Noniin, katotaas mitä saa paperille ja mitkä ajatukset muistaa.
Kirjoitusvirheitä on, nyyh
Ennen tapahtuman alkua:
Vastarintaa hain ja sinne pääsin, vähän yllätykseksi päällikkö, mutta maybeyes. Samalla sain tiedon että alaisia 3, selvä. Ja tässä oli omassa ajattelussa ja annetuissa tiedoissa jo ensimmäinen moka, josta kohta. Hyvissä ajoin (iso +) sain yleis- ja henk.koht briiffit ja ne samalla nopeasti vilkaisin ja en tiedä mikä aivopieru, mutta jätin varsinaisen ajattelun vasta pelipäivälle briiffin osalta. Sunnuntai koittaa ja muutamia tunteja ennen pelejä alan materiaalia käymään läpi ja alan tajuamaan kuinka isossa suossa ollaan tehtävien suhteen, eikä tietoa varustuksesta ole annettu mitään. En ajatustakaan uhrannut asialle, olisi pitänyt kysyä ja olla briiffissä jo ennakkoon. Toinen asia joka jäi tajuamatta oli ilmeisesti suorien alaisten määrä, joka oli briiffiin annettu 8 miestä. Itse olin aivan täysin 3:ssa edelleen ja loput viisi, jotka oli siviilirooleja oletin olevan vain myötämielisiä valmiina käskyihin. Epic fail...
Briiffin ajatus ilmeisesti oli että olisin voinut ennakkoon briiffata kaikki ja miettiä vaikka mitä suunnitelmia ennakkoon, mutta joo, siitä vaan kylmiltään kolmelle miehelle briiffi ja suorittamaan lennosta. Ei mitään kartalle, vähän jotain koodi sanoja, 1 tapaamispaikkaa, ei turvataloja ja ainoa ase Luger taisi olla yhdellä lippaalla.
Suunnitelma: (Olosuhteiden pakosta aivan järjettömän epäselkeä ja virheriski erittäin suuri)
Kaksi kahden miehen partiota, Itse lähden Arskan kanssa kertomaan viinitilan apulaiselle että ottaa kierroksellaan tehtaan luota aselaatikon mukaan kerrotusta paikasta. Ruoste ja Samtac lähtee kertomaan Mekaanikko Tradelle, että lähtee autollaan hämäämään tehtaalle, jotta saadaan laatikkoa ulos, työvuoro 2 oli meidän palkkalistoilla ja työvuoro 4 piti rekryä.
Tehtäviä oli 6 +(1), laitan vastarintapäällikön briiffin vaikka linkkinä mikäli järjeställe sopii.Voi tietysti laittaa myös itse.
Toteutus:
Oma partio ei tavoittanut viinitilan apulaista, tilan omistaja ajoi meidät huonon tuurin takia pois (kysyi apulaisen nimeä kun kerroimme olevamme sukulaisia) ja missattiin apulainen kun lähti ajelemaan (ei tiedetty miltä näyttää tai mikä nimi oli tarinassa saati että mitä nimeä piti käyttää).
Sitten ajellaan pyörillä sen apulaisen perässä aivan päättöminä.... ei saatu kiinni tai oli niin saksalaisten lähellä ettei otettu riskiä. No se kusi siihen. Eikä mitään Ruosteen ja Samtacin partiolla samanlaisia ongelmia mekaanikon kanssa ja mekaanikon auto vietiin saksalaisten toimesta. Tässä vaiheessa Ruoste oli päässyt Pormestarin hommiin. Päädymme mekaanikon pihalle. Tässä vaiheessa aikaa kulunut 50 min ja alkaa hanskat putoamaan itseltäni, että mitähän vittua. Sitten jonkin aikaa paskaa puhuttua ja pappi ilmestyy kyselemään minua, vähän wtf mikähän tää ny on. Oletin Zeukseksi. Kertoi koordinaatit ja siellä olevasta aseesta laatikossa. Nooh. taistelutoveri oli sakujen kyselytunnilla kiinni, odotin, odotin.....odotin. Vittu, tuossa rekka haen itse. Peliä kulunut 1h22min.
