Tulenjohto

User avatar
Makela
Posts: 899
Joined: 29 Sep 2013, 11:37

Tulenjohto

Postby Makela » 17 Oct 2013, 16:00

Olen ilokseni havainnut pientä kasvua epäsuoran tulen välineitten käytössä tehtävissä viime aikoina. On tullut myös pelattua tulenjohtajana pariin otteeseen, ja sitä kautta tullut havaittua yksi iso puute: tulenjohtajan varustuksen surullisen surkea taso. Kaikissa tehtävissä, joissa hommaa olen hoitanut, on tulenjohtajalla vain pelkkä reppuradio, eikä mitään tehtävän tehokkaan hoitamisen vaatimia varusteita. Ajattelinkin siis omien kokemusteni perusteella laittaa tähän nyt pikku listan, joka auttaisi valtavasti tulenjohdon hommien tehokasta hoitamista:

- Map tools (voi antaa tarkkoja kohde kordinaatteja ja korjattua tulta).
- Kiikarit/Vektor/soflam (TARVIIKO SELITTÄÄ!?)
- DAGR (Vektorin kanssa, DAGR voi antaa suoraan tarkat kohde koordinaatit ja siten nopeuttaa hommien hoitoa. Ei tosin ole välttämätön.).

Realistisuuden nimissä toivoisin tehtävien tekijöiden tajuavan, että oikeassa maailmassakin tulenjohdolla on perkeleellinen kasa välineitä joilla tulta ohjaillaan oikeisiin paikkoihin.

- Mäkelä
Tiedän, siinä viestissä on kirjoitusvirheitä! Mitäs sitten!?
User avatar
YIT_Bandit
Posts: 52
Joined: 28 Aug 2013, 20:02

Re: Tulenjohto

Postby YIT_Bandit » 17 Oct 2013, 21:35

Eilisen AS90 - sekoilun (ja pikakoulutuksen antamisen toiselle tykkimiehistölle) ja jo aikaisemmin keskustelimme pitäisikö antaa alustava epävirallinen tykistökoulutus niin tehtäväntekijöille kuin muille innokkaille, jotka tykistön ja tulenjohdon salat haluaisivat oppia.

Jos tälläiseen löytyy edes vähän kiinnostuneita, niin vaikka YIT voi järjestää koulutustilaisuuden kun jonkinverran on tullut ArmA-aikoina noiden kanssa leikittyä (alustavasti vaikka M119 + Vector & DAGR peruskoulutuksena).

(Kivoimpia on toki taskulaskin + sijainti + kompassi + arviointi + etäisyystaulukko - leikit)

http://ra.velmet.org/distribution/balli ... hp?lang=en
- M119 kortti ja

http://www.youtube.com/watch?v=Dh69tDhGblw
- Toimintaesimerkki :D
People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people
Audi, vide, tace, si vis vivere in pace
In Soviet Russia, Government Criticizes You!
User avatar
Makela
Posts: 899
Joined: 29 Sep 2013, 11:37

Re: Tulenjohto

Postby Makela » 18 Oct 2013, 01:25

Itsehän olen tässä jo jonkin aikaa hiljaa toivonut, että saataisiin hyökkäys missioihin edes jokunen heitinputki mukaan. Raskaampi tykistö olisi vaan boonusta. Se on hiton mahtavaa kun saa semmosen pienen kylän katoamaan heitin/tykistö tuleen, ennen joukkoeen hyökkäystä... eritoten jos sen on itse saanut ohjattua sinne.

