Avoin kirje moditiimille: Ehdotus afi balanced arty -modin poistamiseksi

Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Avoin kirje moditiimille: Ehdotus afi balanced arty -modin poistamiseksi

Post by Bummeri »

Hieman huonot nämä traden ensimmäiset testikuvat kun ovat niin ajoneuvokeskeisiä.

Muistaakseni vanhimmatkin hummerit ovat ns. resistantteja sirpaleita kohtaan siinä mielessä, että ovat suunniteltu säilymään ajokuntoisina vaikka saavatkin hieman epäsuoraa osakseen. Tästä en ole kuitenkaan satavarma, mutta vaikuttaisi loogiselta kun pohtii tuollaisen auton rakenneta. Sittemminhän niihin tuli ennen uparmorointia noita kevlariverhouksia jotka auttoi vielä lisää. En tiedä sitten mikä malli on traden kuvissa.

Sittenkun miettii sitä 81/82 räjähdyspanosta joka on noin 0.7kg - 1kg luokkaa, niin ei se räjähdevaikutuskaan niin hirveän suuri ole. Tehosteräjäytyskokemuksien perusteella uskaltaisin sanoa, että 1kg pintapanos esimerkiksi dynamiittiä parin metrin päästä ei varmaan laukoisi muutakuin normaalin auton varashälyyttimen ja rikkoisi laseja ja painaisi jotain pehmeitä peltejä lommolle. Toki 1 kg dynamiittia ja 1 kg TNT teräsylinterin sisällä vaikuttaa erinlailla, mutta kuitenkin.

Jäljelle jää siis ne sirpaleet ja niitä varten kannattaakin testata ukot kyydissä.

EDIT: Entä millaiset on tuon Bmp1/SPG9 He ammuksen ace frag arvot? Siis sen og15v ammuksen ?
Last edited by Bummeri on 12 Sep 2017, 13:45, edited 3 times in total.
Reason: 1
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
IsaiahCortez
Posts: 340
Joined: 29 Jul 2013, 00:09
Location: Keskimmäinen sormi

Re: Avoin kirje moditiimille: Ehdotus afi balanced arty -modin poistamiseksi

Post by IsaiahCortez »

Bummeri wrote:Hieman huonot nämä traden ensimmäiset testikuvat kun ovat niin ajoneuvokeskeisiä.

Muistaakseni vanhimmatkin hummerit ovat ns. resistantteja sirpaleita kohtaan siinä mielessä, että ovat suunniteltu säilymään ajokuntoisina vaikka saavatkin hieman epäsuoraa osakseen. Tästä en ole kuitenkaan satavarma, mutta vaikuttaisi loogiselta kun pohtii tuollaisen auton rakenneta. Sittemminhän niihin tuli ennen uparmorointia noita kevlariverhouksia jotka auttoi vielä lisää. En tiedä sitten mikä malli on traden kuvissa.

Sittenkun miettii sitä 81/82 räjähdyspanosta joka on noin 1 kg luokkaa, niin ei se räjähdevaikutuskaan niin hirveän suuri ole. Tehosteräjäytyskokemuksien perusteella uskaltaisin sanoa, että 1kg pintapanos esimerkiksi dynamiittiä parin metrin päästä ei varmaan laukoisi muutakuin normaalin auton varashälyyttimen ja rikkoisi laseja ja painaisi jotain peltejä lommolle. Toki 1 kg dynamiittia ja 1 kg TNT teräsylinterin sisällä vaikuttaa erinlailla, mutta kuitenkin.

Jäljelle jää siis ne sirpaleet ja niitä varten kannattaakin testata ukot kyydissä.

