuvan ja mitä tapahtui. Vaihe vaiheelta eri osastojen ajatukset ja omat mielipiteet, usein ainakin itselleni aukeaa tilanteet täysin erilailla, kun on lukenut näitä nälkävuoden pituisia tekstejä. Teksteistä usein saa vain pienen osan tehtävän kokonaiskuvasta.
Usein tapahtumat loppuu aika myöhään, joten ajankohdan pitäisi olla jokin muu, esim. ennen viikkopelejä? Ehdottomasti edesauttaisi kaikkien toimintaa johtorooleissa, uusien ja vanhojen, kun tilanteet käydään tarkemmin läpi ja mitä muut on ajatellut jne.
User avatar
ruoste
Posts: 575
Joined: 05 Jan 2015, 16:03

Re: Op. Wet Boots | 23.2 | 19.30

Postby ruoste » 25 Feb 2019, 00:03

Blufor A2, Royal AFI Jaeger PLT

Alkuun tehtävä lähti käyntiin aivan niinkuin jo etukäteen ounastelin, vaikkakin spectan sijaan respaa oli myytävänä, yksi oman ryhmän mies heittää kamoja räplätessään kranaatin keskelle ryhmitystä, safestart pelastaa. :D
Sitäkin enemmän sydämmentykytyksiä aiheutti mahtava kumiveneralli jossa tunnelma oli pilvissä, kirjaimellisesti pelko siitä että näillä pitäisi vielä rantautuakin tulen alla. Osoittautui kuitenkin turhaksi sillä rantautuminen oli antiklimaattinen ja onnistunut. Tästä oma ryhmä siirtyi itäpuolisia kukkuloita myöden suojaamaan ja tähystämään pohjoiseen aukeavaa laaksoa, oma ryhmä ilmoitteli lähinnä vihollisen kiikarimiehistä tutka-aseman lähettyvillä joihin avattiinkin tuli pikaisesti joukkueen yhteislaukauksena. Koko tämän ajan oli myös havaittu vastapuolen mahdollisia tulenjohtajia vastakkaisilla kukkuloilla ja pienen painostamisen jälkeen lupa heltyikin joukkueenjohdolta työntää ryhmiä eteenpäin pohjoisen miinakentän vieritse kohti joukkueen seuraavia vallattavia maastonkohtia.

Hämmentävästi lähes koko etenemisen ajan 1. ryhmä ilmoitteli tulikosketuksistaan länteen. Montun pohjalla Tikka ja kumppanit livahtivat kuitenkin ryhmästä ohi ja minulla kesti helvetin pitkään selvittää missä 1. ryhmä oli kunnes ilmoittivat sijainnikseen kukkulan laen. Koordinoimme 3. ryhmän kanssa siirtymisen pohjoiseen omalle W5 tasalle jossa saatiin tiedustelutietoa vihollisen raskasase ryhmästä keskellä miinakenttää. Joukkue saikin pian tehtäväkseen eristää vihollisen itään. Puskimme ryhmänä laaksojen läpi ensimmäiseen taistelukosketukseemme jossa onnenkantamoisen johdosta päädyimme suoraan RSKK-ryhmän eteen ja löimme sen vähäisin tappioin. Joukkue toimi kukkuloiden suojassa loppupeleissä erittäin hyvin, vaikka omien luodit vihelsivätkin välillä ympärillä, omien ampumiselta vältyttiin, vaikka Bravon etupellossa liikkunut ryhmä meinasikin saada siipeensä.
Kontaktin hiljennyttyä ja saatettuamme RSKK:t käyttökelvottomiksi keräsimme rivimme ja jatkoimme puskua pohjoiseen.

