Page 3 of 8

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Posted: 10 Jun 2017, 00:26
by Castor
Konzig wrote:..."koukku kolmonen" itsemurhatehtävällä, joka ei liity mitenkään muun joukon toimintaan. Mutta hillitysti käytettynä se olisi monesti hauska elementti peleissä ja varmasti kypsille pelaajille mahdollisesti ihan hauskakin rooli pelata.
Pistoolit/konepistoolit aseistukseks ja pois kaikki sirpalekranaatit :D

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Posted: 10 Jun 2017, 11:46
by Paavo
Kilon turhuus (tai turhautuminen) johtuu monesti vaan siitä, että kun suunnitelma on lyöty kartalle niin tämän jälkeen joukkueet lähtevät toteuttamaan suunnitelmaa vähän turhankin täsmällisesti, ja selkeiden tilannekuvien viestiminen unohtuu aika lailla täysin: Ajatellaan että kun Kilo kerran käski joukueen hyökkäämään tästä pisteestä, niin silloin siitä pisteestä mennään vaikka koko joukkue kuolisi 90 % varmuudella johonkin varmaan puolustuskohtaan.

- Ei ymmärretä että Kilo antaa joukkeelle tehtävän jonka toteutus on joukkueenjohdon varassa. Jos joukkueenjohdon tilannekuva (suunnitteluvaiheessa tai tehtävän aikana) on se, että annettua tehtävää ei voida suorittaa tällä suunnitelmalla, silloin joukkueenjohdon vastuulla on raportoida tästä Kilolle ja muutettava toteutusta ja suunnitelmaa. Tehtävä on aina tärkein, ja kaiken muun etusijalla. Joukkue ei voi suorittaa tehtävää jos se on kuollut -> Turha marista Kilon suunnitelmasta, jos ei ollut munaa kertoa että homma ei toimi.
- Ei ymmärretä että Kilo voi ihan oikeasti muuttaa suunnitelmaa, kunhan tilannekuvaa osataan antaa myös ylöspäin: Kilo on paras taho koordinoimaan muita joukkueita ja tulitukielementtejä tukemaan tulitaistelussa olevaa joukkuetta, koska silloin pahassa paikassa oleva joukkue voi keskittyä omaan toimintaansa.

Ongelmana on monesti myös Kilon oma johtaminen: Jos viestejä/tietoa tulee joukkueilta niukasti, se voi johtua myös siitä että Kilon ainoa reaktio on kuitata viestit. Kommunikaation on oltava vastavuoroista, eli Kilon on myös itse oltava aktiivinen tiedonkerääjä.

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Posted: 12 Jun 2017, 19:21
by Bummeri
Copypaste

Tarkastelin joitain Väyrysen tehtäviä, sillä niistä olen kuullut copypaste valituksia. Katselin 75-110 min-max pelaaja missioita, tällä lailla. Havaitsin, ettei tarkastellussa joukossa ollut ruosteen määritelmän mukaisia copypaste tehtäviä lainkaan. Muutama olivat samankaltaisia mutta kuitenkin joitain eroja löytyi varusteissa ja raskaissa aseissa. Huomattavaa oli kuitenkin, että puolustajilla toistuvuus joukoissa ja asseteissa oli suurta, joten tämän perusteella olisi luultavaa, että väitteet kumpuavat pääasiallisesti puolustuksen puolella pelaavien peliporukoiden kokemuksesta. Tästä on todettava, että on edesvastuutonta ilman tarkempia perusteluita levittää väitteitä tehtävistä ja niiden tekijöistä. Voidaan olettaa, että tekijä ei osaa muokata toimintaansa ja tuskastuu, kun oma kokemus ei vastaa tehtävistä annettua epämääräistä palautetta. Tehtäviä tarkastellessani tuli muuten mieleen, että Väyrysellä on varsin hankalia tehtäviä puolustajien kannalta. Voi olla mahdollista, että yleisesti puolustajilla pelaavat kokevat myös väyrysen tehtävät hankaliksi pelata. Tämä voisi olettaa lisäävän niiden välttelyä.

Minusta vaikuttaa, että koko tehtävien copypaste on sellainen punainen sillikala, joka vie huomion pois oikeasta asiasta, eli että palautteenanto tehtävistä on huonoa ja palautteen vaikuttavuuden havaitseminen on hankalaa sen antajien puolella. Tämä johtaa siihen, että tehtäväntekijöiden on hankala muokata omia tehtäviään ja palautteen antajat eivät anna enää palautetta, kun eivät koe sen vaikuttavan mihinkään. Tällöin aletaan mieluummin keskustelemaan tällaisesti liioittellen ja epätarkasti, ja sitten joudutaan tekemään salapoliisityötä ja selvittämään että mistä se kenkä oikeasti voisi puristaa.

