Hallinnon uudelleenjärjestely.

Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Hallinnon uudelleenjärjestely.

Post by Bummeri »

Allaolevaan threadiin ideoita hallinnon organisaatiosta.

Kysymykset myös tänne. Organisaatio idean kirjoittaja päivittää vastauksen idea postaukseen.

Nimi: (selkeä toisista erottuva, kuvaava nimi, MERKITSE PUNAISELLA)
Organisaatiokuva: (piirrä kuva tai kirjoita selkeästi, MERKITSE VIHREÄLLÄ)
Selostus toimintaperiaatteesta: (selkeä)

Edut: ()
Haitat: (Mieti pitkään ja hartaasti mitkä ovat potenttiaaliset ongelmat)

Vapaa osio:

(Vastaa allaoleviin kysymyksiin. Vastaa lisäkysymyksiin.)

- Mitkä on minkäkin elimen vastuualueet?
- Miten ko. malli edustaa koko yhteisön etua sen sijaan, että sillä ajettaisiin yksittäisten henkilöiden omia intressejä?
- Miten organisaatioon valitaan jäsenet?
- Miten organisaation jäsenet poistetaan?
- Miten johto valitaan?
- Miten johto voidaan vaihtaa?
- Kuinka varmistetaan, että toiminta pysyy vetreänä, eikä jumiudu urilleen.
- Miten vastuuhenkilöitä valitaan, ja kuinka usein? onko tämän kaltaisille kansankokouksille tilaa kyseisessä mallissa?
- Onko yhteisön aktiivipelaajilla mitään mahdollisuutta tai oikeutta vaikuttaa yhteisön toimintaan, vaikka eivät kuuluisikaan kehitystiimiin?
- Miten läpinäkyvyys varmistetaan organisaatiossa?
- Miten tapahtumien järjestäminen tapahtuu (myös eri pelit)?


Äänestys alkaa ensiviikon maanantaina.
Äänestys toteutetaan useammassa osassa tai kunnes joku ehdotus saa yli 50% enemmistön.

Äänestysaika on päättynyt!

Äänestyksen tulokset 23.12.2013 00:00
11 ääntä - AFI Decem Primi
10 ääntä - Demokratian siemen
9 ääntä - Suoralinjaisempi
6 ääntä - DICKtaattori
6 ääntä - Herkut päältä
3 ääntä - Free for all

Yhteensä 45 ääntä.
Koska yksikään malli ei saanut yli 50% äänistä, suoritetaan toinen äänestyskierros ajalla 23.12.-29.12.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
YIT_Bandit
Posts: 52
Joined: 28 Aug 2013, 20:02

Re: Hallinnon uudelleenjärjestely.

Post by YIT_Bandit »

Nimi: AFI Decem Primi
Organisaatiokuva: AFI Decem Primi > Operatiivinen osasto / Propagandaosasto / Informatiivinen osasto > Muut

Decem Primiin äänestämällä valitut jäsenet hoitavat lopullista päätösvaltaa AFIn asioissa. Decem Primin alaisuudessa on niin operatiivinen osasto (vastaa tehtävistä, suunnittelusta, eventeistä), propagandaosasto (osaavaa audiovisuaalista materiaalia sekä aktiivista mainontaa tapahtumista & peleistä) ja informatiivinen osasto (kaikki virallinen tiedotustoiminta ulospäin ja sisäänpäin - pois lukien tapahtumista mainostaminen. Lisäksi tehtäväalueeseen kuuluu mm. koulutustoiminta, tekninen tuki ja Decem Primin kumileimasimena toimiminen).

Selostus toimintaperiaatteesta: Decem Primiin valitaan maksimissaan kymmenen henkilöä vapailla demokraattisilla vaaleilla, joista viisi eniten ääniä saanutta edustajaa edustaa koko AFI:n ja kaikkien sen rekisteröityjen alajärjestöjen asioita, viiden seuraavan ollessa varajäseninä pääjäsenien pitkäaikaisten poissaolojen tai eroamisten varalta. Jos edustajia ei saada viittä kasaan, on vaalit uusittava - varamiehiä pitää olla vähintään yksi tehtävään sitoutunut koko toimikauden ajan. Kuka tahansa AFI:n ja rekisteröityjen alajärjestöjen henkilö voi ilmoittautua ehdokkaaksi (täysi-ikäisyyden puitteissa?), mutta Decem Primiin voidaan valita sama henkilö korkeintaan kaksi kertaa peräkkäin ennen yhden kauden mittaista pakollista taukoa. Tehtävään valitut toimivat 4kk/5kk/6kk kerrallaan. Decem Primin jäsenet voivat yhteismielin hajoittaa nykyisen kokoonpanon, mikäli yhteistyö ei toimi sisäisesti ja järjestää uudet vaalit, mutta Decem Primin aktiivista jäsentä ei voida erottaa ilman painavaa syytä. Jos Decem Primin yksittäinen jäsen eroaa, seuraavaksi eniten ääniä saanut varajäsen saa hänen paikkansa. Decem Primissä on kiertävä puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja kuukausittain (tai jos edustajiston ajanjaksoksi päätetään n kuukautta, niin silloin n/5 osa ajasta, kuitenkin sillä perusteella, että jokainen on yhtä kauan puheenjohtajan roolissa. Järjestys kuitenkin päätetään sisäisesti tai arpomalla).