Puskimme 3R:n kanssa rinnakkain kohti joukkueemme tavoitetta metsätien suunnassa, jossain vaiheessa eteemme ammuttiin koptereilla isku johon ilmeisesti vastapuoli vastasi heittimillä, sillä ryhmämme syliin putosi heitinisku täysin varoittamatta, hillittömällä tuurilla kukaan ei kuitenkaan kuollut vaikka itse käväisinkin tajuttomana hetken, kaikki ruumiinosat vuotaen kuin seula. Juuri kun 1R pääsi selkäämme kiinni alkoi kranaatteja sataa lisää ja kannustin ryhmäni koukkaamaan pohjoiseen. Lähesn vailla tappioita pääsimme pureutumaan kiinni Camp Rogainin pohjoiseen sisäänkäyntiin. Kun kranaatit olivat jo ilmassa ilmoitti A15, jotta Bravon komentoryhmä on seassamme ja hyökkää kohteelle. Kiivaan taistelun jälkeen saimme kohteen haltuumme ja omiakaan tappioita ei kaaoksesta huolimatta tullut tai aiheutettu.

Tässä seurasikin hetkellinen hiljaisempi hetki, pyrkiessäni lähinnä organisoimaan kohteen puolustusta Bravon taistelijoiden sekoillessa tukikohdassa. Ryhmän vahvuus tässä vaiheessa 1+3, ja muut ryhmät olivat verkossa hiljaa. Tukikohdan pohjoispuolella tapahtuneeseen vastapuolen vastahyökkäykseen emme juuri vaikuttaneet muuten kuin roimimalla kaapatuilla raskaskonekivääreillä vastapuolen huoltoreittiä. Pienen odottelun jälkeen kukkulan laelle ilmaantuikin kaivattuja täydennysmiehiä ja saimme tervetulleen käskyn johdolta siirtyä pohjoiseen hyökkäysuralle.

Suojasimme oman joukkueen liikkeen ja tyhjensimme repuista sadoittain 7.62mm pohjoisen kappelin mäelle, ja kevennetyin varustein liityimme joukkueen hyökkäykseen, vältyimme tappioilta radiotornin maastossa ja jälleen kerran olimme ainoa ryhmä oman kymppipartion lisäksi taistelukuntoisina ja käsketyssä paikassa. Loppukaaoksessa saimme käskyn hyökätä vihollisen komentopartion kimppuun T8 alueella, eteneminen kaupunkiin oli todella raskasta ja tappioita tuli, ilmeisesti myös serverin rautapuolella sillä respaamaan emme ehtineet.

Omalta osaltani arvosana tapahtumalle 5/5.

Ehkä olisin toivonut vapaampaa toimintaa molemmille osapuolille, rantautumisen antikliimaksi kun hiekkarannalle ei satanutkaan kranaatteja oli varsin suuri pettymys. Viimeisen kohdekaupungin lähettyville sijoitettu vastapuolen respawn-paikka oli myös varsin ajattelemattomasti sijoitettu.
"Kolme-neljä RJtä huutelee samaan aikaan jotain vitun 'broken arrowia' tukiverkkoon ihan Mel Gibsonina..." -Härö
Bummeri
Posts: 2963
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Op. Wet Boots | 23.2 | 19.30

Postby Bummeri » 25 Feb 2019, 11:51

Tossa oli jonkunverran keskustelua siitä puolustajan etelärajasta. Tiesikö hyökkääjä siitä? Entä tiesikö puolustaja SBS aloituksesta saarella?


Mikä oli tarkalleen ottaen sen puolustajan eteläisen rajan sääntö?
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
TheTaltsi
Posts: 1531
Joined: 14 Nov 2013, 11:14

Re: Op. Wet Boots | 23.2 | 19.30

Postby TheTaltsi » 25 Feb 2019, 11:58

Ei saada ylittää milloinkaan eikä ampua heittimellä. Se näytti tilanne tosiaan siltä että hyökkääjä olisi tiennyt kun reilu joukkue avorivissä alle 100m matkalla. Hyökkääjä ei tiennyt rajaa.

