ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by JoneKone »

Konzig wrote:Ke 14.9 viikkopelit 2. tehtävä Oil Bay, Opfor K10:

Tykkäsin tehtävästä todella paljon. Alue oli mielenkiintoinen, vaikkakin tuttu. Assetit kiinnostavalla tavalla epäsymmetriset (pakottivat erilaisiin pelityyleihin).
Opfor pelasi hyvin... blufor pelasi heikommin. Mutta sen lisäksi niin assettien osalta blufor oli enemmänkin maaliryhmänä tuossa tehtävässä. Ilman ja epäsuoran yhdistetty vaikutus oli reilusti Opforin puolella. Käytännössä blufor ei ollut turvassa missään. Jos stingerit olisi sijoitettu paremmin bluforilla olisi ehkä ollut mahdollisuus, mutta ATGM:llä varustettu Hind menee helposti op:ksi versus 4 stingeriä heikossa näkyvyydessä. Etenkin nyt kun oli hyvin hommansa osaavat pilotit niin force multiplier kerroin vain nousi entisestään. Hindi tippuu nykyparametreillä vasta 2-4 stingeristä ja kertonee jotain myös hindin lentävän tankin ominaisuuksista, että AAR:n 25:55 kohdassa jetsin vaunu laittaa sabotin läpi härön helikopterin ja silti kopu pysyy ilmassa. :D Jiizee taitaa myös saada stingerillä osuman Raimon kopteriin kohdassa 32:59... ei auttanut.

Bluforin ainoa vaihtoehto voittoon olisi ollut koptereiden pudottaminen aikaisessa vaiheessa, silloinkin Opfor olisi pystynyt vaikuttamaan rpg:eillä ja epäsuoralla aina kun blufor olisi päässyt kontaktiin asti, mutta silloin taistelu olisi ollut tasaisempi.

Missäs bluforin stingerit olivat? Nyt olivat aika edessä? AA aseet kannattaa yleensä laittaa niin, että pystyvät vaikuttamaan vihollisen ilmaasseteihin omien joukkojen yli tai sivuilta. Johtajien kannalta olisi myös todennäköisesti helpompaa jos stinger partiot (tai muutama niistä) toimisivat komppanian alaisuudessa?

Epäsuora pois niin olisi jo paljon tasaisempi? ... tosin mikäs siinä maaliryhmänä olemisessa. :)
Last edited by JoneKone on 14 Sep 2016, 23:55, edited 1 time in total.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by JoneKone »

Härö wrote: Tultiin tessussa siihen tulokseen että ei ollu kyse mistään bugista vaan ammus tosiaan kulki kahden pilotin välitse ja ulos toiselta puolelta kopteria. Astronominen pulla.
Vähän niinkuin näin? :D

"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
Furrezi
Posts: 23
Joined: 23 Nov 2015, 11:27

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Furrezi »

Okei. Palautteen perusteella epäsuora lähtee pois seuraavasta versiosta, vaikkei saanutkaan kuin 5 tappoa (ennustin isompaa tuhoa). Tavallaan se pakottaa bluforin hyökkäämään, kun opforilla ei ole samanlaista uhkaa.
TheTaltsi
Posts: 1533
Joined: 14 Nov 2013, 11:14

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by TheTaltsi »

Tuntematon wrote:Joopa joo.

