Page 4 of 4

Re: Maaston merkkaus.

Posted: 17 Nov 2017, 16:51
by Castor
Konzig wrote:Englanninkieliset aakkoset ja lyhenteet eivät puolestaan pitäisi olla itseisarvo, vaan suomalaisetkin radioaakkoset toimivat oikein mainiosti, jos ne ovat jollekin tutummat. Nehän ovat lähinnä sitä varten, että viesti välittyy selkeänä, eikä eri sanojen mahdollinen samankaltaisuus aiheuta väärinymmärryksiä. LZ on mielestäni niin tuttu käsite elokuvista ja peleistä, että suurin osa pelaajista ymmärtää mitä se tarkoittaa; MSR ja ASR paljon vähemmän. Jokaisen termin kohdalla, niiden tarpeellisuutta on hyvä miettiä.
Miksi tähän pitäisi puuttua? Jatkuvasti tulee uutta väkeä jotka on käyttänyt Intissä NATO-aakkosia, ja ne on jo valmiiksi meillä näpissä.

Tärkeä olisi pysyä yhdessä aakkos järjestelmässä ja suomalaiseen vaihtaminen ei mun mielestä tuo mitään parannusta, päinvastoin. Ralli-englanti toimii ihan hyvin noiden kanssa. MSR ASR keskustelu on myös turha, se ei haittaa yhtään pelejä että sellasia killuu meidän peleissä, joissain tapauksissa jopa antaa lisää niin kuin aiemmin mainittiin. Toki senkin voisi vaihtaa suomalaiseen mutta kysymys kuuluu taas: Miksi?

EDIT: Pois pakkosuomi :lol:

Re: Maaston merkkaus.

Posted: 17 Nov 2017, 17:18
by Scottz
Keneraali wrote:^^
Blahh wrote: - Viikkopelisuunnitelmat eivät ole toteutukseltaan kovin vaikeita, joten jos K15/RTO ei nyt ihan täydellä kapasiteetilla kuuntele briiffiä, niin aika nopeasti on vielä myöhemmin selvitettävissä, että kumpaa reunaa pitkin hyökätään.
^Tämä. Ei ole pitkä aikaa kun minut käskettiin merkkaamaan karttaa RJ:nä, olin sattumalta "liian" aikaisin kanavalla. Kysyin kohteliaasti että miksi näin että kymppipartiossa 3 miestä, luulisi liikenevän. Kuitenkin RJ:t ilmeisesti niitä kenen sitä suunnitelmaa/briiffiä pitäisi seurata. Vastaus kysymykseen oli tyyliin, "koska kymppi käskee". Totesin vain että 3R afkaa hetken ja menin kuselle. Vähän semmonen Rokka fiilis että tuollaista paskaa en katsele...
Offtopic merkkausnakituksesta:

Ite oon tykästynyt seuraavaan työnjakoon komppanianpäällikkönä ollessani viikkopeleissä: komppanian varapäälllikkö laatii groupilla kirjattuna arvion vihollisen toiminnasta, joukkueenjohtajat osallistuvat taistelusuunnitelman suunnitteluun, joukkueiden varajohtajat sekä viestimiehet laativat paikanpeitteistön ja ryhmänjohtajat pitävät kitansa kiinni ellei ole ilmoittaa peliteknillistä seikkaa jota ei ole huomioitu; saavat mun puolesta odottaa joukkueen käskynantoa. Mahdolliset tukevat elementit osallistuvat oman toimintansa suunnitteluun ao. yhteyshenkilönsä kanssa.

Re: Maaston merkkaus.

Posted: 17 Nov 2017, 18:14
by FT_
Niinä harvoina kertoina kun olen joutunu karttaa merkkaamaan (Kiitos kentsu.. :| ) niin olen kutakuinkin käyttänyt seuraavaa tapaa, jota vähän jatkojalostin..

Image

Markkereiden referenssipisteenä toimii kohdealue joten niiden kirjaimet muodostuu sen perusteella. Siten ei tarvitse hakea että missä helvetissä täällä kartalla on Zulu tai Xylofoni markkerit..
C = Keskellä (Centre), N = Pohjoisessa jne.
Jos nämä markkerit loppuu kesken niin kyhää sinne jotain sopivan oloisia F = Front, B = Back lisämarkkereita vähän tilanteen mukaan.
Näitä voisi ehkä väritellä vähän eri väreillä jos sama väritys aiheuttaa ongelmia.

Tiestö saa nimensä ilmansuuntien (Pohjoistie, Itätie, jne.) tai mahdollisesti alueiden perusteella (Satamatie, Lentokenttätie, jne.) mukaan.
Mäissä ja vuorissa sama homma (Pohjoismäki, Linnamäki, jne.)
Lisäksi kartalle nimettynä joitain todella helposti tunnistettavia kohteita (Hangaarit, Lennonjohtotorni, Satama, Tonton mökki jne.)
Kaikilla näistä käytössä hieman suurempi markkeri ja huomioväri.

Joukkojen sijaintia merkataan niiden omilla symboleilla, joukkueilla omat värinsä.
Miinoitteilla oma markkerinsa ja nimenä sen asettava ryhmä.