Ei muistaakseni ollut tietoa tiedustelun alotuksesta.
Tuntematon wrote:Jälleen kerran jos joku pahoittaa tästä viestistä mielensä niin totean nöyrästi ja autuaasti että ei kiinnosta.

Tohtori Kuolema wrote:Joo on Taltsi IHAN kiva.

Lauri wrote:isä poisti afin pois
User avatar
Tuntematon
Posts: 2260
Joined: 19 May 2015, 15:29
Location: Valkeakoski
Contact:

Re: Op. Wet Boots | 23.2 | 19.30

Postby Tuntematon » 25 Feb 2019, 12:13

Kumpikaan osapuoli ei tiennyt toisen osapuolen kokoonpanoa, tarkkaa aloitus paikkaa tai rajoja. Johtajille oli kyllä koitettu ohjeistaa että hyökkäys tulee tapahtumaan etelästä ja alussa ei tehdä kopteri koukkuja. Tämä valitettavasti ei ollutkaan tehty niin selväksi kuin luulimme ja pitää jatkossa olla vielä tarkempi että nämä pienet asiat on ymmärretty. Ei haluttu kuitenkaan kirjoittaa kaikkea ylös koska sitten olisi tullut fiiliksiä että rajoitetaan peliä "turhilla" säännöillä, kuten nyt tämä morkula raja. Vaan kuten Kentsu puhui tästä zeusmäisestä ohjauksesta.

Eli Pitää kysellä röyhkeästi enemmän johtajilta että onko kaikki ok ja asiat on ymmärretty.
User avatar
Nilsson
Posts: 46
Joined: 05 Jan 2015, 12:26

Re: Op. Wet Boots | 23.2 | 19.30

Postby Nilsson » 25 Feb 2019, 16:59

Tässä ketjussa olleet aiemmat, varsin viihdyttävät taisteluraportit inspiroi meikäläisenkin vielä avaamaan omia fiiliksiä ja vastailemaan muutamiin heränneisiin kysymyksiin. Eli Blufor Kilo10 perspektiivistä;


Tavoitteiden valtaamisesta ja järjestyksestä:
- Olin saanut etukäteen operaation suunnitteluun tiedoksi vallattavat kohteet 1-3, eli 1. Air Station Mike-26, 2. Camp Rogain ja 3. Agia Marina. Valtaamisjärjestyksestä ei ollut tarkempia vaatimuksia, enkä näitä itseasiassa edes miettinytkään. Ajattelin automaattisesti, että hyökätään järjestyksessä 1-2-3 kaikkiin kohteisiin. Näin saadaan (ainakin paperilla) aina hyökkäys kuhunkin kohteeseen koko komppanian voimin (kaksi joukkuetta tukee, yksi hyökkää) ja lisäksi pelin ollessa respallinen, saadaan luotua mielestäni pelin kannalta mielekkäät rintamalinjat joita sitten voidaan täydentää respaavilla pelaajilla.


Spawneista ja maihinnoususta:
- Tiedossani oli omien joukkojen alkuperäiset spawnipaikat, Sierra-yksikkö eli n.6 miestä spawnaa saarelta, kaikki loput mereltä. Sierran spawnin ansiosta voitiin järjestää tehtävän alkuun "silmät" maihinnousualueen ympäristöön ja tällä voitiin ennalta estää sitä tilannetta, että puolustajalla on konekiväärit rantakukkuloilla vastassa ja mereltä kumiveneillä rantautuva komppania suolataan omaha-tyyliin suoraan rannalle.
- Tehtävän tekijöiltä lisäksi sain nyhdettyä sen tiedon, että hyökkäyksemme/maihinnousu tapahtuu ikäänkuin vihollisen sitä odottamatta. Ilman tätä tietoa olisimme joutuneet ensin suorittamaan tehtävän alussa mittavan tiedustelun, mahdollisen harhautuksen, sekä maahanlaskun vihollisen selustaan, varmistaaksemme, että maihin voidaan jostain kohtaa nousta ilman sitä pelkoa, että meidät suolataan suoraan rannalle. Sinällään tämäkin vaihtoehto olisi kuulostanut omalta kohtalta mielenkiintoiselta haasteelta, mutta en tiedä olisiko peliteknisesti mukavaa, että komppaniasta valtaosa odottaa merellä vähintäänkin ensimmäisen tunnin pelistä kun operaation ensimmäinen vaihe on selvitellä ja varmistaa maihinnousupaikkaa. Eli minulla oli erittäin suppea etukäteistieto, että suoraan rannalla tuskin on koko vihollista odottamassa, sekä itse pelissä Sierra-yksikön varmistavat silmät, että vihollinen ei sinne ole heti säntäämässä vastaan.