Palaan takaisin mekaanikon pihaan, jossa Arska odottelee ja gestapo ilmestyy kuulustelemaan. Kerron jotain perunapelloista ja ei oo näkyny ketään. Mitäpä siinä kertomaan kun mitään ei ole tapahtunut. Poissa ollessani oli jotain suunnitelmaa kehitelty, brittiagentit joita en agenteiksi tunnistanut eivätkä missään vaiheessa kertoneet ketä ovat. Oletin vastarinnaksi kun puhuivat muiden kanssa. Agenteilla pulaa saksalaisten uniformuista ja mekaanikolta löytyy. Agentit lähtee, mekaanikko Trade ja taistelija Arska suunnittelee ryöstöretkeä tehtaalle, sille vihreää valoa. Pappi tulee uudelleen kysymään minua ja antaa koordinaatit uudelle laatikolle jossa räjähteitä. Noh, itse sinne ja etsin, etsin....etsin, vittu ei täällä mitään ole. -> takaisin meininkeihin. Tehtaan lähelle sovittu paikka Traden ja Arskan kanssa, sinne. Ei ketään, menen tehtaalle. Pikkusen ristiin seikkailtiin ja Arska jäi tehtaalle. Reilun 30min odottelu ja Arska ilmestyy takaisin ammusten kera, olikohan 8 "lipasta" kar98:iin.
Tässä vaiheessa pelikello n. 2h30min, Zeus ilmestyy paikalle näyttäen aivan Gestapolta. Paskat housuun ja mitäs ny. Vittu Zeus. Alkaa latomaan laatikkoon aseita, MP40 ja Kar98. Mitäs näillä, voitaisiin varmaan hyökätä vankilaan. Viedään ensin tukikohtaan, josta organisoidaan jotain, piti saada miehiä kasaan. Itse käyn matkalla 2. tai 3. kerran lääkärillä ja kävellen linnaan. Pääsen linnaan n. 2h53min. Mitäs sitten, ei prkl Ruosteella kaksi vankia, mitähän vittua, mulla alkaa huumori "loppua"
. Ylimääräistä säätöä, itseni melkein tapan pudotuksessa ja sellaista. 6 taistelijaa linnassa ja keskustelua mitäs sitten, noh sitten pamahtaa saksalaisia, joku kuolee ja joku pakenee... Jaaha, pelikellossa 3h06min. Nyt kun tietävät meidän olevan siellä niin taitaa tapahtuma lähestyä loppuaan perinteiseen kaikki tai ei mitään tulitaisteluun, joka jostakin syystä aina tapahtumiin pitää saada enkä itse hirveästi välitä. Ei muuta kun odottelemaan. Yksittäinen saksalainen ilmestyy portille, kertoen kääntäneensä takkia. Hiukan epävarmasti päästettiin sisään ja tarjottiin kuolleen Pormestarin vaatteita. Sitten ryhmän verran sama tarina, enää en usko vaan alan ampumaan. Yrittävät huutaa että elkää ampuko, kerrottiin että jos ovat vaihtaneet puolta niin taistelevat ulkopuolella ja liittyvät kun saksalaiset voitettu. Ei ilmeisesti kelvannut. Sitten se perinteinen piupiu pampam pokspoks, jossain vaiheessa kuolin.
Ajatuksia:
- Mitähän vittua... (Pelin loputtua ja tätä kirjoittaessani viitaten sekavuuteen)
- Kauhea kiire ja kun ei pysytty vauhdissa niin sääli aseita Zeukselta, miten olisi backup jolla hommaan saadaan vauhtia, voisi lukea esimerkiksi vain päällikön briiffissä "älä kerro muille, mutta jos paska osuu tuulettimeen niin koordinaatissa X on ydinpommi, Terv. Einstein"
- Miksi Vastarinta aloitti käytännössä nollista, ei varusteita (joo vitun luger), ei valmiita turvataloja (nämäkin olisi itse voinut korjata), linna melko selkeä paikka tutkia, ellei saksalaisille erillistä kieltoa. Tämäkin pitäisi lukea tarinan kautta jotenkin briiffissä että sakut ei ole kiinnostuneita tästä paikasta.
