Page 5 of 5

Re: Rautaristi VIII | Su 26.11.2017 klo 18:00 | Arma 3 Iron Front Tapahtuma

Posted: 27 Nov 2017, 16:37
by Pjetu
Toisessa tehtävässä Temppa ennusti, että jos on vähänkin järkeä hyökkääjällä, niin tulevat nopeasti ja voimalla läpi yhdestä kohdasta.
En viitsinyt kuitenkaan ottaa riskiä, joten en ottanut heti vapaita ryhmiä irti kohti pohjoista. Jokin ajan päästä kun ykkönen tiedotti asemiensa olevan vihollisen hallussa, niin lähetin kolmosen vihdoinkin pohjoiseen.
Kuitenkin kakkosta en ottanut irti, koska kuvittelin kakkosen selviävän asemissaan, varsinkin jos vihollinen menee ohi. Kolmonen ei edes ehtinyt kunnolla asemiin toisessa puolustuslinjassa.
Hyökkäyksen pysäyttäminen tai edes viivyttäminen kunnolla tässä vaiheessa oli mahdotonta. Lopussa menin vielä johtopartion kanssa vihollisen kylkeen vahingossa, koska tarkoituksena oli yrittää estää sen aukion ylittäminen. Tosin hyökkääjä olikin jo mennyt sen yli ja Temppa meni näyttäytymään tyhmästi :D

Jos puolustaisin uudelleen, niin ensinnäkin ovikellot jo heti siellä rajalla. Siitä hyökkäyksen suunnan arviointi ja asemien luovuttaminen paljon helpommin. Heitintuli on ongelma, mutta tappioita voi vähentää runsaalla hajautuksella. Kunhan kokoontumispaikat on kaikilla tiedossa, niin radioiden puute ei haittaa. Miehitys juoksuhaudoissa ihan rohkeasti heitintulesta välittämättä, bunkkeriin piiloutuminen ei kuitenkaan tappioita vähennä, jos vihollinen pääsee heitintulen aikana juoksuhautoihin. Lopussa viimeinen puolustus vanhalle rajalle. Vaikka suojan puutteen takia heitintuli varmasti tappaa loputkin puolustajat, niin ainakin aikaa kuluu sen rajan ylittämiseen. Jos hyökkäystä on jo aikaisemmin viivetetty tarpeeksi, niin 60 minuutin raja tulee vastaan.

edit: Lisätään vielä, että puolustajalla oli kolme maximia käytössä. Näitä olisi pitänyt oikesti käyttää paremmin. Ehkä jo ovikelloista vähän pohjoisempaan maximit jossakin kuusen alla olisi voinut saada kivasti johtakin aikaan. Siitä heti irti muutaman sarjan jälkeen juoksuhaudoista pohjoiseen seuraaviin asemiin odottamaan. Maximia käyttäneillä pelkät pulttilukot käytössä, paremmat aseet annettu muille, niin muu ryhmä olisi ollut vielä tehokas.

Re: Rautaristi VIII | Su 26.11.2017 klo 18:00 | Arma 3 Iron Front Tapahtuma

Posted: 27 Nov 2017, 17:11
by Cpl Honkonen
Tikettisysteemi ihan jees kokemus. Sellanen huolenaihe mulla vaan että kun pelaaja tietää että voi respata niin se toiminta saattaa mennä monella sellatteeks allahu akbariks että mennään eikä meinata ja kulutetaan sitä respaa sillä. Jos se olis niin että kaikille pelaajille olis esim 1 respa nii se voisis rajoottaa tuota toimintaa.

Re: Rautaristi VIII | Su 26.11.2017 klo 18:00 | Arma 3 Iron Front Tapahtuma

Posted: 27 Nov 2017, 18:36
by JoneKone
Tuossa vähän A2:sen asemista ilmakuvaa... heti krh iskun jälkeen.

Image

Re: Rautaristi VIII | Su 26.11.2017 klo 18:00 | Arma 3 Iron Front Tapahtuma

Posted: 27 Nov 2017, 20:07
by TheTaltsi
Oho :D Tiesin että ne osuu juoksuhautaan mutta että noin kovalla prosentilla :DD

Re: Rautaristi VIII | Su 26.11.2017 klo 18:00 | Arma 3 Iron Front Tapahtuma

Posted: 27 Nov 2017, 22:43
by JoneKone
TheTaltsi wrote:Oho :D Tiesin että ne osuu juoksuhautaan mutta että noin kovalla prosentilla :DD
Ei tuossa tehtävässä nyt niin väliä, eikä nyt noilla tappioilla. Mut jos teette millintarkkoja ennakkolaskelmia ja sen seurauksena tuossa olisi mennyt joukkue, niin älkää ihmetelkö jos krh:ta ei näy paljon tehtävissä. :) Oisko kuitenkin antoisampaa jos se tulenjohtaja korjaa ne iskemät ja kun kohdalla niin sit ammutaan se isku. Jää vastaanottajalle edes jokin mahdollisuus...