Kuka tahansa AFI:n jäsenistöön tai rekisteröityihin alajärjestöihin kuuluvista voi jättää avoimen kysymyksen, ehdotuksen tai toimintaidean omalla nimellään, jonka Decem Primi käsittelee seuraavassa kokouksessaan (kokoukset max. 4 kertaa / kk, min. 1 kerta/kk Decem Primin päätösvallan, aktiivisuuden ja yhteisön aktiivisuuden mukaan). Kokous on päätösvaltainen kunhan neljä viidestä edustajasta on paikalla - poissaoleva voi jättää mielipiteensä myös kirjallisena, mutta ei voi osallistua sisäiseen äänestykseen. Decem Primi on valtuutettu antamaan kysymykseen vastauksen mikäli kysymys on asiallinen, ajamaan asiaa eteenpäin jos se hyväksytään: tarvittaessa äänestämällä sisäisesti tai julkisesti jos yhtenäistä päätöstä ei synny tai tarvittaessa konsultoimalla ehdotuksen esittäjää tai muita jäseniä AFI:n sisällä. Decem Primi saa valita haluamansa henkilöt yhteisellä avoimella päätöksellä muihin osastoihin ja näihin osastoihin saa jokainen halukas ilmoittautua vapaaehtoisiksi. Kaikki yhteisöstä erottamiset ja muut kvalitatiiviset ja kvantitatiiviset rangaistukset pitää käsitellä Decem Primin kautta julkisesti. Yhteisöllä voidaan ajaa neuvoa antavia tai päätösvaltaisia äänestyksiä, mikäli Decem Primin jäsenet tuntevat olevansa jäävejä tai haluttomia käsittelemään asiaa - äänestys toimii silloin enemmistöpohjaisesti ja koska oletuksena on Decem Primissä, että viidellä henkilöllä äänestykset eivät pääty tasatilanteeseen (ellei poissaoloja tai nolo contendere - äänestystä esiinny), jolloin päätös äänestyksestä jää istuvalle puheenjohtajalle, joka voi hyväksyä, hylätä tai siirtää äänestystä seuraavaan kokoukseen. Tarvittaessa voidaan organisaatioon ottaa Ad Hoc - jäseniä tarpeen mukaan, mm. talousvastaava, tekninen vastaava ja tiedoitusvastaava, joiden ei ole pakko kuulua mihinkään osastoon - vaikka suotavaa olisikin - vaan vastaavat suoraan Decem Primille. (Esimerkkinä talousvastaavan valinnalle voisi olla vaikkapa kuukausittaisen serverimaksun kerääminen ja maksujen huolehtiminen jos tälläiseen ratkaisuun päädytään, jolloin talousvastaavaksi päätettävä henkilö hoitaa tiliä pitemmän aikaa, toimittaen tilinpäätöksen vähintään aina Decem Primin jäsenien vaihtuessa. Tällöin tilistä vastaavaa henkilöä ei tarvitse kierrättää usein ja kirjanpidon sekaantumisissa ei ole ongelmaa.)

Edut: Kierrättävyys edustajistossa varmistaa vaihtuvuuden ja vähentää oligarkiaa, samalla kuitenkin pitäen organisaation koon ja haitat minimissään. Äänioikeus, päätösoikeus ja valitusoikeus sekä tiedotus kaikista päätöksistä varmistaa toiminnan avoimuuden ja jatkuvuuden sekä tasa-arvon niin organisaation sisällä kuin ulkopuolella - kuka tahansa saa kysyä, ehdottaa tai kritisoida päätöksiä ja jokaiselle kysyjälle annetaan vastaus! Myös vapaus jakaa tehtäviä ja vastuualueita eri osastojen välillä on enemmän hyöty kuin haitta. Kukaan ei ole toista ylempänä, alempana eikä sivumpana edustajia äänestäessä ja edustajiston alla kaikki ovat tasaväkisiä, eikä kukaan ole Ylipäällikkö kuin maksimissaan noin kuukauden kerrallaan, joten egotripit jäävät yhteisten asioiden ajamisen alle.

Haitat: Decem Primin jäsenten henkilökohtaiset ongelmat ja agendat, niin yksittäisiä henkilöitä kuin suurempia ajatusmaailmoja vastaan. Ainoa keino minimoida nämä on Decem Primin henkilöiden aikuismainen käytös niin pelikentillä kuin sen ulkopuolilla, loppupeleissä valta ja vastuu henkilöiden valinnasta jää kuitenkin yhteisölle.

Vapaa osio:

(Vastaa allaoleviin kysymyksiin. Vastaa lisäkysymyksiin.)

- Mitkä on minkäkin elimen vastuualueet? - Mainittu ylhäällä, Propagandaosasto hoitaa audiovisuaalisen puolen ja mainostaa tapahtumia/AFIa ulkoisesti, operatiivinen osasto vastaa tehtävistä, eventeistä ja julkisista peleistä, informatiivinen osasto vastaa koulutuksesta, tiedotuksesta sisäisesti ja ulkoisesti (pl. mainostaminen peleistä), etc.
- Miten ko. malli edustaa koko yhteisön etua sen sijaan, että sillä ajettaisiin yksittäisten henkilöiden omia intressejä? - Vapaa maa, vapaat vaalit, vapaat edustajat, rajoitettu aika hallituksessa, viisi henkilöä äänestettäväksi kerrallaan
- Miten organisaatioon valitaan jäsenet? Kts. yllä - Decem Primi julkisella äänestyksellä, muut vapaaehtoisuuden ja osaamisen perusteella - tarvittaessa yksittäistä osastoa ei kuitenkaan kannata paisuttaa liian isoksi, vaan tarvittaessa osastojen jäsenistöä voidaan kierrättää osastosta toiseen tietojen ja taitojen mukaan
- Miten organisaation jäsenet poistetaan? Eroamalla tai erottamalla Decem Primin kautta. Uusi hallitus voi muokata osastojaan haluamallaan tapaa.
- Miten johto valitaan? Kts yllä.
- Miten johto voidaan vaihtaa? Kts. yllä, 4-6kk Decem Primissä, muissa osastoissa kierrätys aktiivisuuden ja osastojen tarpeen mukaan (mitä nyt alustavasti sovitaan, se pysyy ellei julkisella äänestyksellä päätetä toisin)
- Kuinka varmistetaan, että toiminta pysyy vetreänä, eikä jumiudu urilleen. Uusiutuvat edustajat, vaihtelevuus osastoissa ja potentiaaliset uudet jäsenet ja ideat. Ja koska kaikista päätöksistä jätetään pöytäkirja, toiminta pysyy lineaarisena ja päätökset pysyvät muistissa.
- Miten vastuuhenkilöitä valitaan, ja kuinka usein? onko tämän kaltaisille kansankokouksille tilaa kyseisessä mallissa? On, on pakko olla, muuten organisaatioiden sisäsiittoisuus, selkäänpuukotus ja powertripit valtaavat sen. Valta korruptoi, absoluuttinen valta korruptoi absoluuttisesti.
- Onko yhteisön aktiivipelaajilla mitään mahdollisuutta tai oikeutta vaikuttaa yhteisön toimintaan, vaikka eivät kuuluisikaan kehitystiimiin? Jokainen henkilö, joka rekisteröityy AFI:n tai sen alajärjestöjen listoille, saa automaattisen äänioikeuden sekä oikeuden kommentoida, kysyä, sekä kritisoida Decem Primin päätöksiä.
- Miten läpinäkyvyys varmistetaan organisaatiossa? - Kysy ja saat vastauksen
- Miten tapahtumien järjestäminen tapahtuu (myös eri pelit)? - Operatiivinen osasto järjestää pelit oltuaan yhteisymmärryksessä kokonaistilanteesta Decem Primin kanssa, peleistä tiedotetaan ensin sisäisesti, valitaan tehtävät, teemat sekä asetukset ja ajankohdat, jonka jälkeen propagandaosasto markkinoi pelejä useaan otteeseen selkeästi noin viikkoa~kahta ennen virallisia pelejä. Tarvittaessa järjestetään pre-event, jossa tekninen toteutus, tehtävät ja toimivuudet tarkistetaan pienemmällä porukalla - tarvittaessa virheistä raportoidaan ja niitä yritetään korjata parhaimpien mahdollisuuksien mukaan. Ulkoisten pelien etsintä kuuluu operatiivisen osaston alaisuuteen, mutta tarvittaessa sen voi hoitaa myös propagandaosasto Decem Primin valinnan mukaan.