Tokatehtävä vaikutti todella hyvältä siihen asti kunnes balanssin rikkoin häksitooleilla oleva tykistö. Joka pakotti bluforin liikkumaan tai häkseillä saadaan tuli 2min niskaan. Eiköhän se olis parempi sit olla vaan ne artycomputerit noissa laitoksissa niin olis asseti enemmän tasaväkinen riippuen kuka ja missä tehtävässä sitä käytetään.
Kuten miljoonaan kertaan Tuntematon sulle on yritetty selittää, ne häksi toolit eivät nopeuta toimintaa yhtään, ne vain helpottavat, (ja osassa mahdollistavat yleensäkin toiminnan jos kohde on maptoolien ulkopuolella). Osaava henkilö osaa maptooleilla ihan yhtä nopeaa laskea arvot kuin näillä laskureilla pystytään, helpottaa vain elämää, ei nopeuta
Furrezi wrote:Okei. Palautteen perusteella epäsuora lähtee pois seuraavasta versiosta, vaikkei saanutkaan kuin 5 tappoa (ennustin isompaa tuhoa). Tavallaan se pakottaa bluforin hyökkäämään, kun opforilla ei ole samanlaista uhkaa.
Ei kannata ensinäkään ensimmäisen pelikerran jälkeen tehdä radikaaleja muutoksia (ellei tehtävä oikeasti ole rikki) ja toisekseen kuunnella tätä äänekästä enemistöä joiden henkilökohtainen mielipide ei vain salli epiksen käyttöä
Tuntematon wrote:Jälleen kerran jos joku pahoittaa tästä viestistä mielensä niin totean nöyrästi ja autuaasti että ei kiinnosta.
Tohtori Kuolema wrote:Joo on Taltsi IHAN kiva.
Lauri wrote:isä poisti afin pois
User avatar
Tuntematon
Posts: 2291
Joined: 19 May 2015, 15:29
Location: Valkeakoski
Contact:

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Tuntematon »

Bummeri wrote:
Tuntematon wrote:Joopa joo.

Tokatehtävä vaikutti todella hyvältä siihen asti kunnes balanssin rikkoin häksitooleilla oleva tykistö. Joka pakotti bluforin liikkumaan tai häkseillä saadaan tuli 2min niskaan. Eiköhän se olis parempi sit olla vaan ne artycomputerit noissa laitoksissa niin olis asseti enemmän tasaväkinen riippuen kuka ja missä tehtävässä sitä käytetään.
AAR katsottuna saavutte helposti maalitettavaan kohteeseen ajassa 09:30. Ajassa 15:00 otatte kranaattia asemiinne.
Sanoisin että kohtuullisesti aikaa vaihtaa asemia ja poistua helposti maalitettavasta kohteesta.
Joo tossa oltiin liian kauan. Ja odotinkin että tulee. Se että olin käskenyt hajauttaa enemmän ja silti 2 ainakin kuoli niin on eri tarina.

Mutta näköjään se kohta missä itselläni leikkasi niin oli myöhemmin ja hindi ampui kilometrin päästä one shotin.
Noh silti olen noita exel talukkoja vastaan.


Mukava oli kuitenkin pelata vähän muuta kuin sitä harmaata massaa ADtä. Näitä lisää, ehkä nekin muovautuvat viikkopeleihin ihan vakioksi.
faf
Posts: 196
Joined: 17 Mar 2015, 22:10

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by faf »

Olin molemmissa tehtävissä Opforin JTAC/FAC.

Eka tehtävä
Ekassa tehtävässä olis pitänyt tehdä moni asia toisin. Olisi pitänyt lanata lz etukäteen raketeilla, olisi ylipäänsä pitänyt miettiä lz:aa paremmin, olisi pitänyt tehdä peliliikkeitä kun selviää että alfa jyrätään jne... Itselläni meni niin että laskeuduin alfan ekan kopterin mukana, katsoin kun alfa lanattiin vihollisen jv-tulituksessa (tuli mieleen Saving Private Ryanin alkukohtaus) ja sen jälkeen piileksin rantakaislikossa puoliksi vedessä alfan rippeiden kanssa.

Samaan aikaan koordinoin bravon landausta kopterien kanssa. Jossain vaiheessa joku kopuista kysyi, että saako lähestyä pohjoisesta. Annoin luvan. Käsitin että LZ pysyy edellen LZ Bravona, mutta osa kopuista oli käsittänyt että tämä tarkoittaa LZ:n vaihtoa LZ Alphaan. Seurasin kun vihollinen yksi kerrallaan tuhoaa kopterit. Lopulta kuolin kun nostin päätä 20cm liian ylös.

