Voisko DayZ sääntöä hioo?

User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Voisko DayZ sääntöä hioo?

Post by JoneKone »

Ihan hyviä muutosehdotuksia Varjolta sääntöön.

Mielestäni nykyinen järjestelmä toimii tarpeeksi hyvin. Sääntö antaa kehareille mahdollisuuden toimia ja tarttua epäkohtiin. Pienistä rikkomuksista ei seuraa kuin huomautus ja jos joku ottaa tavakseen rikkoa sääntöä jatkuvasti ja selkeästi yrittää toimia yhteisön periaatteita vasten, niin sääntö antaa mahdollisuuden vakavempiin seuraamuksiin (ei voi sanoa ettei olisi missään mainittu). Kaikkia tilanteita ei saada kiinni ja välillä on rajatapauksia, mutta kaikki tietävät että sääntö siellä on ja sitä valvotaan.

Mielestäni suurin murhe on toi meidän spekta. Jokainen pelaaja pääsee pätemään ja arvostelemaan pelissä olevien toimia vapaasti. Parhaassa tapauksessa jotakin pelaajaa on jo lynkattu, ennen kuin tehtävä on ohi.

En ole mitenkään erityisen ihastunut tuohon paniikki-scriptiin. Tuntuu hieman keinotekoiselta ja tulee aiheuttamaan harmaita hiuksia tehtäväntekijöille jos poikkeuksia pitää sallia (esim. logistiikkamiehet, pilotti joka selviää laskuvarjolla tai autorotaatiolla kun konetta ammutaan alas, tarkkaampuja parit yms.).

Jos scriptejä tehdään, niin spectan mutetus / näkymärajaukset ja joku spektan "cool off" jakso olisi mun listoilla korkeammalla.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Keneraali
Posts: 823
Joined: 26 Jul 2013, 18:15

Re: Voisko DayZ sääntöä hioo?

Post by Keneraali »

Säännön, joksikin monimutkaisen, ja osittain scriptin kannattaja, hejsan alla!

Itse verrannut tätä jääkiekon paitsioon, todella ohuesti mutta tarkoituksena on kuitenkin pelata joukkueena. Ei voi jäädä vastustajan maalille odottamaan syöttöä...

Mutta, pari ajatusta VarjoV2:n esimerkeistä kuinka itse olen luovinut asian kanssa viime vuodet. Jokaisella varmasti omat tyylit, mutta itse ainakin onnistunut välttelemään melko tehokkaasti tappoja :lol:


1. Radion pihtaukset ja muut tietokatkokset helposti jättää kaverin taistelemaan tietämättä että omat ovat kuolleet. Kuitenkin ollaan taisteltu 1R vs 1R ja hyökkäävällä ryhmällä on noin suunta missä vihollinen on. Oletan että tässä jokin kohtaaminen tapahtui. Hyökkääjä ei heti kuitenkaan tiedä että siellä on vain yksi jäljellä vaikka se jatkaisikin taistelua, itse ainakin toivon että jatkaa taistelua/perääntyy eikä jää puskaan istumaan ja ammu sitten selkään. No problem.

2. 3 äijää riittää aivan hyvin ja vaikka osa kuolisikin ja pientä eroamista tulisi niin selkeästi kun puolustaa kohteen ja vihollisen välillä ei pitäisi olla ongelmaa.

3. Nämä on pahoja. Itse yrittänyt pyrkiä ratkaisuun jossa en täysin kuse vastapuolen muroihin pelin suhteen, mutta toisaalta pyrkinyt tekemään jotain. Esim. samalla kun jatkaa yritystä omien luokse, käyttää radiota hyödykseen ja kertoo omille jatkuvaa inteliä. Jos ilman radiota jatkaa vain matkaa. Toinen vaihtoehto on hakea sellainen asema / sijainti, josta kehtaa alkaa vaikuttamaan (joo, joku itkee spectassa) mutta kun ei yksin tuhoa joukkueen etenemistä / joukkuetta täysin. esim. ottaa selkeän eromatkan irti sivustaan, jota ei hyökkääjä ole tutkinut tai teoriassa voisi koukku tulla ja alat taistelemaan sieltä.

