Page 5 of 8

Re: AFI strategia palaveri 2017 - 2018, 13.03.2017, klo 1830

Posted: 11 Mar 2017, 17:33
by Paavo
LobbySurfer wrote:Tehtävä "formaatti" johon sisältyy:

-aaltorespawn (jotenkin järkevästi toteutettuna)

-Arma 2 domination tyylisesti objectivet, eli vaikka jotain sektoreita tmv, joita valloittamalla/pitämällä hallussa saa jotain valuuttaa millä sitten vaikka kymppi tai joku hankintavastaava voisi ostaa joltain "ylemmältä taholta" assetteja tai vaikka rakennuskamaa jolla rakentaa asemia. Ainakin level zero heroesissa loi todella paljon immersiota, kun kopterit toi tavaraa ja assetteja fobista ryhmille hyödynnettäviksi.

-Pelin sisäinen slottaus, tavallaan. Pelkästään ryhmän koko ja johtaja määräytyisi slottauksessa, muu, kuten mitä assetteja ryhmällä on, määräytyisi pelitilanteen ja kympin päätöksien mukaan. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että ryhmän rooli ei ole lukittu, kuka vaan voi joutua hoitamaan kopterikuljetusta ja seuraavaksi tulla määrätyksi kookontumaan tukikohdalla ja lähteä tukemaan hyökkäystä.

-Tehtävän sisäisiä tehtäviä, eli vaikka perinteinen "pelastakaa panttivanki isisin piilosta" tai "etsi asekätkö sektorilta b", joista kumpikin osapuoli saa etukäteen ilmoituksen ja myöhemmin merkin kartalle.
Iso peukku! Tämmöistä on ollut itsellänikin pohdinnassa.

Re: AFI strategia palaveri 2017 - 2018, 13.03.2017, klo 1830

Posted: 12 Mar 2017, 12:53
by Bummeri
LobbySurfer wrote:Tehtävä "formaatti" johon sisältyy:

-aaltorespawn (jotenkin järkevästi toteutettuna)

-Arma 2 domination tyylisesti objectivet, eli vaikka jotain sektoreita tmv, joita valloittamalla/pitämällä hallussa saa jotain valuuttaa millä sitten vaikka kymppi tai joku hankintavastaava voisi ostaa joltain "ylemmältä taholta" assetteja tai vaikka rakennuskamaa jolla rakentaa asemia. Ainakin level zero heroesissa loi todella paljon immersiota, kun kopterit toi tavaraa ja assetteja fobista ryhmille hyödynnettäviksi.

-Pelin sisäinen slottaus, tavallaan. Pelkästään ryhmän koko ja johtaja määräytyisi slottauksessa, muu, kuten mitä assetteja ryhmällä on, määräytyisi pelitilanteen ja kympin päätöksien mukaan. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että ryhmän rooli ei ole lukittu, kuka vaan voi joutua hoitamaan kopterikuljetusta ja seuraavaksi tulla määrätyksi kookontumaan tukikohdalla ja lähteä tukemaan hyökkäystä.

-Tehtävän sisäisiä tehtäviä, eli vaikka perinteinen "pelastakaa panttivanki isisin piilosta" tai "etsi asekätkö sektorilta b", joista kumpikin osapuoli saa etukäteen ilmoituksen ja myöhemmin merkin kartalle.
Minun mielestäni tämä on sellainen formaatti, ettei tätä kannata alkaa AFissa toteuttamaan. Tällaisia pelimuotoja on olemassa jo toisaalla. Esmierkiksi patrol ops, TacBF. Jos tällaisia toivoo pelaattavan, niin kannattaa suosiolla hakea sieltä suunnalta toimintaa. Ei meidän ole järkevä alkaa järjestämään tällaista mitä joku muu jo tarjoaa valmiina pakettina.

Yksittäisinä elementteinä sinäänsä ihan ok asioita meidän tehtävissä, mutta ei kokonaisuutena. Toisaalta erityisen paljon puistattaa tuollainen, että kuka tahansa voi joutua tankin tai helikopterin miehistöön. Siihen roolin suorittajaan pitää kyetä kuitenkin jonkunverran luottamaan, ja tuollainen tilanteenmukaan määrääminen ei ole mukava lisä. Käytännössä tämä tarkoittaisi rivipelaajan hauskuutusta johtoportaan ja taktisemman pelityylin kustannuksella.

