Bummeri wrote:yritän sanoa että en vain ymmärrä mitä yrität hakea tällä tehtävällä. ROE, kohdealue, tehtävä ja kummankin puolen kalusto on niin ristiriidassa keskenään että tehtävästä muodostuu sekalainen sekoitus kaikkea ja se ei oikein onnistu millään saralla kovin hyvin.
Voitko valaista että mitä sinä olet tällä tehtävällä yrittänyt hakea?
Tehtävässä on haettu arman sallimissa rajoissa ylivoimaisen jalkaväkikomppanian suurikokoisen kaupunkialueen sweeppaamista asekätköjä etsien, insujen soluttautuessa siviiliväestöön.
Armassa meillä ei ole vielä lähi-idästä sellaista suurta kaupunkikarttaa. Tehtävä olisi tarkoitettu pelattavaksi sellaisella, ja jos koneet olisi vuodelta 2100 ja pelattaisiin arma 16:ta, koko alue olisi myös siviilejä täynnä. Tekniset rajat tulee tässäkin vastaan. Olen suunnitellut tehtävän sellaiselle alueelle sellaisilla asseteilla ja säännöillä, että toivottavasti pystyn siellä kaupungin sisällä ja laitamilla luomaan sen taistelun, minkä täydelliseen luomiseen tarvitsisin sen kaupunkikartan.
ROE on tiukka, koska alueella on siviileitä. Alueelta ei saa kehottaa siviileitä siirtymään omatoimisesti pois, koska heille ei ole muuta paikkaa. Piste. Tehtävän operaatiota ympäröivässä maailmassa ei ole yhtä paljon tyhjää tilaa kuin pelissä on. Jos tehtäväntekijänä olen määrittänyt tällaisen skenaarion, jossa selvästi operaatio on tarkoitettu suoritettavaksi silloin, kun siviilejä on vielä alueella, tehtävä on niin pelattava. Ei mitään siviilipopulaation massasiirtoja, jotta hyökkääjien komentaja pääsee takaisin mukavuusalueelleen.
Ilmatuki ja APC:t ovat bluforin pelinappulat jotka lähinnä takaavat sen, että opfor pelaa tavalla millä he pelaisivat automaattisesti jos kartta olisi käyttötarkoitukseen täydellinen. Ilma-assettien ja JFO:n tiedustelukyky pakottaa opforin pysyttelemään sisätiloissa tai maaston kätkössä, ettei tule rakettia niskaan (IRL ohjusta, kuten videolta näkyi). APC takaavat sen, että jos jossain tottahin ympäristön aukeilla alueilla pörräilee opforia ajoneuvoissa tai ihan jalan vaan, heitä rankaistaan siitä. Opforin ei ole tarkoitus pystyä toimimaan tasaväkisesti avoimessa maastossa, vaan heidät pakotetaan assettien epätasapainolla käyttämään katveista maastoa ja kaupunkialuetta hyväkseen.
Näittä assetteja en tarvitsisi ollenkaan suurella kaupunkikartalla, koska opfor pelaisi automaattisesti sellaisella tavalla kuin haluan. Nyt täydellisen kartan puutteesta joudun pakottamaan asseteilla opforin pelaamaan tietyllä tavalla. Ne eivät ehkä sovi ihanteellisesti tehtävän luonteeseen, mutta täyttävät tehtävänsä.
Konventionaalisen sotimistavan käyttäminen koituu insuille tässä tehtävässä turmioksi siksi, että muodostelmassa liikkuva jalkaväkiyksikkö on helpompi havaita maastossa kuin yksittäiset hitaasti suojasta suojaan liikkuvat taistelijaparit. Havaitut yksiköt päätyvät nopeasti bluforin ylivoimaisen tulivoiman uhreiksi.
Bummeri wrote:Yhden tärkeän asian sanon. Jos jotain opin aikoinaan kun testailin ja tein tehtäviä niillä zeus/siviili/roolipeli härdelleillä oli, se ettei ikinä kannata antaa siviileille sellaista roolia joka tekee kumpaakaan puolta vastaan fyysistä vastarintaa. Se ei ole ikinä hauskaa kenellekkään, paitsi ehkä sille yhdellle siviilille. Paljon siistimpää ja kaikinpuolin hauskempaa on se, että siviilit välttää taistelualueita mahdollisimman paljon ja tottelevat jos joku aseellinen henkilö sanoo jotain, voivat jakaa oikeaa/väärää tietoa eripuolille ja ennekaikkea yrittävät vaan saada niitä päivittäisiä askareitaan tehtyä.
Lisäksi yksi tarkoin rajoitettu siviili zeus on paljon tehokkaampi entä 15 AI siviiliä tai 3 pelaaja siviiliä.
Siviiliväestöstä suurin osa on AI:ta, koska en uskalla luottaa siihen että enempi kuin 7 ihmistä afin viikkopeleissä haluaa slotata siviilislottiin ilman mitään suurempaa "tehtävää". Tehtävässä oli alunperin joskus 6 kuukautta sitten ensimmäisessä konseptissa Zeus, mutta päätin heittää sen idean romukoppaan. En pidä siitä, kuinka paljon Zeus, zeuspari tai zeuskolmikko vaativat säännöstelyä, jotta saan ne toimimaan sellaisella tavalla kuin haluan skenaarion toimivan.
Tehtävässä oli tarkoitus olla randomisoidut siviilien roolit, joita oli muistaakseni yhteensä 6-8. Näistä taisi olla väkivaltaa sallivia slotteja 2. Yksi oli opforille myötämielinen pommisiviili, yksi oli bluforille myötämielinen tiedustelija.
Ainoastaan näille siviilisloteille sanottiin, että he voivat turvautua väkivaltaan. Tehtävässä on mielestäni eliminoitu täysin siviilien mahdollisuus saada aseistusta käsiinsä muuten kuin neuvottelemalla osapuolen kanssa, jolla niitä aseita on. Jos opforilta varastettiin siviilien toimesta aseita, he eivät vain laittaneet autojaan lukkoon (tai jättivät lukitsemattomaan taloon aseen lojumaan...).
Siviilislottien pitäisi olla mielestäni ihan järkevästi tehdyt tällaisenaan. Ne roolit eivät vain paskan koodauksen takia näkyneet siviileille tällä pelikerralla.
Bummeri wrote:1. Putsaisin pohjoisesta reitin Tottahin laitamille.
2. Koptereille antaisin käskyn tuhota tai tehdä jokainen havaittu ajoneuvo liikuntakyvytömäksi koko alueella.
3. Piirittäisin Tottahin kylän kaikilta sivuilta.
4. Odottaisin että taistelu lakkaa kaupungista ulospäin.
5. Kirjoittaisin Globaaliin chattiin, että Tottahin kylän asukkailla on 10 minuuttia aikaa poistua kylästä.
Kaksi vaihtoehtoa seuraavana, riippuen miten kylästä poistuu ihmistä.
6. Tarkastuttaisin jokaisen kylästä poistujan aseiden ja räjähteiden varalta ja asettaisin heidät APC kyytiin istumaan ja odottamaan.
7. 10 minuutin kuluttua paskoisin jokaisen talon joka antaa vähänkään vihiä että siellä on vihollista.
8. Laittaisin yhden ryhmän jolla varmasti pysyy homma hanskassa putsaamaan 1 kompoundin kerrallaan.
Tästä paistaa mielestäni enemmän haluttomuus pelata tehtävän asettamilla ehdoilla, jotka eivät sovi omaan kuvaan siitä, millaisia tehtäviä afin viikkopeleissä tulisi pelata. Haluat pelata voittaaksesi mahdollisimman varmasti, et voittaaksesi tehtävän asettamilla ehdoilla. Eikö voitaisi jo luopua siitä ajatusmallista, että tehtävässä ei voida määrittää ns. "ylempää" tulleita käskyjä, joita tulee noudattaa, oli se johtajan mielestä mielekästä tai ei?