Yhtä taistelijaa on melko vaikea havaita, varsinkin selkäpuolelta ja tehtävien ja tehtäväalueiden koot on sellaiset että meillä ei riitä pelaajat selustansuojaukseen riittävän tehokkaasti, ainakaan yksittäisiä taistelijoita vastaan. Eikä ketään kiinnosta katsella taaksepäin vain koska 1/10 kerrasta joku hiippailee niskaan.
Enemmän keskitytään pelaamaan kompp/jouk/ryhmä vs jouk/ryhmä tasolla eikä sotilas vs sotilas.

Hyvää sääntöä tai ratkaisua ei varmasti koskaan saada, ellei haluta metsiä täyteen seikkailijoita. Jonkinlaisen ratkaisun kanssa täytyy elää, tietysti jos parempi ratkaisu löytyy niin ilmoille vaan.
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Voisko DayZ sääntöä hioo?

Post by Bummeri »

AlluZ wrote: No katsotaan miten lähtee liikkeelle, mielestäni immersion rikkoo jos kuperkeikkamiehillä mennään yön pimeydessä -> pitää lähettää tunnustelija tai hajottaa ryhmää eri paikkoihin -> rupeet ampuu ilmaan "paniikkissa" :D
Myös kuperkeikka miehet toimivat todellisuudessa pareittain/partioittain. Ja hekään eivät voi yhtä suuntaa enempää katsoa vaan pyrkivät siihen, että heillä on paikallinen ylivoima. Kuperkeikkamiehet erottaa normaalista taistelijasta enemmänkin tempo.

Sittenkun taistellaan jokapuolella olevaa vihollista vastaan niin tilanne on jo FUBAR. Enkä tiedä miksi osa meidän kuperkeikkamissioista edes käsittelee aihetta näin.
VarjoV2 wrote:Heitän offtopickina tuosta scriptistä. Jos stamina ei lataudu niin eihän kukaan lähde hakeutumaan enään omien luokse vaan ennemmin jäädän sit puun alle makaamaan ja ammutaan ohi menevää vihollista kun ei kerran ole mahdollisuutta päästä karkuunkaan.
Tällä on nyt toivottavasti se vaikutus, että alat oppimaan tästä kun muutaman kerran jäät paniikkiin toimintakyvyttömäksi jonnekkin ja et pääse sieltä enää lopputehtävän aikana pois. Varmasti joku yrittää taas jäädä hyökkääjän selkään napsimaan porukkaa pois, mutta lopulta stamina loppuu ja et pysy enää hyökkäksen perässä ja jäät sinne lopputehtävän ajaksi jumiin hyödyttömäksi.

Nyt kun tulee se hetki, että oma ryhmä kuolee ympärille, niin pelaajalla on harkinnan paikka, että lähteekö heti karkuun kohti muita omia vai jääkö sisseilemään hetkeksi selkää ja sitten siirtyy spektaan kun ei ole enää mahdollista jatkaa peliä kunnolla. Sitten jos jotain syystä on oikein sitkeä siisi, niin vahinkolaukaukset paikantaa nekin.
Mielestäni nykyinen järjestelmä toimii tarpeeksi hyvin. Sääntö antaa kehareille mahdollisuuden toimia ja tarttua epäkohtiin. Pienistä rikkomuksista ei seuraa kuin huomautus ja jos joku ottaa tavakseen rikkoa sääntöä jatkuvasti ja selkeästi yrittää toimia yhteisön periaatteita vasten, niin sääntö antaa mahdollisuuden vakavempiin seuraamuksiin (ei voi sanoa ettei olisi missään mainittu). Kaikkia tilanteita ei saada kiinni ja välillä on rajatapauksia, mutta kaikki tietävät että sääntö siellä on ja sitä valvotaan.
Hyvä sääntö on sellainen joka ei ole tulkinnanvarainen ja jota on helppo valvoa. Useita näitä tapauksia käsitelleenä voin sanon, että tämä ei ole kumpaakaan. Perus vastaus rikkojalta on se etten tiennyt olevani yksin tai luuli olevansa jossain muualla. Tätä sääntöä on täysin mahdotonta valvoa. En henkilökohtaisesti enää edes jaksa puuttua näihin koska se keskustelun kulku on jo niin tuttu.
En ole mitenkään erityisen ihastunut tuohon paniikki-scriptiin. Tuntuu hieman keinotekoiselta ja tulee aiheuttamaan harmaita hiuksia tehtäväntekijöille jos poikkeuksia pitää sallia (esim. logistiikkamiehet, pilotti joka selviää laskuvarjolla tai autorotaatiolla kun konetta ammutaan alas, tarkkaampuja parit yms.).
Kaikkihan tässä pelissä on keinotekoista. Samanlainen keinotekoinen järjestelmä sekin on kuin lääkintä tai panssarit. Se vaan pitää säätää sellaiseksi, että se palvelee sitä pelimuotoa jota AFIssa on tarkoitus pelata: taktista, ryhmätyötä ja kommunikaatiota korostavaa immersiivistä pelityyppiä hyvässä yhteishengessä.

