Re: AFI ja AFIn Hyökkäys.
Posted: 01 Sep 2016, 19:40
Olen samaa mieltä, että puolustuksessa taistelun alettua 10 rooli on suht pieni, mutta joillain pienilläkin asioilla on iso merkitys:
1. Tiedustelun käskeminen. Aika moni ryhmä parkkeeraa tasan sille markkerille mikä karttaan on piirretty ilman että tekee omatoimista tiedustelua lähiympäristössä. 10:n on hyvä muistuttaa pitää silmiä vähäisemmiltäkin tuntuviin suuntiin. Varsinkin jos alue on suuri ja resursseja vähän, korostuu tarve saada tietää missä hyökkääjä manoveeraa, jotta puolustus ehtii reagoimaan ajoissa.
2. Tilannekuvan ylläpito. 10:n pitää usein nyhtää ryhmiltä informaatiota, koska ryhmien huomio on yleensä omassa kontaktissa. Jos ja kun sitä infoa saa ja sitä jakaa muille, niin muut ryhmät pystyvät paremmin arvioimaan olisiko heillä otollinen mahdollisuus esim. koukkauksiin. Monesti RJ:t unohtavat myös kertoa oman ryhmänsä liikkeistä. Kun 10 kyselee mitä ryhmät puuhaavat, vähenee friendly firenkin vaarat.
3. Ryhmien taistelukyvyn palauttaminen. Tämä on asia, josta on paljon hyötyä, jos sen kanssa on aloitteellinen. Monesti ryhmän taistelukyky laskee huomattavasti ensimmäisen kontaktin jälkeen. Varsinkin jos johtajia kaatuu, on radiohiljaisuuteen syytä puuttua nopeasti. 10 tai 15 ryhmän lyhyeen ja sinne nopeat käskyt siitä mitä ryhmä tekee seuraavaksi. Erityisesti avoimessa yhteisössä tuntuu olevan aika korkea kynnys johtajaksi hyppäämiseen lennossa. Jos 10/15 nopeuttaa prosessia, voi se vaikuttaa suurestikin taistelun kulkuun.
4. Lopputaistelu. Kun ryhmät ovat ottaneet tappioita, ja on vetäydytty puolustettavalle kohteelle lähipuolustukseen, on monesti hyödyllistä kerätä kaikki elossa olevat samalle kanavalle lyhyessä. Se vaatii kaikkien ryhmätaajuuksien läpikäymistä ja käskemistä siirtyä tietylle kanavalle. Tuntuu pikkujutulta, mutta tehostaa puolustusta loppuvaiheessa suuresti, kun kaikilla säilyy tilannekuva.
My 2 cents
1. Tiedustelun käskeminen. Aika moni ryhmä parkkeeraa tasan sille markkerille mikä karttaan on piirretty ilman että tekee omatoimista tiedustelua lähiympäristössä. 10:n on hyvä muistuttaa pitää silmiä vähäisemmiltäkin tuntuviin suuntiin. Varsinkin jos alue on suuri ja resursseja vähän, korostuu tarve saada tietää missä hyökkääjä manoveeraa, jotta puolustus ehtii reagoimaan ajoissa.
2. Tilannekuvan ylläpito. 10:n pitää usein nyhtää ryhmiltä informaatiota, koska ryhmien huomio on yleensä omassa kontaktissa. Jos ja kun sitä infoa saa ja sitä jakaa muille, niin muut ryhmät pystyvät paremmin arvioimaan olisiko heillä otollinen mahdollisuus esim. koukkauksiin. Monesti RJ:t unohtavat myös kertoa oman ryhmänsä liikkeistä. Kun 10 kyselee mitä ryhmät puuhaavat, vähenee friendly firenkin vaarat.
3. Ryhmien taistelukyvyn palauttaminen. Tämä on asia, josta on paljon hyötyä, jos sen kanssa on aloitteellinen. Monesti ryhmän taistelukyky laskee huomattavasti ensimmäisen kontaktin jälkeen. Varsinkin jos johtajia kaatuu, on radiohiljaisuuteen syytä puuttua nopeasti. 10 tai 15 ryhmän lyhyeen ja sinne nopeat käskyt siitä mitä ryhmä tekee seuraavaksi. Erityisesti avoimessa yhteisössä tuntuu olevan aika korkea kynnys johtajaksi hyppäämiseen lennossa. Jos 10/15 nopeuttaa prosessia, voi se vaikuttaa suurestikin taistelun kulkuun.
4. Lopputaistelu. Kun ryhmät ovat ottaneet tappioita, ja on vetäydytty puolustettavalle kohteelle lähipuolustukseen, on monesti hyödyllistä kerätä kaikki elossa olevat samalle kanavalle lyhyessä. Se vaatii kaikkien ryhmätaajuuksien läpikäymistä ja käskemistä siirtyä tietylle kanavalle. Tuntuu pikkujutulta, mutta tehostaa puolustusta loppuvaiheessa suuresti, kun kaikilla säilyy tilannekuva.
My 2 cents