Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 18.1.2017

Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 18.1.2017

Post by Bummeri »

Ensimmäinen tehtävä olisi ollut mielenkiintoinen tehtävä johtaa puolustajana. Harmi että olin vain päivittänyt iron frontin enkä normirepoa, kun täppä oli jäänyt vaithamatta oikaan kohtaan. Siinä ekassa oli kuitenkin vähän ongelmia, mitkä tuntuu yleisesti vaivaavan meidän tehtäviä, joten kirjoitan niistä tänne.

Konsi sen parhaiten sano kun totesi, että kun laitetaan vain yksittäisiä kappaleita assetteja, niin silloin niitä ei uskalleta käyttää tarpeeksi. Esimerkkinä vain yksi kpl. mi-28, igla, tankki, shilka. Kumpikin puoli pihtasi niitä kun pelättiin vastatoimia ja sitten se peli menee sellaiseksi kykkimiseksi, ja siitä pelistä puuttuu sellainen kivaa makua tuova dynamiikka mikä johtuu näiden ratkaisevien assettien luovasta käytöstä.

Omakohtainen esimerkki ekasta missiosta. Igla kykkii kirkossa, koska on ainokainen helikopteriin oikeasti vaikuttamaan kykenevä järjestelmä. Ainokainen helikopteri kykkii pohjoisessa kun pelätään iglaa. Tankki kykkii etelän metsissä piilossa kun pelkää helikopteria. Tilanne laukesi vasta kun kylään oli saatu hyökkääjän silmät JVn ja sellaisen assetin toimesta, jota uskallettiin käyttää, elikkä BMD.

Puolustajan johdolle antaisin vähän palautetta. Kylään pohjoispuolelle oli selvästi muodostumassa vihollisen tulitukiasema kylän hyökkäystä varten. Pyysin varhaisessa vaiheessa jo tuomaan PSV tukemaan kylää ja vahtimaan sitä metsänlaitaa pohjoisessa, sillä kylässä ei ollut pst aseistusta, joka olisi kantanut sinne mäen laelle, jonne vihollisen tulituen saapuminen oli vain ajankysymys. Sitä ei kuitenkaan tuotu, koska pelättiin kopteria. Jalkaväki saatiin pidettyä pois sieltä metsän laidasta käsiasein, mutta vihollisen vaunun saapuessa sinne, kylä oli käytännössä menetetty. Kun vaunua A2 Rj pyysi paikalle oli tilanne vielä sellainen, ettei pohjoisen metsän laidassa ollut ketään vielä havaittu, oltiin vain kuultu konetykin ääni pohjoisessa. Siinä olisi tankilla ollut runsaasti aikaa etsiä sellainen tuliasema, että tarvittava tuki olisi saavutettu, mutta se heräte siihen kopteriin olisi minimoitu.

EDIT. Tosiaan tarkoitus oli sanoa että rohkeasti vain käyttää niitä assetteja kun alkaa vihollisen toiminta selkeämään, vaikka niitä onkin yksi vain. Ettei vain mene se mahdollisuus vaikuttaa sivusuun.
Väyrynen wrote:Kiva ois että ryhmän johtajat ajaisivat niitä autoja ite niin ei mene liikkeellelähtö ja pysähtymis käskyissä kymmentä sekunttia saapua sille kuskille. Tulisi ehkä vähemmän onnettomuuksia.
Ei rj kerkeä ajaa. Pitää varmistaa että pysytään kartalla. Pitää katsoa että joukkue menee oikeaa reittiä. Pitää puhu radioon.
Last edited by Bummeri on 19 Jan 2017, 17:47, edited 2 times in total.
Reason: 1
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
Väyrynen
Posts: 141
Joined: 25 Oct 2015, 00:33

Re: Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 18.1.2017

Post by Väyrynen »

Bummeri wrote:
Väyrynen wrote:Kiva ois että ryhmän johtajat ajaisivat niitä autoja ite niin ei mene liikkeellelähtö ja pysähtymis käskyissä kymmentä sekunttia saapua sille kuskille. Tulisi ehkä vähemmän onnettomuuksia.
Ei rj kerkeä ajaa. Pitää varmistaa että pysytään kartalla. Pitää katsoa että joukkue menee oikeaa reittiä. Pitää puhu radioon.
Parhaitenhan sitä pysyy kartalla kun ajaa itse sitä autoa ja seuraa maastoa. Ainakin itse olen huomannut että kun ite päättää minnekkä mennään niin ei ole hukassa.
TheTaltsi
Posts: 1533
Joined: 14 Nov 2013, 11:14

Re: Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 18.1.2017

Post by TheTaltsi »

Ei nyt millään pahalla mutta oli ihan oikein bravolle että kuolitte siihen kun pööpöilitte siinä aukealla alle 20m alueella varmaan 15minuuttia senkin jälkeen kun kilosta sanottiin että levittäkää pois siittä aukealta. Jos vihollisen koukkuryhmä olisi sattunu kaikenlisäksi sen T-vaunun tuella tulemaan meitä selkään olisi aika nopeasti ollu jauhelihaa koko bravo joukkue siinä pellolla.