EDIT: Entä millaiset on tuon Bmp1/SPG9 He ammuksen ace frag arvot? Siis sen og15v ammuksen ?
Tässä pitää nyt ottaa huomioon se että 81MM KRH:n kranaatin TAPPAVA/HAAVOITTAVA etäisyys on 50 metriä. Ja ei, ei mistään päästä temmattu luku, vaan ihan opetettu armeijassa. KRH:n kranaatin sirpaleet leviävät 360 asteella ympäriinsä. Vaikka et sirpaleesta ottaisikaan, niin korvat vuotavat taatusti verta. 81mm krh kranaatista lentävät isommat sirpaleet ihan varmasti pistävät ajoneuvon paskaan kuntoon, ja edelleenkin, KRH:n idea on se että siinä käytetään sitä MÄÄRÄÄ korvaamaan tarkkuutta. Tehtävässä se 1 heitin on turha.

Jos miettii verrokkina sen 122mm rakh patterin salvon. 40x6 rakettia= 3 vitun miljoonaa sirpaletta maalialueella, 100x300. Laske siitä. 81mm krh:n iskun eli 54 kranaatin sirpalemäärä on jossakin 100 tuhannen sirpaleen paikkeilla. Alueena n 100x100. Se että ammutaan se 1 kranaatti ei kerro mitään, mutta AFI:n tyyliin kun on vaan se yks vitun heitin joka tehtävässä niin olishan se kiva että sillä oikeasti tekisi jotain.
“If you don’t have enough artillery, quit.”
– General Richard Cavasos
"Kylmä, nälkä ja väsymys ovat siviilin harhaluuloja, sotilas tuntee puutetta ainoastaan ampumatarvikkeista."
Väyrynen
Posts: 141
Joined: 25 Oct 2015, 00:33

Re: Avoin kirje moditiimille: Ehdotus afi balanced arty -modin poistamiseksi

Post by Väyrynen »

IsaiahCortez wrote:Tässä pitää nyt ottaa huomioon se että 81MM KRH:n kranaatin TAPPAVA/HAAVOITTAVA etäisyys on 50 metriä.
50 metriä oikeassa elämässä ja 50 metriä Arma 3:ssa tarkoittaa hyvin erillaista matkaa peliteknisesti.
IsaiahCortez wrote: AFI:n tyyliin kun on vaan se yks vitun heitin joka tehtävässä niin olishan se kiva että sillä oikeasti tekisi jotain.
Mitä nyt oon tehtäviä tarkistanu tässä vuoden aikana, en muista yhtään tehtävää jossa oisi ollut vain yksi heitin, jos se on ollut perinteisessä roolissa ja jos ei lasketa joukkueen 60mm. Yleensä on ollut kaksi joskus jopa kolme.
Last edited by Väyrynen on 12 Sep 2017, 00:32, edited 2 times in total.
Reason: 321
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Avoin kirje moditiimille: Ehdotus afi balanced arty -modin poistamiseksi

Post by Bummeri »

IsaiahCortez wrote:Tässä pitää nyt ottaa huomioon se että 81MM KRH:n kranaatin TAPPAVA/HAAVOITTAVA etäisyys on 50 metriä. Ja ei, ei mistään päästä temmattu luku, vaan ihan opetettu armeijassa. KRH:n kranaatin sirpaleet leviävät 360 asteella ympäriinsä. Vaikka et sirpaleesta ottaisikaan, niin korvat vuotavat taatusti verta. 81mm krh kranaatista lentävät isommat sirpaleet ihan varmasti pistävät ajoneuvon paskaan kuntoon,
Monestihan nuo tappaa x metrillä/haavoittaa x metrillä eivät ole kovin selkeitä. Yleisesti olen ymmärtänyt sen tarkoittavan seuraavaa: 50% todennäköisyydelllä tällä etäisyydellä oleva haavoittuu, jonkun standardin määrittelemässä testi asetelmassa. Tai sitten jos on vastaavasti ilmoitettu että tappava etäisyys 50 metriä, niin taas standardin mukaisessa asetelmassa kuollaan 50 metrin päässä 50 % todennäköisyydellä. Ja nyt kun ei tiedetä onko siellä tarkoitettu että haavoittava etäisyys 50, vai tappava etäisyys 50, eikä tiedetä testiasetelmasta mitään niin hankala enempää hyödyntää tätä tietoa.

