FINSWE Zeus Event V La 17.10 Klo 1900

Post Reply
User avatar
Ruotsalaine
Posts: 170
Joined: 31 Aug 2014, 18:38

FINSWE Zeus Event V La 17.10 Klo 1900

Post by Ruotsalaine »

Image


Suomalaiset ja Ruotsalaiset rannikkojääkärit rannikkojääkäröivät Suursaaren alueella. Pelataan yhdessä ulkomaalaisten yhteisöjen kanssa. Mukaan mahtuu noin 40 nohevinta yhteisön jäsentä.
Roolikysely: Täytä tästä

Tapahtuman taustalla on ajatus mallintaa hieman Suomen ja Ruotsin SFATU-joukon toimintaa: Lue lisää tästä.


AIKA/PAIKKA:
La 17.10 Klo 1900
AFI TS

Osallistuminen:
1. Ilmoittaudu awatsiin
2. Täytä roolikysely
2. Lataa FINSWE-Repo
3. Testaa repo serverillä
Nummi wrote:Haistoin voittoni tuoksun kaukaa oppiainejärjestöni slack-palvelimelta
faf
Posts: 196
Joined: 17 Mar 2015, 22:10

Re: FINSWE Zeus Event V La 17.10 Klo 1900

Post by faf »

Raportti Zeus-toiminnasta (OPFOR)

BLUFORin hyökkäysvaihe


Zeus-osapuolella lähdimme siitä, että rantautumisalueella partioi yksi ryhmä joka tulittaa rantautuvaa BLUFORia ja pyrkii sitten ottamaan irti.

Vajaan kilometrin pohjoisempana oli positioituna yksi joukkue OPFORia ottamassa vastaan rannasta etenevää BLUFORia, tavoitteena simuloida ensimmäinen maihinnousuun reagoiva yksikkö.

Tämän jälkeen Zeus-suunnitelman tavoitteena oli, että BLUFOR saa kohtuullisen rauhassa ottaa haltuun kohteensa eli AA-mäen ja Fuel Depotin. Alueella oli ainoastaan alueita puolustavia staattisia joukkoja simuloimassa lähipuolustusta. Myös Shore Base olisi tässä vaiheessa ollut mahdollista vallata, alueella oli vain pari ryhmää OPFORia.

BLUFOR saikin hyvin AA-mäen ja Fuel Depotin haltuun mutta odotettua hyökkäystä Shore Baseen ei tullut.


BLUFORin vetäytymisvaihe

Zeus-suunnitelma lähti siitä, että BLUFORin hyökkäykseen reagoi pohjoisesta kaksi mekanisoitua komppaniaa. Toisen tehtävänä oli edetä itäisen tieuran suunnassa ja vallata takaisin mäki.

Tämän jälken hyökännyt komppania siirtyi suunnitelman mukaisesti tukemaan läntistä tietä hyökännyttä toista komppaniaa. Tämän hyökkäävän osaston tehtävänä oli ajaa hyökännyt BLUFOR takaisin mereen ja ottaa haltuun keskeiset maastonkohdat. Loppuvaiheissa OPFORilla oli käytössään myös heittimien tulitukea.

Lisäksi OPFORilla oli käytössään muutama joukkue mantereelta helikoptereilla kuljetettavia nopean toiminnan maahanlaskujoukkoja. Yksi joukkue näitä joukkoja laskettiin maahan Shore Basen vahvistukseksi heti QRF:n tunnusteluhyökkäyksen yhteydessä OPFORin hyökkäysvaiheen aluessa. Tämän jälkeen Shore Basen valtaus olisi ollut mahdotonta.

Kun OPFOR oli saanut AA-mäen haltuun, toinen maahanlaskujoukkue laskettiin AA-mäelle. Tässä vaiheessa vähän pelkäsimme että tuliko BLUFORille liikaa tappioita hyökkäyksestä, mutta hyvin BLUFORin komppania kasasi itsensä viivytystaisteluun.

Viivytysvaiheessa OPFOR hyökkäsi tieuran suunnassa kahden mekanisoidun komppanian vahvuudella, ja samaan aikaan maahanlaskujoukot hyökkäsivät rannan suunnassa. Toimintaa tuettiin myös kahden kopterin tekemällä maahanlaskulla LZ Ranta -alueella, mutta ruotsalaisen joukkueen tehokas toiminta tuhosi maahan laskeneen joukkueen sekä toisen kopterin.

