Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 2.3.2016

User avatar
Annddy
Posts: 382
Joined: 07 Feb 2014, 15:51

Re: Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 2.3.2016

Post by Annddy »

niemih wrote:
Keneraali wrote:R1 ampui teidän suunnalle vain yhden kerran vihreään savuun, johon Alphan JFO oli tulta pyytänyt. Tästä kuulikin heti radiossa, mutta meni kyllä maan piikkiin se.
Joo, voi hyvinkin olla, että sieltä tuli väärään paikkaan tukipyyntöjä. Itseltä myös katkesi kommunikaatio JFO:hon, kun yritin kasata ryhmiä ja kyselin sijaintiraportteja. Kun joskus kerrankin ryhmältä tuli sijaintia, niin JFO rupesi siihen päälle puhumaan kontaktiraporttia jostain yksittäisestä AK-miehestä, niin saatoin myös ehkä vähän ärähtää siinä. :D

Sinänsä ihan oikein, oli ollut puhetta, että ilmoitellaan kontakteja lyhyessä, mutta kun JFO ei kuunnellut joukkueen sekä komppanian pitkää taajuutta, niin ei tiedä paljonko trafiikkia siellä kympillä on tai kuinka olennainen se oma kontakti on joukkueen kannalta, jolloin herkästi rupeaa puhumaan päälle. Toisin sanoen, tähän pitää keksiä jokin muu toimintatapa.
Puolustukseksi haluan sanoa näin Alphan JFOna. Osa ryhmistä oli aukealla pellolla "suojassa" ja tarkoitus oli ilmeisesti pysyä pois näkyvistä, koska 10 oli taaempana ajattelin ilmoittaa näistä havannoista, että siellä on kavereita AKoitten kanssa katoilla kattomassa suoraan meidän ryhmiin päin. Ärähdit ei siinä mitään, mutta kun porukka lähti liikkeelle ikkunoista avatiin tuli ja porukka otti hittiä, eli juuri se mistä yritin varoittaa ja osasin olettaa. JFOna kuuntelin tärkeimpiä kanavoita. Ilmaa ja joukkueen verkkoa ja lyhyttä. Pakko kyllä sanoa, että jos rupesin päälle puhumaan niin odotin viestin loppuun ja aloitin itse sitten, oletin vaan että kaveri RPGn kanssa parvekkeella voisi olla ilmoittamisen arvoinen asia, varsinkin kun pilotitkaan ei nähneet niitä suoraan ylhäältä päin.

Ilmasta kuulin Kilon FACin pyynnöt mitä haluaa, joukkueesta kuulin mitä ongelmia on ja teen omassa tehtävässäni mitä voin auttaakseni.

Kävelin Bravon mukana, koska tilanne oli mitä oli. Ohiteltiin compoundeja, eikä käyty sisällä. Olin jäänyt jälkeen ja kattelin rakennuksia puhtaaksi, siellä oli jätetty taas vihollisia selkään ja kävelin myös IEDhen. Vihreä savu oli minun pyytämä tuli-isku ja se tuli koneaseilla, Arska joka oli siellä Nokian kanssa tuumasi, et kuulat tuli vissiin aika lähelle kuitenkin. Se Blue-on-Blue oli mulle ihan uutta, näin sen Bravon asemista.

Bravon JFO? Äänessä oli K, A, R1 & 2.

Paikannusvaikeuksia, rinteeltä olisi voinut ohjata tulta paremmin. Laseri ei näkynyt koptereille ja kaikki 1000-vuotta vanha arkkitehtuuri näyttää samalta. Yritin pyytää oikea oppisesti tukipyyntöjä, joihin yksi R vastasi, oliko niin että yksi R oli alistettu per joukkue, siksi ehkä Kentsu sulle ei tullu pyyntöjä, yksi R sanoi raketit loppu, oletus että kaikista on. Oikeasti muotoillut tukipyynnöt meni siihen, kun ei ollu oikeasti millä määrittää sitä kohdetta. Siviilit oli aseistettujen tyyppien vieressä, joten ainoa vaihtoehto olisi Danger Close iskut. Tultiin vähän samaan ongelmaan kuin oikeissakin tilanteissa ton ROEn kanssa. Shit happens!

