AFI ja Panssarit: Koulutus ja Kehittäminen

User avatar
Thororin
Posts: 71
Joined: 10 Mar 2015, 17:34

AFI ja Panssarit: Koulutus ja Kehittäminen

Post by Thororin »

Image

Propagandaa

AFI:ssa erinomaisiin mittasuhteisiin kasvaneen torstaisin pidettävän ilmatoimintaan liittyvän harjoittelun ja äärimmäisen pian julkaistavan Tanks DLCn innoittamana, päätin koskettaa pandoran lipasta ja esittää alla lyhyitä mietteitä ja ajatuksia liittyen Panssaritoimintaan ja sen kehittämiseen Arma finlandissa.
Aihe ei ole tietenkään uusi; (https://armafinland.fi/wiki/index.php/Vaunun_toiminta & https://armafinland.fi/wiki/index.php/V ... hist%C3%B6),
mutta vaunutoimintaan keskittyvän koulutuksen puuttuminen, ja sitä kautta kokonaisvaltaisen vaunuosaamisen kasvaminen, on enemmän kuin harmillinen ottaen huomioon kuinka paljon keskiverto-viikkopelissä tavataan mitä erinäisempiä tela- ja pyöräalustaisia panssaroituja ajoneuvoja. Peleissämme kohdataan niin kolmihenkisiä taistelupanssarivaunuja, toisinaan uintikykyisiä rynnäkköpanssarivaunuja kuin kaksihenkisiä kevyemmin aseistettuja miehistönkuljetuspanssarivaunuja.

Näitä vekottimia yhdistää tarve muodostaa mahdollisimman saumaton yhteistyö vaunumiehistön kesken: tähän tavoitteeseen meillä ei valitettavasti ole käytössä sitä perinteistä ja toimivaa metodia: 6 kuukautta saman peltipurkin sisällä ilman toivoa pakenemisesta. Siperia opettaa.


On hyvä pohjustaa omaa osaamattomuuttani ja näköalattomuuttani totemalla, että en ole aiheen asiantuntija tai voi väittää pystyväni luomaan täysin aukotonta pedagogista pohjaa jolla saadaan luotua uusille, ja vähän enemmän kokemusta omaaville, vaunumiehille eväitä millä pärjätä taistelun tiimellyksessä. Aikaisemmat kokemukseni vaunutoiminnan kouluttamisesta Armassa ovat jääneet kalustokurssi/Vaunumiehistön perustoiminta-tasolle, tästäkin on toki jo vuosia aikaa.
-End Propaganda feed



Lainauksia AFI Discordista (Thororin&Tuntematon)

Vaunuharjoitteluun liittyen
Vaunuhommissa on sama kuin melkein missä tahansa muussakin harjoittelussa; tarvitaan mielekästä toistoa, jonkin näköinen teoriapohja ja mielellään tekniikan parissa harjoittelua.

Jopa armassa vaunujen välillä on joitain pieniä nyansseja joita on hyvä hallita, erityisesti ampujilla on helevetinmoisesti asioita joita olisi "hienoa osata jos olisi aikaa loputtomasti". Hyvänä esimerkkinä vaikka T-72, jonka ammunnahallinta on kohtuu realistisesti mallinnettu RHSn toimesta!


Se että minkälaista harjoittelua kaivataan onkin se tärkein kysymys mielestäni, yhdellä 2-3 tunnin istunnolla ei kuitenkaan vielä ihmeitä tehdä.

Esimerkkejä koulutusaiheista:
- Kalustoharjoittelua (Ampumaharjoittelua liikkuvaan maaliin, ahtaissa paikoissa ajamista)
- Vaunumiehistön perustoiminta (Liikkuminen, kommunikointi vaunun sisällä, tulitoiminta, oman toiminnan suojaaminen)
- Puolijoukkueen tai Joukkueen yhteistoiminta (Liikkeen rytmitys, maalien osoittaminen, joukkueen sisäinen kommunikointi, Siipivaunu toiminta)
- Yhteistoiminta jalkaväen kanssa (Maalien osoittaminen, vaunutoiminnan riskit omalle jalkaväelle, kommunikointi, liikkeen rytmitys)