Tehtävänsisäiset tehtävät pitää minun mielestä pyrkiä saamaan sieltä emergent gameplayn kautta, jolloin EI laiteta kartalle merkkejä ja ilmoitella jollain viesteillä. Ne minusta nimeonmaan rikkovat immersiota.

Re: AFI strategia palaveri 2017 - 2018, 13.03.2017, klo 1830

Posted: 12 Mar 2017, 13:02
by LobbySurfer
Kyllähän nytkin voi kuka vaan slotata kopterin lentäjäksi. *cough* maatissi *cough*
Ja eikö TacBF ja patrol ops ole pve eikä pvp?

Re: AFI strategia palaveri 2017 - 2018, 13.03.2017, klo 1830

Posted: 12 Mar 2017, 13:56
by Bummeri
DarkSim wrote:Pari asiaa jotka parantaisivat omaa pelikokemustani ovat:

1) Slottaus, suunnittelu ja brieffit kestävät liian pitkään. Usein yli 45minuuttia.
Ne vievät kyllä aikaa, mutta pakko puuttua tähän väitteeseen. Slottaus, suunnittelu ja breiffithän vievät joskus harvoin 45 minuuttia. Kyseiset toimenpiteet suoritetaan yleensä noin 30 minuutissa. Esimerkiksi viikkopeleissä slottaus alkaa monesti klo 1905. Tehtävä on yleensä käynnissä 1935.
Jos nyt mietitään kaikki toimet mitkä eivät ole pelaamista, niin sitten päästään lähemmäs sinne 45 minuuttia.

5 min debrief/tauko
5 min testikäynnistys/tehtävän vaihto jos rikki tai tehtävä jää pieneksi
5-10 min slottaus
15-20 min brieffi
2 min RJ brieffi

32 - 42 min

Mutta nyt sitten asiaan. Sanoit, että pari asiaa jotka parantaisivat sinun pelikokemusta ja sitten totesit vain kuinka tämä aika asia on huonosti. Olisi hauska nyt kuulla niitä ideoita, että miten tätä voitaisiin sinun mielestäsi kehittää?
Minusta on ikävä sanoa tämä, mutta kaikkihan me täällä toivotaan, että oltaisiin enemmän pelissä ja vähemmän tekemässä jotain muuta. Kuitenkin tämän yhteisön pelityyli vaatii ihmisiltä enemmän panostusta nimenomaan siihen tehtävän valmisteluun. Mää tiedän, että osa näistä vaikuttaa tarpeettomilta sinne alimmalle suorittavalle portaalle. Tiedän myös että jo muutaman 5 minuuttissa brieffatun, testikäynnistämättömän, forceslotatun, liian pieneksi jääneen tehtävän jälkeen nämä foorumit olisi liekeissä ja häröily tehtävissä olisi törkeällä tasolla.

Miten siis parantaisit näitä?
Parametreinä on seuraavat asiat:
- Viikkopelit säilyvät helppoina järjestää
- Viikkopeleissä pysyy järjestys yllä
- Tehtävien tekninen pelattavuuus varmisuu ennen tehtävän suorittamista
- Tehtävissä riittää paikkoja halukkaille
- Taktinen immersiivininen pelikokemus säilyy


Mahdollinen ratkaisu

Minun mielestä ainoa ratkaisu on, kehittää AWATS ohjelmistoa tätä varten.

AWATSissa suoritetaan slottaus mahdollisimman moneen slottiin muutamaan tehtävään jotka on ennakkoon ilmoittautuneiden määrästä arvioitu mahdollisiksi. Tehtävistä tulee awatsiin karttakuvat ja muut teidot joiden perusteella pelaajat tietää mitä ne haluaa tehdä. Slotit aukeaisi tehtäviin sitämukaa, kun kriittisempiä paikkoja täytyy. Kilot, JJt, RJt, assetit, rivimiehet.
Tällöin slottaus ja brieffit saadaan nopeutettua. Edullista olisi tämän ohella parantaa tehtävien testausta, niin laajaksi, että testikäynnistyksestä päästään eroon.