Tosin viedeolla nähty PIKATULI, on ACEssa mahdotonta, (paitsi heittimellä) koska aseen lataaminen on hidasta kun perkele. Paladineilla ammuttaessa tuli oli korkeintaan hidasta HÄIRINTÄ tulta, eikä lähimaillakaan kunnon keskitystä - tämä johtunee kyllä vain purkien lukumäärästä, mutta silti. FDF missioissa edes kolmi putkinen heittimistö + 1 tulenjohtaja slotti oikeilla välineillä, toisi huomattavan realistisen aspektin jääkäri joukkoeen hyökkäys toimintaa kuvaaviin cooppeihin. Nykyään kun on jokaiselle joukkoeelle alistettu 3 heitintä ja tulenjohto partio. Omasta mielestäni olisi hiton kivaa saada lisää aselajeja mukaan missioihin, osaavilla miehistöillä.
Tiedän, siinä viestissä on kirjoitusvirheitä! Mitäs sitten!?
User avatar
YIT_Bandit
Posts: 52
Joined: 28 Aug 2013, 20:02

Re: Tulenjohto

Postby YIT_Bandit » 18 Oct 2013, 11:33

Kai se pikatulikin onnistuu M119llä, pitää vaan olla murkulat valmisteltuna riviin ja osaava ampuja ja pari lataajaa - sitäkin voisi joskus kokeilla mikä on realistinen laukausta minuutissa.

Paladineilla hommaa hidasti huomattavasti se, että tietokone laskee vain yhden ja ainoan mahdollisen lentoradan kohteeseen, joka vaatii juuri oikean latauksen. Jos putkessa on väärä lataus > latauksen poisto > uuden latauksen valinta > lataaminen > ampuminen. M119 laskuri mahdollistaa kohteeseen osumisen monelle eri lataukselle, joten murkuloita voi olla prepattuna valmiina.
People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people
Audi, vide, tace, si vis vivere in pace
In Soviet Russia, Government Criticizes You!
User avatar
Makela
Posts: 899
Joined: 29 Sep 2013, 11:37

Re: Tulenjohto

Postby Makela » 18 Oct 2013, 12:40

Muutenkin tuo paladin voisi päästä vähän oikeuksiinsa, jos putkeen ladattais rypäle ammuksia :twisted:
Tiedän, siinä viestissä on kirjoitusvirheitä! Mitäs sitten!?
User avatar
JP-9000
Posts: 464
Joined: 08 Aug 2013, 10:51

Re: Tulenjohto

Postby JP-9000 » 18 Oct 2013, 15:37

Siinä täysin kujalla olleessa Paladinissa olleena ja ajoittaisena tehtäväntekijänä olisin kyllä ehdottomasti kiinnostunut noiden tykkien ja kranaatinheitinten toiminnan paremmasta opettelusta (ja olisi muutenkin siistiä jos niitä käytettäisiin useammin tehtävissä). Eihän tuo nyt loppujen lopuksi mitenkään tavattoman vaikeaa ollut, mutta tosiaan kun en ollut ikinä noilla ACE:n vehkeillä aiemmin ampunut niin tuli koko ajan kämmäiltyä jotain pientä (runkosuunta, sytytinaika savuille jne).

ps. En tosiaan slotatessani tajunnut, että kyseessä oli SPG kun ei noi brittien vehkeet kovin tuttuja ole. Siinä vaiheessa kun kävi ilmi, että kyseessä ei olekaan perusvaunu, muistelin, että kyllähän sitä ACEssakin taitaa arty computer toimia, eli ei mitään hätää. Tahalteni en siis slotannut rooliin joka ei ollut hanskassa. :mrgreen:
User avatar
Makela
Posts: 899
Joined: 29 Sep 2013, 11:37

Re: Tulenjohto

Postby Makela » 19 Oct 2013, 12:52

JP-9000 wrote:Siinä täysin kujalla olleessa Paladinissa olleena ja ajoittaisena tehtäväntekijänä olisin kyllä ehdottomasti kiinnostunut noiden tykkien ja kranaatinheitinten toiminnan paremmasta opettelusta (ja olisi muutenkin siistiä jos niitä käytettäisiin useammin tehtävissä). Eihän tuo nyt loppujen lopuksi mitenkään tavattoman vaikeaa ollut, mutta tosiaan kun en ollut ikinä noilla ACE:n vehkeillä aiemmin ampunut niin tuli koko ajan kämmäiltyä jotain pientä (runkosuunta, sytytinaika savuille jne).