Kun OPFORin eteneminen pysähtyi, pyrimme vauhdittamaan BLUFORin vetäytymistä heittimien tulituella. Viimeisenä tavoitteena oli simuloida "kilpajuoksu rannalle" ja saada BLUFOR vetäytymään tulen alla.


Pohdinta

"Lintuperspektiivistä" on todella vaikea sanoa miten onnistuimme. AI vaikutti yllättävä tehokkaalta ja tarkalta ampujalta. Muutamissa kohden pelkäsimme että aiheutimmeko BLUFORille liikaa tappioita.

Mielellämme kuulemme kommentteja ja huomioita siitä, miltä Zeus- ja OPFOR-toiminta vaikutti maasta käsin.
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: FINSWE Zeus Event V La 17.10 Klo 1900

Post by JoneKone »

faf wrote:Raportti Zeus-toiminnasta (OPFOR)

BLUFORin hyökkäysvaihe


.....


BLUFORin vetäytymisvaihe

....


Pohdinta

"Lintuperspektiivistä" on todella vaikea sanoa miten onnistuimme. AI vaikutti yllättävä tehokkaalta ja tarkalta ampujalta. Muutamissa kohden pelkäsimme että aiheutimmeko BLUFORille liikaa tappioita.

Mielellämme kuulemme kommentteja ja huomioita siitä, miltä Zeus- ja OPFOR-toiminta vaikutti maasta käsin.

Aar:n ja omien kokemuksien perusteella opforin toiminta vaikutti juuri niinkuin kuvailit. Aar:n perusteella näkee myös sen, että AI tahtoo välillä tehdä omia ja edelleenkin vaunut on hankalia hallita blindzeus parannuksista huolimatta.

Shorebasen QRF olis olisi ehkä voinut olla hieman pienempi (tuhosi käytännössä kokonaisuudessaan bravon), mutta toisaalta blufor joukkueet taistelivat myös erillään jolloin olivat haavoittuvaisempia. Eli myös valitut taktiikat vaikuttivat.

Mielestäni on tärkeätä, että zeukset pidättäytyvät johonkin ennalta sovittuun AI määrään ja säätävät sitten vain hieman vahvuuksia pelin aikana. Pelaajien tekemisellä pitää olla merkitystä, eli jos tuotetaan tehokkaasti tappioita niin vihollisella ei pitäisi olla loputtomasti AIta heittää silppuriin vaan tehtävän pitäisi asteittain helpottua. Käänteisesti taas jos pelaajat eivät saa tappoita aiheutettua ja valitut taktiikat eivät toimi niin silloin pelaajien pitää vain pärjätä sillä mitä on ja tyytyä siihen että tehtävä epäonnistuu tai toteutuu vain asteittain. Mielestäni tämä toteutui kohtuullisen hyvin tehtävän aikana.

AI tehokkuudesta paha sanoa. Ainakin kartan klutteri ja mäkisyys aiheuttivat haasteita pelaajille. AI pääsi klutterin, metsän ja mäkien suojassa helposti iholle ja läpi linjoista jolloin niiden näennäinen tehokkuus myös nousi.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: FINSWE Zeus Event V La 17.10 Klo 1900

Post by JoneKone »

Last edited by JoneKone on 19 Oct 2020, 16:54, edited 2 times in total.
Reason: ..
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: FINSWE Zeus Event V La 17.10 Klo 1900

Post by Bummeri »

En tiedä muista taisteluista, mutta ne missä minä olin mukana ohjastamassa:

- Useammasta suunnasta vaikuttaminen
- AI järkevä asemointi puolustukseen
- Tulituki
- Alamäki asemista puolustaminen ja niistä hyökkääminen.

Olivat ratkaisevat tekijät siihen että tuotettiinko tappioita vai kuoliko AI. Erityisesti on huomattavaa että tässä mäet
WhIR99HByb.png
WhIR99HByb.png (327.09 KiB) Viewed 3505 times
VSrJkPdBce.png
VSrJkPdBce.png (310.86 KiB) Viewed 3505 times
F4iUpERk6B.png
F4iUpERk6B.png (252.43 KiB) Viewed 3505 times
Ylläolevassa on huomattavaa että ylämäkeen hyökkääminen oli tässä pelaajille haaste, koska ylämäki aukesi mäen laella tasanteeksi jolloin he astelivat yhtäkkiä tilanteeseen jossa olivat auki moneen suuntaan. Tasanne oli tappovyöhyke. Siihen vaikutettiin sitten heti monesta suunnasta.
CFebuBV2pQ.png
CFebuBV2pQ.png (329.08 KiB) Viewed 3505 times
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
Post Reply