Lauantain Operaatiot Kujarilla-viikkopelit La 25.5 Klo 1900 ft. Anrop

User avatar
Ruotsalaine
Posts: 170
Joined: 31 Aug 2014, 18:38

Lauantain Operaatiot Kujarilla-viikkopelit La 25.5 Klo 1900 ft. Anrop

Post by Ruotsalaine »

Image


Pidetään lauantaina 25.5 Kujarilla zeus-coopit Anropin kanssa.


Ilmoittautuminen: Ilmoittautuminen auki


Mukaan pelaamaan: Asennusohjeet
Apua tehtävien ennakkosuunnitteluun: tehtävien ennakkosuunnittelu -videosarja
Linkki tehtävähistoriaan: Tehtävähistoria
Linkki kaikkien tehtävien listaukseen: Tehtävälista

AFI AAR-työkalu
Last edited by Ruotsalaine on 21 May 2019, 21:13, edited 1 time in total.
Reason: Kaija Koo
Nummi wrote:Haistoin voittoni tuoksun kaukaa oppiainejärjestöni slack-palvelimelta
faf
Posts: 196
Joined: 17 Mar 2015, 22:10

Re: Lauantain Operaatiot Kujarilla-viikkopelit La 25.5 Klo 1900 ft. Anrop

Post by faf »

Tiedoksi kaikille: Tapahtuu siis Zeus Coop -repolla ja eventtiservulla.
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Lauantain Operaatiot Kujarilla-viikkopelit La 25.5 Klo 1900 ft. Anrop

Post by Bummeri »

Kuullostelin kun ihmiset valitteli että joutuivat hengailemaan pitkälti isot osat missiosta. Sitten debrieffissä 10 sano että osalla piti vahtia sivustoja kun zeus saattoi koukata.

Sitten ryhmyrit valitteli jotkut pelaajat/partiot/toiset ryhmät ssääti omiaan.

Miksette mene ja sano asioista? Esimerkiksi Debrieffissä? Me ollaan taas hyvin pieni yhteisö ja samoja naamoja pyöii. Sillä on väliä jos menette ja sanotte asioista ja kerrotte kokemuksistanne.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
faf
Posts: 196
Joined: 17 Mar 2015, 22:10

Re: Lauantain Operaatiot Kujarilla-viikkopelit La 25.5 Klo 1900 ft. Anrop

Post by faf »

Hyvät mähinät. Kolme peräkkäistä kohdetta samassa tehtävässä oli aika paljon. Jos olisi kuollut jo alkuvaiheessa, niin sitten varmaan harmittaisi. Onneksi kuolin vasta lopussa. Hyvin cooppityypillisesti puun alla lymynneeseen viholliseen joka lahtasi puolet ryhmästä lähietäisyydeltä.

Rivimiehelle oli hyvin samantyyppinen kokemus kuin normaali zeus-cooppi, eli sitä blindzeusta ei niin noteerannut. Joka tapauksessa hyvät mähinät ja oli oikein hauskaa.
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Lauantain Operaatiot Kujarilla-viikkopelit La 25.5 Klo 1900 ft. Anrop

Post by JoneKone »

faf wrote:Hyvät mähinät. Kolme peräkkäistä kohdetta samassa tehtävässä oli aika paljon. Jos olisi kuollut jo alkuvaiheessa, niin sitten varmaan harmittaisi. Onneksi kuolin vasta lopussa. Hyvin cooppityypillisesti puun alla lymynneeseen viholliseen joka lahtasi puolet ryhmästä lähietäisyydeltä.

Rivimiehelle oli hyvin samantyyppinen kokemus kuin normaali zeus-cooppi, eli sitä blindzeusta ei niin noteerannut. Joka tapauksessa hyvät mähinät ja oli oikein hauskaa.