Tehtävien kehittäminen

Mielestäni se väite, että meillä tulisi olla 1 hiottu timantti tehtävä, eikä 12 samankaltaista hiekkamaan abramssi tehtävää on varsin mustaavalkoinen. Tehtäväntekijän taitoa ja tehtäviä voi kehittää usealla eri tavalla. Voidaan joko iteroida sitä yhtä tehtävää kohti täydellisyyttä, tai sitten se yksi tehtäväntekijä voi tehdä useita tehtäviä, edellisistä oppien. Molemmilla tavoilla vaikuttaisi olemaan omat plussat ja miinukset.

Arvioisin, että se yhteen tehtävään keskittyminen on nopeampi tapa kehittää tehtävästä huipputasoinen, sillä oletuksella, että sitä pelataan usein. Esimerkiksi ne tehtävät mitkä ruoste mainitsi, pystyivät mielestäni kehittymään paljon sen takia, että siihen aikaan ei ollut useita kilpailevia tehtäviä ja tekijä päätti keskittyä niiden korjailuun useiden pelikertojen välillä. Yhteen tehtävään keskittyminen ei vaadi tekijältään niin laajaa näkemystä ja osaamista esimerkiksi pelimekaniikoihin kun voi keskittyä vain siihen yhden tehtävän kontekstissa toimimiseen. Tällöin ne ovat helpompia tehdä.

+ Voi helposti hioa tehtävän huipputasoiseksi, jos...
- ...saa paljon pelikertoja
+ Helpompi kun ei tarvita niin suurta näkemystä ja osaamista pelimekaniikkoihin, sillä niiden määrä on rajattu tehtävässä
- Vähemmän tehtäviä

Eriävien tehtävien tekeminen vanhojen korjaamisen sijaan vaikuttaisi pitävän sisällään myös omia etuja ja ongelmia. Käytössä olevien tehtävien määrä lisääntyy, jonka seurauksena voi syntyä suurempaa vaihtelua, mutta myös samankaltaisia missioita. Vaarana on myös, että huonot tehtävät jäävät ikuisiksi ajoiksi huonoiksi tehtäviksi kiertoon, kun niitä ei poisteta tai päivitetä. Tekijän kannalta ne vaativat enemmän, mutta kehittävät myös laajempaa osaamista sillä esimerkiksi maaston pelimekaanisen merkityksen ymmärrys korostuu. Eriävät tehtävät kuormittavat myös tehtävien tarkistusta enemmän.

+ Enemmän tehtäviä, joissa mahdollisuus suuremmalle vaihtelulle, ...
- mutta osa voi olla samankaltaisia
- Huonot tehtävät voivat jäädä kiertoon
- Vaativat tehtävän tekijältä laajempaa näkemystä ja osaamista pelimekaniikoiden kannalta
+ Kehittävät laajemman skaalan osaamista tekijässä
- Kuormittaa tarkistusta

On myös huomioitava se, että tekijät on erilaisia ja niitä kiinnostaa eri asiat. Jompikumpi toimintapa voi olla mielekkäämpi ja esimerkiksi kokeneempi voi haluta mieluummin uuden tehtävän tekemisen tarjoamaa haastetta. Molemmissa tavoissa on hyviä ja huonoja puolia ja minusta meidän ei tulisi pakottaa kumpaakaan tapaa, vaan muokata meidän omaa systeemiä tukemaan kummankin hyviä puolia ja pyrkiä minimoimaan haittoja. Voisimme esimerkiksi karsia huonoja missioita kierrosta ja vähentää yhden tehtävän kehittämiseen vaadittujen pelikertojen määrää järjestelmällisesti arvioimalla tehtäviä niiden pelaamisen jälkeen. Tällöin esimerkiksi tehtävätiimi yhteisesti arvioisi tehtävät viikkopelien jälkeen. Voisimme myös tehtävien valinnassa pyrkiä korostamaan päivitettyjä vanhoja missioita, jolloin sellaiset missiot, joita päivitetään saisivat enemmän pelikertoja. Keksikää itse lisää.

Viikkopelien merkitys yhteisölle

Ajattelin hahmotella vähän viikkopelien merkitystä meidän yhteisön kannalta ja niiden kautta tehtävien ja järjestämisen vaatimuksia.
Viikkopelit palvelevat mielestäni meidän yhteisöä seuraavalla tavalla:

1. Rutiininomainen tapahtuma, johon on mahdollisimman monella pelaajalla pieni kynnys osallistua
2. Kaikkien pelaajien osaamisen kehittäminen, tiimityöskentelyn, taktiikan ja kommunikaation saralla
3. Toimii selkärankana yhteisön toiminnalle ja kuvastavat sitä tiimityöskentelyä, taktiikkaa ja kommunikaatiota korostavan pelin ydintä mitä kohti me pyritään
4. Uusien pelaajien ensikosketus yhteisön normaaliin toimintaan.