Luonnollisesti eri ajoneuvoluokilla on omat erityispiirteensä joita olisi hyvä jotenkin korostaa koulutuksen lomassa, taistelupanssarivaunun ja rynnäkköpanssarivaunun rooli ja kyky suorittaa annettuja tehtäviä vaihtelee villisti, kuljetuspanssarivaunuista puhumattakaan.
Ite näin ulkopuolisena näkisin parhaan koulutus lopputuloksen tulevan sillä että yks kouluttaja per assetti
ei liity torstain touhuihin --- siis jos ois joku perus vaunu koulutus. Jossa siis opetetaan ihan perusteista lähtien. Mun mielestä paras olisi että olisi yksi kouluttaja yhtä vaunua kohtaa. Vaunussa olisi siis kuski, ampuja ja komentaja.
Näin kouluttaja pystyisi keskittymään kunnolla tämän yhden kokonaisuuden opettamiseen
Näin tiivistäen, Vaunukoulutuksen voi siis jakaa useampaan osa-alueeseen, joista meille tärkein, perustaitojen opettelu ja ylläpito, keskittyy vaunuryhmän (Yksittäisen vaunun) toimintaan tehtävien eri vaiheissa, luonnollisesti keskittyen taistelutoiminnan tehokkuuden hiomiseen.

Mielenkiintoisina kehittämiskohteina näenkin erityisesti ryhmille suoraan alistettujen kevyiden ajoneuvojen toiminnan kehittämisen, tulen ja liikeen hallinta raskaampien ajoneuvojen ollessa osana kevyempää osastoa ja niin edelleen.


Tuumasta toimeen! Eikun hetkinen...


Kuten yllä salakavalasti todettiin, tärkeää jatkon kannalta olisikin tietää minkälaista koulutusta lähtisimme työstämään ja mille on eniten kysyntää?
Otamma rohkeasti ja vähemmän rohkeasti vastaan inputtia ja kokemuksia joiden avulla asiaa voisi jatkokehittää.
Haasteitahan riittää enemmän kuin tarpeeksi, kouluttamisesta innostuneita ei varmasti ole riviksi asti, ja suomi-tuntematon-suomi sanakirjan käännöstyöt ovat tämän kirjoitushetkellä vielä pahasti kesken.


Dieselin käryä kaipaillen,

- Töhörin
"AFI on syy alkoholismiini..."
- Scottz
User avatar
Blahh
Posts: 556
Joined: 17 May 2015, 14:12

Re: AFI ja Panssarit: Koulutus ja Kehittäminen

Post by Blahh »

Tätä yhteisö ehdottomasti tarvitsee. Kuuluisat tekijät varmaan puuttuvat.

Ekaksi lähtisin varmaan pienestä "koulutusportaan" jäsenistön kasaamisesta jonka kesken pitäisi sisäsiittoiset treenit.

Ilmatoiminnan kanssa olisin yhteydessä, rasittaako hirveästi, jos samassa Zeus-tehtävässä pyörisi molemmat assetit? Tarkoitan siis että omilla alueillaan, ei mitään tehtävään liittyvää yhteistoimintaa.


EDIT:

Vähän niin kuin ilmahommissa niin määrittäisin että MITÄ KOULUTETTAVAN TULEE OSATA ENNAKKOON
Näppäimet jne

Ekoiksi teemoiksi ottaisin vaunun liikkumisen kokonaisella miehistöllä
-Yksinkertainen liikkuminen tielllä
- Reitin valinta
- Pysähtyminen, toimenpiteet
- Tähystys

Jokaiselle miehistön jäsenelle pitäisi olla jotain opetustavotteita.