Oli kieltämättä pitkä tehtävä. AI:ta oli aika paljon, joten varmaan 90% kontakteista oli kaikille puhdasta AI:ta. Me zeukset paikkailtiin puolustusta siinä missä ehdittiin, mutta AI hoiti isoimman osan hommasta. Muutaman kerran ammuin myös tahalla viereen kun tiesi, että liian halpa tappo ja pelaajaa jää vain harmittamaan. Se on vähän kaksiteräinen miekka kun silloin saattaa taas myös tulla sitä muovista (AI ei osu) fiilistä, mutta samalla sitten taas niin ketuttaa jos tulee nappi otsaan pitkän odottelun jälkeen. Siitä tulikin myös vähän palautetta, että osa jengistä jäänyt ilman tekemistä. Tässä ehkä zeuksina olisi voinnut koukata vähän enempää ja pitää laitavahdit työllistettynä? Toisaalta sitten taas pari AI:ta selustaan viidakossa ja nopeasti on kokonainen pelaajaryhmä kuolleena. Paha balanssi hakea.

Nyt yhden pelikerran perusteella sanoisin, että vähintään 2 zeusta aina blind zeus tehtäviin (ehkä kolmaskin jos on oikein paljon AI:ta kontroloitavana). Ei eilenkään oikein meinannut ehtiä joka paikkaan. Samoin myös vaikeusaste voisi kiristää zeuksille. AI:ta voi olla himpun verran vähemmän, mutta zeukset saa sitten ns. pelata "täysillä".
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Lauantain Operaatiot Kujarilla-viikkopelit La 25.5 Klo 1900 ft. Anrop

Post by Bummeri »

JoneKone wrote:Samoin myös vaikeusaste voisi kiristää zeuksille. AI:ta voi olla himpun verran vähemmän, mutta zeukset saa sitten ns. pelata "täysillä".
Tarkoitus on että jos olet blidnzeus niin lahtaat menemään ilman mitään pidäkkeitä. Ainoa ongelma on kun pelataan yksi tai mäihällä 2 tehtävä viikossa. Jos tämä malli jatkuu niin repsa on ehdoton tehtäviin.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
Keneraali
Posts: 823
Joined: 26 Jul 2013, 18:15

Re: Lauantain Operaatiot Kujarilla-viikkopelit La 25.5 Klo 1900 ft. Anrop

Post by Keneraali »

Piloteilta haluaisin kysyä miksi paikallaan olevan AI:n suolaaminen on tehtävissä niin pirun mielenkiintoista? Ilmeisesti editorissa harjoitellaan AI:n ampumista kun on niin kivaa, jotta osataan tehtävissä hommat kunnolla.

Pari huomiota pelin aikana:
- Kopteri leijui paikallaan ensimmäisellä kohteella todella pitkiä aikoja.
- Kun vihollisen UAZ ilmestyi 2R:n naaman eteen, viimeistään siinä vaiheessa oli selvillä että kopteri ei suojaa joukkojen ympäristöä.
- Yllä olevaan liittyen, joukon liikkuessa aivan liian nopeasti metsässä ajoneuvoilla, alkoi vihollinen ampumaan meitä. Kopteri ei reagoinut tilanteeseen, ilmeisesti ei ollut tilanteen tasalla.
- Kuoltuani spectassa ihmeteltiin miksi kopteri ammuskelee kohteelle 3, vaikka joukot ei vielä siellä olekkaan.

Huomiot jälkeenpäin, AAR & ilman video:
- Kopterin "tiedustelu" käsittää käytännössä omien ja kohteiden seurantaa melkoisen kovalla zoomilla. Ei havainnoida ympäristöä, josta esimerkkinä UAZ.
- Ilmeisesti aika paljon käytetään 7.62mm ammusta enemmän tai vähemmän turhaan. Kuinka monesti oli oikeasti tarvetta ampua vai oliko vain tylsää?

"Hoveraamiseen" eli leijailuun saisi ehdottomasti Zeukset/admin reagoida säälimättömästi, mikäli se jatkuu tarpeettoman kauan. Sama asia kuin jalkaväki istuisi kukkulan päällä "turvassa" vain sen takia että pelataan cooppia. Iglaa ja mortaria niskaan niin ei aleta löysäilemään AI:ta vastaan. Ilmeisesti oli kopteria AI:n toimesta ammuttu ja sen verran paljastan että meidänkin 50.cal ampui yhden juovan kohti. En tiedä näkikö, mutta ainakin vaihtoi paikkaa samalla hetkellä.

