Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?
Re: Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?
Debriiffin idea olisi siinä, että he ketkä haluavat tuoda jotain esille pelatusta tehtävästä saisivat ihan ajan kanssa sanoa sen eikä sitten slottiruudulla. Eipä sen debriiffin palautteen tarvitse olla "hyvin vedettyä" kummempi.
Last edited by Tonto- on 28 Jun 2014, 16:17, edited 1 time in total.
Ja ennemmin lyödä lyötyy kuin joutuu sen kenkiin - lajin luonto vai ajan henki?
Re: Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?
Se että debrief olisi pakollinen ei tarkottaisi että se tarvitsisi käyttää nimenomaan debrieffaukseen. Jos ei ole sanottavaa ja oma ryhmä toimi hyvin, sano niin, ja ilmoita ryhmällesi että vapaata 5 min ennen tehtävän valintaa. Ei kenenkään siitä tarvitsisi mitään huolta ottaa. Jos joku ei ole paikalla hän ei ole paikalla, ei sitä rj:tä ole pakko pelin jälkeen jäädä kuuntelemaan.
Oma ehdotukseni.
1. JJ ilmoittaa pelin jälkeen että "Debrief alkaa, ryhmät omille kanavilleen"
-->
2. RJ:t debrieffaavat porukkansa halutessaan, jos eivät halua ilmoittavat ryhmänsä kanavalla että vapaata seuraavan tehtävän valintaan asti.
3. 5 min päästä kaikki takaisin Ingamelle jossa valitaan tehtävä eikä hölistä enää paskaa. Debrieffin aikana saa myös kukin halutessaan palata Ingamelle jauhamaan paskaa, sillä debrieffin aikana siellä ei pitäisi olla ketään joka haluaa puhua vakavista asioista.
Oma ehdotukseni.
1. JJ ilmoittaa pelin jälkeen että "Debrief alkaa, ryhmät omille kanavilleen"
-->
2. RJ:t debrieffaavat porukkansa halutessaan, jos eivät halua ilmoittavat ryhmänsä kanavalla että vapaata seuraavan tehtävän valintaan asti.
3. 5 min päästä kaikki takaisin Ingamelle jossa valitaan tehtävä eikä hölistä enää paskaa. Debrieffin aikana saa myös kukin halutessaan palata Ingamelle jauhamaan paskaa, sillä debrieffin aikana siellä ei pitäisi olla ketään joka haluaa puhua vakavista asioista.
Furean wrote:Pitää muistaa, että ruotsalaisethan pani melkein koko Suomen kansaa.
ruoste wrote:Dataa on saatava.
Re: Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?
Sehän on ensisijaisesti juurikin adminien ja joukkueenjohtajien tehtävä ennen pelin alkua. Tässä nyt sekottaa pakkaa se että puhutaan kahdesta erillaisesta tilanteesta. Mission valinta - Slottaus - Brieffinki ja sitten toisaalla se varsinainen peli. Perseilyn lopettaminen pelin aikana on kaikkien tehtävä. Ja ennenkaikkea tarkoitan sitä että jos niitä perseilijöitä katsellaan vaan ja hajoillaan, mutta ei sanota mitään, niin ei mikään muutukkaan.Drumavatic wrote: 3. Hieman eri mieltä. Jos aletaan siihen että jokainen on talon herra, käy juuri niin kuin muutamissa viime viikkopeleissä on käynyt: Joku perseilee, pelaaja joka ei ole admin tai JJ sanoo "turpa kiinni" tai vastaavaa, Perseilijä kysyy "Jaa miksi".
Se kukaa käskee olemaan hiljaa ja selittää miksi täytyisi olla hiljaa juuri sillä hetkellä (eli kurinpalauttaja) täytyy olla jollain tapaa "ylempiarvoinen" afin jäsen. Joku jolla on Tessussa admin oikeudet ja jolla ajatellaan olevan auktoriteettia. Se että jokainen jakelee oman käden oikeutta aiheuttaa vain lisähämminkiä koska joskus perseilijät katsovat ettei henkilö jolla ei ole yhteisössä auktoriteettia voi häntä komennella. Kaikki voivat valvoa tietysti päässään muiden pelaajien käyttäytymistä, ja kysyttäessä voi antaa sitten palautetta jonkun toisen perseilystä, mutta perseilystä huomauttaminen pitäisi mielestäni jättää tosiaan niiden Tessu/Servu-adminien tehtäväksi, ensisijaisesti.