Tähän perään yksinkertainen tuliasematoiminta
- Vaunun liikuttaminen tuliasemaan (Jalkautuneena/ei)
- Maalin osoitus
- Tulitoiminta
- Liike
- Uusi tuliasema
Last edited by Blahh on 10 Apr 2018, 20:04, edited 1 time in total.
Reason: juu
TheTaltsi
Posts: 1533
Joined: 14 Nov 2013, 11:14

Re: AFI ja Panssarit: Koulutus ja Kehittäminen

Post by TheTaltsi »

Blahh wrote: Ilmatoiminnan kanssa olisin yhteydessä, rasittaako hirveästi, jos samassa Zeus-tehtävässä pyörisi molemmat assetit? Tarkoitan siis että omilla alueillaan, ei mitään tehtävään liittyvää yhteistoimintaa.
Tästä on ollut puhetta ja käsittääkseni Attila oli hoitamassa tätä, en tiedä sitten onko alkanut/testattu kertaakaan.
Tuntematon wrote:Jälleen kerran jos joku pahoittaa tästä viestistä mielensä niin totean nöyrästi ja autuaasti että ei kiinnosta.
Tohtori Kuolema wrote:Joo on Taltsi IHAN kiva.
Lauri wrote:isä poisti afin pois
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: AFI ja Panssarit: Koulutus ja Kehittäminen

Post by JoneKone »

TheTaltsi wrote:
Blahh wrote: Ilmatoiminnan kanssa olisin yhteydessä, rasittaako hirveästi, jos samassa Zeus-tehtävässä pyörisi molemmat assetit? Tarkoitan siis että omilla alueillaan, ei mitään tehtävään liittyvää yhteistoimintaa.
Tästä on ollut puhetta ja käsittääkseni Attila oli hoitamassa tätä, en tiedä sitten onko alkanut/testattu kertaakaan.
Valitettavasti Attilan kanssa ei olla ehditty kunnolla käynnistää hanketta. Jos thororin haluaa lyödä päänsä yhteen attilan kanssa niin en usko että siitä kukaan loukaantuisi.

Ilmatorstain tyhjästä käynnistäminen on ollut varsin työläs prosessi, mutta kiitos samtacin, nurmen, immosen ja fafin (pahoittelut jos joku unohtui) niin nykyään pyörii jo kohtuullisen mallikkaasti (pyhä graali, eli ennakkoon tehdyt coop tehtävät joka torstaille on vielä saavuttamatta). Eri konsepteja on kokeiltu ja moni juttu mitä alkuun ajatteli että toimisi niin on joutunut säätämään tai rakentamaan alusta eri ajatuksella. Myös teknisiä haasteita zeuksen ja tehtävien kanssa on riittänyt. Mutta nyt alkaa asiat olemaan varsin toimivalla pohjalla (edes välillä), joten toiminta ehkä sopisi laajentaa.

Ilmatorstain perusajatuksena on ollut tarjota viikkopelimäisiä lentotunteja niille jota asia kiinnostaa tarpeeksi. Yhtenä linjana on ollu myös se että homma pitää edes jossain määrin tuntua hauskalta. Väkisin ei olla lähdetty suoraan kopioimaan irl juttuja ja yritetty tuoda niitä AFI:iin, vaan enemmäkin yritetty löytää ne toimintatavat jotka toimivat armassa ja ovat myös helposti monistettavissa AFI:iin. Eli aika paljon testausta ja kokeilua ja siitä sitten debrieffien kautta opit talteen. Aika monta klusterfukkia ollut käsillä konseoteja ja toimintamalleja hakiessa ja opiskellessa, mutta niitä sitten edes jossain määrin vältytty vikkopeleissä. Aikomuksena ollut jo pitkään kirjoittaa opit wikiin mutta homma vielä vaiheessa. Ehkä vielä joskus.

Muutama panssari mahtuu varmasti mukaa torstaisin. Alkuun varmaan itsenäisenä osastona omalla alueella ja sen jälkeen voidaan alkaa kokeilemaan yhteistoimintaa (saispa agm-65:lle joskus jotain oikeata käyttöäkin... ;) ). Sanon jo kuitenkin tässä vaiheessa että panssarimiehet pitää itse aktivoitua ja olla muhun yhteydessä sekä ilmestyä ajoissa paikalle torstaisin. 19:10 lähtee tehtävä käyntiin ja skenaario on suunniteltu paikallaolijoiden määrän mukaan.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Tuntematon
Posts: 2291
Joined: 19 May 2015, 15:29
Location: Valkeakoski
Contact:

