ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

faf
Posts: 196
Joined: 17 Mar 2015, 22:10

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by faf »

Konzig wrote:
Keneraali wrote:Kopteri pystyy kuuntelemaan vain yhtä kanavaa? Aikamoista paskapuhetta. Kahden henkilön luulisi pystyvän kaikkien häiriöiden lisäksi pystyä kuuntelemaan edes yhtä kanavaa per äijä...
Komppaan Kentsua. Oil Bay tehtävässä homma toimi hienosti, koska JTAC faf pysyi hengissä ja toimi tehokkaasti linkkinä hekojen ja maajoukkojen välissä. Jos faf olisi kaatunut, homma olisi kussut vakavasti, jos hekot eivät olisi olleet Tango-verkossa (eikä toinen ilmeisesti ollutkaan).

Se, että hekot olisivat oman mukavuutensa vuoksi olleet vain yhdellä kanavalla olisi tarkoittanut, että ilman JTACia JJ:ien ja RJ:ien olisi pitänyt käyttää neljää(!) kanavaa (10:t K-verkko, J-verkko, T-verkko, I-verkko; RJ:t, J-verkko, Ryhmäkanava, T-verkko, I-verkko). Paljon kohtuullisemaa oli, että kaikki tuli-isku pyynnöt saa samalta taajuudelta (T-verkko). I-verkko oli vain hekojen omaa koordinointia varten. Ja kuten Kentsukin sanoi, sen kuorman voi jakaa pilotin ja gunnerin kesken (pilotti I-verkko, gunner T-verkko).
Hyviä pointteja myös nämä. Itse en JTACina kuunnellut tulenjohtoverkkoa olleenkaan sillä pitkään saa kerralla vain kaksi taajuutta. Arvelin että komppaverkko ja ilmaverkko olisi tärkeimmät. Useampaa verkkoa varten olisi tarvinnut oman radiomiehen.

Voi olla että mietin vähän liiaksi oikean elämän kannalta mutta ainakaan lentokoneet eivät käsittääkseni kommunikoi kerrallaan kuin yhdellä taajuudella. Taajuutta sitten vaihdetaan sen mukaan, missä vaiheessa tehtävää ollaan. Esim. niin että olisi yksi yleinen Ilma-taajuus, ja sieltä sitten vaihdetaan tehtäväkohtaiselle tulenjohtotaajuudelle jossa koordinoidaan tarkka isku. Samoin eri laskeutumisen vaiheita kohden on omat taajuudet.

Jos kopussa on enempi porukkaa, niin toki jokainen voi kuunnella yhtä taajuutta (toinen ilmaa ja toinen tangoa). Mutta ainakaan itse en pysty tehokkaaseen toimintaan jalkamiehenä jos molemmissa korvissa on pitkän taajuus jossa kommunikoidaan ahkerasti. Tällöin huomio menee molempien taajuuksien seuraamiseen itse toiminnan sijasta. En usko että sama onnistuu kovin monelta lentäjältään.

Tästä varmaan on eri näkemyksiä, ja pitää toki miettiä myös siltä kannalta että kyseessä on peli. Tästähän oli viime syksynä/keväänä paljonkin keskustelua. Pitää miettiä että miten näitä olisi järkevä toteuttaa. Itse olen kovasti sitä mieltä, että yksi taajuus ilmaa varten josta koordinoidaan ilmaiskut. Ja ilmatuen tulitukipyynnöt jtacin kautta joka koordinoi iskun ilmalle. Mutta jos joku on eri mieltä niin tottakai sekin on sallittua :)
Kortonki
Posts: 94
Joined: 12 Aug 2015, 16:42

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Kortonki »

Konzig wrote:Ke 14.9 viikkopelit 2. tehtävä Oil Bay, Opfor K10:

Olin antanut AlphaJ:lle tehtävän puolustaa West Basea, mutta myös tarkkailla rantaa vihollisen koukkujen varalta. Päätin mennä itse rannantarkkailuryhmän alueelle huomatakseni, että siellä ei ollutkaan ketään. Kyseinen ryhmä oli ilmeisesti vedetty puolustamaan West Basea jonne vihollinen jo rynnäköikin. Tuskaista oli vain huomata, että vihollisen ryhmä etenee rantaa pitkin juuri minua kohti, eikä asemissani ole ketään. Pysäytin ryhmän liikkeen omalla kivääritulellani ja tilasin helikopterilta apua. Pian tähtäimessäni näkyikin räjähdyksen pilviä eikä kyseinen ryhmä jatkanut enää liikettään.