Mutta jos admini ei esimerkiksi puutu hälinään tehtävän valinnan aikana, on se minusta suotavaa että joku rohkeampi ärähtää, "Olkaa hiljaa, nyt valitaan tehtävä ja suoritetaan slottaus. Voitte keskustella kun saatte siihen luvan".
"Dataa on saatava." -DataNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
"Toteutus on pilalla, pelkkää paskaa tilalla." -MyösNummi
Re: Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?
Tuossa on nyt vaan aika monta ongelmaa:Drumavatic wrote:Se että debrief olisi pakollinen ei tarkottaisi että se tarvitsisi käyttää nimenomaan debrieffaukseen. Jos ei ole sanottavaa ja oma ryhmä toimi hyvin, sano niin, ja ilmoita ryhmällesi että vapaata 5 min ennen tehtävän valintaa. Ei kenenkään siitä tarvitsisi mitään huolta ottaa. Jos joku ei ole paikalla hän ei ole paikalla, ei sitä rj:tä ole pakko pelin jälkeen jäädä kuuntelemaan.
Oma ehdotukseni.
1. JJ ilmoittaa pelin jälkeen että "Debrief alkaa, ryhmät omille kanavilleen"
-->
2. RJ:t debrieffaavat porukkansa halutessaan, jos eivät halua ilmoittavat ryhmänsä kanavalla että vapaata seuraavan tehtävän valintaan asti.
3. 5 min päästä kaikki takaisin Ingamelle jossa valitaan tehtävä eikä hölistä enää paskaa. Debrieffin aikana saa myös kukin halutessaan palata Ingamelle jauhamaan paskaa, sillä debrieffin aikana siellä ei pitäisi olla ketään joka haluaa puhua vakavista asioista.
1. debrieffinä / palautteena se ei oikein toimi jos jengi kuitenkin voi häippäistä miten tykkää
2. rajaa palautteen pelkästään ryhmien sisäiseen palautteeseen
3. kun porukka hajoitetaan omille kanavilleen niin silloin sitä yleistä ja todennäköisesti oman ryhmän ulkopuolelle suuntautuvaa paskanjauhantaa ei saada pois systeemistä
4. tätä kokeiltiin aikaisemmin ja se oli jo silloin ihan perseestä
Itse näkisin edelleen optimiratkaisuna, että tehtävän jälkeen on aina automaagisesti se viiden minsan tauko jonka aikana saa kukin tehdä ihan mitä tykkää, mukaanlukien kaikki ne "Hei Kentsu, olitsää siellä talolla mihin mä ammuin singolla voi lol kun meni läheltä eikös mennytkin!" - jälkipuinnit.
Re: Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?
+1JP-9000 wrote:Tuossa on nyt vaan aika monta ongelmaa:Drumavatic wrote:Se että debrief olisi pakollinen ei tarkottaisi että se tarvitsisi käyttää nimenomaan debrieffaukseen. Jos ei ole sanottavaa ja oma ryhmä toimi hyvin, sano niin, ja ilmoita ryhmällesi että vapaata 5 min ennen tehtävän valintaa. Ei kenenkään siitä tarvitsisi mitään huolta ottaa. Jos joku ei ole paikalla hän ei ole paikalla, ei sitä rj:tä ole pakko pelin jälkeen jäädä kuuntelemaan.
Oma ehdotukseni.
1. JJ ilmoittaa pelin jälkeen että "Debrief alkaa, ryhmät omille kanavilleen"
-->
2. RJ:t debrieffaavat porukkansa halutessaan, jos eivät halua ilmoittavat ryhmänsä kanavalla että vapaata seuraavan tehtävän valintaan asti.
