ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

User avatar
Anssi
Posts: 597
Joined: 21 Feb 2014, 19:43
Location: Vantaa

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Anssi »

Konzig wrote:Ja kyllä ehdottomasti kannattaa slotata rohkeasti uusiin rooleihin, mutta kyllä tietyt perusjutut (kuten radioiden toiminta) kuuluu assetteihin slotattaessa ainakin omasta mielestäni osata. Niitä voi harjoitella helposti omalla ajalla. Ei vaunun ampujaksikaan pidä mennä ymmärtämättä esim. RHS-vaunujen omista näppäinkomennoista. Tiettyä suoritustasoa voi olettaa varsinkin harvinaisemmissa ja kriittisemmissä asseteissa, koska tehtävien tasapaino perustuu siihen, että niitä käytetään tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti.

JTACin roolistakaan ei kannata mielestäni tehdä mitään erikoiserikoisroolia, koska sitten siihen ei saada slotattua ketään, kun potentiaalisia osaajia on se alle 5 miestä koko AFIssa.
Tämä.

JTAC on siitä erikoinen rooli, että siihen ei oikein ikinä ole ollut tunkua, vaikka käytössä raskaampaa ja tarkempaa tulta kun millään muulla. Juuri nämä alle 5 miestä yleensä miehittää tätä slottia.

Minähän se rähisin joskus täällä tarkka-ampujista, ja jotkut saattavatkin muistaa surullisen kuuluisan videon, jossa (epä)tarkka-ampujani louskuttaa parikymmentä laukausta ties minne, ei kerro mitä ampuu ja lopulta kun itse näen kohteet saan kaikki tykitettyä muutamalla kudilla. Kysyin heti tehtävän aluksi, osaako kyseinen henkilö käyttää rangetablea, totesi vaan, että mikä se on. Eipä riittänyt kiinnostus siinä vaiheessa lähteä opettamaan perusasiosta lähtien, kun pitäisi jo tositoimiin lähteä.

En tiedä mistä tälläinen tietämättömyys ja välinpitämättömyys johtuu, mutta varsinkin itselleni hyvin läheisen tarkka-ampujan roolin tuhlaus harmittaa, sillä niitä on hyvin harvoissa tehtävissä, lähinnä omissani. Erikseen ovat nämä marksman slotit, jossa dragunov taistelija käyttää venäläistä acog tähtäintä.

En sitten osaa sanoa, mistä tämä sniper ja gunner mediaseksikkyys juontuu, ehkä "bäfästä" tai vanilla armasta. Toivoisin, että yhteisöön saataisiin jotenkin iskostettua, että jokainen erikoisslotti vaatii pelaajalta erikoisosaamista. Se ei vaadi sitä, että käyt koulutuksen aiheesta, mutta tästä syystä koulutuksia järjestetään. Oma perehtyminen asiaan ei kuitenkaan vaadi paljoa, servulta löytyy hieno Tuntemattoman tekemä büütcamp tehtävä ja monen monta ohjetta eri osaamisalueisiin.
Image[url=steam://friends/add/'.76561197962033881.']Image[/url]
http://www.twitch.tv/berillis
https://www.youtube.com/user/TheBerillis
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by JoneKone »

Noperaattori wrote: Tää on vähän kaksteräinen miekka, toisaalta pitäisi slotata rohkeasti ja kokeilla uutta, mutta toisaalta taas pysytellä poissa tehtävistä jota ei välttämättä hallitse....

.... Siinä meinaa HOTASista loppua nappulat kesken, jos pitää pilottina hoitaa sekä pitkä, lyhyt että lähipuhe.
Joo, AFI ei ole ehkä kovin ymmärtäväinen yhteisö epäonnistumisten suhteen. Olipa sitten kyseessä melkein mistä tahansa. Sanoisin, että tääkin on edelleen yks kynnys uusien johtajien yms. löytymiseen. Teet yhdenkin virheen ja sen jälkeen sataa vittuilua pitkän ajan. Tosin tottakai ei kannata ehkä mennä sellaiseen erikoisosaamista vaativaan hommaan jos ei ainakaan ole saanun jonkun osaavan mentorin avustamaan tai edes jaksanut perehtyä mitä se homma vaatii oikeasti. Eli siitäkin yleensä sitten selvitään pienellä ennakoinnilla. Eniveis, ei se haittaisi jos porukka välillä vähän myös miettisi missä muodossa sitä palautetta antaa ja valittaako oikeasti relevantista asiasta.

