Ilmataktiikat AFI:ssa

Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Ilmataktiikat AFI:ssa

Post by Bummeri »

Eikö ne flaret toiminut? Kuinka nopeaa ja miksi AAt voidaan uudelleen ladata engineerien toimesta tossa missiossa?
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Ilmataktiikat AFI:ssa

Post by JoneKone »

Bummeri wrote:Eikö ne flaret toiminut? Kuinka nopeaa ja miksi AAt voidaan uudelleen ladata engineerien toimesta tossa missiossa?
Flaret/Chaff ei ole koskaan 100%. Paras tapa välttää ohjuksia on väistää niitä oikealla tavalla niin että hukkaavat energiansa. Arma simuloi tätä heikosti, mutta silti niin että tietyt manööverit toimii.

AA uudelleenlatauksen taustalla on se, että AI on vähän tyhmä ja saattaa laukaista kokonaisen patteriston kaikki ohjukset yhden koneen perään. Toikin oli hieman sellainen testi, että sopiiko tehtäviin ja osaako pelaajat hyödyntää sitä ominaisuutta.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Ilmataktiikat AFI:ssa

Post by Bummeri »

Mite tää nyt sitten vaikuttaa esim pommien tiputtamiseen jostain todella korkealta?

Tweaked: Using ammunition with the Datalink does not require line of sight on the target anymore
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Ilmataktiikat AFI:ssa

Post by JoneKone »

Bummeri wrote:Mite tää nyt sitten vaikuttaa esim pommien tiputtamiseen jostain todella korkealta?

Tweaked: Using ammunition with the Datalink does not require line of sight on the target anymore
Jaa-a pitäisi testata mitä toi käytännössä edes tarkoittaa. Samat kysymykset esitetty täällä:

https://forums.bistudio.com/forums/topi ... /?page=918

Arvelisin, että "sensor fusion" linja jatkuu ja datalinkin kautta saatuun maaliin voidaan lukita ase ja laukaista se ilman, että aseen tai oman koneen sensorit näkevät kohteen. Jotkut datalinkityt sensorit pitää kuitenkin saada seuraamaan maalia.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Ilmataktiikat AFI:ssa

Post by JoneKone »

Täällä pohdintaa ilmakuljetuksista ja organisoitumisesta:

https://armafinland.fi/forum/viewtopic. ... 500#p34494
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Konzig
Posts: 416
Joined: 08 Jan 2014, 07:57

Re: Ilmataktiikat AFI:ssa

Post by Konzig »

Nostan tämän ketjun keskusteluun faf:n ehdottaman ajatuksen:

Jos I1 copilot slotattaisiin aina sillä ajatuksella, että hän johtaa ensimmäistä parvea, niin silloin olisi selvä käsitys siitä kuka johtaa käytännön ilmatoimintaa ja esim. johdattaa maahanlaskukopterit järkevästi perille. FAC/JTAC yleensä kai istuu ruumassa, eikä voi kun sanoa, että "viekää meidät LZ X:lle". Jonkun pitää kuitenkin ottaa käytännön vastuu lentueen yhteistoiminnasta, eikä lentäjä ole siihen mielestäni kaikkein paras vaihtoehto, koska hänen huomionsa on oman laitteensa käsittelyssä.

Plussia? Miinuksia? Vihaista palautetta?
User avatar
Attila
Posts: 110
Joined: 19 Nov 2016, 19:13
Location: PKS

Re: Ilmataktiikat AFI:ssa

Post by Attila »

Konzig wrote:Nostan tämän ketjun keskusteluun faf:n ehdottaman ajatuksen:

Jos I1 copilot slotattaisiin aina sillä ajatuksella, että hän johtaa ensimmäistä parvea, niin silloin olisi selvä käsitys siitä kuka johtaa käytännön ilmatoimintaa ja esim. johdattaa maahanlaskukopterit järkevästi perille. FAC/JTAC yleensä kai istuu ruumassa, eikä voi kun sanoa, että "viekää meidät LZ X:lle". Jonkun pitää kuitenkin ottaa käytännön vastuu lentueen yhteistoiminnasta, eikä lentäjä ole siihen mielestäni kaikkein paras vaihtoehto, koska hänen huomionsa on oman laitteensa käsittelyssä.

Plussia? Miinuksia? Vihaista palautetta?
+1. Varsinainen pilotti voi keskittyä täysin siihen härvelin lentämiseen, ja co-pilot jolla ei näin muuten "normaalisti" ole muuta käyttöä niin voisi ihan hyvin toimia parven johtajana.
"Attila eksä oo värisokee, miten sä voit käyttää väri koodeja :D" -Taltsi
"no siis, aina voi onnettomuuksia tapahtua... kaikille..." -Ramadan Pete
"ois hienoo olla taas 18v ja tsiigailla mimmei oulun tivolis" -Jiizee
User avatar
Keneraali
Posts: 823
Joined: 26 Jul 2013, 18:15

Re: Ilmataktiikat AFI:ssa

Post by Keneraali »

Tuotahan ei ole kielletty aikasemminkaan mitenkään. Joten mitä se varsinaisesti muuttaa muutakuin slottausjärjestyksen? Kopterin miehistöllä pitäisi itsellään olla ymmärrys siitä miten sitä käytetään, kuitenkin molempien pitää molemmat työt pystyä hoitamaan, tämä on oletus kuitenkin. Miksi pakotettaisiin tekemään jotain mikä ei välttämättä jollekin miehistölle sovi tai hankaloittaisi sitä toimintaa?

