Page 4 of 11

Re: Ilmatoimintaa - Torstaisin klo 19:00

Posted: 19 Jan 2018, 13:31
by TheTaltsi
Erittäin hyvä idea ja itsekkin kannattaisin, mutta sanonpahan vaan että ei tule meillä toimimaan koska avoin yhteisö ei voi vaatia. Epäsuoran tilaamisessa on sama homma.

Tulikomentoja, maalinsijainti, a-tarvike ja määrä, komento.
Tulikomentoja, F2 north-east 50m, 3 kertaa HE, ampukaa.

Mutta ei tämä ikinä onnistu, aina joku random rj tulee huutamaan että apua nönnöössä vihollista ja yritä siinä nyt sit miettiä että ammunko sinne kaksi kranaattia vai kaksi kymmentä kun ei tiedä yhtään minkä verran sitä vihollista on, liikkuuko se alta pois, onko se suojassa ja kuinka levittäny siihen alueelle.

Re: Ilmatoimintaa - Torstaisin klo 19:00

Posted: 19 Jan 2018, 14:45
by JoneKone
TheTaltsi wrote:Erittäin hyvä idea ja itsekkin kannattaisin, mutta sanonpahan vaan että ei tule meillä toimimaan koska avoin yhteisö ei voi vaatia. Epäsuoran tilaamisessa on sama homma.

Tulikomentoja, maalinsijainti, a-tarvike ja määrä, komento.
Tulikomentoja, F2 north-east 50m, 3 kertaa HE, ampukaa.

Mutta ei tämä ikinä onnistu, aina joku random rj tulee huutamaan että apua nönnöössä vihollista ja yritä siinä nyt sit miettiä että ammunko sinne kaksi kranaattia vai kaksi kymmentä kun ei tiedä yhtään minkä verran sitä vihollista on, liikkuuko se alta pois, onko se suojassa ja kuinka levittäny siihen alueelle.
Jep, ei voi vaatia mutta aina voi yrittää parantaa. :) Muistan ainakin muutaman kerran kuunnelleeni sivusta kun esim. Bummeri, Blahh, Harba tai Kuolema on tilannut ilmaiskua ja meiniki on ollu melkoisen hyvä (vaatii näköjään kylmäpäistä ja tarkkaa tyyppiä noi tulenjohtohommat).

Torstaisin meillä on se ainutlaatuinen tilanne, että meillä käytännössä joka pelikerralla on 1-2 JFO:ta kentällä. Ei meillä vielä ihan täydellistä rutiinia ole, mutta askel kerrallaan vaikuttais hommiin tulevan varmuutta. Ei tietty takaa mitää AFI:ssa mutta todennäköisyys kasvaa koko ajan, että seuraavan kerran kun tarvitaan vikkopeleissä tulta johonkin niin siellä on tilaamassa joku joka on sitä tehnyt joskus aikaisemmin muutaman tunnin edestä.

Re: Ilmatoimintaa - Torstaisin klo 19:00

Posted: 19 Jan 2018, 17:15
by Keneraali
JoneKone wrote: 1a. Maalin laatu ja sijainti:
Tämä on ainakin se mitä itse aina yrittänyt sanoa ja tarkoittaa mahdollisimman nopealla toiminnalla. Tuohon vielä lisää sen että ilmassa ollaan aktiivisesti tietoisia maan tapahtumista, muutenkin kuin ilmaverkossa. Tällöin näihin pyyntöihin pystytään varautumaan hyvissä ajoin.

Ilma kuulee jo radiosta jalkaväen puhuvan useasta vaunusta Q1-Q2-Q3 alueella, voi olla tarkemminkin tai epäselvemmin. Riippuen tehtävästä voi hyvin olettaa että sinne iskua tilataan ja alkaa tekemään toimenpiteitä sitä varten, jolloin JFO:n ottaessa yhteyttä voidaan todeta olevan valmiudessa iskuun 30sec. "Vihollisen 2 T-vaunua, Q1 east 100 m.""kuitti"--> isku


Nuo optiot ehdottomasti hyvänä lisänä vaihteleviin tilanteisiin. Tilanteiden mukaan eikä kankeasti samalla kaavalla.

Re: Ilmatoimintaa - Torstaisin klo 19:00

Posted: 21 Jan 2018, 08:30
by Oma
Tuli mieleen semmonenkin että lekot ja hekot vois ilmottaa tulenjohdolle aina mihin holding pointtiin ottaa irti iskun jälkeen. "Romeo, hp 9" en oo ihan varma oliko jo käytäntönä, kun keskityin niin siihen opiskeluun et saatto mennä ohi :D oikein antoisaa oli fafin kanssa treenailu. Ens viikol uusiks jos on tilaa jtaceissa

Re: Ilmatoimintaa - Torstaisin klo 19:00

Posted: 21 Jan 2018, 09:12
by Oma
Onko ihan shitti idea, jos keksis jonkun koodisysteemin kohteen laadulle. Esim. Sininen = JVtä, Keltainen = Vaunuja, ajoneuvoja..ja Punainen= molempia. "R1, H6 200m west, punainen, it" ?? Värisavuihinkin tätä vois soveltaa. Vihree = luonnollisesti omia joukkoja.

Re: Ilmatoimintaa - Torstaisin klo 19:00

Posted: 21 Jan 2018, 11:32
by ruoste
Turha koodata mitään kun aina et voi varmistua siitä onko vastapuoli koodeja opiskellut, aivan yhtä nopeaa ilmoittaa kahdesta vaunusta kuin sinisestä ja keltaisesta. Ei jää sitten arvailun varaan.

Re: Ilmatoimintaa - Torstaisin klo 19:00

Posted: 21 Jan 2018, 12:18
by Oma
ruoste wrote:Turha koodata mitään kun aina et voi varmistua siitä onko vastapuoli koodeja opiskellut, aivan yhtä nopeaa ilmoittaa kahdesta vaunusta kuin sinisestä ja keltaisesta. Ei jää sitten arvailun varaan.

Totta. En tullut ajatelleeksi sitä. Vaikka eihän tuo koodien oppiminen vaadi paljoa. Eikä niistä tiedottaminen vaikka briiffissä.

Re: Ilmatoimintaa - Torstaisin klo 19:00

Posted: 21 Jan 2018, 14:05
by JoneKone
Oma wrote:
ruoste wrote:Turha koodata mitään kun aina et voi varmistua siitä onko vastapuoli koodeja opiskellut, aivan yhtä nopeaa ilmoittaa kahdesta vaunusta kuin sinisestä ja keltaisesta. Ei jää sitten arvailun varaan.

Totta. En tullut ajatelleeksi sitä. Vaikka eihän tuo koodien oppiminen vaadi paljoa. Eikä niistä tiedottaminen vaikka briiffissä.
Hyvä idea ja suljetussa yhteisössä ei varmaan mikään ongelma. AFI avoimena yhteisönä niin vaatii hyvin yksinkertaiset ja selkeät toimintatavat. Kuten Taltsi mainitsikin niin ei edes perustulikomentoa saada yhteisössä sisäistettyä. Jos ja kun joskus ollaan sillä tasolla, että saadan pommit tontiin tarkasti ja nopeasti niin sitten voidaan alkaa miettimään koodituksia. :)

Re: Ilmatoimintaa - Torstaisin klo 19:00

Posted: 23 Jan 2018, 10:46
by Oma
Tossa muuten ihan hyvä tehtävä lentoharjotteluun. http://steamcommunity.com/sharedfiles/f ... =761149851

Re: Ilmatoimintaa - Torstaisin klo 19:00

Posted: 23 Jan 2018, 14:42
by niemih
JoneKone wrote: Huomasin vain eilen, että ainakin lekojen osalta se sisään / ulos tuntui hieman turhalta monessa tapauksessa. Pilotti katsoo nopeasti kartalta annettu maalipiste ja samalla huomioi mistä suunnasta kannattaa tulla alueelle. Jos oma holding point sattuu olemaan aivan väärällä puolella AO:ta suhteessa pyydettyyn "Sisään" -suuntaan niin kestää aivan turhan kauan kiertää oikealle pisteelle jotta voisi tehdä "runi" pyydetystä ilmasuunnasta. Samoin joutuu myös pähkäilemään "ulos" - suuntaa, että iskun jälkeen nokka osoittaa oikeaan suuntaan.
Tässä on myös sellainen asia, että se suunta pitäisi valita siten, että vältetään friendly fireä, eli lähtökohtaisesti tehdä ilmaiskuja siten että omia joukkoja on kohteen ja ilma-assetin välissä / kohteen takana suorassa linjassa lentoreittiin. JTAC:illä pitäisi muutenkin ehkä olla jokin tuntuma siihen että missä ilmansuunnassa AO:lta omat ilma-assetit pyörivät.