Joukkueiden yhteistoiminnasta tavoitteiden saavuttamiseksi:
- Suunnitelmani sisälsi ajatuksen, että jokaiselle joukkueelle tulee tehtävän aikana oma konkreettinen hyökkäystehtävä muiden joukkueiden toimiessa aina kulloinkin tukevana osana. 1.kohteen valtaus oli B-joukkueelle, 2. kohteen A joukkueelle ja 3. kohteen C-joukkueelle. Näin resursseja, voimavaroja ja tappioita voitaisiin jakaa tasaisesti joukkueiden kesken, sekä kaikki saisivat mahdollisuuden siihen kuuluisaan ja haluttuun frägäämiseen.
- Olin itse varautunut siihen, että koko vihollisen vahva joukkue odottaisi ensimmäisen kohteen puolustuksessa. Ensimmäisessä tavoitteessa C-joukkueen OBJ1 oli nousta korkealle kukkulalle ja perustaa sinne tulitukikohta konekivääreille. Kukkulalta käsin he voisivat painostaa vihollista Airstation-26 edustalla olevalla kukkulalla ja sen ympäristössä, mikäli vihollinen miehittäisi sen. B-joukkueen rooli oli tuen turvin vallata tämä kukkula ennen Airstationia, odottaa C-joukkueen tulo rinnalle ja sitten C-joukkueen tulen turvin vallata Airstation. A-joukkueen rooli tässä oli toimia reservinä, varmistaa operaatioalueen itälaitaa, sekä hyökätä Airstationin ohi seuraavalle kukkulalle. A-joukkueen ohittaessa Airstationin vihollinen saattaisi todeta joutuvansa koukkauksen uhriksi ja vetäytyä. Lisäksi A voisi konkreettisesti tuhota Airstationilta vetäytyvän vihollisen.
- Camp Rogainin kohdalla olin suunnitellut, että äskettäin mahdollisia tappioita saanut B-joukkue tukisi vahvan A-joukkueen hyökkäyksen Rogainin kukkulalle. C-joukkue siirrettäisiin tässä vaiheessa koptereilla Rogainin pohjoispuolelle vihollisen selustaan estämään vihollisen vetäytyminen ja lisäjoukkojen saanti. Tämän kopterisiirtymisen edellytyksenä oli, että Sierra tiedustelee kyseisen LZ-alueen turvallisesti maahanlaskulle. Vihollinen oli kuitenkin varautunut maahanlaskuihin odotettua paremmin. Sierran ansiokkaan toiminnan turvin saatiin kuitenkin toissijainen maahanlaskupaikka sinne Kamino Firing Rangen rannalle. Maahanlasku sinne nähdäkseni onnistui ja C-joukkue hyökkäsi jalan sinne kukkulalle Rogainin taakse, jonne olin suunnitellut. C-joukkue kuitenkin viestitti kukkulalle hyökätessään, että vastarinta sinne on kovaa, joten kielsin A-joukkuetta hyökkäämästä solaa pitkin kohti Agia Marinaa ja lähetin heidät sinne kukkulalle tueksi. Mikäli tuota Rogainin pohjoispuolella ollutta kukkulaa ei olisi saatu tuolloin haltuun, olisi arvioni mukaan koko hyökkäys Agia Marinaan vaarantunut.
- Agia Marinan valtaamiseksi suunnittelin, että ensin kaikki joukkueet valtaavat itselleen hyvät asemat kylän ympäriltä ja näistä asemista, sekä ilmatuella, murjottaisiin kaupunkia rauhassa. Tämän jälkeen vielä ikäänkuin "oman" kohteensa valtauksen vielä käymätön C-joukkue lähetettäisiin rauhallisesti putsaamaan kylä sieltä pohjoisestä aloittaen. No, jokseenkin ymmärrettävästi monien syiden vuoksi, radioyhteydet joukkueisiin heikkenivät Agia Marinaa lähestyttäessä. Samalla alkoi myös vaihe, jossa pelaajien odotukset sen frägäämisen ja toiminnan keskipisteenä olemisen suhteen konkretisoituvat siten, että kynnys lähteä hyökkäämään ilman koko komppanian järjestyksessä organisoitua toimintaa matalenee. Usean tunnin pelaamisen jälkeen tämäkin on ymmärrettävää. Lisäksi kaikki muut seikat, johtajien kaatuminen radioineen, vihollisen respan läheisyys ym. johtivat siihen, että toiminta oli enemmän yksittäisten ryhmien ja taistelijoiden itseohjautuvaa hyökkäämistä, kuin organisoitua komppanian hyökkäystä.