Ympäristö ja joukkojen selustan turvaaminen on aika noBrainer, tai ainakin pitäisi olla. Varsinkin jos tehtävässä ei erikseen mainita etä kopteria tarvitsee johonkin tiettyyn asiaan, se on vain plussaa. Voisi 10 yrittää käyttää maajoukkoja tehokkaammin.

Vanha tuttu aihe, omatoimisuus. Tärkeätä tässä on että toimitaan silloin kun on tarvetta, eikä silloin kun AI seisoo paikallaan eikä pelaajia näy missään. Maajoukot sekoili metsässä ja joutui pieneen UAZ väijytykseen, ei erityisen tehokaaseen. Tämä oli täydellinen esimerkki missä itse odottaisin kopterin toimivan ja kyselevän jälkeenpäin. Asemoidaan kopteri sellaiseen paikkaan että nähdään omien liike ja seurataan reittiä mahdollisten väijytysten osalta, ja heti rakettia niskaan.

Minigunit pikkulinnussa. Nämä pitäisi ehdottomasti olla se viimeinen ratkaisu kun raketit käytetty ja jotain täytyy tehdä. Epätarkkoja, tehottomia. Vaatii todella paljon ammuksia ja tästä johtuen todella kauan aikaa kopterinnokka kohti vihollista, ei kauhean optimaalista jos BlindZeus istuu ampumassa Dyskhassa. Mikäli kopterissa on tylsää niin että aletaan miniguneilla hakemaan frägejä, eikä hoideta sitä tiedustelua, niin ollaankohan oikeassa paikassa? Taas se AI:ta vastaan pelaaminen, on niin helppoa. Vähän kun saadaan tuohon BlindZeukseen kokemuksia niin saisivat rankaista näistä.

Ei ole järkeä kopterin tehdä asioita vain koska se voi. Ei eilisessä tehtävässä suurta ongelmaa ollut, mutta mahdollisuus siihen että kopteri olisi raketeilla pommittanut jonkin kohteen tyhjäksi voisi tapahtua, jos zeus ei ehdi reagoida kopteriin. Ja mikäli Zeus ei pysty järkevästi sinne lisää joukkoja saamaan niin sitten ollaan tilanteessa että "tehtävä on rikki" siellä pelaajistossa tai jtn muuta sellaista. Vastuuta kopterillakin vielä tässä vaiheessa uutta konseptia. Ammutaanko tueksi vai omaksi iloksi.


"Cooppi pelaamisesta" rankaiseminen:
Tästä paljon puhuttu ja varovasti aletaan toivottavasti ottamaan käyttöön jollakin tasolla. BlindZeus varsinkin on aivan uutta ja hakee vähän sitä paikkaansa toiminnan ja sääntöjen puolesta kuinka pitäisi osapuolten toimia, joten ei voida pelaajia aivan täysin moukaroida tykistöllä pois kartalta.

Mutta sitä voisi aloittaa varovasti lisäämään kunhan saadaan vähän pelejä alle. Ryhmä pööpöilee kukkulan päällä niin ensin vähän RsKK sarjaa, sitten mortaria lähistölle ja siirtyen lähemmäs ellei toiminta parane. Eskaloituvia ratkaisuja eikä suoraan JDAM:ia niskaan. Tietysti ehkä se ilmaisku suoraan niskaan on se viimeinen ratkaisu, mikäli vihjeet ei mene perille.
Sama koskee kopterin hoveria, jalkaväen sivusta suojausta voi herätellä KK:n sarjalla.