Mielenkiintoinen muuten Furrezzin maratooni juoksu mua selkään koko mapin ympäri
Tuntematon wrote:Jälleen kerran jos joku pahoittaa tästä viestistä mielensä niin totean nöyrästi ja autuaasti että ei kiinnosta.
Tohtori Kuolema wrote:Joo on Taltsi IHAN kiva.
Lauri wrote:isä poisti afin pois
User avatar
Konzig
Posts: 416
Joined: 08 Jan 2014, 07:57

Re: Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 18.1.2017

Post by Konzig »

Katsoin Tuntemattoman twitchistä ekan tehtävän uusintana ja jäin miettimään seuraavaa. Tämä ei siis ole kommentti Tuntemattoman puolustuksesta vaan yleisesti. Puolustajan kymppi totesi itse tunnin pelaamisen jälkeen, että "missä ihmeessä se vihollinen menee". Silloin mielestäni jotain on mennyt puolustuksessa pieleen. AIka monesti katsotaan vaan ryhmille asemat ja sitten jäädään niihin odottamaan.

Omasta mielestäni pulustajan ensimmäinen tehtävä on juuri ottaa selvää mistä vihollinen on tulossa. Se on yleensä hyökkääjän tärkein etu, että hän päättää missä taistelu taistellaan. Puolustaja on puolestaan pakotettu monesti valvomaan useampia suuntia. Siksi olisi tärkeää määrätä heti ensimmäiseksi tiedustelutehtävä siten että silmiä saadaan moneen suuntaan, mutta pääjoukkoa ei vielä sidota taisteluun. Kun vihollisen tulosuunta saadaan tietoon, sitten reagoidaan heti tilanteeseen. Siinä mielessä puolustaminen on omalla tavallaan vaikeampaa, että suunnitelmaa ei voi tehdä valmiiksi kovin pitkälle, koska hyökkääjä määrää tahdin - ainakin aluksi.

Aktiivisella puolustamisella puolustuspelaamisestakin tulee miehistölle hauskempaa, kun ei tarvitse vain odottaa puskassa ja parhaimmillaan pääsee tekemään sen unelmakoukun vihollisen selkään. Puolustavien ryhmien kannattaa reilusti käyttää annettuja ajoneuvoja ja tehdä kunnon siirtymiä, kun tiedetään missä hyökkääjä liikkuu. Nyt yhtä ryhmää esim pantattiin täysin hiljaisella sivustalla ihan taistelun loppuun asti, josta se juoksi suoraan hyökkääjän koukkuun.

Se oli sinänsä jännä tilanne kun näin kyseisen ryhmän lähtevän ylittämään isoa aukeaa jossa ei ollut mitään suojaa. Tilasin kiimassa kopteri-iskua niskaan mutta igla perhana aiheutti antikliimaksin Ja ampui kopun samalla alas. Hyviä oppimiskokemuksia tehtävä kuitenkin taas aiheutti ja aar ja twitchit on erinomaisen opettavaa katsottavaa, kiitos kaikille jotka striimaa. Ja striimaajat menkää vielä rohkeammin vaan johtorooleihin niin siitä saa suoraan hyvää koulutusmateriaalia kaikille kiinnostuneille!
Väyrynen
Posts: 141
Joined: 25 Oct 2015, 00:33

Re: Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 18.1.2017

Post by Väyrynen »

TheTaltsi wrote:Ei nyt millään pahalla mutta oli ihan oikein bravolle että kuolitte siihen kun pööpöilitte siinä aukealla alle 20m alueella varmaan 15minuuttia senkin jälkeen kun kilosta sanottiin että levittäkää pois siittä aukealta. Jos vihollisen koukkuryhmä olisi sattunu kaikenlisäksi sen T-vaunun tuella tulemaan meitä selkään olisi aika nopeasti ollu jauhelihaa koko bravo joukkue siinä pellolla.
Harmi että joukkueenjohtaja ei voi pakottaa niitä nollat taulussa olevia kiväärimiehiä pysymään 15 metrin päässä toisistaan.
TheTaltsi
Posts: 1533
Joined: 14 Nov 2013, 11:14

Re: Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 18.1.2017

Post by TheTaltsi »

Voi, kävelemällä viereen ja käskemällä, jos ei tottele niin a) teloituspistooli b) porttikieltoa pari kuukautta peleihin että aletaan tottelemaan johtajan käskyjä
Tuntematon wrote:Jälleen kerran jos joku pahoittaa tästä viestistä mielensä niin totean nöyrästi ja autuaasti että ei kiinnosta.
Tohtori Kuolema wrote:Joo on Taltsi IHAN kiva.
Lauri wrote:isä poisti afin pois
User avatar
Tuntematon
Posts: 2291
Joined: 19 May 2015, 15:29
Location: Valkeakoski
Contact:

Re: Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 18.1.2017

Post by Tuntematon »

Näin puolustajan johtajana.