Vinkkivitonen: HOTASsiin radio nelisuuntanappulan alle niin saa kaikki "kanavat" ja peräti vielä 1kpl additionaali samalle kohdalle.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
User avatar
Keneraali
Posts: 823
Joined: 26 Jul 2013, 18:15

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Keneraali »

JTAC rooli olisi mahtava päästä pelaamaan joskus, mutta ainakin itselleni suurin syy miksi jätän usein käyttämättä on tapa jolla sitä käytetään. Yleensä seuraa johtajaa ja välittää viestejä, eli ilmaradisti, kuin että olisi oikeasti kentällä.
Kulkisi enemmän omien päätösten mukaan ryhmien seassa ja oikeasti keskittyisi siihen tulenjohtamiseen siellä missä tapahtuu ja on tarvetta. Mahdollisesti vähentäisi ryhmien suoraa tarvetta olla yhteydessä tulitukeen.

Oikeastaan sama pätee paljolti myös muihin erikoisrooleihin joissa omalla aloitteella olisi paljon merkitystä. Vaunujen 10, kopterit.
Enemmän pitäisi kymppien delegoida tehtäviä eikä kiristää siimaa vain sen takia että on tehtävän pääarkkitehti.

PV:n tube kanavalla oli podcastit aiheesta tarkka-ampujat ja vieraana joku ta kouluttaja majuri. Kertoi juurikin siitä että TA:lle annettava käsky on muotoa häiritse/lamauta/tuhoa ja millä alueella. Sen jälkeen itsenäistä toimintaa. Eipä tällaista voi perusviikkopeli snipulle antaa tehtäväksi, heti räiskimässä. Spotterin rooli ta parissa, jonka tehtävänä olisi tiedutella ja tuhota vaikka IT:n käyttäjät olisi mahtavaa.
User avatar
Anssi
Posts: 597
Joined: 21 Feb 2014, 19:43
Location: Vantaa

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Anssi »

Keneraali wrote:PV:n tube kanavalla oli podcastit aiheesta tarkka-ampujat ja vieraana joku ta kouluttaja majuri. Kertoi juurikin siitä että TA:lle annettava käsky on muotoa häiritse/lamauta/tuhoa ja millä alueella. Sen jälkeen itsenäistä toimintaa. Eipä tällaista voi perusviikkopeli snipulle antaa tehtäväksi, heti räiskimässä. Spotterin rooli ta parissa, jonka tehtävänä olisi tiedutella ja tuhota vaikka IT:n käyttäjät olisi mahtavaa.
Juurikin näin. Meillä vaan ei ole tarpeeksi: 1. Aikaa tehtävissä 2. TA:n käytön osaavia ja ymmärtäviä johtajia 3. Osaavia nopeasormisia tarkkaa-ampujia (Keuliminen on aivan jäätävää näihin slotteihin) 4. Tehtäviä, jossa tätä voisi harjoittaa.

Tehtäväntekijät tuntuvat monesti lisäävän tehtäviinsä "sniper" slotin, jolla sitten on aseessaan joku helvetin MRCO, joka on ehkä huonoin tähtäin koko pelissä. TA slotit on jotenkin saatu demonin asemaan, mahdollisesti johtuen juuri näistä fR4GHunT3r_666 osaajista. Ymmärrän COOP tehtävissä sniper roolin olevan hieman turha, kun AI ei (ainakaan vielä?) ymmärrä olevansa tulituksen alla, jos ampuu tyyliin yli 500m päästä, mutta TVTssä pelaajat kyllä tajuavat saman tien, että jotain tarkkaa tulta on tulossa jostain. Itseäni ei ainakaan harmita kuolla osaavaan tarkka-ampujaan, 95% kuolemistani on muutenkin yhdestä laukauksesta jostain pusikosta ilman, että näin ketään.
Last edited by Anssi on 16 Sep 2016, 17:37, edited 3 times in total.
Reason: 3
Image[url=steam://friends/add/'.76561197962033881.']Image[/url]
http://www.twitch.tv/berillis
https://www.youtube.com/user/TheBerillis
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by JoneKone »

Anssi wrote: Juurikin näin. Meillä vaan ei ole tarpeeksi: 1. Aikaa tehtävissä 2. TA:n käytön osaavia ja ymmärtäviä johtajia 3. Osaavia nopeasormisia tarkkaa-ampujia (Keuliminen on aivan jäätävää näihin slotteihin) 4. Tehtäviä, jossa tätä voisi harjoittaa.
Olisi hienoa jos päästäisiin jotenkin siihen, että edes kerran viikossa (vaikka lauantain eka tehtävä) johtajat valitsevat ennakkoon tehtävän mitä haluavat pelata. Nykyään kun kuitenkin jatkuvasti nähdään pelaajamäärien kehitystä niin pitäisi pystyä valitsemaan tarpeeksi isoa tehtävää ennakkoon jota sitten skaalataan pienemmäksi sen mukaan mitä tarvitaan.

