Muistien vaikutus ARMAssa
Muistien vaikutus ARMAssa
Testailin muistien kellotaajuuksien, sekä latenssien vaikutusta FPS:n.
Testitehtävä: http://tikka.ws/arma/benchmark/Benchmar ... s.Altis.7z
Testiasetukset:
Modit: @CBA_A3
Resoluutio: 1920x1080
Rauta:
4790k @ 4.8 GHz
GTX 970
Keskimääräinen FPS = Testitulos / 100
1600 MHz @ 11-11-11-28
3864
4047
3976
1600 MHz @ 10-10-10-26
4266
4148
1600 MHz @ 9-9-9-24
4132
4232
4234
1866 MHz @ 11-13-13-30
4279
4320
4287
2133 MHz @ 11-13-13-30
4430
4522
4510
2400 MHz @ 11-13-14-32
4561
4567
4498
Kokonaisuudessaan korkeammilla kellotaajuuksilla vaikutti saavan paremman fps kuin matalammilla, mutta jo latenssien kiristämisellä sai huomattavan suorituskyvyn parannuksen.
Testitehtävä: http://tikka.ws/arma/benchmark/Benchmar ... s.Altis.7z
Testiasetukset:
Modit: @CBA_A3
Resoluutio: 1920x1080
Rauta:
4790k @ 4.8 GHz
GTX 970
Keskimääräinen FPS = Testitulos / 100
1600 MHz @ 11-11-11-28
3864
4047
3976
1600 MHz @ 10-10-10-26
4266
4148
1600 MHz @ 9-9-9-24
4132
4232
4234
1866 MHz @ 11-13-13-30
4279
4320
4287
2133 MHz @ 11-13-13-30
4430
4522
4510
2400 MHz @ 11-13-14-32
4561
4567
4498
Kokonaisuudessaan korkeammilla kellotaajuuksilla vaikutti saavan paremman fps kuin matalammilla, mutta jo latenssien kiristämisellä sai huomattavan suorituskyvyn parannuksen.
- SpottedBill
- Posts: 948
- Joined: 31 Jul 2013, 16:23
- Contact:
Re: Muistien vaikutus ARMAssa
Huomasin että omat muistini olivat automaattiasetuksilla väärillä latensseilla. Korjasin muistieni tukemat latenssit UEFI:n ja sain pienen suorituskykyparannuksen. Tulokset noilla Tikan asetuksilla:
1600 MHz @ 11-11-11-28
3469
3516
1600 MHz @ 9-9-9-24
3681
3698
Minulla käytössä 2500K @ 4.6 GHz ja GTX 970.
1600 MHz @ 11-11-11-28
3469
3516
1600 MHz @ 9-9-9-24
3681
3698
Minulla käytössä 2500K @ 4.6 GHz ja GTX 970.
“I do not love the bright sword for its sharpness, nor the arrow for its swiftness, nor the warrior for his glory. I love only that which they defend.” -J.R.R. Tolkien, The Two Towers
Re: Muistien vaikutus ARMAssa
Lisätty 1600 MHz @ 9-9-9-24 testi
Re: Muistien vaikutus ARMAssa
Onko sitten parannuksessa kyse muistien nopeudesta vai väylän nopeudesta?
Re: Muistien vaikutus ARMAssa
Mitä tarkoitat? Muistien nopeus == muistien väylän nopeus.MakaZan wrote:Onko sitten parannuksessa kyse muistien nopeudesta vai väylän nopeudesta?
Re: Muistien vaikutus ARMAssa
Olen koonnut itselleni vaihtoehtoja mahdollista uutta konepakettia varten, joka näyttää jokseenkin samalta kuin tuo Tikan hankkima tuolla rautaa rajalle threadissa. viewtopic.php?f=44&t=630&start=30
Tarkoituksena hankkia juuri ddr3 2400 MHz (11 13 13 31) muistia ja kiinnostaisi tietää onko ArmA 3 pelatessa merkittävää etua 16 Gb vs. 8 Gb. Kun ei tuokaan ilmaista ole niin tällä hetkellä budjetoitu 2x4, joka tietysti jättää varaa vielä toisen samanlaisen hankkimiseen myöhemmin jos tarpeen. Toki jos pelin lisäksi pyörittää paljon muita ohjelmia samaan aikaan // screen capture on 16 varmaan eduksi, mutta onko pelkän pelin tapauksessa? Luultavasti ei mutta kysytään nyt kuitenkin.
Tarkoituksena hankkia juuri ddr3 2400 MHz (11 13 13 31) muistia ja kiinnostaisi tietää onko ArmA 3 pelatessa merkittävää etua 16 Gb vs. 8 Gb. Kun ei tuokaan ilmaista ole niin tällä hetkellä budjetoitu 2x4, joka tietysti jättää varaa vielä toisen samanlaisen hankkimiseen myöhemmin jos tarpeen. Toki jos pelin lisäksi pyörittää paljon muita ohjelmia samaan aikaan // screen capture on 16 varmaan eduksi, mutta onko pelkän pelin tapauksessa? Luultavasti ei mutta kysytään nyt kuitenkin.