Virheitä tuli itse tehtyä ja kyllä niitä kämmejä meillä oli yhtä paljon kuin hyökkääjällä.

Panttasin yhtäryhmää siinätoivossa että igla porukka olisi hoitanut homman nopeammin. Paha tehdä peliliikkeitä kun ei voi siirtää ryhmää mihinkään tai kopteri raiskaa heti aukealle. Oletin pitkään että A1 näkee paljon enemmän kun ei maasto ei ole tuttu ja ryhmyri ei valittanut/ilmoittanut itse mitään. Odotin paljon nopeampaa hyökkäystä kun oli mekanisoitu osasto vastassa. Noh lopputulos oli että viktori ei saanut silmiänsä sinne minne pyysin. Harmi että sieltä sitten tuli vielä kaupanpäälle yhden miehen dayz partio joka suolasi vaunu (ei sillä että itse en olisi ollut dayz meiningillä lopussa). Mutta eipä se paljoa tainnut vaikuttaa kun samalla tuli atgm kylkeen. Shikla oli ja meni. Liikaa toisiaan countteroivia assetteja tälläselle noviisi johtajalle. Ja tajusin sen itsekkin että odotin liikaa sitä että voin laittaa sen yhden ryhmän ja vaunun kylkeen koukkaamaan. Mutta eipä siinä mitään. Ryhmät toimi hyvin ja niinkuin ne käskin. 15 taisi olla ekaa kertaa siinä hommassa ja hoiti asiansa paremmin kuin hyvin.

Omaa striimiäni en suosittele katsomaan kun aika moni sai kulla kunniansa :roll:. Ei mitään henkilökohtaista.

Tehtävän paras kuulemani juttu oli kyllä "Tässä iglassa kun ei ole lockia niin joutuu manuaalisesti ampumaan alas."
User avatar
Keneraali
Posts: 823
Joined: 26 Jul 2013, 18:15

Re: Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 18.1.2017

Post by Keneraali »

Vähän menee OT ksi, mutta käytän esimerkkinä eilisen ensimmäistä tehtävää.

Tehtävissä on lähes poikkeuksetta perinteinen kaava, erityisesti hyökkääjän näkökulmasta. Lähtö, jalkautus, taistelu, kohde. Yksinkertaistetusti.
Usein alue on melko leveä ja hyökkääjällä ajoneuvoilla mahdollisuus siirtää joukot nopeasti alueen laitaan, jota pitkin kuljetaan pyrkien koukkaamaan. Taktiikka on tehokas, erityisesti kun puolustaja tiedustelee syvällä eikä kerkeä vetäytymään tarpeeksi nopeasti. Näissä tehtävissä ei ole mitään vikaa, mutta useinmiten tehtävät noudattavat samaa kaavaa.

Pitkään on puhuttu että pitäisi olla erilaisia tehtäviä tai normaalista poikkeavia, olen asian kanssa samaa mieltä. Usein vaan "erilaiset" tehtävät ei juurikaan eroa perinteisestä kaavasta vaan kaava pysyy samana ainoastaa sisältöä muutetaan radikaalisti, eikä erityisen hyvällä tavalla.

Jotta pelityyli ei erityisesti muutu niin ehdottaisin tehtäviin ideaa, joissa hyökkääjä aloittaa jalkautukselta. Muutaman vuoden vanhemmissa sotilaan käsikirjoissa on kuva "Ryhmän hyökkäys" kappaleen alussa ja siinä ensimmäisenä kohtana on jalkautumisalue. Tämä kuva jostain syystä muistui mieleen kun katselin eilisen tehtävän AO:ta ja mietin miten haluaisin tehtävän menevän. Kuljetuksessa käytetyt ajoneuvot olisi korkeintaan paikallaan, ajaminen estettynä.

