Viikkopelien tehtävien vaatimukset

User avatar
Saunatyyny
Posts: 532
Joined: 07 Jan 2015, 18:47
Location: PKS

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by Saunatyyny »

Saisko jonkun ohjeistuksen ryhmien kokoon ja kokoonpanoihin eri osapuolille? Ei tässä ole mitään järkeä että meillä on ryhmäkoko 1+4 normaalissa jalkaväkijoukkueessa.

Mitä meidän orbat ketjulle on tapahtunut tai voisiko tehtävätiimi ylläpitää joitain orbatteja yleisimmin käytetyille osapuolille?

E: esim. "ryhmässä kannattaa olla 2 partiota"?
Last edited by Saunatyyny on 04 Nov 2017, 19:17, edited 1 time in total.
Reason: e
"Johnson ajoi autollaan päin rekkaa ja kuoli heti. Miksi Johnson kuoli? "
-Warren Bennis
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by Bummeri »

Miksi tuollainen muutos pitäisi tehdä? Mikä on se haitta jota tässä torjutaan?
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
Cpl Honkonen
Posts: 657
Joined: 01 Aug 2015, 14:39
Location: Iisalmi

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by Cpl Honkonen »

Jos ne ryhmät on 1+4 niin siellä on sitten enemmän tarvetta rjlle. Jos ne olis 1+8 niin siinä tarvitaan vaan 1 rj ja 2 pj. Uudet sais ehkä paremmin koppia johtamisesta tai sitten ei.
Combat Camera
Jos meitsi sanoo jotain siitä ei saa selvää ja jos siitä sais selvää kannattaa olla vähän pelisilmää sen selvän suhteen
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by Bummeri »

Jos ongelmaa pohditaan siltä kannalta, ettei rj-pj ole tarpeeksi, heittäisin pallon takaisin koulutustiimin suuntaan pohdittavaksi. Onko tässä mitään muuta näkökulmaa?
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
Saunatyyny
Posts: 532
Joined: 07 Jan 2015, 18:47
Location: PKS

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by Saunatyyny »

Bummeri wrote:Jos ongelmaa pohditaan siltä kannalta, ettei rj-pj ole tarpeeksi, heittäisin pallon takaisin koulutustiimin suuntaan pohdittavaksi. Onko tässä mitään muuta näkökulmaa?
Enemmänkin siksi koska meillä ei ole koulutuksia pienten ryhmien jotamiseen. Tuo on harhaanjohtavaa myös jos annetaan rj-pesti ryhmälle joka käytännössä toimiinkuten partio. Joukkuejohtajalla vuorostaan on se ongelma vielä että johtaa käytännössä vähän suurempaa ryhmää kuin joukkuetta. Ja jos sinne on nyt kilo myös laitettuna, voi hänellä olla ongelmia myös hahmottaa että jihtaa käytännössä vahvistetun joukkueen kokoista osastoa.

Niin ja eihän niitä RJ:tä täydy myöskään slottauksessa odottaa sitä 15minuuttia kun ei 12. ryhmänjohtajaa löydykään helpolla.

En nyt sano että lähdetään rajoittamaan tehtäviä, enemmänkin jos huomaatte esim. tarkastuksessa tehtävän jossa tällänen kokoonpano on, pistäkää viestiä tekijälle että voisi miettiä ryhmäkokojen/kokoonpanojen muodostumista toiseen suuntaan. Kai tässäkin voi toisaalta sitä pelisilmää käyttää.

PS. kauhean nopeasti nämäkin tunnutaan torjuvan ilman perusteellista selitystä? Ettekö itse näe tässä mitään pelillistä ongelmaa? Mitä haittaa tässä olisi huomauttaa tehtäväntekijää?
Last edited by Saunatyyny on 05 Nov 2017, 13:33, edited 2 times in total.
Reason: e
"Johnson ajoi autollaan päin rekkaa ja kuoli heti. Miksi Johnson kuoli? "
-Warren Bennis
User avatar
Tuntematon
Posts: 2291
Joined: 19 May 2015, 15:29
Location: Valkeakoski
Contact:

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by Tuntematon »

Milestäni suoraan näiden pienten ryhmien kieltäminen ei ole hyvä idea.

Omasta mielestäni tämä on todella paljon tehtäväkohtaista.

Itse teen mieluiten insuille näitä pieniä ryhmiä useamman jotta voivat toteuttaa paremmin "insu maisia" taktiikoita. Eikä vain samaa harmaata maksaa kuin esim jenkeillä tai VMF joukoilla.

Onko meillä ollut viimeakoina ongelmia tämän kanssa että ei löydy tarpeeksi RJ?
Tarkoitan että onko slottingissa mennyt +20min tämän takia?

En koe itse siis tätä mitenkään tarpeelliseksi. Mutta koska en halua tyrmätä ehdotusta täysin. Kuulen mielelläni muita perusteluita tälle jotka saattaa muuttaa mieleni.
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by Castor »

Tuntematon wrote:Milestäni suoraan näiden pienten ryhmien kieltäminen ei ole hyvä idea.