Ja olet varmasti oikeassa, että kranaatista satunnaisesti lentävät isommat sirpaleet hajottavat enemmän. Moderneissa kranaateissahan on tosin aika hyvin optimoitu se sirpaloituminen ja tuollaiset suuret sirpaleet ovat poikkeus sirpalepeitossa eivätkä se normi. Että onko nekään nyt kovin hyvä conffaus peruste?

Mielenkiintoinen ilmiö meillä peleissä on muuten, että haavoittuminen ei monestikkaan johda pelistä poistumiseen. Tämäkin voidaan kokea käyttäjien puolella virheellisesti mortarin tehoa laskevana ilmiönä vaikka se esimerkiksi tehokkaasti aiheuttaakin lamauttamista vastaanottajissa.
... edelleenkin, KRH:n idea on se että siinä käytetään sitä MÄÄRÄÄ korvaamaan tarkkuutta. Tehtävässä se 1 heitin on turha.

Jos miettii verrokkina sen 122mm rakh patterin salvon. 40x6 rakettia= 3 vitun miljoonaa sirpaletta maalialueella, 100x300. Laske siitä. 81mm krh:n iskun eli 54 kranaatin sirpalemäärä on jossakin 100 tuhannen sirpaleen paikkeilla. Alueena n 100x100. Se että ammutaan se 1 kranaatti ei kerro mitään, mutta AFI:n tyyliin kun on vaan se yks vitun heitin joka tehtävässä niin olishan se kiva että sillä oikeasti tekisi jotain.
En nyt puhunut siitä että mikä on optimaalinen heitinten määrä tai sirpaleiden peitto milläkin ammusmäärillä vaan siitä, että traden testissä oli virheitä ja sen perusteella ei pelkästään kannata alkaa tekemään muutoksia.


.........

Minusta se ratkaisu tähän conffi ongelman löytyy katselemalla noita muita aseita ja suhteuttamalla sen perusteella ja pelin tarpeiden mukaan. Ratkaisuunhan vaikutta myös lopulta millaista kokemusta me halutaan luoda peliin. Ehkä ton og15v ammuksen conffin perusteella (ilman mitään ingame testiä):

OG15V:

hit = 85;
indirectHit = 45;
indirectHitRange = 5;

Nykyinen Sh_82mm -> Uusi Sh_82mm

hit = 25; -> 75;
indirectHit = 25; ->40;
indirectHitRange = 7; -> 5;

Ja ei muutettaisi lainkaan sitä sirpale arvoa.

Tällöin se suora osuma tai välittömästi viereen osuma olisi tappavampi ja myös vaarallisempi ajoneuvoihin, mutta kauemmas vahinkoa tekisi vain sirpaleet. Silti niitä mortarin ammuksia pystyisi antamaan ihan reilusti.

Mut joo hankala sanoa ilman tarkempaa ingame testiä. Mua arvelluttaa hieman noi RHS speksitkin.
Last edited by Bummeri on 12 Sep 2017, 01:00, edited 1 time in total.
Reason: 1
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
ruoste
Posts: 583
Joined: 05 Jan 2015, 16:03

Re: Avoin kirje moditiimille: Ehdotus afi balanced arty -modin poistamiseksi

Post by ruoste »