Image
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 2.3.2016

Post by Castor »

Annddy wrote:Kävelin Bravon mukana, koska tilanne oli mitä oli. Ohiteltiin compoundeja, eikä käyty sisällä. Olin jäänyt jälkeen ja kattelin rakennuksia puhtaaksi, siellä oli jätetty taas vihollisia selkään ja kävelin myös IEDhen. Vihreä savu oli minun pyytämä tuli-isku ja se tuli koneaseilla, Arska joka oli siellä Nokian kanssa tuumasi, et kuulat tuli vissiin aika lähelle kuitenkin. Se Blue-on-Blue oli mulle ihan uutta, näin sen Bravon asemista
Viimeinen paikka jossa BRAVOn käskettiin putsata oli Haman lähiympäristö, siellä ei ollut yhtään mitään, kun taas siitä eteenpäin toimimme täysin suojaus tehtävissä ja lopussa lähdimme kiertämään kaupungin etelä puolelle.
Käskyt artikuloitiin juuri siten että emme saa mennä tyhjentämään niitä vaan keskitymme ALPHAn liikkeen suojaamiseen.

Se että menit paikkaan mihin ei ollut tarkoitus mennä on varmaan ihan oma kämmi.

Bravon JFO nyt teki voitavansa, valitettavasti sen joutui vartin odotuksen jälkeen ottamaan uusi äijä, ei siinä, niin kuin mainitsit niin ei siellä oikein voinut tehokkaasti kutsua tulta. Sainpahan häneltä tiedustelu tietoa.
User avatar
Nummi
Posts: 1589
Joined: 26 Nov 2013, 01:52
Location: Stadi

Re: Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 2.3.2016

Post by Nummi »

En tiedä olenko sadisti mutta minusta on hauska lukea, että afilaiset on pistetty kerrankin koville tuon tulenkäytön ja danger closen kanssa. Nyt on tullut useasta suunnasta palautetta että tehtävässä oli vaikeaa se, että kaikki mikä liikkui ei ollut vihollista, ja ROE oli pirullinen rakennetulla alueella.

Rakennuksia ei saanut räjäyttää koska tässä tehtävässä "ympäröivässä" maailmassa ei ole täysi sota käynnissä, vaan käydään terrorismin vastaista taistelua siviilien asuttamalla alueella. Operaation jälkeen jalkaväen räjäyttämistä rakennuksista tulisi siis paskamyrsky, ja operaation aikana rakennuksien räjäyttäminen olisi liian danger close räjäytyksen tuhovoiman takia.

Ensi versioon nerffaan opforin miesvoimaa, räjähteiden määrää, lisään bluforille lisää miehiä, ja korjaan tekniset viat. Tuota optiikkaa pitää harkita tarkkaan.

Nykyisellään tehtävän voimasuhteet eivät ihan vastanneet tarkoittamaani skenaariota, vaan opforin taistelijoita oli liikaa, jotta bluforilla olisi ollut realistisesti jonkinlainen kyky hallita tottahia. Tottah oli tehtävässä käytännössä opforin miehittämä, kun tarkoituksena oli että se on siviilien miehittämä ja opfor on sinne soluttautunut. My bad, katsotaan ensi versiossa josko voimasuhteet vastaisivat tarkoitettua skenaariota paremmin.
Furean wrote:Pitää muistaa, että ruotsalaisethan pani melkein koko Suomen kansaa.
ruoste wrote:Dataa on saatava.
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 2.3.2016

Post by Castor »

Nummi wrote:En tiedä olenko sadisti mutta minusta on hauska lukea, että afilaiset on pistetty kerrankin koville tuon tulenkäytön ja danger closen kanssa. Nyt on tullut useasta suunnasta palautetta että tehtävässä oli vaikeaa se, että kaikki mikä liikkui ei ollut vihollista, ja ROE oli pirullinen rakennetulla alueella.

Rakennuksia ei saanut räjäyttää koska tässä tehtävässä "ympäröivässä" maailmassa ei ole täysi sota käynnissä, vaan käydään terrorismin vastaista taistelua siviilien asuttamalla alueella. Operaation jälkeen jalkaväen räjäyttämistä rakennuksista tulisi siis paskamyrsky, ja operaation aikana rakennuksien räjäyttäminen olisi liian danger close räjäytyksen tuhovoiman takia.

Ensi versioon nerffaan opforin miesvoimaa, räjähteiden määrää, lisään bluforille lisää miehiä, ja korjaan tekniset viat. Tuota optiikkaa pitää harkita tarkkaan.

