Page 1 of 4

Maaston merkkaus.

Posted: 16 Nov 2017, 18:22
by Tuntematon
Millainen on täydellinen maaston merkkaus. Voiko sitä automatisoida?
Eli vapaata keskustelua/tappelua siitä miten maaston merkkaus pitäisi hoitaa.

Re: Maaston merkkaus.

Posted: 16 Nov 2017, 18:26
by TheTaltsi
Honkosen ekseli

Re: Maaston merkkaus.

Posted: 16 Nov 2017, 18:48
by Tuntematon
TheTaltsi wrote:Honkosen ekseli
miten se liittyy tähän mitenkään?

Re: Maaston merkkaus.

Posted: 16 Nov 2017, 18:50
by TheTaltsi
Siten että se on paras tapa merkata maastoa

Re: Maaston merkkaus.

Posted: 16 Nov 2017, 19:10
by Makela
Värillinen numero + aakkonen X max.5 = paras

Re: Maaston merkkaus.

Posted: 16 Nov 2017, 19:36
by Castor
Tuntematon wrote:Millainen on täydellinen maaston merkkaus. Voiko sitä automatisoida?
Eli vapaata keskustelua/tappelua siitä miten maaston merkkaus pitäisi hoitaa.
Hyvä kysymys, tuntuu siltä että joku automatisointi olisi paras ratkaisu. aivan liian usein maastoa merkkaamaan laitetaan joku henkilö jolla on parempaakin tekemistä briiffin aikana + Jälki on yleensä OK miinus-Huono akselilla.

Kun scriptailu ei ole vahva puoleni niin ehdotan että tälle pitäis asettaa ihan kunnolla joku henkilö joka ei ole johtaja (RTO). Lisäksi maastonmerkkaus pitää perustua alueeseen mitä osapuoli käyttää, eli Hyökkääjän on aivan turha merkata koko karttaa jos suunnitelma on tehdä superkoukku laitaa pitkin => KILO merkkaa raa'an version hyökkäysreitistä ja sen jälkeen maastonmerkkaus voi alkaa.

Re: Maaston merkkaus.

Posted: 16 Nov 2017, 19:40
by TheTaltsi
Lähinnä nyt aivan automatisoidussa ongelma tulee olemaan se että pitäisi olla selkeät paikat esimerkiksi risteykset ym jotka helposti silmällä huomaa

Re: Maaston merkkaus.

Posted: 16 Nov 2017, 20:41
by Tuntematon
OK muotoilen kysymyksen uudestaan.
Tuntematon wrote:Millainen on täydellinen maaston merkkaus.
Eli vapaata keskustelua/tappelua siitä miten maaston merkkaus pitäisi hoitaa.

Re: Maaston merkkaus.

Posted: 16 Nov 2017, 21:42
by Konzig
Itse en ole koskaan ymmärtänyt sitä intoa risteysten merkkaamiseen. En muista koskaan viestineeni minkään sijaintia suhteessa risteykseen, koska hyvin harvoin risteyksissä tai niiden vieressä tapahtuu yhtään mitään. Pikemminkin maastoa merkatessa olisi hyvä visualisoida mielessään omien joukkojen etenemisreittejä ja potentiaalisia vihollisen käyttämiä maastonmuotoja. Merkkejähän tarvitaan juuri nopeaan oman ja vihollisen sijaintien ilmoittamiseen. Yleensä eteneminen tapahtuu metsäsaarekkeita, rakennuksia ja maaston korkeuseroja hyväksi käyttäen, eli niihin niitä merkkejä. Semmoisissa tehtävissä, joissa potentiaalisia etenemissuuntia on paljon, tai lääniä reilusti, niissä merkkaaminen on tosi vaikeaa.

Hyökätessä johtaja voisi hetken tuumailun jälkeen ilmoittaa hyökkäyksen painopistesuunnan, ja sen jälkeen voi joku käydä lätkimään merkkejä. Merkkejä voi kyllä käydä kohteen läheltä lätkimään heti alussakin, koska sinne joukko joka tapauksessa lopulta päätyy. Merkkaajien kannattaa olla sellaisia tyyppejä, joiden ei tarvitse kuunnella briiffiä kovin intensiivisesti, eli rto, medicit, joukkueiden 15, jos kyse on K-.briiffistä. Merkkausta voi myös jatkaa K-partiolle kun joukkueet menevät omiin briiffeihinsä.

Itse varaisin vihollismerkit punaisiksi ja omat joukkueet sinisiksi ja vaaleanvihreiksi. Se jättää maastoväreiksi esim. pinkin, violetin ja tummanvihreän. Viereisten merkkijoukkojen olisi hyvä olla kontrastiltaan mahdollisimman selvästi toisistaan erottuvia. Jos pitää jotain maastonkohtaa erityisen merkityksellisenä, sille voi antaa mustalla värillä jopa ihan jonkun selkokielisen nimen, niin sitä ei tarvitse etsiä koodilla kirjain+numero.

En ihan heti keksi miten merkkaamisen voisi automatisoida, koska hyökkäyssuunnat vaihtelevat pelikerrasta riippuen ja automatisointi toisi tod. näk. paljon turhia merkkejä. Semmoinen makro, joka automaagisesti tekee tietyn määrän numeroita valitun kirjaimen perään ja painaa entteriä vapauttaa oman kokemukseni mukaan keskittymisen sorminäppäryyskikkailusta merkkien sijoittamiseen. Briiffeissä säännöllisesti pyörivien pelaajien kannattaisi semmoinen makro itselleen nauhoittaa, niin merkkausnakki ei ole niin kamala.

Peräkkäiset kirjaimet, jotka eivät aiheuta sekaannusta assettien tai muiden kanssa ovat C-H, L-Q, X-Z.

Re: Maaston merkkaus.

Posted: 16 Nov 2017, 21:52
by Scottz
Voitaisko me lopettaa jenkkien käyttämien lyhenteiden, kuten MSR:ien (Main Supply Route) ja ASR:ien (Alternate Supply Route) käyttö, kun tää on joku UO:sta ja niiden tehtävistä apinoitu reliikki ArmA2-ajalta? Joo, tyyliin joku LZ oli joskus tosi viilee termi, mutta voidaanko ihan suosiolla siirtyä omassa maastonimeämisessä selkeästi yhteen, esim. suomalaiseen standardiin (tai AFI itse määrittää standardin) ettei ole käytössä jonkin kulloisestakin merkkaajasta riippuvainen avohärdelli?
Konzig wrote:Peräkkäiset kirjaimet, jotka eivät aiheuta sekaannusta assettien tai muiden kanssa ovat C-H, L-Q, X-Z.
Kyllä se Charlie on ihan käytössä oleva joukkueen tunnus. Hotellia käytetään joskus huollosta isommissa eventtitehtävissä.