AlphaJ ilmoitti ottaneensa raskaita tappioita West Stationilla ja tilanne vaikutti huonolta. Käskin ottaa irti koko alueelta ajatuksella että tilataan sinne tykistötulta ja vallataan sitten takaisin. Tuli-iskua ei keritty tehdä tykistön muilta tehtäviltä, mutta koska alue näytti hiljaiselta Alpha uskalsi tehdä vastaiskun luovuttamiinsa asemiin (kerrankin tuli liikettä myös syvyydessä). Alue saatiin takaisin samalla kun JTAC faf ilmoitti toisenkin vihollisen vaunun tuhoutuneen. Bravo sai käskyn vallata East station, mutta sitä ennen tilattiin vielä hekoiskua alueelle.
Opfor B2 PJ, aika nopsaan RJ kun otettiin tykistötulta alussa.

Minun käsittääkseni tuonne west stationille hyökkäsi bluforilta kaksi lieviä tappioita ottanutta ryhmää. Jos AAR:ää katsoo niin aika tasavahva tilanne ennenkuin otetaan lähikontaktia. Meidän ryhmä ainakin otti heti alkuun raskaita tappioita ja lopulta liityttiin B3 jämien kanssa yhteen. Vahvuus varmaan jotain 1+3. Äijät ottaa siellä irti ryhmän vahvuudella yhden vastapuolen taistelijaparin tähden. Kertoo lähinnä siitä miten asiat näytttää niin erilaiselta kentältä kuin spektassa. ;) Oikea ratkaisuhan tuo oli, ei ollut mitään tsäänssiä torjua vastahyökkäystä varsinkin kun tuota ilmauhkaa oli jatkuvasti vähän joka puolelta.

Pistinkin ainoan jäljellä olevan taistelijan hakemaan josko olisi jäänyt stingereitä matkan varrelle ja sieltä tulee hetken päästä pienessä paniikissa ilmoitusta vastapuolen jv-ryhmästä ja sitten hiljaisuus.

Asiasta moottorisahaan. En heti tyrmäis uuttaa st -hudia. Luulen vain että vaatii totuttelua oikeasti tarkkailla ja kuunnella ympäristöä. Muutama viikko siinä varmaan menee. Pakottaa partioita pysymään kasassa, ja johtajilta tilannetiedon ylläpitoa. Selkeitä ilmoituksia minne liikutaan ja koska, tarvittaessa näyttää osoittamalla.
Härö
Posts: 236
Joined: 01 Mar 2015, 18:57

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Härö »

Ilma-1 oli tosiaan sellanen ongelma että gunneri ei osannut käyttää radioita mutta oli kuitenkin halunnut slotata kopterin crewmaniksi. Aseita onneksi osattiin käyttää koska left click to win. Tämän takia radioita ei voinut jakaa ja pilotti kuunteli kahta eri kanavaa samanaikaisesti. Vasta pelin loppupuolella ilmoitin JTACille että poistun tukiverkosta koska siellä oli jatkuvaa trafiikkia joka ei ollut mitenkään relevanttia. Tukiverkossa tapahtuva keskustelu ei myöskään ollut mitenkään vihollisen tappamiseen liittyvää siinä vaiheessa taistelua koska se oli jo voitettu.

Mutta tästä Tango-verkosta lisää:

Sen sijaan että tehdään asiasta helvetin monimutkainen ja laitetaan useampaa tyyppiä eri radiokanaville tekemään samoja asioita voitaisiin käyttää sitä JTAC:ia jonka rooli on se ilmatuen kutsuminen ja koordinoiminen. Yleensä se viestin välitys ilmatuelle lähtee niin että RJ ilmoittaa asiasta JJlle, JJ pyytää tukea, JTAC vastaanottaa tukipyynnön ja välittää koptereille sen sijaan että kolme-neljä RJtä huutelee samaan aikaan jotain vitun 'broken arrowia' tukiverkkoon ihan Mel Gibsonina ja siitä pitää itse selvittää että mikä niistä on prioriteetti.