Miksi ei nykyiselläänkin voi määrittää että I1 johtaa maahanlaskun ajan kun jalkaväki on ruumassa? Ja se I1 tekee päätöksen kuinka sen tehtävän suorittavat. Jos eivät sitä kykene tekemään niin puhutaan jo toisesta ongelmasta.
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Ilmataktiikat AFI:ssa

Post by JoneKone »

Tavallaan ymmärrän mitä tässä haetaan. Ja tähänkään ei taida olla sellainen "one size fits all" -ratkaisu. Paljon riippuu taas tehtävästä, assettien määrästä jne.

Jos toimitaan parvena niin siinä aika paljon pitää keskenään koordinoida liikettä ja suuntia yms. ja tilanteet muuttuvat nopeasti. Niin kyllä ehkä itse näkisin, että parven toimintaa johtaa edellen johtava ilmaassetin pilotti. Ilma1:sen tehtävä ei tosiaan ole mikään kiitollinen. Kykyä pitää löytyä tosiaan kaikkien tarvittavien radioiden kuuntelemiseen ja operoimiseen lentämisen ja johtamisen lisäksi.

Co-pilot rooli on mielestäni härvätä sitten kaikissa muissa verkoissa ja jeesaa pilottia. Jos johtamisella tarkoitetaan, että I1 co-pilotin rooli on vain välittää parvelle maalitietoa niin silloin mun puolesta kuulostaa ok:lta (pitää vähän mutustella vielä, mutta tuolleenhan se pitäisi nytkin toimia). Tässä tosiaan ei tarvi aina myöskään peräkanaa lennellä, kunhan se toiminta koordinoidaan assettien kesken ja iskut nopeat ja tehokkaat.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Konzig
Posts: 416
Joined: 08 Jan 2014, 07:57

Re: Ilmataktiikat AFI:ssa

Post by Konzig »

Mietin semmoista, että tässä on varmaan myös päällekäin monia käsityksiä sanasta "johtaa", koska se on niin kontekstisidonnainen sana.

FAC/K7 varmaankin "johtaa" ilmatoimintaa siinä mielessä, että hän viime kädessä päättää ilmatoiminnan suuret linjat, LZ:t, lähestymisreitit yms. Hänellä pitäisi olla valta päättää siitä miten ilma-assetteja käytetään, koska hän keskustelee joukon johtajan kanssa siitä miten tehtävää ollaan suuressa kuvassa toteuttamassa. Toki hän on huono tehtävässään, jos hän ei kysy ja ota huomioon palautetta varsinaisilta lentäjiltä, siitä miten jossain tilanteessa tulisi ehkä toimia. Yhdenlainen johtaja pitää lankoja tiukemmin käsissään, toisenlainen antaa vapaammat kädet alaisilleen. Siitä näyttää olevan useampia mielipiteitä, että miten tulitukipyynnöt kannattaisi hoitaa ja kuinka monta välikättä siinä on milloinkin viisautta.

Johtava ilma-alus (yleensä I1) sitten "johtaa" oman parvensa/lentueensa/osastonsa varsinaista lentämistä, joko lentämällä kärjessä tai ohjeistamalla muita taaempana muodossa. Tästä on sitten useampaa mielipidettä, että mitä I1:n johtamisella tarkoitetaan. On kai kiistatta selvää, että ilma-aluksen pilotti päättää viime kädessä miten ja minne aluksella turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti lennetään. Se on tietynlaista oman aluksensa johtamista. Mutta yhtä lailla co-pilot voi "johtaa" alusta siinä mielessä, että hän on se jonka ääni radiossa varsinaisesti kuuluu. Hän saa tietoa, reagoi siihen, ja voi tehdä päätöksiä jonka perusteella ohjeistaa pilottia.

Itse näkisin, että pilotin ei tarvitsisi olla kuin oman parvensa radiossa (lyhyt radiokin pitäisi yleensä riittää, jos toimitaan yhdessä). Siinä pilotit viestivät toisilleen nopeutensa ja korkeutensa muutoksista, sekä muista aikeistaan, ja esim. reagoivat yhdessä nopeisiin kontaktitilanteisiin. Co-pilot keskittyy isomman kuvan hallintaan, ja kertoo pilotille mitä heiltä toivotaan.

Yksi ongelma mitä olen ollut havaitsevinani on se, että moni on kyllä ihan taitava lentäjä ja on harjoitellut itsekseen lentämistä ja tulitoimintaa. Mutta kokemusta ei ole joko ollenkaan, tai ei kovin paljoa ilma-alusten yhteistoiminnasta. Itse olen ainakin huomannut sen pari kertaa, kun olen lentänyt AFIn peleissä tai harjoituksissa muodostelmassa muiden kanssa, että se on kyllä totaalisen eri juttu, kuin se, että on itse oman ilmaelämänsä Herra. Siinä pitää olla ensinnäkin rohkeutta ja ymmärrystä puhua paljon toisten koneiden kanssa, ja olisi hyvä, jos tietyt ilmoitukset olisivat rutiininomaisia (I1 aloittaa käännöksen suuntaan x, I1 aloittaa hidastamaan finaalia varten, I1 tähtää LZ:n oikeaan reunaan, jne.). Tuossa kommunikaatiossa on mielestäni puutteita ja jokainen vain lentää omaa alustaan.

Tuosta yhteistoiminnasta ja kommunikaatiosta voi myös käyttää sanaa "johtaminen", ja sitä voi tehdä pilotti tai co-pilot. Pääasia olisi kuitenkin se, että kumpaan tahansa slottiin slottaava pelaaja ymmärtää, että molemmat vaativat aktiivista osallistumista ja muiden huomioon ottamista omassa toiminnassaan. Uskon, että se olisi lopulta myös hauskempaa ja palkitsevampaa kaikille.

En ole pitkään aikaan lentohärvelissä ollut, joten jos kaikki tuo onkin jo kunnossa, niin eipä sitten mitään.
Post Reply