Takaajatus tähän on se, että johtajat voisivat kerran viikossa eventtiluonteisesti kutsua esim. foorumilla slotteja ennakkoon ja slottiin slottaavalla olisi sitten mahdollisuus pari päivää edes tutustua valitsemaansa assettiin ja tehtävään (edelleen avoinna kaikille, mutta vaatisi hieman enemmän aktiivisuutta).

Yksi vaihtoehto olisi valjastaa inflaation(?) kärsinyt Maanantain epäviralliset tälläiseen Weekly OP juttuun.
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
Kortonki
Posts: 94
Joined: 12 Aug 2015, 16:42

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Kortonki »

Keneraali wrote:Oikeastaan sama pätee paljolti myös muihin erikoisrooleihin joissa omalla aloitteella olisi paljon merkitystä. Vaunujen 10, kopterit.
Enemmän pitäisi kymppien delegoida tehtäviä eikä kiristää siimaa vain sen takia että on tehtävän pääarkkitehti.
Tämä. Joskus allekirjoittanut kymppinä antoi vapaat kädet tulenjohtajalle, JTACille ja 15:lle ohjata vaunuja. Oli assettiraskas tehtävä: 1 jv joukkue, vaunujoukkue, 2 kpl A-10 ja heittimiä. (voin muistaa väärin) Mihinkään ei tarvinnut lupaa kysellä, vaan reagoivat itsenäisesti tilanteen mukaan. Kunhan ilmoittivat joutessaan minulle/jv:lle jotta osasivat muuttaa toimintaansa sen mukaan. Tuntui toimivan. Kunpa osattaisiin luottaa niihin muihin johtajiin niin tarvitse mikrota. Edellyttää tietenkin että omasta toiminnasta tiedotetaan muille.
User avatar
Saunatyyny
Posts: 532
Joined: 07 Jan 2015, 18:47
Location: PKS

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Saunatyyny »

Jotkin awatsin tehtävien filtterit poistavat kokonaan hakutuloksia eikä järjestä niitä, esim. jos hakutulokset haluaa järjestää viimeksi pelatun päivämäärän mukaan.
"Johnson ajoi autollaan päin rekkaa ja kuoli heti. Miksi Johnson kuoli? "
-Warren Bennis
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Castor »

Kortonki wrote:
Keneraali wrote:Oikeastaan sama pätee paljolti myös muihin erikoisrooleihin joissa omalla aloitteella olisi paljon merkitystä. Vaunujen 10, kopterit.
Enemmän pitäisi kymppien delegoida tehtäviä eikä kiristää siimaa vain sen takia että on tehtävän pääarkkitehti.
Tämä. Joskus allekirjoittanut kymppinä antoi vapaat kädet tulenjohtajalle, JTACille ja 15:lle ohjata vaunuja. Oli assettiraskas tehtävä: 1 jv joukkue, vaunujoukkue, 2 kpl A-10 ja heittimiä. (voin muistaa väärin) Mihinkään ei tarvinnut lupaa kysellä, vaan reagoivat itsenäisesti tilanteen mukaan. Kunhan ilmoittivat joutessaan minulle/jv:lle jotta osasivat muuttaa toimintaansa sen mukaan. Tuntui toimivan. Kunpa osattaisiin luottaa niihin muihin johtajiin niin tarvitse mikrota. Edellyttää tietenkin että omasta toiminnasta tiedotetaan muille.
Hyvä että toimi mutta vähä korjausta toho:
- Vaunujoukkueen ensimmäinen vaunu aina johtaa kyseistä joukkuetta, tätä osastoa voi sitten joku ulkopuolinen johtaa joukkueena.
(ellei tarkoitus ole hajoittaa joukkueen tulivoima) Syitä miksi tämä on parempi käytäntö:

1: Vaunuja johtaa mies joka oikeasti on dedikoitunut ja valmistautunut vaunu pelaamiseen, sen vahvoihin puoliin ja heikkouksiin. 15 pahimmillaan ei tiedä hölkäsen pöläystä vaunu pelaamisesta.

2. Vaunujoukkueen tuli on paremmin keskitetty tarpeellisiin alueisiin, koska V1 on V10 niin hän myös pysyy vaivatta joukkueen mukana toisin kuin 15 taas pahimmillaan ei edes näe johdettaviaan vaunuja.