Ongelmia:

Ihmisten passiivisuus ja suoranainen laiskuus. Jos jokaiseen viikkopeliin täytyy ilmoittautua, niin ongelmana voisi olla pelaajien määrän arviointi. Ehkä paranisi sitämukaa kun havaittaisiin, että "Jaa. En taaskaan mahtunut kun en ilmoittautunut". Silti mahdollinen perustavanlaatuinen ongelma ongelma.
Jaksaako kaikki edes kirjautua foorumeille ja awatsiin?
Ohjelmiston tekeminen. Kuka sen jaksaa tehdä ja testata.
Awatsiin täytyy joka tehtävästä syöttää paljon enemmän tietoa.
Awatsiin pitäsi saada klaanidatakin, niiden etuoikeutettua slottausta varten. GULP.
Toisen tehtävän pelaajamäärän arviointi.
Hyöty - Vaiva. 15 minuuttia pois tehtävien välistä, vaatii aika saatanan monta työtuntia kehareilta, että järjestelmä saadaan ylös ja toimimaan. Utilitäärisesti katsottuna aika nopea takaisinmaksu, 120x0,25h = 30h. Minusta ainakin joidenkin peruspelaajien asenne ei kuitenkaan kannusta kovin suuriin panostuksiin. Löytyyko vapaaehtoisia kehittäjiä ?
2) Enemmän tehtäviä joissa on tasaisempi ratio. Ratio 2:1 tehtävät voi joskus olla aika tylsiä hyökkääjille kun peli loppuu ampumatta laukaustakaan.
Ryhmille vain tehtävistä riippumatta käy joskus huono säkä ja on aina ennenkin käynyt ja tulee käymään. Minusta ongelmaan auttaa parhaiten JJ pelisilmän käyttö, että hän hoksaa tälaiset ryhmät jotka eivät ole päässeet mitään tekemään. RJ panos myös. Yleensä on mahdollista keksiä järkevää tekemistä vaikkei olekkaan toiminnan keskellä.

Re: AFI strategia palaveri 2017 - 2018, 13.03.2017, klo 1830

Posted: 12 Mar 2017, 13:59
by Bummeri
LobbySurfer wrote:Kyllähän nytkin voi kuka vaan slotata kopterin lentäjäksi. *cough* maatissi *cough*
Ja eikö TacBF ja patrol ops ole pve eikä pvp?
Meillä on annettu pelikieltoja slotteihin. Suurin osa uskoo onneksi, ettei sinne tarvia hinkua jos ei osaa yhtään.

Tacbf on molempia. Paino on siellä PVP puolella. Patrol Ops on PVE.

Re: AFI strategia palaveri 2017 - 2018, 13.03.2017, klo 1830

Posted: 12 Mar 2017, 14:51
by Nummi
Bummeri wrote:
2) Enemmän tehtäviä joissa on tasaisempi ratio. Ratio 2:1 tehtävät voi joskus olla aika tylsiä hyökkääjille kun peli loppuu ampumatta laukaustakaan.
Ryhmille vain tehtävistä riippumatta käy joskus huono säkä ja on aina ennenkin käynyt ja tulee käymään. Minusta ongelmaan auttaa parhaiten JJ pelisilmän käyttö, että hän hoksaa tälaiset ryhmät jotka eivät ole päässeet mitään tekemään. RJ panos myös. Yleensä on mahdollista keksiä järkevää tekemistä vaikkei olekkaan toiminnan keskellä.
Tähän lisätäkseni:

Onko Arma ollut ikinä peli, missä kaikilla tulee olla tasavertaiset mahdollisuudet voittoon ja frägeihin? Omasta mielestäni ei. Suurin osa Armaa meidän tyylillämme (tai sitä muistuttavalla) tavalla pelaavista hakee käsittääkseni armasta sitä mitä muut FPS:t eivät tarjoa. Tasapuolisuus, voiton tunne, ja frägit eivät mielestäni ole tässä avainasemassa, vaan altavastaajana voittaminen, immersio, lopullisen kuoleman pelko, ryhmähenki, hetket jota vain arma tarjoaa (läheltäpiti-tilanteet jne).

Mielestäni meidän peleihin tullessaan on asennoiduttava sillä tavalla tähän pelaamiseen, että haetaan porukasta, tehtävästä, maastosta, varusteista, ja ratiosta riippumatta mahdollisimman hyvää pelikokemusta. Miten se onnistuu? Asenteella. Tämä meidän pelityylimme rakentuu pitkälti sen varaan, minkälaisia suhteita luot ryhmääsi. Mitä hauskempaa teillä on ryhmässä (ja huom, hauskaa voi olla täysin tuntemattomien kanssa), sitä nautinnollisemmat viikkopelit sinulla vastaavasti ovat.