Re: Rautaristi VIII | Su 26.11.2017 klo 18:00 | Arma 3 Iron Front Tapahtuma

Posted: 27 Nov 2017, 22:49
by TheTaltsi
Siis.... "Tiesin" ja "millintarkat laskelmat" tarkoitti tässä nyt sitä että mulla oli reilusti aikaa laskea ne arvot, sekä määritellä oma sijainti (Tämä kuuluu heitinjoukkueen VALKA toimintaan joka tehdään ennen tuliasemaan saapumista) eikä tarvinut tuli perseen alla laskea joten niissä ei tullut sillä tavalla virhettä. Näitä arvoja ei tarkistettu mitenkään zeuksen tai tarkkari laukausten avulla. Myöskin se versio tehtävästä millä suunitelma tehtiin, siinä oli merkattuna nuo juoksuhaudat tarkemmin


Image

Nuo kranaatit mitkä osui A2 niskaan oli tehtävän aikana lennosta laskettuja, joten eipä sillä ollut väliä oliko ne arvot etukäteen vai lennosta laskettu kun noiden aikasempien kartta merkkien perusteella oli peitteistö tehty


Edit: Myöskin kun heti ensimmäiset kranaatit kun ammuin ilmaan Kilo RTO vahvisti että ne meni oikeaan maaliin, tästä myös "tieto" siittä että kranaatit menivät maaliin

Re: Rautaristi VIII | Su 26.11.2017 klo 18:00 | Arma 3 Iron Front Tapahtuma

Posted: 28 Nov 2017, 01:20
by Tiny
Iron Frontissa jälleen kerran loistava fiilis, iso kiitos järjestäjille. Toisen tehtävän hyökkäys vihollisten linjoihin oli tunnelmaltaan loistava kun epäsuoraa tippuu etumaastoon ja takana konekiväärit tulittavat pään yli. Lopussakin oli tunnelmaa vaikka ryhmän kohtalo olikin karmea :D https://youtu.be/RrlHHqGmveg?t=41m15s

EDIT: Pusku vihollisen asemiin https://youtu.be/RrlHHqGmveg?t=20m6s

Re: Rautaristi VIII | Su 26.11.2017 klo 18:00 | Arma 3 Iron Front Tapahtuma

Posted: 28 Nov 2017, 23:06
by Keneraali
Vain 1. tehtävässä.

Hyvä fiilis, pari vihollista näin. Räiskettä pauketta ja henki pois. Sen siitä saa kun yrittää väkisin omien luo heittimen ampuessa. :mrgreen:

Respaa kannatan jatkossakin eventti muotoisena, vaikkakin kehitettävää on. Puolustajan puolella taisi muutamat taistelijat ehtiä useamman kerran (3-4?) vierailla neitsyiden luona ennenkuin tiketit loppuivat. Itse jäin kerrasta nauttimaan hedelmistä kun oli ehtineet tiketit loppumaan.

Vähän jäi ajatusta myös viikkopeli tasolle. 1. tehtävän toinen kohde "Secure Road Junction" oli mielestäni perkuleen hyvä balanssin kannalta verrattuna moniin viikkopelien kohteisiin/tavoitteisiin. Tarkoitus on tuoda esille maaston valinnan merkitystä tehtävissä.
Radiottomalle hyökkääjälle liike uransuuntaisesti on hyvä ja selkeä valinta, eksymismahdollisuus vähenee ja tankkien toiminta voidaan varmistaa ainakin yhteen suunta ja järjestää vartiointia. Kohteen välittömässä läheisyydessä on kaksi kukkulaa ja vähän kauempana NE on toiset kaksi. Hallitakseen kohdetta, täytyy hyökkääjän vallata ainakin kaksi lähempää kukkulaa ja mikäli puolustajalla on kahdella kauemmaisella merkittävästi joukkoja, täytyy niihinkin reakoida.

Jos hyökkäys olisi suoritettu N/NE suunnalta, taas sama asia. Kukkuloiden valtaaminen tuollaisessa maastossa, ilman radioita, on äärimmäisen hankalaa. Viikkopeli näkökulmastakin metsäinen maasto ajaa hyökkääjän valitsemaan selkeän alueen mistä pyrkiä murtoon voimalla, hajautuksessa riskit kasvaa. Tällöin taas puolustaja pystyisi käyttämään mäkien sivuja ja välialueita ylläköihin ja ristitulen luomiseen (täydellinen maailma), jolloin perinteinen jyrätään massalla läpi tai ammutaan raskailla aseilla kaukaa taktiikat ei olisi läheskään niin tehokkaita.

1. Tehtävässä puolustajalle edullisella maastolla saatiin luotua tilanne, jossa hyökkääjä joutui pysähtymään (suuri merkitys radioiden puutteella). Ja tässä ajassa puolustaja kykeni reagoimaan aivan eri tavalla kuin usein vkpeleissä näkee. Viikkopeleissäkin näkee tehtäviä, joissa alue yhdistettynä epäedulliseen suunnitelmaan hidastavat merkittävästi puolustajan reagointia hyökkäykseen ja siitä se jyrä sitten lähteekin.
2. tehtävän AAR:ää katsellessa totesin juurikin jyrän, johon ei juurikaan ollut vastakeinoja. Hyökkääjä pääsee massalla murtoon yhdestä paikasta. Prkl leveä rintama, ei riittävän nopeaa viestintäkeinoa, jolloin puolustajalla ei ole mitään mahdollisuutta reagoida hyökkäykseen. Taistele siinä sitten ryhmä vs joukkue (tai 2). Lisätään siihen vielä nappi osuma heittimestä niin ei voi kun ihmetellä että mitä sitä tuli pelattua, vältin aikaisen heräämisen takia itse kokemuksen. Voisi olla muuten aika erilainen palaute.


Lisää WWII, respaan vähän kehitystä ja Suomi vs CCCP (+metsät) välillä vaihtoon. Briti taisi olla tulossa, voisi sopia saksalaisten kanssa jopa Altikseen, alue varauksin. Seuraava eventtiä odotellessa.