Joka tapauksessa itselläni oli helvetin hauska tehtävä myös tämä. Oli kivaa kun tehtäväntekijä pakotti hot insertioon sen totutun turvallisen "pudotetaan 3km päähän vihollisesta mäen taakse" -sijasta. Huomasi sen että sekä mulla henkilökohtaisesti että myös meillä yhteisönä on paaaljon harjoittelemista vielä ilma-assettien käytössä vihollisen tulen alla.

Tehtävästä opin itse ainakin seuraavaa:
-Hot LZ:lla kopterien lähestyminen ja poistuminen ei saisi olla yli 90 asteen kulmassa. Pääsevät nopeammin vittuun sieltä.
-Hot LZ:lle vaan helvetisti rakettia ja savuja, alue tyhjäksi vihollisesta ennen kuin miehet maahan.
-Omalle JV:lle selväksi mikä tasa olis saavutettava jotta LZ turvattu. Tämän jälkeen ei kannata luoda uutta hot LZ:ta vaan pudottaa seuraavat lastit samalle turvatulle LZ:lle.
-Kommunikoinnin selkeys K10; FAC ja kopterien välillä!! Tähän täytyy kiinnittää erityistä huomiota jatkossa, eli aina sanoa mihin LZ:lle pudotetaan. LZ:lla oltava selkeät ja erottuvat nimet.

Toka tehtävä
Toka tehtävä olikin sitten nannaa. K10:llä oli hyvä suunnitelma ja esim. kopterien pop-up -pointteja valmiiksi katsottuna. Toinen kopu kävi pudottamassa eka oman sissiryhmän vihollisen selustaan ja sen jälkeen jatkoi operointia eastissa vihollisen selän takana. Toinen puolestaan toimi westissä omien joukkojen yläpuolella.

Koput tekivät iskuja vihollisen asemiin oman jv:n ja meikäläisen havaintojen perusteella. Oli kaunista katsottavaa miten Hind (Ilma 2) leijuu mäen takana 10m korkeudessa, sitten käskystä ottaa hieman korkeutta lisää, lataa vihollisen kansoittaman kylän täyteen rakettia ja konetykkiä, ja 10 sekunnin päästä ottaa irti vasemmalle takaisin mäen suojaan. Siinä ei vihollisen AA:lle jää juurikaan aikaa toimia.

Samaan aikaan Ilma 1 lamautti vihollisen etelässä rannalla suoraan K10:n niskaan iskeneen koukkupartion ja AAR:n perusteella tuhosikin useamman taistelijan. Loput ottivat irti. Ilma 1 tuhosi vielä perään vihollisen samalla sektorilla tietä pitkin edenneen vaunun, ja pian tämän jälkeen Ilma 2 tuhosi toisen vaunun. Tämän jälkeen Hindit saivat raidailla aika vapaasti erilaisiin ilmeneviin kohteisiin.

Tehtävästä opittua
-Kopteri on helvetin hyvä assetti osaavissa lentäjän ja tulenjohtajan (krhm, krhm) käsissä
-Ilman ei voi edellyttää kuuntelevan kuin yhtä verkkoa. Ilma 1 huomauttikin että poistuu tulenjohtoverkosta kun siellä on liikaa huutoa. Ilma 2:ta asia ei kuulemma häirinnyt.
-Toimiva ilmatulenjohto edellyttää että maali ilmoitetaan JTACille joka koordinoi iskun kopterin kanssa.

Kiitokset kaikille, oli hauskimmat viikkopelit pitkään aikaan!
User avatar
Keneraali
Posts: 823
Joined: 26 Jul 2013, 18:15

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Keneraali »

Kopteri pystyy kuuntelemaan vain yhtä kanavaa? Aikamoista paskapuhetta. Kahden henkilön luulisi pystyvän kaikkien häiriöiden lisäksi pystyä kuuntelemaan edes yhtä kanavaa per äijä...
User avatar
Konzig
Posts: 416
Joined: 08 Jan 2014, 07:57

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Konzig »

Keneraali wrote:Kopteri pystyy kuuntelemaan vain yhtä kanavaa? Aikamoista paskapuhetta. Kahden henkilön luulisi pystyvän kaikkien häiriöiden lisäksi pystyä kuuntelemaan edes yhtä kanavaa per äijä...
Komppaan Kentsua. Oil Bay tehtävässä homma toimi hienosti, koska JTAC faf pysyi hengissä ja toimi tehokkaasti linkkinä hekojen ja maajoukkojen välissä. Jos faf olisi kaatunut, homma olisi kussut vakavasti, jos hekot eivät olisi olleet Tango-verkossa (eikä toinen ilmeisesti ollutkaan).