Re: AFI ja Panssarit: Koulutus ja Kehittäminen

Post by Tuntematon »

tuntematon-suomi

Joko se on valmis. Ai ei. Mitävittua boikotti - - - Voin tehdä tehtävän tälle jos vain saan jonkinlaiset speksit. Yksinkertainen on varmaan aluksi kaunista ja voisi ihan aloittaa siitä että kukaan ei osaa mitään ja kasvattaa vaatimuksia siitä. Sit aina tarpeen mukaan pitää näitä ihan perus juttuja taas. Meillä on muuten kolme servuria...
User avatar
Pjetu
Posts: 327
Joined: 25 Nov 2016, 18:28
Contact:

Re: AFI ja Panssarit: Koulutus ja Kehittäminen

Post by Pjetu »

Miten olisi ensi tiistaina vai vasta ensi viikon torstaina? Ensimmäinen kerta voi ihan hyvin olla, että katsotaan keskitytään perusliikkumiseen teillä ja maastossa, ja hiotaan miehistön tehtäviä.
Samalla näiden treenikertojen välillä voidaan vaikka kokeilla kumman kannattaa käskeä kuskia tilanteen aikana, komentajan vai ampujan. Muita aiheita vaikka vaunujen väliset erot, kuten kuinka pitkälle ne kuuluvat ja kuinka nopeasti moottorin käynnistys onnistuu. BMP-1 esim. ampujan pitää käyttää ulkoista ATGM:aa, kun taas BMP-2 se onnistuu sisältä. Lisäksi miehistönkuljetusvaunujen operointi venäläistyyliin, koska aina ei ole erikseen komentajaa.
Image[url=steam://friends/add/'.76561198020606007.']Image[/url]
https://www.youtube.com/user/MrPjetu

-Emmä tiennyt että tää on COTVT t. Elias
-Ei lyhyitä, ei jumalauta.
User avatar
Attila
Posts: 110
Joined: 19 Nov 2016, 19:13
Location: PKS

Re: AFI ja Panssarit: Koulutus ja Kehittäminen

Post by Attila »

Kuten Taltsi tuossa aikaisemmin mainitsikin niin olin tälle rustannut muutamia omia näkemyksiäni pohjaksi, nämä siis omia muistiinpanojani.


Miehistön jäsenien tehtävät:
Kuljettaja: Ympäristön tarkkailu, ymmärrys kuinka vaunuun voidaan vaikuttaa eri asejärjestelmillä, uhkien suunnat taistelussa, vaunun heikot kohdat, vaunun asemointi ja reaktioaika.

Ampuja: Kohteitten etsiminen ja tuhoaminen, valmius toimia nopeasti ja ennakoivasti vihollista vastaan. (kanuunan ennakoiva zeroing ja suuntaus, valmius vastaamaan tuleen)

Komentaja: Kohteiden maalitus (etäisyydet, suunnat) ja tähystys (iskemät) ampujalle, mahdollisten asemien etsiminen kuljettajalle, vaunun silmät, vaunun korvat joukkueeseen. (kuljettaja voi avustaa radioissa esim. vaunuverkko)


Havaintoja:
Panssariin on hankalampi vaikuttaa liikkeestä vs. paikallaan

Vaunu on parhaiten suojassa ajattamalla vaunun asemiin ja asemasta. Eli vihollisen näkyviin, ja näkyvistä. MUISTA: Jos näet vihollisen, vihollinen näkee myös sinut!
Mikäli vihollinen tietää edellisten asemien sijainnin, on parasta vaihtaa asemaa.

Seuraavaksi paras turva mitä voi vaunulle tarjota on etäisyys. Tykin kantama ylittää useita kilometrejä ja hyvä ampuja pystyy ampumaan useaan kilometriin.
Vaikka ATGM järjestelmät ja raskaammat PST tykit pystyvät vastaamaan tuleen, kevyen PST kaluston kantama on noin 1 kilometri.
Lisäksi raskaissa PST järjestelmissä on lentoaika jona vaunu pystyy vielä havaitsemaan kohti tulevan uhan ja irtaantua asemasta ajoissa tai vastaamaan tuleen.