3. 5 min päästä kaikki takaisin Ingamelle jossa valitaan tehtävä eikä hölistä enää paskaa. Debrieffin aikana saa myös kukin halutessaan palata Ingamelle jauhamaan paskaa, sillä debrieffin aikana siellä ei pitäisi olla ketään joka haluaa puhua vakavista asioista.
1. debrieffinä / palautteena se ei oikein toimi jos jengi kuitenkin voi häippäistä miten tykkää
2. rajaa palautteen pelkästään ryhmien sisäiseen palautteeseen
3. kun porukka hajoitetaan omille kanavilleen niin silloin sitä yleistä ja todennäköisesti oman ryhmän ulkopuolelle suuntautuvaa paskanjauhantaa ei saada pois systeemistä
4. tätä kokeiltiin aikaisemmin ja se oli jo silloin ihan perseestä
Itse näkisin edelleen optimiratkaisuna, että tehtävän jälkeen on aina automaagisesti se viiden minsan tauko jonka aikana saa kukin tehdä ihan mitä tykkää, mukaanlukien kaikki ne "Hei Kentsu, olitsää siellä talolla mihin mä ammuin singolla voi lol kun meni läheltä eikös mennytkin!" - jälkipuinnit.
"Peliporukat saa mennä saunaan ensin, kunhan löylynheittäjä löytyy"
Re: Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?
Tästä oli muistaakseni joskus aivan AFIn alkuaikoina jo puhetta, että jokaisen tehtävän jälkeen olis hyvä pitää muutaman minuutin tauko ennen seuraavan tehtävän slottausta, missä ehtii jauhaa sitä paskaa siitä edellisestä tehtävästä, käydä paskalla tai hakea vaikka jotain syömistä/juomista seuraavaa tehtävää varten.
Onhan totta että briiffin aikana näitä asioita ehtii tehdä, mutta se ei silti ole sama asia. Että briiffiin asti päästään, pitää pelaajien keskittyä vielä aika pitkään tehtävävalikossa ja slottauksessa, mikä ei vaan oikein toimi pitkän tehtävän jälkeen.
Onhan totta että briiffin aikana näitä asioita ehtii tehdä, mutta se ei silti ole sama asia. Että briiffiin asti päästään, pitää pelaajien keskittyä vielä aika pitkään tehtävävalikossa ja slottauksessa, mikä ei vaan oikein toimi pitkän tehtävän jälkeen.
Re: Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?
Jos näillä debriefeillä halutaan saada palautetta, niin yksi vaihtoehto on tehdä ns. AAR -threadi foorumeille. Sinne voi lätkiä palautetta ihan perus viikkopelien aikana pelatuista tehtävistä.
Re: Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?
Kyllähän se parin minuutin de-brief tehtävien jälkeen olisi ihan kiva. Se pelien jälkeen oleva "ammutsä mut?" tyylisten aiheiden massa olisi ihan kiva saada pois ENNEN uutta slottimista. Tämä sama aika voitaisiin myös käyttää seuraavan tehtävän äänestykseen, samalla kun porukka käy nopeasti mikä meni pieleen.
Tiedän, siinä viestissä on kirjoitusvirheitä! Mitäs sitten!?
Re: Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?
Mun mielestä mietitte kyllä asiaa AIVAN liikaa, kuten ennenkin: Admin hoitaa homot ja johtajat hoitaa perus perseilyn.
Debrieffi pidetään jos admin/pelaajat näkee sen tarpeelliseksi.
Debrieffi pidetään jos admin/pelaajat näkee sen tarpeelliseksi.
Re: Pelien kurinalaisuus. Afin nykytila ja suunta?
Pointti onkin Castor lähinnä siinä että tuo tapahtuu aina joka tapauksessa, pidetään debriefiä tai ei. Plus kukaan ei jaksa samantein keskittyä slottaamaan seuraavaan tehtävään. "Kuten ennenkin" on nimenomaan se mikä ei toimi