Ylemmät kohdat asettavat vaatimuksia, jotka tulisi huomioida tehtävissä. Tehtävien tulisi olla riittävän mielenkiintoisia, jotta pelaajat kiinnostuvat tulemaan pelaamaan. Viikkopelitehtävien tulisi edustaa ns. yleistä laatuodotusta, eikä tietyn yksilön tai ryhmittymien käsitystä huippulaadusta, sillä viikopeleihin tullaan pelaamaan ilman ennakkovarautumista ja niiden tulisi vastata pelaajien perusodotuksiin. Tehtävien tulisi olla yksinkertaisia tavoitteiltaan ja organisaatioiltaan, jotta ne kyetään suunnittelemaan ja johtamaan pienellä valmistautumisella.
Viikkopelitehtävissä tulisi olla toistoa, jotta se palvelisi oppimista. Toiston lisäksi tehtävissä tulee olla haastetta ja uusia mahdollisuuksia, jotta oppiminen on jatkuvaa. Tehtävissä tulisi myös olla ensikertalaisille sopivia rooleja.

Tästä näkökulmasta katsottuna tämä määritelmä vaikuttaa olevan aika kohtuullinen. Tosin on huomioitava, että ylläolevat kohdat 1-4 olettavat, että meillä olisi aktiivista tapahtuma toimintaa, jossa yksilöllisen huippulaadun mukaiset kokemukset saadaan toteutettua.

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Posted: 12 Jun 2017, 20:08
by ruoste
Copy&tehtävät juonsivat alkunsa ajasta jolloin jokaisessa Väyrysen tehtävässä hyökkääjällä oli kaksi joukkuetta jalkaväkeä ja 2 abramsia, ihan sama missä tehtävä sitten pelattiinkaan. Nyt tilanne on jo hieman onneksi korjaantunut, mutta silti olen edelleen kannalla että laatu korvaa määrän. Jos tehtävänkuvaus on luokkaa: "diibadaabadaa, mitä tulee tapahtumaan?" Pelien alkamista odottaa yleensä hieman pienemmällä intensiteetillä kuin normaalisti.

Awatsin palautteesta en osaa oikein sanoa koska en ole tehtäväntekijä, tekevätkö tehtäväntekijät muutoksia tehtäviinsä awats palautteen perusteella, vai mikä on kuvio?

Ihan hienoa että pystyit tähänkin keskusteluun tuon peliporukoiden saatanallisuuden vetämään, itse pelaan kuitenkin aika yleisesti hyökkääjällä, johtuen lähinnä siitä että siellä on yleisesti ottaen 50% enemmän pelaajapaikkoja kuin puolustajalla. Puolustamisen huonoin puoli tehtävissämme on se että tyhjänpäiväinen odottaminen on ihan helvetin tylsää.

Pelikertoja tehtäville saadaan myös sillä enemmän että meillä ei ole kahtakymmentä samanlaista tehtävää jonossa odottamassa korkkaamistaan.

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Posted: 12 Jun 2017, 21:00
by Bummeri
ruoste wrote:Copy&tehtävät juonsivat alkunsa ajasta jolloin jokaisessa Väyrysen tehtävässä hyökkääjällä oli kaksi joukkuetta jalkaväkeä ja 2 abramsia, ihan sama missä tehtävä sitten pelattiinkaan. Nyt tilanne on jo hieman onneksi korjaantunut, mutta silti olen edelleen kannalla että laatu korvaa määrän. Jos tehtävänkuvaus on luokkaa: "diibadaabadaa, mitä tulee tapahtumaan?" Pelien alkamista odottaa yleensä hieman pienemmällä intensiteetillä kuin normaalisti.
Joo, tolla menetelmällä mitä käytin, niin ei voi havaita asioita menneisyydestä. Hyvä jos mielestäsi tää copypaste missio ongelma vaikuttaa paranevan ilman toimia. Kuten tossa aiemmin kirjotinkin, niin vaikuttaisi, määrä versus laatu vois olla siellä jossain keskitiellä ja ei ole niin yksinkertainen mitä se voisi ulospäin vaikuttaa. Ehkä toi erinomainen tehtävänkuvaus voisi kuulua sinne eventtien puolelle, missä voisi toteuttaa sitä yksilön tai ryhmittymän haluamaa erinomaista laatua tässä asiassa?
Ihan hienoa että pystyit tähänkin keskusteluun tuon peliporukoiden saatanallisuuden vetämään, itse pelaan kuitenkin aika yleisesti hyökkääjällä, johtuen lähinnä siitä että siellä on yleisesti ottaen 50% enemmän pelaajapaikkoja kuin puolustajalla. Puolustamisen huonoin puoli tehtävissämme on se että tyhjänpäiväinen odottaminen on ihan helvetin tylsää.
En ole tietääkseni ketään haukkunut saatanalliseksi. Enkä varsinkaan yksilöinyt ketään, enkä mitään ryhmittymääkään. Tämä on turha taisto.
Pelikertoja tehtäville saadaan myös sillä enemmän että meillä ei ole kahtakymmentä samanlaista tehtävää jonossa odottamassa korkkaamistaan.
Liioittelusta huolimatta olet oikeassa. Voisihan siellä arvioinnissa pohtia myös tehtävän päällekkäisyyttä muiden tehtävien kanssa. Ongelmahan tässä on vain on se rajan vetäminen.