Kyseinen malli oli toimiva useamman vuoden ajan eräässä Americas Army - klaanissa (30+ aktiivista henkilöä) poislukien alaosastot, jotka ovat muokattuna suoraan AFI:n entisestä toimintamallista. Väärinkäytösten määrä oli minimissä ja toiminnan avoimuus sekä henki oli hyvä. Sitäpaitsi, Roomalaiset hallintomuodot olivat aikaansa edellä, siitä syystä historiallinen nimitys organisaatiolle..
People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people
Audi, vide, tace, si vis vivere in pace
In Soviet Russia, Government Criticizes You!
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Hallinnon uudelleenjärjestely.

Post by Bummeri »

Nimi: DICKtaattori
Organisaatiokuva: Diktaattori > Delegaatiot > Muut

Selostus toimintaperiaatteesta: Diktaattori hallitsee delegoimalla tehtäviä tiimeille. Diktaattorilla päätäntävalta kaikessa muussa paitsi banneissa/AFIn servuista. Yhteisön jäsenistä kuka tahansa voi aloittaa äänestyksen mistätahansa aiheesta, jos äänet ovat yli 50% puolesta, on diktaattorin taivuttava.

Banneissa/AFIn servuasioissa aina äänestys. Vaadittu äänimäärä yli 50%.

Diktaattori valitaan 2kk välein. Vaadittu äänimäärä yli 50% -> Useampi äänestyskierros todennäköisesti.

Diktaattorin voi erottaa kenen tahansa aloittamalla äänestyksellä. Vaadittu äänimäärä yli 50%

Äänestyksien täytyy olla avoimia vähintään 5 päivää.
Diktaattoriksi hakuaika on oltava auki 10 vrk.

Kuka tahansa voi aloittaa äänestyksen mistä tahansa asiasta, diktaattorin taivuttava jos äänimäärä yli 50% asian puolesta.

Foorumeille rekisteröitynyt ja TeamSpeakissa käynyt lasketaan jäseneksi.

Edut:
-Nopea
-Suora

Haitat:
- Väärinkäytökset
- Kuka haluaa olla DICKtaattori?
- Mitä tapahtuu jos diktaattori häipyy maisemista ?
- Miten estetään yhtä käyttäjää äänestämästä monesti ?

Vapaa osio:

- Mitkä on minkäkin elimen vastuualueet?

Diktaattori päättää.

- Miten ko. malli edustaa koko yhteisön etua sen sijaan, että sillä ajettaisiin yksittäisten henkilöiden omia intressejä?

Ei mitenkään. Nimenomaan toteutetaan vain yhden henkilön visiota.

- Miten organisaatioon valitaan jäsenet?

Yllämainitulla äänestysperiaatteella.

- Miten organisaation jäsenet poistetaan?

Yllämainitulla äänestysperiaatteella.

- Miten johto valitaan?

Yllämainitulla äänestysperiaatteella.

- Miten johto voidaan vaihtaa?

Yllämainitulla äänestysperiaatteella.

- Kuinka varmistetaan, että toiminta pysyy vetreänä, eikä jumiudu urilleen.

Yllämainitulla äänestysperiaatteella Sekä valitsemalla vetreä diktaattori.

- Miten vastuuhenkilöitä valitaan, ja kuinka usein? onko tämän kaltaisille kansankokouksille tilaa kyseisessä mallissa?

Yllämainitulla äänestysperiaatteella.

- Onko yhteisön aktiivipelaajilla mitään mahdollisuutta tai oikeutta vaikuttaa yhteisön toimintaan, vaikka eivät kuuluisikaan kehitystiimiin?

Yllämainitulla äänestysperiaatteella.

- Miten läpinäkyvyys varmistetaan organisaatiossa?

Diktaattorin viikkoraportilla. Ainoa pakollinen tehtävä diktaattorilla. Jos raportit unohtuu 2 kertaa peräkkäin, automaattinen uuden diktaattorin valinta käynnistyy. Unohtunut raportti pakko kirjoittaa 1kk sisällä, muuten automaattinen uuden diktaattorin valinta käynnistyy.

Raportti foorumeille kaikille näkyväksi.

- Miten tapahtumien järjestäminen tapahtuu (myös eri pelit)?

Yllämainitulla äänestysperiaatteella tai diktaattori delegoi tai diktaattori päättää.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
Soppa
Posts: 281
Joined: 26 Jun 2013, 14:27

Re: Hallinnon uudelleenjärjestely.

Post by Soppa »

Nimi: Demokratian siemen
Organisaatiokuva: Kehitystiimit > Muut

Selostus toimintaperiaatteesta:
Kehitystiimiläiset sekä AFI-yhteisön jäsenet voivat tuoda operatiiviselle ryhmälle äänestysehdotuksia.
Operatiivinen ryhmä hylkää suoraan turhat äänestykset ja luo valideista äänestyksen foorumeille.
Foorumeilla äänestyksen alla voi käydä keskustelua ja kehitystiimiläiset äänestävät 5 vuorokauden kuluessa jonka jälkeen se lukitaan.
Kaikki äänestykset, niin hylätyt kuin validit ovat julkisia AFI:n jäsenille keskusteluineen ja tuloksineen.