Sillä nurmiporalla ei yhäkään ole mitään asiaa ilmatuen kutsumiseen jos JTAC on vielä hengissä ja pystyy tekemään hommiansa ja kaikki tukiviestit yleensä välitetään hänelle eikä suoraan koptereille. Jos joku puuttuu tuosta ketjusta, hänet ylitetään ja siirrytään ketjun seuraavalle portaalle häikäilemättä. Ja sitten jos se JTAC kaatuu joku muu ottaa siitä kopin, ihan kuin muissa johtorooleissa. Idea tässä on se että annetaan jokaisen roolin keskittyä siihen olennaiseen toimintaan: JJt johtaa joukkueita, RJt paimentaa ryhmiä. Jos JJ tarvitsee tukea hän ottaa yhteyttä tulenjohtajaan, jne. Se että siellä verkossa hiipii 10 jätkää joilla on kaikilla oma kuva siitä että miten taistelu jatkuu, missä on vihollinen jne aiheuttaa vaan päänsärkyä kaikille ja pahimmassa tapauksessa johtaa siihen että toisen joukkueen yksikkö kutsuu tulta omien joukkojen asemiin. Näinkin on AFI:n peleissä käynyt. Tämän takia on tärkeää että kaikki informaatio mitä tulee tulitukipyyntöihin menee yhdelle henkilölle: tulenjohtajalle. Hän tekee viimekädessä päätökset siitä että ammutaanko vai ei.

Eli TL;DR: Jos sinulla on erillinen tulenjohto anna sen hoitaa se tulenjohtaminen. Jos hän kaatuu, korvaa hänet.

Sama pätee koptereihin: jos assetteina on kopuja ja rosterista löytyy JTAC, JTAC hoitaa kaiken koordinoimisen mikä tulee mihin tahansa lentävään esineeseen oli se sitten Hindi tai ilmapallo. Kaikki tulitukipyynnöt menevät hänen portaallensa ja hänen tehtävänä on välittää nämä viestit eteenpäin koptereille, tiedostaa omien joukkojen asemat ja antaa tulikäskyjä. Se että jokainen jantteri joka osaa radiopuhelinta käyttää on siellä huutelemassa apua ei edesauta sitä vihollisen tuhoutumista vaan päinvastoin.

EDIT:

Eli selvennyksenä se oma ihanteellinen tukiverkko olisi tämänlainen: Tango-kanava jossa tehdään ilmatuki/epäsuoran pyynnöt -> JTAC vastaanottaa pyynnöt, siirtyy ilma-kanavalle ja ilmoittaa iskupyynnöstä, käskyttää oman valintansa mukaan kopterit/koneet hyökkäämään, informoi omien joukkojen asemista ja sitten pilotit hoitavat lopun koordinoinnin sisäisesti mikäli kaksi eri konetta hyökkää samaan kohteeseen. Ei mitään turhaa ropetusperseilyä, kanavat pysyy puhtaana ja kommunikointi helpottuu, iskut tulee turpeeseen niin kuin pitää ja kaikki on bueno. Sitten jos JTAC kaatuu joku muu ottaa toiminnan kontolleen, ja jos pahin tapahtuu Ilma voi aina siirtyä Tango-kanavalle siinä tilanteessa jossa toimivaa rakennetta ei ole tappioitten takia.
Last edited by Härö on 15 Sep 2016, 14:15, edited 1 time in total.
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by JoneKone »

Konzig wrote:
Furrezi wrote:Okei. Palautteen perusteella epäsuora lähtee pois seuraavasta versiosta, vaikkei saanutkaan kuin 5 tappoa (ennustin isompaa tuhoa). Tavallaan se pakottaa bluforin hyökkäämään, kun opforilla ei ole samanlaista uhkaa.
AWATS:iin tää ehkä kuuluu, mutta tehtävän erilaisuuden ja kiinnostavuuden kannalta voisi olla epäsuoran poistamisen sijasta parempi antaa Bluforille yksi Abrahams lisää (kokonainen vaunujoukkue) ja erottaa IT omaksi ryhmäkseen. Jos haluaa vielä erikoissuolaa, niin voisihan jenkkien joukkoja olla tukemassa joku paikallinen insuryhmä sergei-rekalla, niin saa BLU:llekin it-tykin.

Vaihtoehtoisesti voi korvata Abrahamsit Bradleylla (koska konetykki ja ohjukset ilma-ammuntaan).