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Posted: 12 Jun 2017, 21:56
by Nummi
Olen tyytyväinen Bummerin datan määrään ja siihen tukeutuvat argumentit ovat täten nummiirisesti tosia.

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Posted: 12 Jun 2017, 23:34
by Tuntematon
Käytännössä bummerin data kertoo sen että TÄLLÄHETKELLÄ väyrynen on parantanut tapansa. Josta olen itse samaa mieltä.
Mutta tämä data ei periaatteessa kerro mitään oleellistakaan myös. Siinä ei ole dataa siltä ajalta josta tämä maine on saanut alkunsa.
Eli ihan kiva että jaksoit nähdä vaivaa tämän asia tutkimiseen. Harmi vain että aivan liian myöhään.

Tapansa voi korjata mutta mainetta ei niin helposti karisteta.

Eipä se Fureankaan enään niin useasti omia tehtäviään peluuta tai hyväksy awatsissa. Mutta silti se maine hänellä vielä elää.


Mitä itse olen kohdannut ja samalla määrittää copypaste tehtävän itselleni.
-Identtinen orbatti tai erittäin minimaalisella muutoksella. Mielestäni vain staattisten lisääminen tai poistaminen ei täysin riitä. Maasto ja kohde on saman tyylinen.
-Tehtävän viimeistelyyn ei ole panostettu.
-Kohteisiin ei ole panostettu.
-Ei yhtään valmiita linnotteita tai muuta vastaavaa.
-Kartan rajaaminen tehty laiskasti.
-Sama briiffi jossa samat virheet. Myös niin että kohde tai tehtävä on ollut väärä.
-Samat bugit geariscriptissä

Kun testasin tehtävän debug scriptiä servulla. Seitsemän tehtävää kymmenestä oli minun osaltani copypaste hylkäys peruste samalta kartalta ja samalta henkilöltä. Loppuvaiheessa tuntui että "Mitä tulee tapahtumaan?" oli menettänyt tarkoituksensa.

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Posted: 13 Jun 2017, 03:33
by Castor
Itse oon aina ollut uusien tehtävien kannattaja, Olen ottanut tehtävä teossa "Hit or Miss"-Kannan jossa pyrin tekemään niin hyvän tehtävän ja erityisesti mielenkiintoisen tehtävän kun pystyn, välillä se on epäonnistunut ja välillä onnistunut, onnistuneita tehtäviä päivittelen ja epäonnistuneet menee kaatopaikaille.

Ei kaikki tehtävät ole pelastettavissa.

Yks plussa lisää tohon bummerin listaan useista uusista tehtävistä:
+ Meta-pelaaminen ei ole mahdollista uudella tehtävällä.

Ylempi mahdollistaa tehdä tehtäviä jotka on hyvinkin eriäviä normi A&D-tyylistä kun taas uudelleen pelattuna tehtävä ei sitten toimi enään ollenkaan.

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Posted: 13 Jun 2017, 09:22
by Temppa
Tehtävien samanlaisuuteen vaikuttaa myös repon sisältö. Mnp ja afghan modit poistuvat ja se takia niitä ei ole voinut käyttää pitkään aikaan enää. Eikö sen Project opfor ja rhs univormu packin sekä jotain uusia karttoja esim sen uuden Afrikka kartan skä afghan village kartan voisi jo lisätä ennen awatsin tyhjäämistä. Uutta taskforcea voisi jo modditeam testata, siinä on korjattu radiokanava ongelmat, siinä tulee myös uudet classnamet radioille, toki vanhat toimii vielä jonkin aikaa Olikohan versio 1.2 asti.

Anteeksi typot kun naputtelen tätä uima-altaalta käsin tabletilla.

Re: Viikkopelien tehtävien vaatimukset

Posted: 13 Jun 2017, 12:35
by ruoste
Castor wrote: Yks plussa lisää tohon bummerin listaan useista uusista tehtävistä:
+ Meta-pelaaminen ei ole mahdollista uudella tehtävällä.
Niin kauan kun reunaa pitkin hiipiminen on mahdollista, AFI:n metapeli elää vahvasti myös uusissa tehtävissä.