Kehitystiimeihin voi hakea kuka tahansa. Jos haluat käyttää aikaasi AFI:n kehittämiseen, haet kehitystiimin jäsenyyttä.
Kyseessä ei ole marttakerho jossa vain hengaillaan jotta päästään käyttämään valtaa.
Kehitystiimeistä puotetaan 3kk välein kaikki inaktiiviset jäsenet automaattisesti pois, eli ne jotka eivät ole saaneet mitään aikaan.
Heillä on toki oikeus hakea jäsenyyttä uudelleen kun on enemmän aikaa. Äärimmäisissä tapauksissa voidaan äänestää häiriköiden bannaamista kehitystiimeistä.
Aktiivisuutta voidaan mitata esimerkiksi tiimien viikko/kuukausiraporteilla tekemisistään tai tekeillä olevista projekteista.

Kehitystiimit: Tehtävätiimi, Operatiivinen tiimi, Admin-tiimi, Opastustiimi
Kehitystiimin jäseneksi pääsee vain äänestyksen kautta.
Jäsenmäärissä ei minimiä tai maksimia vain aktiivisuus ratkaisee.
Kaikkien äänestyksien täytyy olla avoinna vähintään 5 vuorokautta.

Foorumeille rekisteröitynyt, teamspeakissa käynyt sekä AFI:n peliin osallistunut lasketaan AFI:n pelaajajäseneksi.

Edut:
-Nopea, selkeä ja kevyt (5vrk päätöksiin)
-Demokraattinen (suurehko aktiivinen joukko vastaa päätöksistä)
-Eteenpäin ajava ja palkitseva (vain aktiiviset jäsenet pääsevät käyttämään äänivaltaa)
-Ei diktaattoreja, oligarkkeja tai laiskimuksia

Haitat:
-Mahdollisten häiriköiden teettämä turha työ. Näille voidaan äänestää banaania.
-Mahdollinen e-draama? Muistakaa kuitenkin että draama syntyy vain luomalla sitä.

Vapaa osio:
-Mitkä on minkäkin elimen vastuualueet?
Operatiivinen tiimi vastaa mainostamisesta, eventeistä, sekä äänestyksien järjestämisestä.
Tehtävätiimi vastaa tehtävien tekemisestä, testaamisesta ja standardien luomisesta (tehtäväpohjat).
Opastustiimi vastaa pelaamiseen kouluttamisesta (radioprotokollat jne) sekä antaa teknistä tukea.
Admintiimi vastaa palvelimien toiminnoista (websivut, repositoryt, pelipalvelimet jne).

- Miten ko. malli edustaa koko yhteisön etua sen sijaan, että sillä ajettaisiin yksittäisten henkilöiden omia intressejä?
Malli on palkitseva. Vain aktiivisesti kehittämiseen osallistuvat pääsevät käyttämään valtaa.

- Miten organisaatioon valitaan jäsenet?
Ensimmäinen kehitystiimi toimii vanhan pohjalta.
Nykyiset jäsenet kuuluvat automaattisesti nykyistä vastaavaan ryhmään
Johtoryhmä -> Operatiivinen tiimi
PR Tiimi -> Operatiivinen tiimi
Tehtävätiimi -> Tehtävätiimi
Koulutustiimi -> Opastustiimi
Tekninen tuki -> Opastustiimi
Adminit -> Admintiimi

Uudet jäsenet tulevat äänestyksen kautta.

- Miten organisaation jäsenet poistetaan?
Poistuvat automaattisesti 3kk välein. Jos et osallistu viikko/kuukausiraportteihin, et ole tehnyt mitään ja olet turha!

- Miten johto valitaan?
Ei ole johtoa. On vain vastuualueita.

- Miten johto voidaan vaihtaa?
Ei tarvitse vaihtaa sellaista jota ei ole.

- Kuinka varmistetaan, että toiminta pysyy vetreänä, eikä jumiudu urilleen.
Tiimit voivat tehdä pyyntöjä toisilleen. Esim operatiivinen ryhmä voi pyytää tehtävää seuraavaan eventtiin tehtävätiimiltä.
Asioita tehdään yhdessä yhteiseksi hyväksi.

- Miten vastuuhenkilöitä valitaan, ja kuinka usein? onko tämän kaltaisille kansankokouksille tilaa kyseisessä mallissa?
Koska tahansa voi pyrkiä kehitystiimin jäseneksi. Operatiivinen ryhmä luo siitä äänestyksen ja 5vrk kuluttua tulos on tiedossa.

- Onko yhteisön aktiivipelaajilla mitään mahdollisuutta tai oikeutta vaikuttaa yhteisön toimintaan, vaikka eivät kuuluisikaan kehitystiimiin?
Kyllä on. He voivat myös tehdä pyynnön äänestyksestä operatiiviselle ryhmälle joka vie sen eteenpäin mikäli on "järkevä".

- Miten läpinäkyvyys varmistetaan organisaatiossa?
Viikko/kuukausiraportit ovat julkisia. Hylätyt ja validit äänestykset tuloksineen keskusteluineen ovat julkisia.
Julkisella tarkoitetaan julkisia AFI:n pelaajajäsenille.

- Miten tapahtumien järjestäminen tapahtuu (myös eri pelit)?
Operatiivinen ryhmä pyrkii aktiivisesti luomaan eventtejä.
Ocelot
Posts: 157
Joined: 27 Jul 2013, 16:50

Re: Hallinnon uudelleenjärjestely.

Post by Ocelot »

Nimi: Arma Finlandin toiminnan suoralinjaisempi uudelleenjärjestely.
Organisaatiokuva: Johtoryhmä > Kehitystiimit > Muut

Lisää: http://armafinland.fi/wp-content/upload ... tiimit.png
Pelitapahtumista: http://armafinland.fi/wp-content/upload ... essi_1.png
Pelitapahtumien suunniteluvaihe: http://armafinland.fi/wp-content/upload ... essi_2.png
Pelitapahtumien kehitysvaihe: http://armafinland.fi/wp-content/upload ... essi_4.png