3. Kun 15 ei ole laitettu tekemään jotain mitä häntä ei ikinä kannattaisi laittaa tekemään on hänestä yllättäen enemmän hyötyä:
- Voit jakaa JV-joukkueen kahteen osaan, toista johtaa 10 ja toista 15.
- 15 pysyy valmiina ottamaan joukkueen haltuun kun 10 kuolee.
- 15 pystyy valvomaan suunnitelman toteutusta ilman että 10 vaarantaa henkeään.
- jne. lukemattomia 15n tehtäviä mitä porukka voi keksiä

TL;DR: Voitaisiinko lopettaa käytäntö laittaa 15 johtamaan vaunuja kun hän ei vaunuja tullut kuitenkaan johtamaan. V1 tulisi AINA johtaa vaunujoukkuetta. Voisi tehtäväntekijät rupee nimittään sitä slotissakin "Platoon leader"ksi
Last edited by Castor on 16 Sep 2016, 20:27, edited 1 time in total.
Reason: n
Kortonki
Posts: 94
Joined: 12 Aug 2015, 16:42

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Kortonki »

Castor wrote:
Kortonki wrote:
Tämä. Joskus allekirjoittanut kymppinä antoi vapaat kädet tulenjohtajalle, JTACille ja 15:lle ohjata vaunuja. Oli assettiraskas tehtävä: 1 jv joukkue, vaunujoukkue, 2 kpl A-10 ja heittimiä. (voin muistaa väärin) Mihinkään ei tarvinnut lupaa kysellä, vaan reagoivat itsenäisesti tilanteen mukaan. Kunhan ilmoittivat joutessaan minulle/jv:lle jotta osasivat muuttaa toimintaansa sen mukaan. Tuntui toimivan. Kunpa osattaisiin luottaa niihin muihin johtajiin niin tarvitse mikrota. Edellyttää tietenkin että omasta toiminnasta tiedotetaan muille.
Hyvä että toimi mutta vähä korjausta toho:
- Vaunujoukkueen ensimmäinen vaunu aina johtaa kyseistä joukkuetta, tätä osastoa voi sitten joku ulkopuolinen johtaa joukkueena.
(ellei tarkoitus ole hajoittaa joukkueen tulivoima) Syitä miksi tämä on parempi käytäntö:

1: Vaunuja johtaa mies joka oikeasti on dedikoitunut ja valmistautunut vaunu pelaamiseen, sen vahvoihin puoliin ja heikkouksiin. 15 pahimmillaan ei tiedä hölkäsen pöläystä vaunu pelaamisesta.

2. Vaunujoukkueen tuli on paremmin keskitetty tarpeellisiin alueisiin, koska V1 on V10 niin hän myös pysyy vaivatta joukkueen mukana toisin kuin 15 taas pahimmillaan ei edes näe johdettaviaan vaunuja.

3. Kun 15 ei ole laitettu tekemään jotain mitä häntä ei ikinä kannattaisi laittaa tekemään on hänestä yllättäen enemmän hyötyä:
- Voit jakaa JV-joukkueen kahteen osaan, toista johtaa 10 ja toista 15.
- 15 pysyy valmiina ottamaan joukkueen haltuun kun 10 kuolee.
- 15 pystyy valvomaan suunnitelman toteutusta ilman että 10 vaarantaa henkeään.
- jne. lukemattomia 15n tehtäviä mitä porukka voi keksiä

TL;DR: Voitaisiinko lopettaa käytäntö laittaa 15 johtamaan vaunuja kun hän ei vaunuja tullut kuitenkaan johtamaan. V1 tulisi AINA johtaa vaunujoukkuetta. Voisi tehtäväntekijät rupee nimittään sitä slotissakin "Platoon leader"ksi
Luit väärin. 15 ohjasi,ei johtanut vaunuja, eli siis antoi tehtävän vaunuille tilanteen mukaan. Vaunujoukkueen johtaja vastasi toteutuksesta.
User avatar
Tuntematon
Posts: 2291
Joined: 19 May 2015, 15:29
Location: Valkeakoski
Contact:

Re: ARMA 3 viikkopelien yleinen palaute

Post by Tuntematon »

Saunatyyny wrote:Jotkin awatsin tehtävien filtterit poistavat kokonaan hakutuloksia eikä järjestä niitä, esim. jos hakutulokset haluaa järjestää viimeksi pelatun päivämäärän mukaan.
No kannattaisikö tästä laittaa sitten viesti AWATS palaute ketjuun?
Post Reply