TheTaltsi wrote: Tässä nyt pitää ottaa huomioon se että olet tehnyt jotain väärin taikka on käynyt helvetin paska tuuri jos olet suoraan aukealla ilman mitään suojaa, etkä kerkeä reagoida menemällä maaten. Mun mielestä ei ole balansoitu koska ei koskaan tule olemaan tilanne AFI:n sisäisissä peleissä se että on 12 miestä täysin avoimella paikallaan niin kauan että kerkeää heitintä ampua niskaan, ja että ne aukealla seisovat eivät mitenkään reagoi repivään ääneen
Niin kauan kuin äänet on mitä on, et kuule lähestyvää heittimen kranaattia, saatika edes sitä että sua ammutaan kauempaa kuin 15 metrin päästä. Kivaa varmaan että saataisiin taas peleihin joku assetti josta nousee riemu rajaton. Testauksen kautta tottakai jos näyttää siltä että afin omat puukotukset on vedetty yli, niin korjata varmaankin voi. En lähtisi kuitenkaan heiluriliikettä tekemään jossa mennään ääripäästä toiseen.

Dataa on saatava.

Sivuan vielä JoneKoneen postausta, peleissä kuitenkin mennään pelattavuus ja viihtyvyys edellä, jos jokainen assetti viritetään tasolle jollainen se on "oikeasti", meillä on aika helvetin tylsät pelit. Tykistö vie 90% pelaajista lasarettiin ja loput korjaa lämpötähysteinen abramsin beehive-laukaus josta lähtee 1150 metallihaulia, varmasti ihan hiton kivaa. Rip Fps.
Last edited by ruoste on 12 Sep 2017, 01:38, edited 2 times in total.
Reason: loppukaneetti
"Kolme-neljä RJtä huutelee samaan aikaan jotain vitun 'broken arrowia' tukiverkkoon ihan Mel Gibsonina..." -Härö
Arska
Posts: 533
Joined: 30 Sep 2013, 17:09
Location: PKS

Re: Avoin kirje moditiimille: Ehdotus afi balanced arty -modin poistamiseksi

Post by Arska »

JoneKone:n testien kannalta valitettavaa että Zeus kranaatin etäisyys viiva ei vastaa tilannetta, mikä meillä on peleissä.

VR mappiin pieni skripta setuppi mallia

createVehicle "Sh_82mm_AMOS"
getPos
setPos

this addEventHandler ["dammaged", "hint format ['Unit %1 got damage %2', _this select 0, _this select 2]"]

Sit vaan tuhannesti ajoa että saadaan sirpaleiden jakauman eroavaisuudet pois yhtälöstä.

Ja ruotsalaiset kyllä ansaitsivat kuolemansa Tuntemattoman videossa.
Last edited by Castor on 12 Sep 2017, 09:20, edited 3 times in total.
Reason: editoin väärää.
"10 tonni nii hoidan molemmilta polvilumpiot" -VarjoV3
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: Avoin kirje moditiimille: Ehdotus afi balanced arty -modin poistamiseksi

Post by Castor »

JoneKone wrote:Eniveis. Ym. huolimatta olen itse koittanut suunnitella tehtävää mallia Ukraina. Eli molemmilla osapuolilla olisi panssarhaupitseja ja raskasta mekki-jv:tä. Ihan vaan mielenkiinnosta siihen millainen "moderni" setuppi toimisi armassa ja millä taktiikoin yritettäisiin pärjätä. Ei taida vaan koskaan olla tarpeeksi pelaajia sellaiseen ja JV:hän siinä on häviöllä heti alusta. :)
Suosittelen tekemään oman eventin ja painottamaan ton siihen panssariin (Rynnäkkö- ja taisteluvaunuja) JVn itse laittaisin tollasessa tehtävässä panssaroituna tiedusteluna => Rynnäkkövaunu ja raskaasti optiikalla ja ohjuksilla aseistettu pieni JV-osasto (4 miestä, Thermaleita + ATGM/Javelin...)

Itse asiassa thermalia ihan pirusti koko tehtävään, Laita päälle vielä beketov ja vähän metsäisempi osuus niin tulee varmasti mielenkiintoista!