Selostus toimintaperiaatteesta:
Toiminta perustuu ja keskittyy yksinkertaisesti johdon visioihin. Johtoon kuuluu kolme jäsentä joilla on luottamus toisiinsa ja he voivat päättää vajavaisena myös asioista kun kaikki eivät ole paikalla joka tekee mallista tehokkaan ja nopean. Kehitystiimit pidetään nykyisessä muodossa pääperiaattein, ja eri tiimit saavat keskittyä tiiminsä tehtäviin kun johto niitä antaa. Johdon tarkoitus on johdatella tiimejä tiettyyn visioon jolla he varmistavat toiminnan suoran hyödyn. Myös delegaatiot mahdollistavat itsenäistä toimintaa tiimeissä ja tiimit voivat osallistua päätöksentekoon yhteydellä johtoon ihmisläheisesti ja suoraan ilman monimutkaisia ja aikaa vieviä prosesseja. Asioista voi tehdä äänestyksiä jos jokin tietty asia on epäselvä, kuten modien lisääminen palvelimille tai muuta joista aiheutuu tuntemattomia seurauksia sillä johdon tehtävä on edistää yhteistä etua, johon pelaajat voivat luottaa. Suoralinjainen toiminta on suurin etu tässä järjestelmässä sillä se mahdollistaa visioiden toteutumisen eikä jatkuvaa hakuammuntaa ja meillä on useita jäseniä jotka ovat olleet perustamassa yhteisöä ja että vaikuttaneet suuresti siihen minkälainen yhteisö olemme. Tästä syystä uskomme että on mahdollista saada hyvä ja toimiva johto. Vision jatkumisen kannalta on suotavaa että tätä vastaava johto perustettaisiin. Pienemmillä porukoilla olemme aikaisemmin jo ratkaisseet vastaan tuleneita asioita ja tehneet niihin sopivia päätöksiä. Monimutkaiset prosessit voivat myös hidastaa ja että ajaa yhteistä etua väärään suuntaan kun keskitytään turhaan argumentointiin ja äänestäjien mielistelemiseen/vetoamiseen mielikuvilla jotka eivät välttämättä heijasta todellisuutta, kuten politiikassa. Olemme sentään peliyhteisö jonka tarkoituksena on pitää hauskaa ja olemme suhteellisen pieniä verrattuna monimutkaisia prosesseja vaativiin aitoihin kansakuntiin joissa on moninaisia eri mieltymyksiä joista pitää huolehtia. Kun pidämme vastuun ja vision toteutumisen enemmän ihmisläheisempänä varmistaisimme että järjestelmä on luotettava eikä kaadu siihen, että koneisto on liian monimutkainen.

Edut:
Malli on tavallaan perinteinen kuin muissa yhteisöissä, sekä sopeutuva ja mukautuva erinlaisiin tilanteisiin sillä vaikka kehitystiimit saisivat päätösvaltaa johtoryhmän delegoimana niin johtoryhmä olisi valmiina päätöksentekoon heidän puolesta jos kyseinen tiimi ei saisi päätöksia aikaiseksi. Päätökset saadaan nopeasti ja tehokkaasti pienen johtoryhmän ansiosta, sillä jäsenet pystyvät luottamaan toisiinsa päätöksissä ja toisinsa harkintakykyyn. Myös ei tarvitse käydä monimutkaisia kiemuroita että saataisiin ehdotuksia läpi vaan johtoryhmä toimii suoralinjaisesti näkemyksiensä ja visionsa mukaan jossa erinlaisia ideoita harkitaan ja että ei tarvitsisi huutokilpailun tavalla asioiden tärkeydestä keskustella. Tässä mallissa on päätäntävalta kolmella kokeneella ja toisiinsa luottavilla henkilöillä joilla on ollut todennäköisesti aikaisemmin kokemusta ArmaFinlandin päätöksistä ja visio tulevaisuuteen. Järjestelmässä luotetaan ihmisläheiseen organisaatiomalliin. Johdon tarkoitus on suunnata yhteisön energiaa tiettyyn suuntaan ja innostaa ihmisiä osallistumaan yhteisön toimintaan.

Haitat:

Mahdollista on että äänet tulevat niiden kesken jotka eivät näe samaa visiota ja kehityssuuntaa, myös aktiivisuus pitää olla jäsenien kesken samalla ajalla. Yhteydenotto jäsenien välillä täytyy olla saumatonta.

Vapaa osio:
Vapaassa osiossa haluaisin esittää kysymyksiä niille jotka tulevat äänestämään.
Minkälaiset asiat toimivat kannustimina niille jotka haluavat osallistua yhteisön toiminitaan?
Tarvitseeko peliyhteisöt poliittisen järjestelmän tyylistä toimintaperiaatetta kun perusperiaatteet ovat yhteisön jäsenien kesken hyvin yksinkertaisia, sillä oletettavasti kaikkien pelaajien toive on sama; saada pelikokemuksia joista voi nauttia?
Onko tarvetta vaikeuttaa tiettyjä asioita kun se juuri lannistaa ihmisiä tekemästä niitä, kun nämä henkilöt haluavat omastaan vaapa-ajasta antaa ilman mitään rahallista tavoittelua saada mukavia kokemuksia kaikille?
Luotetaanko koneistoon vai ihmisiin?

- Mitkä on minkäkin elimen vastuualueet?
Elimien vastuualueet säilyvät samanlaisina (kehitystiimit) paitsi että johtoryhmän toiminta olisi suoralinjaisempaa, ja että myös kehitystiimeille voi asettaa helpommin vaatimusksia ja että tiimeihin voi ottaa yhteyden helpommin.

- Miten ko. malli edustaa koko yhteisön etua sen sijaan, että sillä ajettaisiin yksittäisten henkilöiden omia intressejä?
Johtoryhmällä ei ole mitään henkilökohtaisia intressejä tavoiteltavana. Yhteisön etujen vastainen toiminta ei hyödyttäisi johtoa.

- Miten organisaatioon valitaan jäsenet?
Kehitystiimeihin valitseminen on joustavaa ja vaivatonta, johtoryhmän jäsenet ovat pysyviä kunnes toisin päätetään.

- Miten organisaation jäsenet poistetaan?
Kehitystiimeihin voidaan asettaa vaatimuksia, aktiivisuutta joiden puitteissa voidaan poistaa tiimeistä jäseniä. Johtoryhmän jäsenen täytyy erota jos näkee osallistumisensa puutteellisena.

- Miten johto valitaan?
Johto äänestetään yhteisön jäsenien kesken.

- Miten johto voidaan vaihtaa?
Johdon voi vaihtaa sisäisen päätöksien kautta.

- Kuinka varmistetaan, että toiminta pysyy vetreänä, eikä jumiudu urilleen.
Kyseisessä mallissa helposti voidaan huomauttaa johtoryhmää henkilökohtaisesti jos asioita ei saada käsiteltyä, tehden taas helppoa kohdistaa ehdotuksia muutoksiin.