Toisaalta, jokainen peli tämän maan päällä on hauskempaa kavereiden kanssa. Omasta mielestä vaan Arma 3 on se peli, joka tuottaa niitä ikimuistoisia hetkiä, jos niitä osaa etsiä ja niihin osaa eläytyä

Re: AFI strategia palaveri 2017 - 2018, 13.03.2017, klo 1830

Posted: 12 Mar 2017, 16:10
by Scottz
Keinoja estää briiffauksen venyminen:

- etukäteen tehdyt suunnitelmat; tosin se on taas sitten aktiivisten pelaajien omasta viitseliäisyydestä kiinni
- ryhmä- ja joukkuekohtaisen kaluston tuominen esiin jo slottausvaiheessa eli joukon suorituskyvyä parantava kalusto ei tulisi olla sellaista, joka tulee vasta ilmi briiffiruudussa (aseet, välineet, asejärjelmien suorituskyky, yms.); tässä on sitten haittapuolena laajempi metapelaamisen vaara
- osapuolen assettien eri vaihtoehtojen pitäminen kohtuullisen pienenä eli ei esim. mekanisoitua jalkaväkikomppaniaa alistetun panssarivaunujoukkueen kanssa ja tuettuna heittimillä sekä helikoptereilla vaan huomattavasti suppeampi skaala sillä mitä enemmän huomioitavia asioita niin sitä pidempään se kestää; tämä sitten voi johtaa vähän yksipuolisiin tehtäviin
- tulkinnanvaraisten sääntöjen karsiminen tehtävistä, joka voi johtaa pahimmillaan suunnitelman laatimiseen uudestaan jos ei ole osattu ottaa huomioon; toki joitakin yllätysmomentteja saattaa mennä pilalle jos tehtäväntekijä oli suunnitellut jotain ylläriä

Keinoja tehostaa slottausta:

- etukäteen tehdyt suunnitelmat siirtävät pois osapuolen johtajan arpomista; taas kerran aktiivisuudesta kiinni
- assettien slottaus heti osapuolijohtajien jälkeen; tämä herättää varmasti tunteita, mutta niitähän jengi kyttää, joten sen hoitaminen pois heti alta vähentää johtopartioiden odottelua, kun osa porukasta tietää jo, että ns. paremmat slotit ovat jo menneet
- komentorakenteiden keventäminen eli slotteina mitattuna komppanian- ja joukkueenjohtoon kuuluvien slottien karsiminen; esim. mekanisoidussa jalkaväkijoukkueessa 15:n sijoittaminen vaunujohtajaksi, erillisten joukkueradistien tiputus pois, B-medikaalilla lääkinnän sijoittaminen ryhmätasolle
- hypoteettinen ehdotus: peliporukoiden kannustaminen / nakittaminen johtorooleihin, mikäli vapaaehtoisia ei muuten löydy; miten tämä voitaisiin avoimessa yhteisössä käytännössä toteuttaa, niin siitä ei ole selkeää visiota



PS. Allekirjoittanut ei sano, että näitä tulisi toteuttaa, kunhan listasin ideoita. ;)

Re: AFI strategia palaveri 2017 - 2018, 13.03.2017, klo 1830

Posted: 12 Mar 2017, 16:34
by TheTaltsi
Scottz wrote: - assettien slottaus heti osapuolijohtajien jälkeen; tämä herättää varmasti tunteita, mutta niitähän jengi kyttää, joten sen hoitaminen pois heti alta vähentää johtopartioiden odottelua, kun osa porukasta tietää jo, että ns. paremmat slotit ovat jo menneet
Tämä, eiliseltä hyvä esimerkki, olisin ottanut toisessa tehtävässä minkä tahansa RTO (Tulenjohtaja) slotin, muttakun heitinmies niin kyttäsin sitä heitinpartiota. Ja hyvin usein muutenkin itse pidän asseteissa pelaamisesta, mutta mielummin menen 15 tms rooliin kuin normi giffemieheksi

Re: AFI strategia palaveri 2017 - 2018, 13.03.2017, klo 1830

Posted: 12 Mar 2017, 16:53
by Bummeri
Scottz wrote: - komentorakenteiden keventäminen eli slotteina mitattuna komppanian- ja joukkueenjohtoon kuuluvien slottien karsiminen; esim. mekanisoidussa jalkaväkijoukkueessa 15:n sijoittaminen vaunujohtajaksi, erillisten joukkueradistien tiputus pois...
Poislukien Kilotason radistit (kun ei ole ylempää porrasta), tämä on väärä paikka karsia. Siinä karsitaan pelien laadusta pois. Ei ne paikkat ole turhia vaikka jotkut johtajat eivät osaa nakittaa niille mitään tekemistä. Mieluummin hoitavat sitten itse kaikkia tehtäviä ja eivät sitten sitämyöten keskity mihinkään kunnolla.