Se, että hekot olisivat oman mukavuutensa vuoksi olleet vain yhdellä kanavalla olisi tarkoittanut, että ilman JTACia JJ:ien ja RJ:ien olisi pitänyt käyttää neljää(!) kanavaa (10:t K-verkko, J-verkko, T-verkko, I-verkko; RJ:t, J-verkko, Ryhmäkanava, T-verkko, I-verkko). Paljon kohtuullisemaa oli, että kaikki tuli-isku pyynnöt saa samalta taajuudelta (T-verkko). I-verkko oli vain hekojen omaa koordinointia varten. Ja kuten Kentsukin sanoi, sen kuorman voi jakaa pilotin ja gunnerin kesken (pilotti I-verkko, gunner T-verkko).
User avatar
Konzig
Posts: 416
Joined: 08 Jan 2014, 07:57

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Konzig »

Furrezi wrote:Okei. Palautteen perusteella epäsuora lähtee pois seuraavasta versiosta, vaikkei saanutkaan kuin 5 tappoa (ennustin isompaa tuhoa). Tavallaan se pakottaa bluforin hyökkäämään, kun opforilla ei ole samanlaista uhkaa.
AWATS:iin tää ehkä kuuluu, mutta tehtävän erilaisuuden ja kiinnostavuuden kannalta voisi olla epäsuoran poistamisen sijasta parempi antaa Bluforille yksi Abrahams lisää (kokonainen vaunujoukkue) ja erottaa IT omaksi ryhmäkseen. Jos haluaa vielä erikoissuolaa, niin voisihan jenkkien joukkoja olla tukemassa joku paikallinen insuryhmä sergei-rekalla, niin saa BLU:llekin it-tykin.

Vaihtoehtoisesti voi korvata Abrahamsit Bradleylla (koska konetykki ja ohjukset ilma-ammuntaan).

Pointti on nyt ehkä enemmän siinä, että välillä mieluummin monenlaisia assetteja ja taktiikat niiden mukaan, kuin tutut ja turvalliset ratkaisut. Epäsuora ei tosiaan tuossa ollut vaikuttavuudeltaan mielestäni mitenkään OP, ainoastaan pakotti BLUn liikkumaan. Samalla tavalla BLU:n vaunu-uhka pakotti OPFORin olemaan näyttämättä naamaansa ollenkaan idän suuntaan. Hekot olivat vaarallisempia, mutta yllämainituila jutuilla balansointia voisi kokeilla myös.
User avatar
Cpl Honkonen
Posts: 657
Joined: 01 Aug 2015, 14:39
Location: Iisalmi

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Cpl Honkonen »

Mitä enemmän sitä enemmän. Siis mitä enemmän porukka hajoo mun laskimeen sen parempi. Ametit oli luokkaa 2000-3000m ja lentoajat alle 20 sek, uuuhhh alakulma. Olis ollu vielä nopeampia iskemiä jos se punkkeri ei olisi ollut niin härö ja estänyt turvallista ampumista 2 panoksilla. Mutta kuten jo oli, ei sillä tapettu porukkaa kun muutamia. Toisille aiheutettiin varusvarastoa ja toisille vitutusta. Kartta käytti myös häröä upsidedown gridiä. Se vaikutti ampumatoimintaan siten että vaihtosin laskimesta kaksi - merkkiä + merkeiksi.

Note to self - lisää tähän hiton iso deal with it aurinkolasikiffi
Combat Camera
Jos meitsi sanoo jotain siitä ei saa selvää ja jos siitä sais selvää kannattaa olla vähän pelisilmää sen selvän suhteen
Post Reply