Zeuksilla vielä aika kovasti kiirettä, mutta ehkä se ruutiinin myötä helpottaa tulevaisuudessa ja olisi enemmän aikaa seurata taistelukenttää.
Hakee vielä toiminta paljon sitä paikkaa, mutta eiköhän tästä pelit tehdään.
Immonen
Posts: 41
Joined: 06 Feb 2017, 10:55

Re: Lauantain Operaatiot Kujarilla-viikkopelit La 25.5 Klo 1900 ft. Anrop

Post by Immonen »

Keneraali wrote:Piloteilta haluaisin kysyä miksi paikallaan olevan AI:n suolaaminen on tehtävissä niin pirun mielenkiintoista? Ilmeisesti editorissa harjoitellaan AI:n ampumista kun on niin kivaa, jotta osataan tehtävissä hommat kunnolla.
Pyh ja pah mitään harjoteltu kyseistä tehtävää varten. "Miksi ihmiset aina luulee, että tehtäviin ollaan ennakkoon harjoiteltu asioiden paskaksi pistämistä ja tai vaikka niitä mortari arvojen laskemista. AIVAN NAURETTAVAA! Se on vain OSAAMISTA".


Ja mitä sitten paikallaan olevan ai:n suolaamiseen tulee "ilmeisesti kohde-3". Sieltä maajoukoilta ei tule niitä käskyjä ja sitä suolaamista kutsutaan kohteen pehmentämiseksi maajoukkoja varten.

Keneraali wrote:- Kopterin "tiedustelu" käsittää käytännössä omien ja kohteiden seurantaa melkoisen kovalla zoomilla. Ei havainnoida ympäristöä, josta esimerkkinä UAZ.
Noh miten sen nyt ottaa. Kopterista ei näe sinne viidakkoon niin helposti kuin aukealle ja teille. Hyvällä tuurillakin nähtiin se yksi partio sieltä pöpeliköstä.
Ja mitä ensimmäiseen Uaziin tulee kohde ykkösen extraction pisteellä niin se kyllä huomattiin, mutta siihen oli jo ihan turha alkaa vaikuttamaan, koska puut olivat sen molemmin puolin joka mahdollisti omien läheisyyteen pääsyn. Tähän iskeminen olisi ollut siis jo liian vaarallista

Keneraali wrote:"Hoveraamiseen" eli leijailuun saisi ehdottomasti Zeukset/admin reagoida säälimättömästi, mikäli se jatkuu tarpeettoman kauan.
Tuosta me itsekkin totesimme, että ollaan aika vaarallisilla vesillä, mutta ei se kalashnikovi mikään IT ase ole, joka mahdollisti sen kirotun ja paheksitun "Hoveraamisen", joka taas mahdollistaa paremman tiedustelu tiedon saannin lähempää ja tarkemmin sieltä pöpeliköstä.
Keneraali wrote:sen verran paljastan että meidänkin 50.cal ampui yhden juovan kohti. En tiedä näkikö, mutta ainakin vaihtoi paikkaa samalla hetkellä.
Ihan hyvä vaan sinäänsä, mutta tuliko siellä sitten itsellä tylsää/ turhautuneista suolaa... ?
Keneraali wrote:Vanha tuttu aihe, omatoimisuus. Tärkeätä tässä on että toimitaan silloin kun on tarvetta, eikä silloin kun AI seisoo paikallaan eikä pelaajia näy missään. Maajoukot sekoili metsässä ja joutui pieneen UAZ väijytykseen, ei erityisen tehokaaseen.
Kyllä me sitä mettää tiedusteltiin.

1. Nakataampa taas tähän se viidakko ja se tiheys.
2. Oman joukon marssi reitin tietämättömyys, koska niitä ei ilmoitettu.
3. Omat olivat jo käytännössä painaneet samaa vauhtia mitä tiedustelua kerettiin tekemään.


Mutta mitä tässä olen lukenut äskeistä kommenttia. Tahdot selvästi enemmän tiedustelu toimintaa kuin sitä kohteen pehmittämistä ns "huvikseen". Haluat selvästikkin kopterin "omatoimisesti" tiedustelevan koko kartan viidakon ilman thermaleita, koska omien suunnitelmia ei käydä ilmi, joka rajaisi erittäin paljon teidusteltavaa aluetta ja tiedustelu tiedon laatua. Tehtävässä ei myöskään ollut JTAC slottia, joka olisi hoitanut kommunikaatiota ja muitakin hommia eteenpäin. Joten kuka tässä nyt kukin on kritisoimaan toimintaa, jos toiminta ei käytännössä ollut lainkaan alussakaan järkevällä tasolla JTAC puutteen vuoksi?
Scottz
Posts: 562
Joined: 14 Aug 2013, 11:48
Location: Hki