Mitä tähän pyyntöön tulee niin se että putoavia kranaatteja ei kuule kunnolla on iso miinus tohon ja pitäisin mielummin suuremmassa nerffissä KRHta. Toki sitten kun JV kuulee kunnolla putoavat murkulat niin sen tehoa voi taas nostaa.
Last edited by Castor on 12 Sep 2017, 09:21, edited 3 times in total.
Reason: edit
User avatar
Nummi
Posts: 1589
Joined: 26 Nov 2013, 01:52
Location: Stadi

Re: Avoin kirje moditiimille: Ehdotus afi balanced arty -modin poistamiseksi

Post by Nummi »

ruoste wrote:Dataa on saatava.
Preach.
Furean wrote:Pitää muistaa, että ruotsalaisethan pani melkein koko Suomen kansaa.
ruoste wrote:Dataa on saatava.
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Avoin kirje moditiimille: Ehdotus afi balanced arty -modin poistamiseksi

Post by JoneKone »

Arska wrote:JoneKone:n testien kannalta valitettavaa että Zeus kranaatin etäisyys viiva ei vastaa tilannetta, mikä meillä on peleissä.
Tiedän toki, että toi rinkula on vanillakrh:lle asetettu eikä liity mitenkään ACE:een. Rinkula toimi vain pikaisena referenssinä, jotta olisi jotain "kiintopisteitä" johon verrata vaikutusta kun on ukot on eri asennoissa. En väittänytkään, että olisi täydellisestä testistä kyse, mutta kun jotkut kommentit viittasi siihen, että jos seisoo avoimella ja tulee iskemiä lähelle niin mitään ei tapahdu niin halusin testata että muistanko ihan väärin krh:n vaikutusta.

Mun hyvinkin epätieteellisen testin anti oli kuitenkin se, että jos seisoskelee sen keltaisen rinkulan sisäpuolella niin on aika iso todennäköisyys ottaa tappava sirpale krh kranaatista. Jos taas seisoo sen reunamilla, niin todennäköisyys laskee, mutta kuinka paljon, on taas mahdotonta tietää ilman mainitsemasi scriptiä. Kyllä tuon perusteella on silti suositeltavaa siirtyä suojaan. Testi myös osoitti, että krh osuma lähelle tappaa jv:tä lähes 100 %. Pitäisi vielä hieman testailla miten paljon mikroterrain ja karttaobjektit vaikuttavat tohon... jos ehtis ja jaksais.

Ehkä krh kranaattien vaikutusta ajoneuvoihin voisi kyllä kieltämättä hieman nostaa (hieman).

Edit: joku voisi selvittää mitä toi rinkula tarkoittaa pelimetreinä.

Edit edit: Pikaisen testin perusteella VT5:lla: Mikromaasto ja maastoobjektit vähentävät KRH:n (ja jopa 155 mm tykistön) tehoa huomattavasti. Koska maasto on tuhoutumaton niin pienikin nyppylä/objekti kranaatin ja hahmon välissä antaa suojan sirpaleita vasten. Huomoitavaa kuitenkin, että jos pää pilkistää kiven takaata ja sirpaleella on siihen suora lentorata niin on todennäköistä, että kuolema korjaa jos on vaikutusalueen sisäpuolella.
Last edited by JoneKone on 13 Sep 2017, 10:43, edited 2 times in total.
Reason: vt5 testin editti lisätty
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
Arska
Posts: 533
Joined: 30 Sep 2013, 17:09
Location: PKS

Re: Avoin kirje moditiimille: Ehdotus afi balanced arty -modin poistamiseksi

Post by Arska »

JoneKone wrote:Edit: joku voisi selvittää mitä toi rinkula tarkoittaa pelimetreinä.
Tää oli se mitä haen takaa. Kranaattihan taitaa olla sama, mutta ottaako tuo keltainen rinkula säteensä konffeista vai onko Zeuksen oma.

Tässä linkkiä aiheeseen ja millä nimellä löytää rangen https://community.bistudio.com/wiki/Arm ... ndirectHit
"10 tonni nii hoidan molemmilta polvilumpiot" -VarjoV3
Post Reply