Omasta mielestäni tämä on todella paljon tehtäväkohtaista.

Itse teen mieluiten insuille näitä pieniä ryhmiä useamman jotta voivat toteuttaa paremmin "insu maisia" taktiikoita. Eikä vain samaa harmaata maksaa kuin esim jenkeillä tai VMF joukoilla.

Onko meillä ollut viimeakoina ongelmia tämän kanssa että ei löydy tarpeeksi RJ?
Tarkoitan että onko slottingissa mennyt +20min tämän takia?

En koe itse siis tätä mitenkään tarpeelliseksi. Mutta koska en halua tyrmätä ehdotusta täysin. Kuulen mielelläni muita perusteluita tälle jotka saattaa muuttaa mieleni.
Totta, kieltäminen ei ole hyvä idea ja homma on tehtäväkohtaista.

Mutta se että hyökkäävällä osapuolella on 9kpl neljän-viiden miehen ryhmää johtaa varsinkin slottaamis ongelmiin, useimmat peliporukat ei mene niihin kun tarvii tilaa ja sellasen ryhmän johtaminen hyökkäyksessä on syöpää. Päälle vielä että RJ-halukkaita ei todennäköisesti riitä.

Tässä tehtävässä jäi sellanen maku että tahottiin BLUFORlle "Iso-osasto" keinotekoisesti pienentämällä ryhmiä.
User avatar
Saunatyyny
Posts: 532
Joined: 07 Jan 2015, 18:47
Location: PKS

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by Saunatyyny »

Tuntematon wrote:Milestäni suoraan näiden pienten ryhmien kieltäminen ei ole hyvä idea.

Omasta mielestäni tämä on todella paljon tehtäväkohtaista.

Itse teen mieluiten insuille näitä pieniä ryhmiä useamman jotta voivat toteuttaa paremmin "insu maisia" taktiikoita. Eikä vain samaa harmaata maksaa kuin esim jenkeillä tai VMF joukoilla.
Ei se olisi itsestäkään hyvä idea eikä sellaisesta ole missään vaiheessa puhuttukaan. Ehdotan vain että jos tekisitte jonkilaisen ohjeistuksen noihin tehtävien tekoon, mutta vaikka se ei toteutuisikaan olisi tehtävällä yhä hyvä mahdollisuus päästä serverille.

Mikä tässä sitten on ideana jos ei kieltää mitään?
Laittakaa palautetta tehtäväntekijälle ja jos hän sen jälkeen sitä mieltä että ”hei, miks en tekisi tätä asiaa näin” niin meillä olisi tehtävä joka ei mahdollisesti kaadu siihen että sitä ei osata johtaa tai että ei istuta slottingissa sitä 20minuuttia.
Last edited by Saunatyyny on 05 Nov 2017, 14:50, edited 1 time in total.
Reason: e
"Johnson ajoi autollaan päin rekkaa ja kuoli heti. Miksi Johnson kuoli? "
-Warren Bennis
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by Bummeri »

Saunatyyny wrote: Enemmänkin siksi koska meillä ei ole koulutuksia pienten ryhmien jotamiseen. Tuo on harhaanjohtavaa myös jos annetaan rj-pesti ryhmälle joka käytännössä toimiinkuten partio. Joukkuejohtajalla vuorostaan on se ongelma vielä että johtaa käytännössä vähän suurempaa ryhmää kuin joukkuetta. Ja jos sinne on nyt kilo myös laitettuna, voi hänellä olla ongelmia myös hahmottaa että jihtaa käytännössä vahvistetun joukkueen kokoista osastoa.
Tietenkin toimintaan tulee muutoksia organisaation koon muuttuessa suuntaan tai toiseen. Mielestäni kuitenkaan pienen ryhmän johtaminen ei vaadi mitään erikoisempia taitoja mitä 7 hengen tai suuremman ryhmän johtamiseen tarvitaan. Sama vastaavasti sitten joukkekoossa. En tiedä voidaanko asiaa sanoa harhaanjohtavaksi jos suunnitelma luodaan kun organisaatio on kuitenkin tiedossa, heti slottauksen jälkeen. Jos ei osata sitten arvioda minkä tahansa suunnitelman perustana olevaa kolmijalkaa: Vihollinen - Omat joukot - Toimintaympäristö, niin sanoisin että se palaa taas osaamiseen liittyväksi ongelmaksi.
Saunatyyny wrote: Laittakaa palautetta tehtäväntekijälle ja jos hän sen jälkeen sitä mieltä että ”hei, miks en tekisi tätä asiaa näin” niin meillä olisi tehtävä joka ei mahdollisesti kaadu siihen että sitä ei osata johtaa tai että ei istuta slottingissa sitä 20minuuttia.
Castor wrote: Tässä tehtävässä jäi sellanen maku että tahottiin BLUFORlle "Iso-osasto" keinotekoisesti pienentämällä ryhmiä.
En nyt sano että lähdetään rajoittamaan tehtäviä, enemmänkin jos huomaatte esim. tarkastuksessa tehtävän jossa tällänen kokoonpano on, pistäkää viestiä tekijälle että voisi miettiä ryhmäkokojen/kokoonpanojen muodostumista toiseen suuntaan. Kai tässäkin voi toisaalta sitä pelisilmää käyttää.
Kun kyse on muutamista tehtävistä tai yhden tekijän yhdestä tehtävästä, kuten ilmeisesti nyt on, voisivat asian ongelmalliseksi kokeneet henkilöt antaa rakentavaa palautetta itse awatsin kautta kyseessä oleviin tehtäviin. Vaihtoehtoisesti taas he voisivat ottaa yhteyttä kyseiseen tekijään ja selvittää havaitun ongelman hänelle. Tottahan asiaan voi kiinnittää huomiota tehtävänteko ohjeissa, mutta paremman tuloksen saatte varmaankiin aikaan jos menette ja puhutte "kasvotusten". Palautteenanto ei ole pelkästään tehtävätiimin tai muunkaan tiimin vastuulla. Se on kaikkien asia.