Vaunu osana joukkuetta:
Vaunun täytyy ylläpitää viestiyhteyksiä, olla asemissa vastaamaan vihollisen tuleen nopeasti ja voimalla tai valmius vaikuttamaan vihollisen oletettuihin asemiin käskystä. (Ennalta määritetyt kohteet)
Vaunun pitäisi olla tukeva osa jalkaväkijoukkuetta(?). Tehtävänä vaikuttaa viholliseen pitkältä matkalta kanuunalla ja konekiväärillä

Vaunu on tehokkaimmillaan kun se on suojassa, pelkkä pelote viholliselle että vaunu on olemassa jossain päin edessä on jo vaikuttava tekijä.

Joukkueen jalkaväki antaa maaleja sekä suuntia oletettuun viholliseen ennen kuin vaunu tulee ohi.
On kriittisen tärkeää että jalkaväki menee ensin tähystämään kohteet jolloin vaunua ei altisteta mahdolliselle PST uhalle turhaan.


Vaunu osana ryhmää:
Jalkaväen kuuluisi kyetä vahtimaan vaunun kylkiä ja perää, ja pääasiassa vaunu huolehtii ryhmän keulasta -> tämä on se mihin vaunu näkee parhaiten
Kaksi miestä eteen vaunun -SIVUILLE- jotteivät joudu kanuunan paineen vaikutuksen alaiseksi äkillisessä kosketuksessa
loput ryhmästä vaunun taakse -SIVUILLE- jotteivät joudu vaunun alle jos vaunu peruuttaa varoittamatta
Vaunu kulkee muodostelman keskellä katsoen eteenpäin, komentaja ulkona tähyllä

Vaunun kuljettaja pitäisi kyetä hahmottamaan ryhmän liikkumista ympärillään ja arvio mahdolliset vaunun liikkeet sen mukaisesti.


Vaunu osana vaunujoukkuetta:
Avoin maasto jossa ei ole suojaa luo hankalan ympäristön jossa liikkuminen on pakollista, vihollisen vaikutuksen minimoimiseksi
-> tässä tilanteessa vaunun jokaisen jäsenen kyky kommunikoimaan korostuu. Ampujan täytyy tietää milloin vaunu esim. pysähtyy hetkellisesti, komentajan täytyy antaa tarkkoja etäisyyksiä ja suuntia kohteisiin
jotta vaikutus on tehokasta ja kuljettajan täytyy antaa nopeasti ja tarkasti tieto jolloin pysähdytään/hidastetaan vaikuttamaan vastustajaan.
-> miehistön keskenäinen vuorovaikutus korostuu.

Metsäinen maasto jossa vihollisen jalkaväkeä on killeri vaunuille, oma jalkaväki on välttämätön toimenpide suojata vaunua. mieluiten levitettynä partioiksi vaunun ympärille.
Metsämaastossa on piiloutumisen mahdollisuus. Tämä tosin vaatii sen että vaunu menee hiljaiseksi, eli moottori sammutetaan mutta tämä toimenpide myös hidastaa vastaiskua viholliseen


Vaunun heikkouksia:
Vaunu ei kykene näkemään taikka kuulemaan 360 astetta ympärilleen tai edes 180 eteen -> jalkaväki muodostaa suurimman uhan JA turvan vaunulle

Vaunun vahvin panssari on keulassa. Kyljet ovat seuraavaksi vahvimmat osat, poislukien telat.
Vaunun heikoimat kohdat ovat Perä, Torni ja vaunun "katto"

ATGM järjestelmät ovat tarkkoja, vaikeasti havaittavia pienen kokonsa takia, ja tappavat vaunun lähes 100% varmuudella per osuma.
Kertasingot tuhoavat kevyet vaunut kertaheitolla, raskaat vaunut voivat ottaa vakavasti turpaansa mutta selviävät noin 40% todennäköisyydellä.
Raskaat konekiväärit pystyvät pistämään kevyet vaunut kunnolla paskaksi, raskaista vaunuista taas telat ja tähystysprismat rikki, jolloinka vaunulla tulee olemaan hankala tulevaisuus.

Vaunun moottorin ääni pystyy paljastamaan ryhmän sijainnin ja etäisyyden viholliselle! Tällöin vastustaja kykenee orientoitumaan hyökkäyksen uralle ajoissa ja mahdollisesti väijyttää osaston.