Pointti on nyt ehkä enemmän siinä, että välillä mieluummin monenlaisia assetteja ja taktiikat niiden mukaan, kuin tutut ja turvalliset ratkaisut. Epäsuora ei tosiaan tuossa ollut vaikuttavuudeltaan mielestäni mitenkään OP, ainoastaan pakotti BLUn liikkumaan. Samalla tavalla BLU:n vaunu-uhka pakotti OPFORin olemaan näyttämättä naamaansa ollenkaan idän suuntaan. Hekot olivat vaarallisempia, mutta yllämainituila jutuilla balansointia voisi kokeilla myös.
Insuryhmä Sergei rekalla ei ehkä riitä edes stingereiden lisäksi AA:ksi ATGM hindejä vastaan. Juovat paljasvat sijainnin ja sitten onkin jo epäsuora tai toinen hind sergein kimpussa. AA Bradleyt voisi olla hyvä vaihtoehto korvaajiksi stingeriryhmän lisäksi. Villinä vaihtoehtona niin blufor:ille vaikka KRH jolloin molemmilla osapuolilla on se epäsuoran mahdollisuus koko ajan takaraivossa. Eli sen sijaan, että assetti poistetaan niin tasapainotetaan osapuolet. Se, että epäsuora ei aiheuta tappiota suoraan, ei tarkoita sitä ettei se pakota toista osapuolta muuttamaan taktiikoitaan huonompaan suuntaan. Sehän on selvää, että se on sitten sellainen meatgrinder tehtävä, että siinä ei ole jalkaväellä kovin pitkä odotettu elinaika. :D
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Noperaattori
Posts: 33
Joined: 10 Aug 2016, 21:21

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Noperaattori »

Härö wrote:Ilma-1 oli tosiaan sellanen ongelma että gunneri ei osannut käyttää radioita mutta oli kuitenkin halunnut slotata kopterin crewmaniksi. Aseita onneksi osattiin käyttää koska left click to win.
Tää on vähän kaksteräinen miekka, toisaalta pitäisi slotata rohkeasti ja kokeilla uutta, mutta toisaalta taas pysytellä poissa tehtävistä jota ei välttämättä hallitse. Tietysti AFI:n radionkäytön perusteet jokainen voi katsoa vaikka YouTubesta, mutta nekin unohtuu helposti vasta-alkajalta itse pelissä.
Itse jos slottaan johonkin rooliin jonka perusteet eivät ole ihan 100% selvät, ilmoitan siitä asianosaisille ja pyydän apua. Ehkä tässäkin tapauksessa olisi radiohommat saatu säädettyä kuntoon ennen lentoon lähtemistä jos noi asiat olisi kommunikoitu.
Härö wrote:Sen sijaan että tehdään asiasta helvetin monimutkainen ja laitetaan useampaa tyyppiä eri radiokanaville tekemään samoja asioita voitaisiin käyttää sitä JTAC:ia jonka rooli on se ilmatuen kutsuminen ja koordinoiminen. Yleensä se viestin välitys ilmatuelle lähtee niin että RJ ilmoittaa asiasta JJlle, JJ pyytää tukea, JTAC vastaanottaa tukipyynnön ja välittää koptereille sen sijaan että kolme-neljä RJtä huutelee samaan aikaan jotain vitun 'broken arrowia' tukiverkkoon ihan Mel Gibsonina ja siitä pitää itse selvittää että mikä niistä on prioriteetti.
Ehdottomasti samaa mieltä. Siinä meinaa HOTASista loppua nappulat kesken, jos pitää pilottina hoitaa sekä pitkä, lyhyt että lähipuhe.
User avatar
ruoste
Posts: 583
Joined: 05 Jan 2015, 16:03

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by ruoste »

Käyttäkää lentäessä hiiri + näppäimistö, ei lopu napit kesken.
"Kolme-neljä RJtä huutelee samaan aikaan jotain vitun 'broken arrowia' tukiverkkoon ihan Mel Gibsonina..." -Härö
User avatar
Keneraali
Posts: 823
Joined: 26 Jul 2013, 18:15

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Keneraali »

Mutta ei tule toimimaan myöskään täysi byrokratia helvetti jossa tulitukipyyntö kopterille kulkee kahden välikäden kautta, kolme kertaa viesti kerrotaan toiselle. Ensinnäkin aikaa kuluu ja toiseksi se viestin sisältö muuttuu hyvin suurella todennäköisyydellä. Entä sitten kun kopteripilotti haluaa lisätietoa, sama viestiketju toiseen suuntaan? Ja siihen vastaus taas. Herätääs ny.
Tankki on vetänyt paskarinkiä ruumiiden päällä hyvän tovin ennen kuin kopterin roottorit edes kääntyy.

Tästä syystä olenkin aikojen alusta asti ollut sitä mieltä että erityisesti kopterille pitäisi olla jonkinlainen kuuntelu maajoukkojen toimintaan. Pilotti on voinut kerätä tarvittavaa tilannetietoa jo etukäteen ja samalla kun viesti kulkeutuu ja kun lupa hyökkäykseen annetaan niin ollaan jo rynnäkössä ja A tarvikkeet lentää toivottavasti ajoissa paikalle.