Muita yksittäisiä kommentteja ja ajatuksia:
- En ollut tietoinen siitä mihin vihollinen heittimellään saa ampua tai mihin se kantaa. Oletukseni oli, että olemme heitintulen alla koko operaation. Heitintuleen en ehkä antanut paljoa huomiota. Ehkä käännän tässä huomiota vähän JJ ja RJ puoleen, että muistutellaan miehiä pysymään riittävän kaukana toisistaan niin ei lähde koko ryhmä kerralla. Kun joku tietty paikka on pidettävä niin eikai sille paljoa muuta voi kuin levittää joukkoja ja painaa munia turpeeseen kun viheltää?
- Mielestäni tässä pelissä tehtäväntekijöiden antamat rajat ja ohjeet olivat meidän puolelle riittävät ja hyvät. Tasapainoilua sen sandbox vs. putkessa pelaamisen välillä. Aina voidaan jossitella nyt jälkikäteen, että olisiko pitänyt linjata että tullaan hyökkäämään järjestyksessä 1-2-3. Itse en osaa tähän vastata.
- Aloitusbrieffit näissä isoissa tapahtumissa eivät ole yleensä menneet ihan kuten olisi itse toivonut. Tällä kertaa teknisen ongelman (tai osaamattomuuteni) vuoksi ennalta tekemät karttamerkit eivät toimineet ja brieffin aloitus muuttui tuskaisaksi. Onneksi joukkueiden johtajat ja monet muut olivatkin jo etukäteen tutustuneet töhertämääni suunnitelmaan. Lisäksi aikataulupaine tehtävän aloittamiseksi aiheuttaa sen, että etukäteen suunnitellut jutut joutuu lennosta supistamaan hätäiseksi höpinäksi ja mahdollisesti jotkut tärkeätkin pointit unohtuvat. Tämäkin tietysti kompromissi oman valmistautumisen, osaamisen ym. suhteen.
- Komppanian päällikön perspektiivistä tapahtuma oli erittäin onnistunut. Tässä ehkä itselleni se arman ja afin tarjoama isoin suola. Mietiskelet etukäteen suunnitelman, arvioit vihollisen toiminnan, omien joukkojen siirtelyn parhaan tuloksen saamikseksi (myös kaikkien pelikokemus huomioiden), sitten käytännössä hyökkäyksen valmistelut; jo kolmen joukkueen siirtyminen laivoista veneisiin näyttää hienolta kiikareissa, sekä se tunnelma istuessa helikopterissa sivuovi avoinna ja tähystely siitä, kun komppaniallinen veneitä lähestyy rantaa, samalla kun Sierra kertoo tiedustelutietoja maihinnousualueelta. Lisäksi suurta iloa tuottaa monien pelaajien halu toimia osana isompaa organisaatiota, usein JJ ja RJ -miehet. Samoin yksittäisistä taistelijoista huokuva jermuilu :lol: , kun vituttaa että ei ole päässyt taistelemaan tai tylsistyttää kun joutuu odottelemaan. Ehkä tästä voisikin todeta, että mitä isompiin pelitapahtumiin ja organisaatioihin ryhdytään, niin sitä enemmän tapatumat alkavat muistuttaa IRL fiiliksiä niin hyvässä kuin pahassa.
- Kilo perspektiivistä erityiskiitos omalle komentoporukalle, joukkueenjohtajille ja radisteille jotka jaksoi molemminpuolisessa paineessa vastailla radioon ja johtaa joukkoja.