Viikopelitehtävien vaatimuksissa puhutaan organisaatioista näin:

Code: Select all

Tehtävän organisaatioiden tulee olla yksinkertaisia, jotta niiden käyttöä on helppoa suunnitella ja ohjata.
Tehtävän asetelman ja sen ympäristön on oltava tehtävän henkeen sopiva ja immersiivinen.
Kuten ette ilmeisesti tekään, en minä tuota enempää asettaisi rajoitteita. Muuten puututaan mielestäni tarpeettoman paljon tehtäväntekijöiden taiteilijan vapauteen.
Last edited by Bummeri on 05 Nov 2017, 16:18, edited 2 times in total.
Reason: 1
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
Saunatyyny
Posts: 532
Joined: 07 Jan 2015, 18:47
Location: PKS

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Post by Saunatyyny »

Bummeri wrote:
Kun kyse on muutamista tehtävistä tai yhden tekijän yhdestä tehtävästä, kuten ilmeisesti nyt on, voisivat asian ongelmalliseksi kokeneet henkilöt antaa rakentavaa palautetta itse awatsin kautta kyseessä oleviin tehtäviin. Vaihtoehtoisesti taas he voisivat ottaa yhteyttä kyseiseen tekijään ja selvittää havaitun ongelman hänelle. Tottahan asiaan voi kiinnittää huomiota tehtävänteko ohjeissa, mutta paremman tuloksen saatte varmaankiin aikaan jos menette ja puhutte "kasvotusten". Palautteenanto ei ole pelkästään tehtävätiimin tai muunkaan tiimin vastuulla. Se on kaikkien asia.
Ja palautteen kirjoitin awatsiin jo eilen, mutta tämä tehtävä herätti omat ajatukset asian suhteen, että kai siellä tehtävientarkastuksessa näihin kiinnitetään huomiota. Ja eikös tehtävätiimi näistä asioista päätä, kuinka mitäkin ohjetta tulkitaan tarkastuksen yhteydessä?
Bummeri wrote: Viikopelitehtävien vaatimuksissa puhutaan organisaatioista näin:

Code: Select all

Tehtävän organisaatioiden tulee olla yksinkertaisia, jotta niiden käyttöä on helppoa suunnitella ja ohjata.
Tehtävän asetelman ja sen ympäristön on oltava tehtävän henkeen sopiva ja immersiivinen.
Kuten ette ilmeisesti tekään, en minä tuota enempää asettaisi rajoitteita. Muuten puututaan mielestäni tarpeettoman paljon tehtäväntekijöiden taiteilijan vapauteen.
Selvästi jos meillä on tälläinen ohjeistus, olisi hyvä jos siihen puututtaisiin tehtävien tarkastuksessa tai huomautettaisiin tehtävän tekijää: "kyseinen ohjeistus ei totedutehtävässä, oletko varma että tämä on hyvä idea?"

En itse kutsuisi asiaa helposti suunniteltavaksi jos täytyy lähteä joukkuetta levittää useiden kilometrien alueelle ja ryhmänjohtajan täytyy alkaa mikromanageroimaan yksittäisiä ryhmänjäseniä.

Tällä hetkellä ymmärrän että tehtävätiimin pääasiallinen tarkoitus on tarkistaa tehtävän tekninen toteutus, se ei ota mukaan mahdollisia kirjoitusvirheitä briiffissä, epäselvää viestintää tehtävästä, rajatuista resursseista voittaa tehtävä jne. Tässä nyt yritän kysyä että kuinka tuota käytännössä valvotaan ja millaisessa tilanteessa ylläolevaan kohtaan puututaan. Eikö tuohon loppuun voisi juuri kirjoittaa ehdotukseni: "esim ryhmässä kannattaa olla vähintään 2 selkeää partiota" tai "joukkueessa kannattaa olla 2 - 4 ryhmää"?
"Johnson ajoi autollaan päin rekkaa ja kuoli heti. Miksi Johnson kuoli? "
-Warren Bennis
Post Reply