Esim. kuva: http://imgur.com/a/vpiWv

Aloitus paikka merkitty, safe start viivat normaalisti. Viivoista huomiona että voisivat olla normaalista poiketen lähempänä toisiaan ja myös safe startin aikaa voisi käyttää tiedusteluun. Se että toinen osapuoli näkisi toisen on mielestäni hyväksyttävä tiedustelutilanne ja tehtävä alkaa suoralla väijytyksellä. Pitää vaan muistaa ottaa huomioon molemmin puolin.

Tavoitteena olisi painottaa tehtäväntekijän valitsemaa aluetta, eikä niinkään pyrkiä suoraan laidalle. Kuvassa laidalle voisi edelleen pyrkiä, mutta mahdollisuus tulla tunnistetuksi puolustajan tiedustelun takia heti alkutaipaleella on suuri.
Kuvassa näkyvät pelaajat voisivat hyvinkin kuvata tehtävän alkua, rintamalinja vaan muodostuisi viivojen seuduille. Tehtävän alusta vähentyisi se aika mikä kului aloituksesta tuohon tilanteeseen mikä kuvassa on, n. 30min aar:n mukaan. Mitä sitten luultavasti seuraisi? Puolustajalla olisi alussa, briiffistä riippuen, enemmän tietoa vihollisen sijainnista (esimerkiksi vihollista nähty tämän kylä takan) ja puolustus saataisiin heti alusta lähtien tehokkaammaksi. Hyvin yleinen tilanne puolustajalla on että pienet osastot yrittävät sieltä täältä saada hyökkääjään vaikutusta, hyvänä esimerkkinä eilinen Bozcaada.
Tässä tilanteessa voisi puolustaja selkeämmin hyödyntää resurssejaan hyökkääjään ja saada sitä mukaa myös vahinkoa aikaiseksi. Samalla hyökkääjän eteneminen vaatii hyvää tiimityötä. Ajatuksena on myös että taisteluita olisi enemmän.

Assettien käyttöä pitäisi miettiä entistä tarkemmin, erityisesti useiden käyttöä kerralla. Erityisesti suurta vahinkoa aiheuttavat, IFV:t, MBT:t, Hekot ja epäsuora. Kevyiden osalta määrät olisivat myös normaalia pienempiä kuljetuksen tarpeen poistuessa. Pääosa kevyistä ajoneuvoista olisi aseistettuja, KK,KRKK,SPG. Kuitenkin vain tukevana osana, ei suuriin kuljetustarpeisiin.
Rekkoja voisi olla hummereiden lisäksi huolto tarkoitukseen. Erityisesti mikäli taisteluiden määrät kasvaisivat niin huollon merkitys kasvaisi myös. Tästä taas seuraisi että huollon hengissä pitämisestä tai tuhoamisesta tulisi osittainen sivutehtävä.

Varsinaisiksi tehtäväksi voisi kuvan alueelta esimerkiksi laittaa 3-4 eri risteysaluetta, joita vallataan/puolustetaan. Tämäkin randomisti niin alue eläisi pikkaisen.

Lyhyesti tavoitteita:
Luoda erilainen "tehtäväkaava"
Poistaa ajelut ja aloittaa lähes suoraan taistelusta (tai ainakin tiedustelusta)
Puolustajalle vankempi puolustus
Mahdollisesti enemmän taisteluita
(jotain muuta mitä ei muista)

Vaikeutena aluksi on balanssin hakeminen, jalkaväen määrässä sekä erityisesti asseteissa.

Tulipas tekstiä.
TheTaltsi
Posts: 1533
Joined: 14 Nov 2013, 11:14

Re: Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 18.1.2017

Post by TheTaltsi »

Niissä Igloissa ja Stingereissä on jotain vikaa että 50% ajasta eivät vaan suostu lukittaan vaikka pitäisi sillä hetkellä pystyä
Tuntematon wrote:Jälleen kerran jos joku pahoittaa tästä viestistä mielensä niin totean nöyrästi ja autuaasti että ei kiinnosta.
Tohtori Kuolema wrote:Joo on Taltsi IHAN kiva.
Lauri wrote:isä poisti afin pois
Väyrynen
Posts: 141
Joined: 25 Oct 2015, 00:33

Re: Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 18.1.2017

Post by Väyrynen »

Keneraali wrote:Vähän menee OT ksi, mutta käytän esimerkkinä eilisen ensimmäistä tehtävää....
Tähän toistuvaan kaavaan voisi myös johtajat vaikuttaa todella paljon, mutta ei katsota hyvällä kun maatissi käskee komppanian kävelemään keskeltä aukean ylin vihollisen asemiin.

Taas 3-4 risteyksen valtaamisessa on tämä monen kohteen ongelma että 80 prosenttia porukasta kuolee ensimmäisen kohteen valtaamisessa ja sitten siitä tulee vain clusterfuck.
Post Reply