Tuli jo riittävän pitkä selostus. Tässä nyt ekana mieleen tulleet asiat. Iso kiitos ja anteeksi omille johtajille ja miehistölle, sekä pelintekijöille ja kaikille osallistujille. Pyrin tässä ohessa myös mietiskelemään omaa tekemistä ja vetämään oppeja seuraaviin tapahtumiin ja kilo-hommiin. Voin suositella kiloa kaikille jotka tykkää heilua radio selässä säätämässä asioita kun muut sotivat. Asetta en tarvinnut. Lopussa tapatin itseni juoksentelemalla päättömästi agia marinassa. Omasta puolesta 5/5 eventti ja hommat.


Edit. Onks tää fontti tai fontin väri jotenkin vittuimaisen näköinen lukea vai olenko se vain minä?
Edit. 2. Oikolukua.
User avatar
Konzig
Posts: 409
Joined: 08 Jan 2014, 07:57

Re: Op. Wet Boots | 23.2 | 19.30

Postby Konzig » 25 Feb 2019, 17:09

Nilsson wrote:Edit. Onks tää fontti tai fontin väri jotenkin vittuimaisen näköinen lukea vai olenko se vain minä?


Ihan hyvältä näyttää ainakin minulle sekä muoto että sisältö.
User avatar
JoneKone
Posts: 2473
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Op. Wet Boots | 23.2 | 19.30

Postby JoneKone » 25 Feb 2019, 20:10

Tuntematon wrote:Kumpikaan osapuoli ei tiennyt toisen osapuolen kokoonpanoa, tarkkaa aloitus paikkaa tai rajoja. Johtajille oli kyllä koitettu ohjeistaa että hyökkäys tulee tapahtumaan etelästä ja alussa ei tehdä kopteri koukkuja. Tämä valitettavasti ei ollutkaan tehty niin selväksi kuin luulimme ja pitää jatkossa olla vielä tarkempi että nämä pienet asiat on ymmärretty. //

// Eli Pitää kysellä röyhkeästi enemmän johtajilta että onko kaikki ok ja asiat on ymmärretty.


Tää on hyvä. Ehkä se olisi tosiaan helpointa että tehtäväntekijä(t) ja johtajat käyvät tehtävän läpi yhdessä suunnitelmia laatiessa. Aina välillä jotain ei ehkä muisteta kirjoiteta sääntöihin ja välillä ei vaan yksinkertaisesti johtajana ehdi kaikkia eri muuttujia huomioimaan jolloin saattaa käydä niin, että tehtävä pelataan "väärin".

Tämä on toki aikataulutusasia. Pitäisi löytää se ajankohta ennen eventtiä jolloin käydä asiat läpi.
Last edited by JoneKone on 25 Feb 2019, 20:11, edited 1 time in total.
Reason: ..
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer

Return to “Menneet tapahtumat”



Who is online

Users browsing this forum: MSN [Bot] and 3 guests