Lopettakaa noiden slottien poistamisen hokeminen. Nuo 15 ja radistin roolit pitää olla. Ne auttavat tehtävän sujuvassa suorittamisessa ja ovat erityisen arvokkaita ongelmatilanteissa. Suurin ongelma on, että meillä on tosihyviä radisteja noin 2kpl yhteisössä.

Jos sitten joku tuntee olonsa niin kaikkivoipaksi, että kokee ne tarpeettomaksi, niin ilmoittakoon siitä sitten slottauksessa mentyään siihen 10, jolloin se voidaan ottaa pois.

Re: AFI strategia palaveri 2017 - 2018, 13.03.2017, klo 1830

Posted: 12 Mar 2017, 16:55
by DarkSim
Bummeri wrote:
DarkSim wrote:Pari asiaa jotka parantaisivat omaa pelikokemustani ovat:

1) Slottaus, suunnittelu ja brieffit kestävät liian pitkään. Usein yli 45minuuttia.
Olisi hauska nyt kuulla niitä ideoita, että miten tätä voitaisiin sinun mielestäsi kehittää?
1) In game brieffit. Max aika aina 5min-10min tehtävän monimutkaisuudesta riippuen. Ryhmä brieffit voivät esim hyvin tapahtua siirtymisen aikana tai safestartin aikana. Ei lisäaikaa. Harvoin ovat tehtävät niin monimutkasia että tosiaan sitä koko brieffi aikaa on käytetty hyödyllisesti ja mielestäni lyhyemmät sunnittelu ajat tuskin muuttaisivat suunnitelmia paljon - kaikki suunnitelmat kuitenkin muuttuvat tehtävän aikana ja se on JJn homma huolehtia siitä ettei pakka hajoa käsiin kun tilanne muuttuu. Kyse ei ole "frägeistä" vaan siitä että voitasiin mahdollisesti saada enemmän pelejä pelattua illassa.

2) RTOt ja muut slotit joita kukaan ei halua pelata pois orbateista ellei tehtävä niitä vaadi. Nopeuttaa slottausta.

3) Slottaus Awatsin kautta "jonotus" metodilla. Vaatii muutoksia Awatsiin mutta voisi toimia paremmin kuin arman sisäinen slottaus. Heti kun pelissä on slotting ruutu auki voivat kaikki alt-tabata Awatsiin jossa slotteihin olisi random valinta halukkaiden kesken. Jos haluat slotin, pyydät sitä Awatsissa jonka jälkeen admin voi nappia painamalla silloin arpoa halukkaista slotille pelaajan. Ensin täyttäsiin kaikkein halutuimmat slotit nopeasti ja reilusti, jolloin pelaajat eivät jää kärkkymään assetteja/tarkka-amupujia yms. Nyky järjestelmä johtaa siihen että kaikkiin tärkeisiin slotteihin joudutaan joskus odottamaan pitkään pelaajia koska usein he odottavat jotain muuta slottia. Etukäteen slottaus toimisi myös mutta vaatisi paljon enemmän suunnittelua ja admin aikaa enkä tiedä olisiko se sitten reilua niille jotka tätä meille kaikille järjestävät.

4) Jos puollustavalla osapuellella ei ole plankkia tai pitkää siirtymistä niin safestart max 2min - ei sen usein tarvitse olla pidempi kuin pisimmät pelaajien latausajat. Aika usein kun katsoo AARstä pelejä niin safestartin aikana molemmat osapuolet vain ajavat rajalle ja odottavat tai istuvat rekoissa 5-10min safestartin loppuun.

Testikännistykset eivät ole samalla tavalla ongelma, ne kuitenkin tapahtuvat usein alle viidessä minuutissa. Aikaa vie eniten slottaus ja brieffaus + liiallisen pitkät safe startit.