Nykyisellään tehtävän voimasuhteet eivät ihan vastanneet tarkoittamaani skenaariota, vaan opforin taistelijoita oli liikaa, jotta bluforilla olisi ollut realistisesti jonkinlainen kyky hallita tottahia. Tottah oli tehtävässä käytännössä opforin miehittämä, kun tarkoituksena oli että se on siviilien miehittämä ja opfor on sinne soluttautunut. My bad, katsotaan ensi versiossa josko voimasuhteet vastaisivat tarkoitettua skenaariota paremmin.
Ehdotus ROEsta: BLUFOR saa räjäyttää paikkoja mutta BLUFOR pitää varmistua siitä että siellä ei ole siviileitä/Jos on siviileitä => Varoitus => Saa ampua.
Tätä kautta vaihtoehto tarkka-ampujasta joukkueisiin => MAAWS pari Joukkueen johtoryhmiin
TugeX
Posts: 293
Joined: 26 Jul 2013, 18:49

Re: Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 2.3.2016

Post by TugeX »

Nummi wrote:Tottah oli tehtävässä käytännössä opforin miehittämä, kun tarkoituksena oli että se on siviilien miehittämä ja opfor on sinne soluttautunut. My bad, katsotaan ensi versiossa josko voimasuhteet vastaisivat tarkoitettua skenaariota paremmin.
Tässä suurin ongelma ei välttämättä ollut niinkään se opforin määrä vaan se että se oli todellakin keskittynyt pelkästään tottahiin. Yksinkertaiset alue- tai vyöhykerajoitukset opforin partioille vois korjata asiaa.

Tuoko bluforin random aloituspaikka mitään oleellista tehtävään? Ei se ainakaan lisää valintojen määrää ;) Eikö riitä että siellä on ne super stallionit?

Portti ToraBoraan (TAI Altis koska IDF) missä kylät pienempiä ja niitä on useita -> kohteet jaettu näihin randomilla ja liikkuvuus vapaata?
niemih
Posts: 160
Joined: 03 Mar 2015, 07:56

Re: Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 2.3.2016

Post by niemih »

Et ole Nummi sadisti. Komppaan ihan täysin, että tehtävä oli omasta mielestä ihan loistava ja oli äärimmäisen hauskaa kun pistettiin johtamistaidot koville. Tulee ikään kuin stressitestattua organisaatiota ja miten hommat toimii paineen alla. Tällaisissa tilanteissa nimenomaan kehittyy ja siksi mielellään analysoin näitä tilanteita jälkikäteen. Samoin toivottavasti kaikki ymmärtää, että tarkoitus ei ole missään nimessä hakea mitään syntipukkia, vaan avata mitkä asiat ei omasta mielestä toimineet ja miten niitä voisi tehdä paremmin.
Annddy wrote:Ilmasta kuulin Kilon FACin pyynnöt mitä haluaa, joukkueesta kuulin mitä ongelmia on ja teen omassa tehtävässäni mitä voin auttaakseni.
Pointti on siis, että itse en joukkueenjohtajana pidä siitä, että joukkuettani "autetaan" asseteilla, ilman että itse tiedän mitä on tulossa ja minne. Tästä radio-organisaatiosta on ilmatuen parantaminen -threadissa pitkät litaniat, ei siitä sen enempää. Todetaan taas, että ohjasin itse ryhmän huonosti aukealle, koska pakka oli sekaisin liikkeellelähdössä.
Annddy wrote:ajattelin ilmoittaa näistä havannoista, että siellä on kavereita AKoitten kanssa katoilla kattomassa suoraan meidän ryhmiin päin
Tässä vaiheessa oli varmasti selvää kaikille, että Tottahin kylässä on vihollisen taistelijoita. Se, että joukkueenjohtajalle ruvetaan luettelemaan yksittäisten miesten sijainteja jotka välitetään sitten ryhmänjohtajille ei ole tarkoituksenmukaista. Ehkä tässä kannattaisi sitten tiedustelevan yksikön ottaa suoraan ryhmänjohtajaan yhteyttä? Se, että omat joutuivat tulen alle johtui omasta puutteellisesta johtamisesta (eli ryhmien huonosta asemoinnista), ei kontaktiraporttien puutteesta.
Annddy wrote:Siviilit oli aseistettujen tyyppien vieressä, joten ainoa vaihtoehto olisi Danger Close iskut
Hyvä vaihtoehto on, että ei kutsuta helikopteria tekemään raketti-iskua tällaiseen paikkaan, ainakaan tällaisessa skenaariossa! Sinne laitetaan sitten sitä jalkaväkeä. Eli vain koska raketteja ja minigunia on olemassa, ei tarkoita että ne on kaikki pakko käyttää loppuun. Tietty jos näin on Kilo tai FAC käskenyt, niin sitten mennään niiden käskyjen mukaan.
User avatar
Annddy
Posts: 382
Joined: 07 Feb 2014, 15:51

Re: Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 2.3.2016

Post by Annddy »

Sissimuokkaus.
Last edited by Annddy on 03 Mar 2016, 18:31, edited 2 times in total.
Trade
Posts: 456
Joined: 09 Jun 2015, 19:20

Re: Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 2.3.2016

Post by Trade »

Olen 2. tehtävässä hamasin RJ. Meidän itsemurhapommittajan auto bugittaa puoliksi maan sisään. Menen sanomaan, että tule pois, räjähdät kohta.