Jätän tämän copy-paste helvetin tänne lähinnä siitä syystä että olen poistumassa piakkoin useammaksi viikoksi ulkomaille joten en pääse kehittämään vaunutoimintaa ennen toukokuun loppua.
"Attila eksä oo värisokee, miten sä voit käyttää väri koodeja :D" -Taltsi
"no siis, aina voi onnettomuuksia tapahtua... kaikille..." -Ramadan Pete
"ois hienoo olla taas 18v ja tsiigailla mimmei oulun tivolis" -Jiizee
Scottz
Posts: 562
Joined: 14 Aug 2013, 11:48
Location: Hki

Re: AFI ja Panssarit: Koulutus ja Kehittäminen

Post by Scottz »

Terminologiaa Suomen malliin: johtaja, ampuja, ajaja. Toki jos suorat käännökset englannista on se juttu AFIssa, niin go for it. :roll:

Ottaisin myös tuossa tekstissä selkeämmin kantaa eri vaunutyyppeihin, sillä kaikkien vaunujen niputtaminen samaan muottiin voi johtaa ei-toivottuihin lopputuloksiin.

Siihenkin voisi ottaa kantaa, että jalkaväkiryhmän taisteluun tuova rynnäkkö- tai miehistönkuljetuspanssari ei välttämättä toimi ryhmän hinauksessa olevana tykkinä vaan niin halutessa esim. jalkaväkijoukkueen varajohtaja (jalan tai vaunujohtajan paikalla) tai järjestyksessä ylin/ensimmäinen vaunu toimii vaunuelementin johtajana (kts. esim. Suomi, jenkit, britit), jolloin vaunujen tulta voidaan keskittää ja hyödyntää liikkuvuutta sekä toimia esim. vaunupareina.

Muuten ihan hyvää perussettiä Attilalta.
The only hope you have is to accept the fact that you're already dead and the sooner you'll accept that, the sooner you're able to function as a soldier's supposed to function. Without mercy, without compassion, without remorse. All war depends upon it.
User avatar
Attila
Posts: 110
Joined: 19 Nov 2016, 19:13
Location: PKS

Re: AFI ja Panssarit: Koulutus ja Kehittäminen

Post by Attila »

Scottz wrote:...
Kuten sanoin, omia muistiinpanojani. En näitä ihmeellisemmin ennen postausta ehtinyt eilen muokata ihmisille luettavaampaan formaattiin.

Tuo teksti on tosiaan ajateltu taistelupanssarivaunuille enkä vielä ollut päästä rynnäkköpanssareihin/miehistönkuljetusvaunuihin kiinni.
"Attila eksä oo värisokee, miten sä voit käyttää väri koodeja :D" -Taltsi
"no siis, aina voi onnettomuuksia tapahtua... kaikille..." -Ramadan Pete
"ois hienoo olla taas 18v ja tsiigailla mimmei oulun tivolis" -Jiizee
User avatar
Thororin
Posts: 71
Joined: 10 Mar 2015, 17:34

Re: AFI ja Panssarit: Koulutus ja Kehittäminen

Post by Thororin »

Scottz wrote:Siihenkin voisi ottaa kantaa, että jalkaväkiryhmän taisteluun tuova rynnäkkö- tai miehistönkuljetuspanssari ei välttämättä toimi ryhmän hinauksessa olevana tykkinä vaan niin halutessa esim. jalkaväkijoukkueen varajohtaja (jalan tai vaunujohtajan paikalla) tai järjestyksessä ylin/ensimmäinen vaunu toimii vaunuelementin johtajana (kts. esim. Suomi, jenkit, britit), jolloin vaunujen tulta voidaan keskittää ja hyödyntää liikkuvuutta sekä toimia esim. vaunupareina.
Nämä ovat niitä mielenkiintoisia, laajahkoja kokonaisuuksia joita olisi hieno päästä porukalla kehittämään! Viikkopeleissä yllämainittua en ole usein tavannut, mutta omat kokemukseni ovat olleet syystä jos toisestakin hyvinkin kehnoja: A15 (Eli A01) ei välttämättä ole hahmottanut rooliaan telojen johtajana, eikä jalkaosien johtaja (A10) ole kyennyt kokemuksen puutteesta johtuen sopeuttamaan omaa johtamistaan ja radiokäyttäytymistään.
"AFI on syy alkoholismiini..."
- Scottz
Post Reply