Itselläni tämä idea lähti nimenomaan siitä, että toimiessani I3 lentäjänä viime lauantain ilmailutehtävässä mut nakitettiin heti briiffissä "ilma-kympiksi" jonka tehtävänä olisi tehtävän aikana koordinoida ilma-assettien toimintaa.Konzig wrote:...
Ongelman tässä muodosti se, että mulla loppui täysin kapasiteetti samaan aikaan yrittää pysytellä kärryillä maajoukkojen toiminnasta, ilmajoukkojen toiminnasta, kysellä co-pilotilta mitä thermalissa näkyy ja vielä lentää omaa konetta. Tilanne vähän helpottui kun vaihdettiin Verde pilotiksi ja mut pelkääjän paikalle.
Tästä virisi pohdinta. Oma näkemykseni siis koskee vain niitä tehtäviä joissa on paljon ilmajoukkoja (useampi parvi ja/tai ilmassa yhtä aikaa useampaa eri konetyyppiä). Olen sitä mieltä että tällöin olisi hyvä olla joku dedikoitu "ilma-kymppi", joka alunperinkin laitettaisiin jonkun koneen co-pilotiksi. Sieltä olisi helpompi sitten johtaa ilmajoukkojen suurten linjojen toimintaa.
Olen Konzigin kanssa täysin samaa mieltä siitä että lentäjä johtaa oman ilma-aluksensa välitöntä toimintaa, ja toivottavasti koordinoi toiminnan myös oman lentueen muiden koneiden kanssa.