No niinhän siinä kävi ja molemmat irtauduimme paratiisiin.
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 2.3.2016

Post by Bummeri »

Nummi wrote:Rakennuksia ei saanut räjäyttää koska tässä tehtävässä "ympäröivässä" maailmassa ei ole täysi sota käynnissä, vaan käydään terrorismin vastaista taistelua siviilien asuttamalla alueella. Operaation jälkeen jalkaväen räjäyttämistä rakennuksista tulisi siis paskamyrsky, ja operaation aikana rakennuksien räjäyttäminen olisi liian danger close räjäytyksen tuhovoiman takia.
Tässä allaolevasta videossa näet miltä näyttää IDF versio "varoituslaukauksesta" ja sen jälkeen "terrorisminvastaisesta iskusta siviilien alueella". Video sisältää siis kaksi räjähdystä.



Tämän halusin linkittää, koska käsitys siitä että Tottahin kaltainen kylä, täynnä taloista ampuvia, iedejä räjäytteleviä sissejä, olisi jotenkin mahdollisesti taistelun jälkeen vielä ihmisten elettävä on täyttä harhaa.

Jos nyt joutuisin pelaamaan saman tehtävän uudestaan, jälkiviisaana tekisin sen seuraavalla tavalla:

1. Putsaisin pohjoisesta reitin Tottahin laitamille.
2. Koptereille antaisin käskyn tuhota tai tehdä jokainen havaittu ajoneuvo liikuntakyvytömäksi koko alueella.
3. Piirittäisin Tottahin kylän kaikilta sivuilta.
4. Odottaisin että taistelu lakkaa kaupungista ulospäin.
5. Kirjoittaisin Globaaliin chattiin, että Tottahin kylän asukkailla on 10 minuuttia aikaa poistua kylästä.

Kaksi vaihtoehtoa seuraavana, riippuen miten kylästä poistuu ihmistä.

6. Tarkastuttaisin jokaisen kylästä poistujan aseiden ja räjähteiden varalta ja asettaisin heidät APC kyytiin istumaan ja odottamaan.
7. 10 minuutin kuluttua paskoisin jokaisen talon joka antaa vähänkään vihiä että siellä on vihollista.
8. Laittaisin yhden ryhmän jolla varmasti pysyy homma hanskassa putsaamaan 1 kompoundin kerrallaan.

TAI

5. Lopettaisin tehtävän ja sanoisin että myöhemmin illalla pataljoona tuli puskutraktorein ja tankein ja raivasi koko kylän.

Lisää myöhemmin.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
Clumsy
Posts: 45
Joined: 13 Feb 2015, 19:08

Re: Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 2.3.2016

Post by Clumsy »

Mietteitä kakkostehtävän puolustuksen näkökulmasta (A1 ryhmä):

Hyökkääjillä 2.5:1 ylivoima, eli meillä ei mitään kiinnostusta ryhtyä reiluun avoimeen tulitaisteluun bluforia vastaan. Tarkoituksena siis suorittaa liikkuvaa ja kuluttavaa sissitoimintaa kaupunkiolosuhteissa. Tiedettiin, että alueella on siviilejä, mutta niiden runsas määrä selvisi ainakin minulle vasta spectassa.

Noista olosuhteista voi jo arvata, että hyökkäjien johto ei tule saamaan mitään hyödyllistä kontaktiraportointia kaupunkiin päästyään. Kaikki kontaktit tulevat olemaan yksittäisiä ja aktiivisesti liikkuvia. Onneksi blufor hyökkäsi käytännössä vain pohjoisesta, oppfor johdolla luultavasti säilyi hyvä tilannetieto sangen pitkälle ja ryhmät pysyivät ohjaamaan tulta ja liikettä pahimpien uhkien vastaisesti. Tämä helpotti kaupungin sisällä toimimista valtavasti. Mielestäni tilanne olisi ollut täysin eri jos blufor olisi iskenyt edes kahdesta vastakkaisesta suunnasta.

Lisäksi oppforin ammusmäärät olivat aika maltilliset, lippaita tasattiin ja etsittiin kaatuneilta tovereilta. Hauska tehtävä alun odottelun jälkeen. Paha sanoa pitääkö ratiota muutta vielä enemmän hyökkääjän eduksi, nyt ainakin tuntui loppuun asti, että tappio tulee vaikka kaikki eteni niin hyvin kuin puolustajien kannalta vaan voi.
Post Reply