- Vastarinta taistelijat käytännössä sotilaita siviilivaatteissa. Joo näinkin varmasti oli aikoinaan joukkoja, mutta olisin laittanut peiteroolit myös vastarinnan taistelijoille (4:lle joilta puuttui). Nyt kun saksalainen kysyi jotain niin aivan hatusta piti heittää, mikä tietenkin heti näkyi vastauksessa. Se aito todellinen tarina puuttui millä hämätä kyselijöitä. "Joo, tota, mä oon viljelijä tuota etelästä", "jaahas, no käydääs paikan päällä".
- Annetut tehtävät vaati aika monimutkaisia suunnitelmia, joihin ennakointi kusi täysin. Oletin että edes vastarintataistelijat olisi saanut samat briiffit kuin päällikkö mutta ei, miksi näin?
- Ennakkotiedoista puuttui varustetiedot kokonaan, olisi pitänyt tajuta kysyä, mutta olisi pitänyt kyllä olla vakiona.
- Virallinen Vastarinta käytti aseitaan vasta linnan taistelussa siltä osin kun tiedän, lisäksi Ruosteen uhkailut Lugerilla. Silti monelta saksalaiselta kuullut että "Vastarinnalla oli perkeleesti aseita ja meillä ei yhtään." joo ei ollut, ne oli ne töhöt siviilit. Toivottavasti aletaan jakamaan pikkuhiljaa rangaistuksia seuraavaa. Ainakin roolin hakuun.
- Saksalaiset, voihan pojat. Ennakkotiedoissa kerrottu että vuosi on -42, "joukkueellinen toisen SS panssaridivisioonan, lempinimeltään “Das Reich”...juuri kärsinyt raskaat tappiot itärintamalla". Väittäisin kovasti että yksikään sotilas tuosta divisioonasta ei olisi helposti loikkariksi alkanut, ainakaan vuonna -42.
https://en.wikipedia.org/wiki/2nd_SS_Pa ... _Das_Reich Itärintamalla -42; "Der Führer Regiment was down to 35 men out of the 2,000 that had started the campaign in June...". En odota että kaikki, saati edes muutama, olisi tuota lukenut, mutta olisi briiffeihin voinut painottaa minkälaisesta joukosta on kyse ja vaikka kieltää takin käännöt.
- Muutenkin briiffeihin voisi laittaa enemmän suoraan valittuja asioita, Sakut ei loikkaa. Tämä siviili on koko pelin saksa myönteinen ja toiste päin. Turha antaa kaikille mahdollisuuksia pelata miten haluaa. 1 tai 2 tripla agenttia voi tietysti olla.
- Kylä oli turhan pieni alue pelaajamäärälle jotka siinä pyöri. Jakaisin enemmän toimintaa myös lähialueille ja kylä olisi vain keskuspaikka. Jatkoa ajatellen toisessa kartassa.
- Vastarinnalle selkeämpiä tehtäviä, joita pystyy aloitamaan suoraan sen enempää varastelua, odottelua tai muiden tehtävie/tekemisten valmistumista odotellessa. Helpompia yksinkertaisia ja vaikeita sekaisin.
Otan tähän erikseen. Enemmän aikaa tapahtumaan. Nyt kesti 3h50min, josta ainakin itse pistäisin loput 50min suoraan roskiin. Peli alkaa kiireellä, useat kertonut. Miksi ei laittaisi pelin alkuun vaikka 1h jonka aikana aloitetaan toiminta ilman kiireellisiä aikatauluja, Vastarintakin olisi voinut vaikka tiedustella tehdasaluetta ja todeta takapihalla olevasta reiästä alueelle. Ei ollut tiedossa, vaikka hyvin voisi lukea jo briiffissä. Jatkossa homma käyntiin rauhallisesti ja ainakin se 4h kunnon peliä, ei tuota 50min...
5-6h tapahtuma olisi aika kokemusta jo. "Ei kaikki ehdi paikalle, eikä jaksa pelata" Totta, jos rooleja olisikin sellaisia, jotka pelaavat koko ajan ja toiset taas 3-4h...?
Hitosti vaikuttaa negatiiviselta, mutta silti otan mieluummin lisää tätä kuin poliisihommia. Tunnelma mahtava, alkupään "elämä" kylässä todella mahtavaa. Tulipas paljon tekstiä vaikka mitään en saanut aikaiseksi. Muistuttakaa/lisätkää muut tai multa jäi puuttumaan jotain mitä sanoin jälkilämmöissä. Jotain aina jää tekstistä...