Varmaan täytyy ajoneuvoihin laitaa joku kerroin joka vähentää vaikutusta.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
AlluZ
Posts: 31
Joined: 05 Jan 2015, 01:01
Location: Helsinki

Re: Voisko DayZ sääntöä hioo?

Post by AlluZ »

Myös kuperkeikka miehet toimivat todellisuudessa pareittain/partioittain. Ja hekään eivät voi yhtä suuntaa enempää katsoa vaan pyrkivät siihen, että heillä on paikallinen ylivoima. Kuperkeikkamiehet erottaa normaalista taistelijasta enemmänkin tempo.

Sittenkun taistellaan jokapuolella olevaa vihollista vastaan niin tilanne on jo FUBAR. Enkä tiedä miksi osa meidän kuperkeikkamissioista edes käsittelee aihetta näin.
Mielestäni tällä ei ole mitään tekemistä meidän kuperkeikkemies tehtävillä, jotka eivät ole realistisia millään tasolla :D

Jos teet esim. vaikka pienen TVT-tehtävän loppuillan tappeluihin jossa on eri tempo/asettelu kuin isoissa TVT tehtävissä, tuo skirpti pitäisi saada pois päältä.

Tämä on vain oma mielipiteeni ja tästa ei kannata pahoittaa mieltään :D
Bummeri
Posts: 3009
Joined: 09 Nov 2013, 14:35

Re: Voisko DayZ sääntöä hioo?

Post by Bummeri »

AlluZ wrote:tästa ei kannata pahoittaa mieltään :D
Osallistuminen internet keskusteluun ei ole merkki mielensäpahoittamisesta.
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
User avatar
Nouty
Posts: 212
Joined: 30 Jul 2013, 14:35

Re: Voisko DayZ sääntöä hioo?

Post by Nouty »

Mun mielestä tähän pystyttäisiin vaikuttamaan huomattavan paljon ilman mitään erityisiä sääntöjä tai varsinkaan skriptejä, ihan vaan mukauttamalla yhteisön pelitapoja. Kukaan tuskin lähtee ryhmänsä asemasta yksin koukkailemaan vihollisen selustaan tai sooloilee pahemmin muutenkaan, silloin kun ryhmä on kasassa, mikä on mielestäni koko säännön pääasiallinen pointti. Ongelmia seuraa yleensä siitä, kun joukkue on hajautettu esim. puolustukseen monen kilometrin säteelle ja ryhmän partiotkin saattavat olla satojen metrien päässä toisistaan. Yritä siinä sitten vaan hipsiä omien luo kun se oma partio ottaakin takkiin ensimmäisessä kontaktissa ja jäät yksin tai kaksin keskelle vihollisen joukkuetta.

Joukkojen tiivistäminen ja esim. kokoontumispisteiden käyttö, ja selkeämpi ohjeistus joukkueen- ja ryhmänjohtajatasolla siitä, mitä tehdään kun tappioita tulee eikä ryhmän tai partion tehtävää enää voida järkevästi suorittaa, sekä jatkuva tilannetieto siitä, missä lähimmät omat ryhmät ovat, auttais varmasti jo pitkälle.

ps. En missään nimessä tarkoita, etteikö hajautettua toimintaa voisi edelleen harrastaa.
Post Reply