Re: Muistien vaikutus ARMAssa
Ei ole Armassa mitään merkitystä onko 4, 8 tai 16 gigaa. Mikäli on 100 chrome tabia auki saa 16 gigaakin muistia kulumaan varsin helposti.Bargo wrote:Olen koonnut itselleni vaihtoehtoja mahdollista uutta konepakettia varten, joka näyttää jokseenkin samalta kuin tuo Tikan hankkima tuolla rautaa rajalle threadissa. viewtopic.php?f=44&t=630&start=30
Tarkoituksena hankkia juuri ddr3 2400 MHz (11 13 13 31) muistia ja kiinnostaisi tietää onko ArmA 3 pelatessa merkittävää etua 16 Gb vs. 8 Gb. Kun ei tuokaan ilmaista ole niin tällä hetkellä budjetoitu 2x4, joka tietysti jättää varaa vielä toisen samanlaisen hankkimiseen myöhemmin jos tarpeen. Toki jos pelin lisäksi pyörittää paljon muita ohjelmia samaan aikaan // screen capture on 16 varmaan eduksi, mutta onko pelkän pelin tapauksessa? Luultavasti ei mutta kysytään nyt kuitenkin.
Re: Muistien vaikutus ARMAssa
3930K@3.8 GHz ja GTX 970 + Win 10
1600 MHz @ 9-9-9-24
3067
3211
3104
1866 MHz @ 11-13-13-30
3188
3069
3111
2133 MHz @ 11-13-13-30
3255
3284
3249
2400 MHz @ 11-13-13-30
3382
3377
3310
--------------------------------------------
3930K@4.4 GHz ja GTX 970 + Win 10
1600 MHz @ 9-9-9-24
3567
3565
3587
1866 MHz @ 11-13-13-30
3555
3596
3539
2133 MHz @ 11-13-13-30
3618
3710
3693
2400 MHz @ 11-13-13-30
3803
3838
3836
--------------------------------------------
3930K@4.8 GHz ja GTX 970 + Win 10
1600 MHz @ 9-9-9-24
3824
3772
3858
1866 MHz @ 11-13-13-30
3726
3817
3716
2133 MHz @ 11-13-13-30
3932
4023
4003
2400 MHz @ 11-13-13-30
3966
4021
4025
--------------------------------------------
Parhaimmillaan 7% ero kun vertaa 2400MHz -> 1600 MHz ja 1866 MHz näillä ajoituksilla.
Sitten kun kelloitetaan muistit 1600MHz->2400Mhz ja prossu 3.8GHz-> 4.8GHz niin tulee jo 28% parempaa tulosta.
Tikan tulokseen verrattuna (4.8GHz ja 2133) 3930K on 13% hitaampi kuin 4790K.
Olis mukava nähdä minkälaista tulosta saa DDR4 ja 6700K.
1600 MHz @ 9-9-9-24
3067
3211
3104
1866 MHz @ 11-13-13-30
3188
3069
3111
2133 MHz @ 11-13-13-30
3255
3284
3249
2400 MHz @ 11-13-13-30
3382
3377
3310
--------------------------------------------
3930K@4.4 GHz ja GTX 970 + Win 10
1600 MHz @ 9-9-9-24
3567
3565
3587
1866 MHz @ 11-13-13-30
3555
3596
3539
2133 MHz @ 11-13-13-30
3618
3710
3693
2400 MHz @ 11-13-13-30
3803
3838
3836
--------------------------------------------
3930K@4.8 GHz ja GTX 970 + Win 10
1600 MHz @ 9-9-9-24
3824
3772
3858
1866 MHz @ 11-13-13-30
3726
3817
3716
2133 MHz @ 11-13-13-30
3932
4023
4003
2400 MHz @ 11-13-13-30
3966
4021
4025
--------------------------------------------
Parhaimmillaan 7% ero kun vertaa 2400MHz -> 1600 MHz ja 1866 MHz näillä ajoituksilla.
Sitten kun kelloitetaan muistit 1600MHz->2400Mhz ja prossu 3.8GHz-> 4.8GHz niin tulee jo 28% parempaa tulosta.
Tikan tulokseen verrattuna (4.8GHz ja 2133) 3930K on 13% hitaampi kuin 4790K.
Olis mukava nähdä minkälaista tulosta saa DDR4 ja 6700K.
Last edited by Wille on 27 Feb 2016, 12:51, edited 3 times in total.
RIVE | 3930K + H100i | 16 GB RAM | GTX 970 | 840 PRO 256 GB | AX850 | Win 10 Pro | Acer XB271HU
Re: Muistien vaikutus ARMAssa
Aihetta hyvinkin läheisesti sivuava video:
https://www.youtube.com/watch?v=frNjT5R5XI4
Ja threadi josta aiheesta keskustelua:
http://www.overclock.net/t/1592018/digi ... e-i5-2500k
Olin itse yllättynyt parempien muistien vaikutuksesta pelien "tasaisuuteen", pitäisi ilmeisesti tekohengityksen nimissä ostaa uudet kammat ja katsoa miten paljon saisi i5-2500K:stani irti tehoja...
Terveisin nimimerkillä nössö kellottaja.
https://www.youtube.com/watch?v=frNjT5R5XI4
Ja threadi josta aiheesta keskustelua:
http://www.overclock.net/t/1592018/digi ... e-i5-2500k
Olin itse yllättynyt parempien muistien vaikutuksesta pelien "tasaisuuteen", pitäisi ilmeisesti tekohengityksen nimissä ostaa uudet kammat ja katsoa miten paljon saisi i5-2500K:stani irti tehoja...
Terveisin nimimerkillä nössö kellottaja.
"AFI on syy alkoholismiini..."
- Scottz
- Scottz
- Tuntematon
- Posts: 2291
- Joined: 19 May 2015, 15:29
- Location: Valkeakoski
- Contact:
Re: Muistien vaikutus ARMAssa
Laitan nyt tänne kun liitty arman suorituskykyyn jne
http://wiki.day0.com.au/ArmA_3_Performa ... ings_Guide
http://wiki.day0.com.au/ArmA_3_Performa ... ings_Guide