Re: Lauantain Operaatiot Kujarilla-viikkopelit La 25.5 Klo 1900 ft. Anrop

Post by Scottz »

Ilmatulenjohtaja on meidän peleissä yleensä ihan paikallaan jos on erikseen tulitukena helikoptereita. Pakollista se ei ole menestyksekkään tulitukitoiminnan toteuttamisen kannalta. Rivimiehenä en briiffiin osallistunut, mutta olihan siellä koko joukko johtajia (joukkueenjohtaja, joukkueen varajohtaja, ryhmänjohtajat ja helikopteripilotti), niin luulisi jonkun avanneen suunsa sen suhteen, että kuinka ja mitä kautta sitä tulitukea on saatavilla. Tuossa tilanteessa on pari, kolme vaihtoehtoa: voidaan ohjata tulitukipyynnöt joukkueenjohdolle ryhmistä, voidaan ottaa kopteriin suoraan yhteys ryhmästä tai annetaan helikopterimiehistön käyttää omaa harkintaansa kohteiden etsinnässä ja tuhoamisessa; erillisen tulitukiverkon laatiminen voi olla paikallaan. Jos tätä ei joukkueenjohtajan tai helikopteripilotinkaan mieleen juolahtanut, niin on hyvä ottaa opiksi, eikä odottaa sen kuuluisan "jonkun muun" kertovan, että mitä tehdään. Jos asiaa puitiin, hyvä juttu, mutta aikaisempien puheenvuorojen perusteella on syytä epäillä toisin.

Aivan eri asia kokonaan on näiden yksinäisten assettien käyttö, mitä olen järjestäen kritisoinut, sillä force multiplierin ollessa pahimmillaan yhden pelaajan takana on samaa logiikkaa kuin pokerissa korottaminen ässähailla. Joskus ihan teknisistä syistä tai suorastaan tuurista riippuen teho jää varsin maltilliseksi tai suorastaan olemattomaksi. Toisin sanoen, omasta mielestäni parempi kaksi heikkotehoista kuin yksi suuritehoinen assetti näin niinkuin nyrkkisääntönä. AFI on toki tekijöiden valtakunta eli sitä saa, mitä jengi viitsii vääntää, eikä liikaa tietenkään taiteellista vapautta tehtävänteossa haluta rajoittaa. Kuitenkin näin alusta alkaen mukana olleena ja reilun kuuden vuoden kokemuksen perusteella uskallan väittää, että yhden kortin varaan asioiden jättäminen tehtävässä lisää kohtuullisen paljon epäonnistumisen riskiä (ellei se ole sitten itse tarkoitus).



PS. Jos se multitaskaus ei tunnu luonnistuvan, niin seuraava harjoittelu voi pidemmällä aikavälillä auttaa: Opetelkaa. Kolme. Radiota. Samanaikaisesti. Siihen informaatiotulvaan aluksi hukkuu, mutta itse on sinne pinnalle päästävä ennen pitkää. Hyviä harjoittelurooleja tähän: joukkueen (ilma)tulenjohtaja/radisti (esim. pitkässä joukkueen ja tulitukiverkon/komppanian taajuudet sekä lyhyessä komentopartion taajuus) tai vaikkapa mekanisoidun jalkaväkiryhmän vaununjohtaja (esim. pitkässä jalkaväkijoukkueen taajuus ja vaunujen keskinäinen taajuus sekä lyhyessä oman tuettavan jalkaväkiryhmän taajuus).
The only hope you have is to accept the fact that you're already dead and the sooner you'll accept that, the sooner you're able to function as a soldier's supposed to function. Without mercy, without compassion, without remorse. All war depends upon it.
faf
Posts: 196
Joined: 17 Mar 2015, 22:10

Re: Lauantain Operaatiot Kujarilla-viikkopelit La 25.5 Klo 1900 ft. Anrop

Post by faf »

Laittaisin itse aina tehtävään jtacin jos siellä on mitään ilmassa.
Post Reply