Toinen hyvä olisi edellyttäen että ei ole hengenhätä niin FACn saatua pyynnön siirtää kopteri väliaikaisesti ryhmän käyttöön jolloin pilotti siirtyy ryhmän taajuudelle ja organisoivat keskenään tilanteen, TUOREELLA, tiedolla. Eikä työnjohtajan (lol, autocorrecti.) kertomana 3 vuoren takaa kartalta katsomalla...
Last edited by Keneraali on 15 Sep 2016, 15:50, edited 1 time in total.
User avatar
Noperaattori
Posts: 33
Joined: 10 Aug 2016, 21:21

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Noperaattori »

ruoste wrote:Käyttäkää lentäessä hiiri + näppäimistö, ei lopu napit kesken.
Image
User avatar
Konzig
Posts: 416
Joined: 08 Jan 2014, 07:57

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Konzig »

Härö wrote:Ilma-1 oli tosiaan sellanen ongelma että gunneri ei osannut käyttää radioita mutta oli kuitenkin halunnut slotata kopterin crewmaniksi. Aseita onneksi osattiin käyttää koska left click to win. Tämän takia radioita ei voinut jakaa ja pilotti kuunteli kahta eri kanavaa samanaikaisesti. Vasta pelin loppupuolella ilmoitin JTACille että poistun tukiverkosta koska siellä oli jatkuvaa trafiikkia joka ei ollut mitenkään relevanttia. Tukiverkossa tapahtuva keskustelu ei myöskään ollut mitenkään vihollisen tappamiseen liittyvää siinä vaiheessa taistelua koska se oli jo voitettu.

Mutta tästä Tango-verkosta lisää:

Sen sijaan että tehdään asiasta helvetin monimutkainen ja laitetaan useampaa tyyppiä eri radiokanaville tekemään samoja asioita voitaisiin käyttää sitä JTAC:ia jonka rooli on se ilmatuen kutsuminen ja koordinoiminen...
Edellisessä tehtävässä toimittiin juuri näin. JTAC (jota ei edes ollut rosterissa, vaan jonka homman nakitin K15:sta) johti ilmaa ja viime kädessä päätti mihin isketään. Kysymys oli vain siitä, että viitsiikö lentäjät kuunnella tukiverkkoa, vai pitääkö yhden kanavan riittää. Koko ongelma häviää sillä, että se gunner vaan kuuntelee kiltisti sitä tukiverkkoa (vaikka voluumit tosi alhaalla). Heti on nopeammin parempi tilannekuva, kun siivilöi suoraan informaatiota sellaisena kun se ilmenee ruohonjuurella ja reaktioajat lyhenee. Tottakai kannattaa olla kriittinen kuuntelija. Jos pilottia ahdistaa liika informaatio, hän voi olla siellä ilmakanavalla ja jutella directillä ampujan kanssa.

Ja kyllä ehdottomasti kannattaa slotata rohkeasti uusiin rooleihin, mutta kyllä tietyt perusjutut (kuten radioiden toiminta) kuuluu assetteihin slotattaessa ainakin omasta mielestäni osata. Niitä voi harjoitella helposti omalla ajalla. Ei vaunun ampujaksikaan pidä mennä ymmärtämättä esim. RHS-vaunujen omista näppäinkomennoista. Tiettyä suoritustasoa voi olettaa varsinkin harvinaisemmissa ja kriittisemmissä asseteissa, koska tehtävien tasapaino perustuu siihen, että niitä käytetään tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti.

JTACin roolistakaan ei kannata mielestäni tehdä mitään erikoiserikoisroolia, koska sitten siihen ei saada slotattua ketään, kun potentiaalisia osaajia on se alle 5 miestä koko AFIssa.
faf
Posts: 196
Joined: 17 Mar 2015, 22:10

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by faf »

Konzig wrote: JTACin roolistakaan ei kannata mielestäni tehdä mitään erikoiserikoisroolia, koska sitten siihen ei saada slotattua ketään, kun potentiaalisia osaajia on se alle 5 miestä koko AFIssa.
Olen samaa mieltä, ei voi edellyttää että olis sota-ajan sijoitukseltaan tulenjohtaja ja sitten vielä siviilikoulutukselta lennonjohtaja päälle. Itsellä lähti vähän lapasesta nää pohdinnat kun innostuin pähkimään. Rohkeasti vaan uusia slotteja kokeilemaan. Hyvät pelit oli enivei eilen ja siitä kiitos kaikille! Tykkäsin myös paljon siitä kun oli vaihteeksi vähän erilaisia tehtäviä, erikoisassetteja ja rajattua aluetta yms. Luo eri tavalla intensiteettiä hommaan kun tietää että LZ:lla on lähes varmasti vihollista vastassa tai pari abramsia odottamassa.
Post Reply