ps. En tosiaan slotatessani tajunnut, että kyseessä oli SPG kun ei noi brittien vehkeet kovin tuttuja ole. Siinä vaiheessa kun kävi ilmi, että kyseessä ei olekaan perusvaunu, muistelin, että kyllähän sitä ACEssakin taitaa arty computer toimia, eli ei mitään hätää. Tahalteni en siis slotannut rooliin joka ei ollut hanskassa. :mrgreen:


Eipä tuossa mitää, saatiin sitä moraalia nostattavaa epäsuoraa kenttään ihan kivasti silti.
Tiedän, siinä viestissä on kirjoitusvirheitä! Mitäs sitten!?
TugeX
Posts: 293
Joined: 26 Jul 2013, 18:49

Re: Tulenjohto

Postby TugeX » 19 Oct 2013, 19:21

Ainakin omissa tehtävissäni kaikilta tulituen toimintaan osallistuvilta löytyy kaikki mahdolliset tarvittavat vehkeet homman suorittamiseen.

Toisaalta pidän ajatusta 1-2 tulitukiassetista tehtävissä typeränä, koska se ei ole tulitukea vaan sunnuntaiammuskelua.
Kevyillä kannettavilla heittimillä pitäisin miniminä 2 putkea (joukkueen mukana heitinryhmä 4-6 slottia), kaikilla muilla vehkeillä minimissään 3 putkea, jolloin sillä tuella pystytään oikeasti johonkin vaikuttamaan.

Tehtävässä jalkaväkipaikkoja vaaditaan yli 30 että homma toimii. Jos samassa tehtävässä on muita tulitukielementtejä (pilotit, vaunut jne.), syövät ne epäruoran tulen slotit ja tarpeen pois. Tarkennuksena piloteilla tarkoitan lentokoneita ja tst-hekoja.
User avatar
Makela
Posts: 899
Joined: 29 Sep 2013, 11:37

Re: Tulenjohto

Postby Makela » 20 Oct 2013, 13:28

Sehän on tässä myös iso ongelma, että coopeissa on useimmiten niitä tulivoimaisia vehkeitä niin paljon, ettei heittimillä ole oikein mitään virkaa. Jotta se 3 putkinen heitin ryhmä olisi mitenkään hyödyllinen, pitäisi sen olla melkein ainut tai ainakin tehokkain tulivoiman kasvattaja. Se miten tälläinen saataisiin toteutettua ilman, että tehtävän viihdearvo laskee, varmaankin vaatisi epäsuoran agressiivista käyttöä, runsasta ammuttamista ja motivoitunutta/hommasta kiinnostunutta porukkaa. Onko heitä olemassa tällä hetkellä?
Tiedän, siinä viestissä on kirjoitusvirheitä! Mitäs sitten!?
User avatar
JP-9000
Posts: 464
Joined: 08 Aug 2013, 10:51

Re: Tulenjohto

Postby JP-9000 » 23 Oct 2013, 11:58

Pelaajamäärää en sinänsä näe ongelmana kun kyllähän noissa viikkopeleissä usein on nähty 30 ja ylikin pelaajia. Helpostikin voisin kuvitella tekeväni tehtävän missä on vaikka nelihenkinen krh-ryhmä kolmella putkella (+auto jolla voi liikutella putkia ja murkuloita) ja loput slotit sitten perusjalkaväkeä. Vastapuolelle sitten hyvin asemoitunutta vihollista, eli hyökkäys pitäisi aina aloittaa epäsuoralla tulella jne. Voisi itseasiassa olla ihan siistikin tehtävä. Ongelmaksi nousee vaan lähinnä se, että sitten jos ei lyödykään sitä asiansa osaavaa heitinmiehistöä, tehtävä ei välttämättä toimi ollenkaan. Siksipä olisikin kiva jos näitä AFIn koulutusiltamia käytettäisiin tällaisten vähän monimutkaisempien juttujen opetteluun, jotta olisi sitten jatkossa tehtävissä käytettävissä asiansa osaavia epäsuoran tulen (ja muiden juttujen) erikoismiehiä.

Return to “Palaute”



Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests