Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 2.3.2016

User avatar
Nummi
Posts: 1589
Joined: 26 Nov 2013, 01:52
Location: Stadi

Re: Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 2.3.2016

Post by Nummi »

Bummeri wrote:Tässä allaolevasta videossa näet miltä näyttää IDF versio "varoituslaukauksesta" ja sen jälkeen "terrorisminvastaisesta iskusta siviilien alueella". Video sisältää siis kaksi räjähdystä.
Tämän halusin linkittää, koska käsitys siitä että Tottahin kaltainen kylä, täynnä taloista ampuvia, iedejä räjäytteleviä sissejä, olisi jotenkin mahdollisesti taistelun jälkeen vielä ihmisten elettävä on täyttä harhaa.
Olen tietoinen siitä, miten IDF oikeasti hoitaa terrorisminvastaiset operaationsa. Ei tehtävässäni ole tarkoitus simuloida sitä. Eihän tuossa koko operaatiossa ole jalkaväkeä ollenkaan.
Huvittaako realismin nimissä pelata tehtävää, jossa mäellä istuu kaksi jätkää tilaamassa Apacheilta tai UAV:ltä ohjusiskuja lasetettuun kohteeseen, josta on thermaleilla paljastunut heitinasema?
En pyri tehtävässäni kuvaamaan tarkasti IDF:n toimintaperiaatteita. Osittain siksi, että IDF:n toimintaperiaatteet eivät tarjoa vastustajalle MITÄÄN mielekästä Arma3:n kontekstissa, ja osittain siksi, että onhan niiden touhu ihan saatanan kuvottavaa. (Ohho kannanotto pelifoorumeilla).
Furean wrote:Pitää muistaa, että ruotsalaisethan pani melkein koko Suomen kansaa.
ruoste wrote:Dataa on saatava.
Trade
Posts: 456
Joined: 09 Jun 2015, 19:20

Re: Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 2.3.2016

Post by Trade »

Mielestäni noissa roolipelitehtävissä ei välttämättä tarvitse olla mitään selkeää "voittajaa". IDF voittaa koska saa asekätköt tuhottua, mutta hamas voittaa myös kun siviilejä kuolee liikaa ja saa hyvää propagandaa.

Tärkeintä on, että allah on akbar, pommit räjähtelee ja porukkaa irtautuu paratiisiin.

Toi tehtävä olis aika kova jos siinä olisi vaikkapa A10 kuumottelemassa jihadisteja.
User avatar
Nummi
Posts: 1589
Joined: 26 Nov 2013, 01:52
Location: Stadi

Re: Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 2.3.2016

Post by Nummi »

Trade wrote:Tärkeintä on, että allah on akbar, pommit räjähtelee ja porukkaa irtautuu paratiisiin.
Tämä nimenomaan ei pitäisi olla tärkeintä, ja alan kyllästyä siihen että aina kun tehtävä sijoittuu lähi-itään porukka olettaa, että se tarkoittaa perseilyn olevan jotenkin ihan ok.
Tämä allahusnackbar perseilykulttuuri saisi kyllä afissa muuttua. Yhteisöpalaverin palautteesta selvisi että jo useampi ihminen alkaa olla siihen kyllästynyt ja toivoo "vaihtelua lähi-itä insuihin" koska ne aiheuttaa tällaista pelaamista.
Furean wrote:Pitää muistaa, että ruotsalaisethan pani melkein koko Suomen kansaa.
ruoste wrote:Dataa on saatava.
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 2.3.2016

Post by Bummeri »

Nummi wrote:Ei tehtävässäni ole tarkoitus simuloida sitä. Eihän tuossa koko operaatiossa ole jalkaväkeä ollenkaan.
Huvittaako realismin nimissä pelata tehtävää, jossa mäellä istuu kaksi jätkää tilaamassa Apacheilta tai UAV:ltä ohjusiskuja lasetettuun kohteeseen, josta on thermaleilla paljastunut heitinasema?
Tartuit siinä minun viestissä siihen epäolennaisimpaan osaan ja nyt kaduttaa että linkitin edes koko videon. Se mitä yritän sanoa että en vain ymmärrä mitä yrität hakea tällä tehtävällä. ROE, kohdealue, tehtävä ja kummankin puolen kalusto on niin ristiriidassa keskenään että tehtävästä muodostuu sekalainen sekoitus kaikkea ja se ei oikein onnistu millään saralla kovin hyvin.
Voitko valaista että mitä sinä olet tällä tehtävällä yrittänyt hakea?

EDIT: Yhden tärkeän asian sanon. Jos jotain opin aikoinaan kun testailin ja tein tehtäviä niillä zeus/siviili/roolipeli härdelleillä oli, se ettei ikinä kannata antaa siviileille sellaista roolia joka tekee kumpaakaan puolta vastaan fyysistä vastarintaa. Se ei ole ikinä hauskaa kenellekkään, paitsi ehkä sille yhdellle siviilille. Paljon siistimpää ja kaikinpuolin hauskempaa on se, että siviilit välttää taistelualueita mahdollisimman paljon ja tottelevat jos joku aseellinen henkilö sanoo jotain, voivat jakaa oikeaa/väärää tietoa eripuolille ja ennekaikkea yrittävät vaan saada niitä päivittäisiä askareitaan tehtyä.

Lisäksi yksi tarkoin rajoitettu siviili zeus on paljon tehokkaampi entä 15 AI siviiliä tai 3 pelaaja siviiliä.

EDIT2: Tuli tällänen ajatus mieleen, että: "3m AKEa on 100m maastossa"
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
TugeX
Posts: 293
Joined: 26 Jul 2013, 18:49

Re: Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 2.3.2016

Post by TugeX »

Nummi wrote:
Trade wrote:Tärkeintä on, että allah on akbar, pommit räjähtelee ja porukkaa irtautuu paratiisiin.
Tämä nimenomaan ei pitäisi olla tärkeintä, ja alan kyllästyä siihen että aina kun tehtävä sijoittuu lähi-itään porukka olettaa, että se tarkoittaa perseilyn olevan jotenkin ihan ok.
Tämä allahusnackbar perseilykulttuuri saisi kyllä afissa muuttua. Yhteisöpalaverin palautteesta selvisi että jo useampi ihminen alkaa olla siihen kyllästynyt ja toivoo "vaihtelua lähi-itä insuihin" koska ne aiheuttaa tällaista pelaamista.
Eihän Traden kommentilla ole mitään tekemistä perseilyn kanssa vaan se on usein immersiivistä. Perseilyä tapahtuu jossain määrin kaikilla puolilla ja sen syitä voi etsiä monelta suunnalta. Yleensä insut tarjoaa vaan sille helpoimman tien purkautua.

Suurimmat syyt varmaan tehtävien liian yleinen samankaltaisuus ja kurinalainen toiminta (missä se hauska osa), insujen pelaaminen varusteidenkin ja tehtävienkin vuoksi liian järjestäytyneenä joukkona radioineen. Vaihtelu, epäsymmetria, tavoitteet ja niiden hajauttaminen/keskittäminen, kaikille mielekästä tekemistä eikä pelkkää odottelua. Hyvien tehtävien teko ei ole helppoa, joskus onnistaa.
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 2.3.2016

Post by JoneKone »

TugeX wrote: Suurimmat syyt varmaan tehtävien liian yleinen samankaltaisuus ja kurinalainen toiminta
Lisäisin tähän, että viikottain pelattava tehtävämäärä on kans aika kova. 6-8 tehtävää viikossa pelissä jossa pitäisi kuitenkin olla joku järki mukana. Ei ihme jos porukalla jossain vaiheessa loppuu keskittymiskyky... :)
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 2.3.2016

Post by Castor »

TugeX wrote:Suurimmat syyt varmaan tehtävien liian yleinen samankaltaisuus ja kurinalainen toiminta (missä se hauska osa), insujen pelaaminen varusteidenkin ja tehtävienkin vuoksi liian järjestäytyneenä joukkona radioineen. Vaihtelu, epäsymmetria, tavoitteet ja niiden hajauttaminen/keskittäminen, kaikille mielekästä tekemistä eikä pelkkää odottelua. Hyvien tehtävien teko ei ole helppoa, joskus onnistaa.
Jep, parissa tehtävässä ei vissiin insuilla ole ollut radioita ollenkaan eli Brieffi =>toteutus, ilman komentorakennetta, eipä tullut pahemmin valittamista siitä, samoin suuret ryhmät ja joka ryhmään KKn sekä RPGn tunkeminen samaan ryhmään ei ole mitenkään tarpeeliista.
User avatar
Nummi
Posts: 1589
Joined: 26 Nov 2013, 01:52
Location: Stadi

Re: Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 2.3.2016

Post by Nummi »

Bummeri wrote:yritän sanoa että en vain ymmärrä mitä yrität hakea tällä tehtävällä. ROE, kohdealue, tehtävä ja kummankin puolen kalusto on niin ristiriidassa keskenään että tehtävästä muodostuu sekalainen sekoitus kaikkea ja se ei oikein onnistu millään saralla kovin hyvin.
Voitko valaista että mitä sinä olet tällä tehtävällä yrittänyt hakea?
Tehtävässä on haettu arman sallimissa rajoissa ylivoimaisen jalkaväkikomppanian suurikokoisen kaupunkialueen sweeppaamista asekätköjä etsien, insujen soluttautuessa siviiliväestöön.

Armassa meillä ei ole vielä lähi-idästä sellaista suurta kaupunkikarttaa. Tehtävä olisi tarkoitettu pelattavaksi sellaisella, ja jos koneet olisi vuodelta 2100 ja pelattaisiin arma 16:ta, koko alue olisi myös siviilejä täynnä. Tekniset rajat tulee tässäkin vastaan. Olen suunnitellut tehtävän sellaiselle alueelle sellaisilla asseteilla ja säännöillä, että toivottavasti pystyn siellä kaupungin sisällä ja laitamilla luomaan sen taistelun, minkä täydelliseen luomiseen tarvitsisin sen kaupunkikartan.


ROE on tiukka, koska alueella on siviileitä. Alueelta ei saa kehottaa siviileitä siirtymään omatoimisesti pois, koska heille ei ole muuta paikkaa. Piste. Tehtävän operaatiota ympäröivässä maailmassa ei ole yhtä paljon tyhjää tilaa kuin pelissä on. Jos tehtäväntekijänä olen määrittänyt tällaisen skenaarion, jossa selvästi operaatio on tarkoitettu suoritettavaksi silloin, kun siviilejä on vielä alueella, tehtävä on niin pelattava. Ei mitään siviilipopulaation massasiirtoja, jotta hyökkääjien komentaja pääsee takaisin mukavuusalueelleen.

Ilmatuki ja APC:t ovat bluforin pelinappulat jotka lähinnä takaavat sen, että opfor pelaa tavalla millä he pelaisivat automaattisesti jos kartta olisi käyttötarkoitukseen täydellinen. Ilma-assettien ja JFO:n tiedustelukyky pakottaa opforin pysyttelemään sisätiloissa tai maaston kätkössä, ettei tule rakettia niskaan (IRL ohjusta, kuten videolta näkyi). APC takaavat sen, että jos jossain tottahin ympäristön aukeilla alueilla pörräilee opforia ajoneuvoissa tai ihan jalan vaan, heitä rankaistaan siitä. Opforin ei ole tarkoitus pystyä toimimaan tasaväkisesti avoimessa maastossa, vaan heidät pakotetaan assettien epätasapainolla käyttämään katveista maastoa ja kaupunkialuetta hyväkseen.

Näittä assetteja en tarvitsisi ollenkaan suurella kaupunkikartalla, koska opfor pelaisi automaattisesti sellaisella tavalla kuin haluan. Nyt täydellisen kartan puutteesta joudun pakottamaan asseteilla opforin pelaamaan tietyllä tavalla. Ne eivät ehkä sovi ihanteellisesti tehtävän luonteeseen, mutta täyttävät tehtävänsä.

Konventionaalisen sotimistavan käyttäminen koituu insuille tässä tehtävässä turmioksi siksi, että muodostelmassa liikkuva jalkaväkiyksikkö on helpompi havaita maastossa kuin yksittäiset hitaasti suojasta suojaan liikkuvat taistelijaparit. Havaitut yksiköt päätyvät nopeasti bluforin ylivoimaisen tulivoiman uhreiksi.

Bummeri wrote:Yhden tärkeän asian sanon. Jos jotain opin aikoinaan kun testailin ja tein tehtäviä niillä zeus/siviili/roolipeli härdelleillä oli, se ettei ikinä kannata antaa siviileille sellaista roolia joka tekee kumpaakaan puolta vastaan fyysistä vastarintaa. Se ei ole ikinä hauskaa kenellekkään, paitsi ehkä sille yhdellle siviilille. Paljon siistimpää ja kaikinpuolin hauskempaa on se, että siviilit välttää taistelualueita mahdollisimman paljon ja tottelevat jos joku aseellinen henkilö sanoo jotain, voivat jakaa oikeaa/väärää tietoa eripuolille ja ennekaikkea yrittävät vaan saada niitä päivittäisiä askareitaan tehtyä.
Lisäksi yksi tarkoin rajoitettu siviili zeus on paljon tehokkaampi entä 15 AI siviiliä tai 3 pelaaja siviiliä.
Siviiliväestöstä suurin osa on AI:ta, koska en uskalla luottaa siihen että enempi kuin 7 ihmistä afin viikkopeleissä haluaa slotata siviilislottiin ilman mitään suurempaa "tehtävää". Tehtävässä oli alunperin joskus 6 kuukautta sitten ensimmäisessä konseptissa Zeus, mutta päätin heittää sen idean romukoppaan. En pidä siitä, kuinka paljon Zeus, zeuspari tai zeuskolmikko vaativat säännöstelyä, jotta saan ne toimimaan sellaisella tavalla kuin haluan skenaarion toimivan.
Tehtävässä oli tarkoitus olla randomisoidut siviilien roolit, joita oli muistaakseni yhteensä 6-8. Näistä taisi olla väkivaltaa sallivia slotteja 2. Yksi oli opforille myötämielinen pommisiviili, yksi oli bluforille myötämielinen tiedustelija.
Ainoastaan näille siviilisloteille sanottiin, että he voivat turvautua väkivaltaan. Tehtävässä on mielestäni eliminoitu täysin siviilien mahdollisuus saada aseistusta käsiinsä muuten kuin neuvottelemalla osapuolen kanssa, jolla niitä aseita on. Jos opforilta varastettiin siviilien toimesta aseita, he eivät vain laittaneet autojaan lukkoon (tai jättivät lukitsemattomaan taloon aseen lojumaan...).
Siviilislottien pitäisi olla mielestäni ihan järkevästi tehdyt tällaisenaan. Ne roolit eivät vain paskan koodauksen takia näkyneet siviileille tällä pelikerralla.
Bummeri wrote:1. Putsaisin pohjoisesta reitin Tottahin laitamille.
2. Koptereille antaisin käskyn tuhota tai tehdä jokainen havaittu ajoneuvo liikuntakyvytömäksi koko alueella.
3. Piirittäisin Tottahin kylän kaikilta sivuilta.
4. Odottaisin että taistelu lakkaa kaupungista ulospäin.
5. Kirjoittaisin Globaaliin chattiin, että Tottahin kylän asukkailla on 10 minuuttia aikaa poistua kylästä.

Kaksi vaihtoehtoa seuraavana, riippuen miten kylästä poistuu ihmistä.

6. Tarkastuttaisin jokaisen kylästä poistujan aseiden ja räjähteiden varalta ja asettaisin heidät APC kyytiin istumaan ja odottamaan.
7. 10 minuutin kuluttua paskoisin jokaisen talon joka antaa vähänkään vihiä että siellä on vihollista.
8. Laittaisin yhden ryhmän jolla varmasti pysyy homma hanskassa putsaamaan 1 kompoundin kerrallaan.
Tästä paistaa mielestäni enemmän haluttomuus pelata tehtävän asettamilla ehdoilla, jotka eivät sovi omaan kuvaan siitä, millaisia tehtäviä afin viikkopeleissä tulisi pelata. Haluat pelata voittaaksesi mahdollisimman varmasti, et voittaaksesi tehtävän asettamilla ehdoilla. Eikö voitaisi jo luopua siitä ajatusmallista, että tehtävässä ei voida määrittää ns. "ylempää" tulleita käskyjä, joita tulee noudattaa, oli se johtajan mielestä mielekästä tai ei?
Furean wrote:Pitää muistaa, että ruotsalaisethan pani melkein koko Suomen kansaa.
ruoste wrote:Dataa on saatava.
User avatar
Tuntematon
Posts: 2291
Joined: 19 May 2015, 15:29
Location: Valkeakoski
Contact:

Re: Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 2.3.2016

Post by Tuntematon »

Nummi wrote:...Jos opforilta varastettiin siviilien toimesta aseita, he eivät vain laittaneet autojaan lukkoon (tai jättivät lukitsemattomaan taloon aseen lojumaan...
Vielä kun autojen lukitseminen estäisi geariin pääsemisen (mutta se kun ei ole vaan näin, toivottavasti tehtävän tekijät ei ole luottanut siihen liikaa ilman testaamista :lol:) . Ja taloja kun ei saa lukkoon niin ei ole mitään paikkaa mihin saa aseen niin ettei sitä joku voi rottailla. Ehdotan että kerrot vaikka tehtävän briiffissä sitten mihin aseen voi piilottaa niin ettei siihen pääse käsiksi ulkopuoliset, minä kun en ainakaan keksi yhtään pommin varmaa paikkaa.
User avatar
Nummi
Posts: 1589
Joined: 26 Nov 2013, 01:52
Location: Stadi

Re: Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 2.3.2016

Post by Nummi »

Tuntematon wrote:
Nummi wrote:...Jos opforilta varastettiin siviilien toimesta aseita, he eivät vain laittaneet autojaan lukkoon (tai jättivät lukitsemattomaan taloon aseen lojumaan...
Vielä kun autojen lukitseminen estäisi geariin pääsemisen (mutta se kun ei ole vaan näin, toivottavasti tehtävän tekijät ei ole luottanut siihen liikaa ilman testaamista :lol:) . Ja taloja kun ei saa lukkoon niin ei ole mitään paikkaa mihin saa aseen niin ettei sitä joku voi rottailla. Ehdotan että kerrot vaikka tehtävän briiffissä sitten mihin aseen voi piilottaa niin ettei siihen pääse käsiksi ulkopuoliset, minä kun en ainakaan keksi yhtään pommin varmaa paikkaa.
Auton geariin pääsee käsiksi lukittuna käsittääkseni vain sen osapuolen pelaaja, kenelle se auto on asetettu.
Furean wrote:Pitää muistaa, että ruotsalaisethan pani melkein koko Suomen kansaa.
ruoste wrote:Dataa on saatava.
Post Reply