- Miten vastuuhenkilöitä valitaan, ja kuinka usein? onko tämän kaltaisille kansankokouksille tilaa kyseisessä mallissa?
Valitaan ensisijaisesti halukkuuden kautta, kun tiimit ovat tarpeeksi aktiivisia ja että tiimeillä on tarpeeksi jäseniä voidaan aktiivisuuden ja osaamisen kautta arvioida jäsenien lisäämistä. Ensisijaisesti kehitystiimien jäsenet päättävät uusien jäsenien lisäämisestä, mutta johtoryhmä voi päättää tiimien puolesta jos he eivät saa päätöksiä aikaan tarpeeksi nopeasti.

- Onko yhteisön aktiivipelaajilla mitään mahdollisuutta tai oikeutta vaikuttaa yhteisön toimintaan, vaikka eivät kuuluisikaan kehitystiimiin?
On, lähestymällä tietyiden asioiden kautta vastaaviin kehitystiimeihin tai yleisistä asioista johtoryhmän jäseniin.

- Miten läpinäkyvyys varmistetaan organisaatiossa?
Päätökset ovat näkyviä ja selostettuja kun niistä tehdään konkreettisesti jokin päätös, niitä ilmoitetaan tiedotuksilla, voi tulla esim. Foorumille tai "paltsuja" pitämällä. Johtoryhmän luottamuksen takia yksittäinenkin jäsen voi avoimesti tehdä ilmoituksen tai kertoa niistä vapaasti kun asioista päätetään.

- Miten tapahtumien järjestäminen tapahtuu (myös eri pelit)?
Tapahtumia voidaan järjestää monella tavalla, esimerkiksi koulutusryhmä voi järjestää itsenäisesti koulutussessioita mutta johto on loppukädessä vastuussa siitä, että pelejä järjestetään. Normaaleja viikkopelejä voi järjestää johtoryhmän luottohenkilöt kuin aikaisemminkin, joka on todettu toimivaksi. Steam-ryhmän moderaattori jäsenet voivat näin järjestää pelejä.

Paavon lisäkommentit:

Tässä mallissa on kenties merkityksellisintä johtoryhmän jäsenten johtamistyyli. Oikealla johtamistyylillä voidaan parhaimmillaan voimaannuttaa yhteisön jäseniä. Hyvin toimiva organisaatio on sellainen, jossa yhteisön jäsenten potentiaali ja energia on valjastettu ja keskitetty oikein. Tämän voi mielestäni saavuttaa yllä olevan organisaatiomallin ja hyvän johtamisen kautta.

Tämä malli soveltuu mielestäni parhaiten myös yhteisön tämän hetkiseen tilanteeseen. Olemme olleet organisaationa jo pitkään epäselvä ja löyhä - mielestäni meidän pitäisi vihdoinkin järjestäytyä ja pistää hommat ruotuun. Tämä malli voisi olla murrosvaihe johonkin "demokraattisempaan" malliin tulevaisuutta ajatellen.

Pyritään muistamaan että mitä me ollaan täällä yhteisössä tekemässä: Meidän pääasiallinen tavoite on saada mahdollisimman nautinnollisia pelikokemuksia ARMA pelisarjan parissa. Tähän tavoitteeseen me voimme päästä mielestäni tämän organisaatiomallin avulla kaikista helpoiten. Muistakaa myös että organisaatio ei näy itse peleissä. Esimerkiksi johtoroolit eivät ole johtoryhmän etuoikeus meidän pelitapahtumissa. Jos joku siis pelkää sitä "valtaa" mitä johtoryhmällä tämän mallin mukaisesti olisi, niin se on mielestäni melko turha pelko. Siihen on muuten syy minkä takia eri järjestöt, yritykset, seurat jne. käyttävät hierarkisia organisaatiomalleja - ne yleisesti ottaen toimivat!
TugeX
Posts: 293
Joined: 26 Jul 2013, 18:49

Re: Hallinnon uudelleenjärjestely.

Post by TugeX »

Nimi: Herkut päältä
Organisaatio: 3 visionääriä > kehitystiimit > muut

Selostus toimintaperiaatteesta:
Visionäärien yhteinen näkemys yhteisön kehityksestä ja toiminnasta.
Kehitystiimit toteuttavat parhaansa mukaan yhteistä visiota.

Kaikki AFI:n rekisteröityneet jäsenet voivat luoda äänestyksiä, jotka ovat avoinna 5-10 vuorokautta.
Visionäärit päättävät, onko äänestys aiheellinen.
Kehitystiimien enemmistö voi kumota minkä tahansa visionäärien tekemän päätöksen (myös äänestyksistä).
Kehitystiimien enemmistö voi suoraan ilmaista epäluottamuksen visionäärien toimintaan -> visionäärit vaihtoon.

Kehitystiimeihin ja visionääreiksi voi hakea kuka tahansa, joka on käynyt pelaamassa muutamassa yhteisön peleissä.
Visionäärit valitaan avoimella äänestyksellä.
Vain 1 henkilö kustakin kehitystiimistä voi olla visionääri.
Kehitystiimeihin hakijat hyväksytään(tai ei) pääsääntöisesti suoraan.
Kehitystiimiläisten aktiivisuus tarkistetaan sisäisesti 2kk välein.
Visionääreistä avoin sitova 14 vrk luottamusäänestys 6kk välein.

Kaikki keskustelut/päätökset avoimia.
Kaikki jäsenet voivat tuoda näkemyksiään esille suoraan kehitystiimeille ja visionääreille. On jopa toivottavaa tehdä niin.
Vähintään kerran kuukaudessa jäsenille järjestetty juttutunti teamspeakissa, jossa vaihdetaan kokemuksia, ideoita ja parannusehdotuksia.

Kehitystiimit:
-R&D: videot, mainostus, eventtien suunnittelu, yhteistyö yhteisöjen välillä, palautteen ja toiveiden kuuntelu
-Tehtävätiimi: tehtävät eventteihin, tuki ja opastus kaikille tehtäväntekijöille
-Tekniikka: tekninen tuki, koulutus ja neuvonta pelissä, adminointi/ylläpitotehtävät

Jokaiseen tiimiin haetaan uudestaan.
Kunkin tiimin jäsenmäärä on rajoitettu kahteenkymmeneen.

Edut:
-Tärkein päätöksenteko on nopeaa
-Mahdollisuus ja työrauha toteuttaa käytännössä valittua suuntaa
-Kaikilla yhteisön jäsenillä on mahdollisuus saada äänensä kuuluviin

Haitat:
-Visionäärien erimielisyys
-Enemmistön etu ajaa yksilön ohi

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
- Mitkä on minkäkin elimen vastuualueet?
Kts. selostus

- Miten ko. malli edustaa koko yhteisön etua sen sijaan, että sillä ajettaisiin yksittäisten henkilöiden omia intressejä?
Malli edustaa niiden etua jotka tekevät asioita yhteisön hyväksi ja ovat aktiivisia

- Miten organisaatioon valitaan jäsenet?
Kts. selostus

- Miten organisaation jäsenet poistetaan?
Kts. selostus

- Miten johto valitaan?
Kts. selostus

- Miten johto voidaan vaihtaa?
Kts. selostus

- Kuinka varmistetaan, että toiminta pysyy vetreänä, eikä jumiudu urilleen.
Luottamusäänestykset ja säännölliset tarkistukset aktiivisuustasosta.

- Miten vastuuhenkilöitä valitaan, ja kuinka usein? onko tämän kaltaisille kansankokouksille tilaa kyseisessä mallissa?
Kts. selostus, avoin keskustelu on pakollinen osa ehdotusta.

- Onko yhteisön aktiivipelaajilla mitään mahdollisuutta tai oikeutta vaikuttaa yhteisön toimintaan, vaikka eivät kuuluisikaan kehitystiimiin?
Avoimet äänestykset, kehitystiimejä suoraan lähestyminen ja PALAUTTEEN ANTAMINEN.

- Miten läpinäkyvyys varmistetaan organisaatiossa?
Kaikki keskustelu on avointa.

- Miten tapahtumien järjestäminen tapahtuu (myös eri pelit)?
R&D tiimi järjestää tapahtumia itsenäisesti sekä visionäärien antaman suunnan mukaan ainakin kerran kuukaudessa.
Yksittäinen jäsen voi myös järjestää tapahtumia konsultoiden R&D:tä. Kuitenkin järkevää ensin luoda vaikka äänestys, onko kys. pelille/tapahtumalle kysyntää.
User avatar
Paavo
Posts: 1005
Joined: 26 Jul 2013, 18:17

Re: Hallinnon uudelleenjärjestely.

Post by Paavo »

Äänestys on alkanut!

Ohessa linkki äänestyslomakkeeseen: https://docs.google.com/forms/d/1uSmJMj ... 4/viewform

Äänestysaika on 16.12.-18.12.2013
User avatar
Nouty
Posts: 212
Joined: 30 Jul 2013, 14:35

Re: Hallinnon uudelleenjärjestely.

Post by Nouty »

Nimi: Näkymätön demokraattinen free-for-all / clusterfuck
Organisaatiokuva: Muut

- Yhteisö järjestää 2-4 vko välein yhteisöpalaverin, johon ovat tervetulleita kaikki. Kaikki saavat vapaasti ehdottaa modeja, pelitapahtumia, koulutuksia tai jotain muutosta johonkin
- Paikallaolijoiden ääni ratkaisee ehdotuksen hyväksynnän. Painopisteenä aktiivisten jäsenten ääni (nk. "Demokraattinen päätös")
- Kuka tahansa voi järjestää tapahtumia millon vain, kunhan pelipäivä on vapaa muusta toiminnasta ja järjestäjä pystyy selkeästi hoitamaan koko tapahtuman järjestelyt ilman ulkopuolista apua. (esim. yhden tehtävän tapahtumat)
- Mikäli ulkopuolista apua tarvitaan, tapahtuman järjestäjä(t) ottaa itse yhteyttä auttaviin tahoihin ja esittää tapahtuman vasta kun tehtävät yms. muut kuviot ovat valmiit esiteltäviksi (esim. koordinointi PR-, video- tai tehtävätiimin kanssa tehtävästä yhteistyöstä tai eri peliporukoiden järkkääminen paikalle)

Kaikista erikoistapahtumista aina ilmoitus kuvauksen kera foorumille vähintään 2vko ennen tapahtumaa. Jos kyseessä on yhden tehtävän tapahtuma, on siitä tehtävä myös tehtävänanto ja ilmoittautuminen.

Heitinpä tämmösen tänne näin jälkikäteen.
User avatar
YIT_Bandit
Posts: 52
Joined: 28 Aug 2013, 20:02

Re: Hallinnon uudelleenjärjestely.

Post by YIT_Bandit »

Soppa wrote:Nimi: Demokratian siemen
Organisaatiokuva: Kehitystiimit > Muut

Selostus toimintaperiaatteesta:
Kehitystiimiläiset sekä AFI-yhteisön jäsenet voivat tuoda operatiiviselle ryhmälle äänestysehdotuksia.
Operatiivinen ryhmä hylkää suoraan turhat äänestykset ja luo valideista äänestyksen foorumeille.
Foorumeilla äänestyksen alla voi käydä keskustelua ja kehitystiimiläiset äänestävät 5 vuorokauden kuluessa jonka jälkeen se lukitaan.
Kaikki äänestykset, niin hylätyt kuin validit ovat julkisia AFI:n jäsenille keskusteluineen ja tuloksineen.

Kehitystiimeihin voi hakea kuka tahansa. Jos haluat käyttää aikaasi AFI:n kehittämiseen, haet kehitystiimin jäsenyyttä.
Kyseessä ei ole marttakerho jossa vain hengaillaan jotta päästään käyttämään valtaa.
Kehitystiimeistä puotetaan 3kk välein kaikki inaktiiviset jäsenet automaattisesti pois, eli ne jotka eivät ole saaneet mitään aikaan.
Heillä on toki oikeus hakea jäsenyyttä uudelleen kun on enemmän aikaa. Äärimmäisissä tapauksissa voidaan äänestää häiriköiden bannaamista kehitystiimeistä.
Aktiivisuutta voidaan mitata esimerkiksi tiimien viikko/kuukausiraporteilla tekemisistään tai tekeillä olevista projekteista.

Kehitystiimit: Tehtävätiimi, Operatiivinen tiimi, Admin-tiimi, Opastustiimi
Kehitystiimin jäseneksi pääsee vain äänestyksen kautta.
Jäsenmäärissä ei minimiä tai maksimia vain aktiivisuus ratkaisee.
Kaikkien äänestyksien täytyy olla avoinna vähintään 5 vuorokautta.
...

- Miten organisaatioon valitaan jäsenet?
Ensimmäinen kehitystiimi toimii vanhan pohjalta.
Nykyiset jäsenet kuuluvat automaattisesti nykyistä vastaavaan ryhmään
Johtoryhmä -> Operatiivinen tiimi
PR Tiimi -> Operatiivinen tiimi
Tehtävätiimi -> Tehtävätiimi
Koulutustiimi -> Opastustiimi
Tekninen tuki -> Opastustiimi
Adminit -> Admintiimi

Uudet jäsenet tulevat äänestyksen kautta.

- Miten organisaation jäsenet poistetaan?
Poistuvat automaattisesti 3kk välein. Jos et osallistu viikko/kuukausiraportteihin, et ole tehnyt mitään ja olet turha!

...
Laitetaas nyt tähän kysymys koskien johtomalliasi, mikä ensimmäiseksi tuli mieleen:

- Kuinka "nykyiset jäsenet kuuluvat automaattisesti nykyistä vastaavaan ryhmään", jos a.) johtoryhmä on lakkauttanut toimintansa, b.) Osasto Kuikka, Olut ja FJT on vetäytynyt päätöksenteosta ja c.) tarkoituksena on saada uusi organisaatiomalli aikaiseksi?
Paavo wrote:Hei,

ARMA Finlandissa on tapahtunut merkittävä organisaatiomuutos 4.12.2013. Yhteisön johtoryhmä on lakkauttanut toimintansa, ja samalla Osasto Kuikka, OLUT ja FJT vetäytyy yhteisön johtamisesta ja päätöksenteosta. Organisaatiomuutokseen päädyttiin yhteisten keskustelujen lopputuloksena, ja sitä pidettiin kaikkein parhaimpana ratkaisuna tämän hetkiseen tilanteeseen kaikkien osapuolten mielestä.

Mitä tämä organisaatiomuutos käytännössä tarkoittaa?

1. AFI muotoutuu omaksi peliporukakseen
2. AFI:lle tarvitaan uusi organisaatio, eli johtaja/johtajia sekä kehitystiimiläisiä.
3. Yhteistyötä jatketaan edelleen tiiviisti Osasto Kuikan ja FJT:n kanssa. Suuria yhteispelejä tullaan järjestämään jatkossa perinteisenä "klaani yhteistyönä". Odotettavissa on edelleen isoja pelitapahtumia vähintään kerran kuukaudessa.


Organisaatiomuutoksella voi olla myös muita seurauksia, mutta tässä oli varmaan keskeisimmät. Haluan tässä viestissä kiittää vielä kaikkia osapuolia jotka olivat mukana alkuperäisessä organisaatiossa: Me yritimme kovasti saada homman toimimaan, mutta valitettavasti se ei vain onnistunut tällä mallilla. Syitä ja seurauksia voi jokainen tietysti pohtia, mutta se ei ole tärkeintä tässä vaiheessa vaan nyt on jälleen katsottava eteenpäin. Uusi vuosi, uudet kujeet. Itse uskon että tämä organisaatiomuutos on meille kaikille aidosti positiivinen uudistus!
People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people
Audi, vide, tace, si vis vivere in pace
In Soviet Russia, Government Criticizes You!
User avatar
Soppa
Posts: 281
Joined: 26 Jun 2013, 14:27

Re: Hallinnon uudelleenjärjestely.

Post by Soppa »

YIT_Bandit wrote:
Soppa wrote: - Miten organisaatioon valitaan jäsenet?
Ensimmäinen kehitystiimi toimii vanhan pohjalta.
Nykyiset jäsenet kuuluvat automaattisesti nykyistä vastaavaan ryhmään
Johtoryhmä -> Operatiivinen tiimi
PR Tiimi -> Operatiivinen tiimi
Tehtävätiimi -> Tehtävätiimi
Koulutustiimi -> Opastustiimi
Tekninen tuki -> Opastustiimi
Adminit -> Admintiimi

Uudet jäsenet tulevat äänestyksen kautta.

- Miten organisaation jäsenet poistetaan?
Poistuvat automaattisesti 3kk välein. Jos et osallistu viikko/kuukausiraportteihin, et ole tehnyt mitään ja olet turha!

...
Laitetaas nyt tähän kysymys koskien johtomalliasi, mikä ensimmäiseksi tuli mieleen:

- Kuinka "nykyiset jäsenet kuuluvat automaattisesti nykyistä vastaavaan ryhmään", jos a.) johtoryhmä on lakkauttanut toimintansa, b.) Osasto Kuikka, Olut ja FJT on vetäytynyt päätöksenteosta ja c.) tarkoituksena on saada uusi organisaatiomalli aikaiseksi?
Nykyiset tiimiläiset kuuluvat tässä mallissa kehitystiimeihin sen takia jotta homma jatkaa rullaamista ilman isompaa draamaa ja viiveitä.
Kun johtoryhmää ei ole niin se tarkoittaa ettei sieltä kukaan ole silloin siirtymässä, eikös niin?
Se on annettu vain esimerkkinä mihin nämä johtoryhmäläiset kyseisessä mallissa esimerkiksi kuuluisivat.

Ja jos uutta organisaatiomallia haetaan niin silloinhan sen täytyisi olla jotain muuta kuin edellinen josta luovuttiin?
Johtoporras -> tiiimit -> pelaajat ?
Decim primi ja ns. suoraviivaisempi (?) edustaa juurikin tuota vanhaa samaa organisaatiomallia :)

Jos voisi näin Joulun alla toivoa niin..
Jos valittu malli on dicktaattori, toivon että kyseiseen jobiin valittu henkilö ei olisi nimenmukaisesti kuitenkaan mulkku.
Jos valittu malli on johtoporras, toivon että johtoporsaan henkilöt osallistuvat muutenkin kehittämiseen kuin pelkästään päätöksiä sanelemalla.
Jos valittu malli on demokraattinen, toivon että johtoporsaaseen hamuavat eivät lannistu vaan aloittavat vaikkapa aggressiivisen jäsenhankinnan.

Olipa tuleva malli mikä tahansa, niin toivon että kaikki puhaltaa yhteen hiileen eikä generoi turhaa edraamaa.
Locked