HUOMIOT:

HOX1: Markkeri valikosta normovihreä väri muutettu Induvihreäksi koska näkyy molemmilla karttapohjilla paremmin. Oletus markkereiksi valittu: Dot, Inf, Mech, Triangle, Square ja Minefield (AP)
HOX2: Mikäli JoJo haluaa antaa ryhmälle jotain tarkentavaa tarkkailualuetta yms. niin merkkaa ne normaalisti josta RJ kopioi ne karttaansa groupilla ja briiffin päätyttyä JoJo tai itse RJ poistaa ne kartalta
HOX3: Valkoiset viivat rajaa markkerien alueet jolloin markkereiden sama väri ei haittaa ihan niin pahasti.
HOX4: Miinoitteilla oma markkerinsa ja nimenä sen asettava ryhmä.

Re: Maaston merkkaus.

Posted: 18 Nov 2017, 12:30
by Cpl Honkonen
Mää tei tälleesti eilen koopissa. Pinkit romeot oli keltasia kun epe sano että ne on paskoja eikä näy niin immonen sitten korjasi asian. Ja lima ysi löytyy.

Image

Re: Maaston merkkaus.

Posted: 18 Nov 2017, 15:17
by Makela
FT:n malli on muuten tosi hyvä, mutta kaikkien aakkonen+numero markkereiden merkkaaminen SAMALLA VÄRILLÄ on erittäin huono valinta. Tähän syynä on ensisijaisesti se, että sama väri pakoittaa etsimään merkkejä. Ihmisen silmä eroittaa eri värit toisistaan (enemmistöllä ihmiskunnasta) kivasti, mutta muotoja ei läheskään yhtä hyvin. Maastonpisteitä merkatessa useampi kymmentä samaa väriä olevaa merkkiä sumentuu helposti ja oikean merkin etsimiseen menee ihan hulluna enemmän aikaa.

Eli: aakonen+numero, eri väreillä, max 8kpl samalla yhdistelmällä -> paras.

Re: Maaston merkkaus.

Posted: 18 Nov 2017, 16:01
by FT_
Makela wrote:FT:n malli on muuten tosi hyvä, mutta kaikkien aakkonen+numero markkereiden merkkaaminen SAMALLA VÄRILLÄ on erittäin huono valinta. Tähän syynä on ensisijaisesti se, että sama väri pakoittaa etsimään merkkejä. Ihmisen silmä eroittaa eri värit toisistaan (enemmistöllä ihmiskunnasta) kivasti, mutta muotoja ei läheskään yhtä hyvin. Maastonpisteitä merkatessa useampi kymmentä samaa väriä olevaa merkkiä sumentuu helposti ja oikean merkin etsimiseen menee ihan hulluna enemmän aikaa.

Eli: aakonen+numero, eri väreillä, max 8kpl samalla yhdistelmällä -> paras.
Joo arvelin vähän itekkin että eri värit vois olla toimivammat. Toisaalta eihän niitä eri värejä tarvitse olla kuin pari kolme erilaista koska sehän nyt auttais jo paljon että vierekkäiset värit ei oo samoja.

Re: Maaston merkkaus.

Posted: 19 Nov 2017, 12:23
by Nouty
FT:n malli on just hyvä ja selkeä, Honkosella menee jo vähän yli, kun on paljon merkkejä joita ei ole sidottu mihinkään ja melkein kaikki random metsä-/puskasaarekkeetkin on erikseen merkattu. Tulee mieleen että on vartavasten yritetty merkata jokainen paikka missä vihollista voisi kuvitella olevan, tai mihin esim. heitintä ammutettaisiin suoraan, ilman referointia. Tämä lieneekin se yleisin syy näiden merkkien infestoitumiseen.

Merkkejä voi vähentää esim. merkkaamalla vain oleelliset, selkeästi erottuvat maastonkohdat, kuten päätiet, risteysalueet, kohdealuetta hallitsevat mäet, talorykelmät ja selkeästi erottuvat rakennukset, esim. kirkot, tehtaat, sairaalat yms.
Myös metsäsaarekkeet tai metsän laidat kannattaa huomioida, varsinkin puolustajana, mutta näissä kannattaa taas miettiä ne tehtävän ja suunnitelman kannalta oleelliset alueet, eikä merkata jokaista pusikkoa erikseen.

Jos tavoitteena on vallata kylä, niin talojen merkkaus on ihan ok. Jos niitä on kuitenkin aivan helvetisti, voi olla järkevämpää vaan valita kylästä muutama rakennus tai alue tavoitteeksi, joiden jälkeen loppukylän putsaus onnistuu helpommin.

Re: Maaston merkkaus.

Posted: 19 Nov 2017, 14:53
by Cpl Honkonen
Mun esimerkki on koopista, ei voi vaatia liian hyvää merkkausta.

Re: Maaston merkkaus.

Posted: 19 Nov 2017, 19:06
by Castor
FT_ wrote:Joo arvelin vähän itekkin että eri värit vois olla toimivammat. Toisaalta eihän niitä eri värejä tarvitse olla kuin pari kolme erilaista koska sehän nyt auttais jo paljon että vierekkäiset värit ei oo samoja.
Omasta mielestä taas ei haittaa noi samat värit, helpompi lukea suunnitelmaa ja laittaa muita merkkejä ilman että peli näyttää valefiskin border gore videolta, kuitenkin merkit löytyy ilman suunnan ja numeron perusteella aika helposti.