Arma 3 Viikkopelit Keskiviikko 20.01.2016

User avatar
KuiK
Posts: 68
Joined: 09 Jun 2015, 13:38

Re: Arma 3 Viikkopelit 20.01.2016

Post by KuiK »

Toimin B joukkueen FAC:na ekassa tehtävässä ja omalta näkemykseltäni homma toimi hyvin A10 suhteen. taisi olla yksi lasetus kun A10 ei saannut lukkoa ja yksi pommi taisi mennä oman mokan takia vituilleen kun siirsin laseria ja yritin seurata kohdetta, mutta ei kumminkaan omien niskaan onneksi.
Image
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: Arma 3 Viikkopelit 20.01.2016

Post by Castor »

JoneKone wrote:
Nummi wrote: Ei se, että tehtävä ei pysty mekaanisesti rankaisemaan sääntörikkeestä tarkoita, ettei kaikkien hyvän mielen vuoksi voisi niitä sääntöjä silti noudattaa.
Mielestäni tehtävissä pitäisi pyrkiä siihen, että sää, maasto, kalusto ja yleinen tasapaino asettaa rajoitukset tehtävän toteutukselle. Tottakai on yleisiä sääntöjä (dayz jne.) ja aluetta sekä lähestymisuuntia pitää hieman rajoittaa, mutta sen jälkeen se pitäisi olla pelaajien taidoista ja osaamisesta kiinni miten tehtävä toteutetaan. Tai ainakin sitten jos sääntöjä tehtävään kirjoittaa, niin niiden ei pitäisi mielellään olla vastaan perustaktista ajattelua (saa vain hyökätä aukean yli, pitää kulkea vain tien urassa jopa tulen alla, lentokoneet ei saa lentää eikä ampua). Herrasmies-sääntöihin on hyvä vedota, mutta kun johtajat eivät ole slottingin jälkeen enää millään tavalla yhteydessä toisiinsa niin se on hieman vaikeata edes sopia siitä, että vedetään tää nyt tälleen tällä kertaa, jolloin käy juuri näin, että toinen olettaa että toinen pelaa tietyllä tavalla. Siksi tehtävä itsessään pitää mahdollisimman pitkälle antaa rajoitteet pelaajille toimia.

Niin ja siis, tehtäväntekijätkin on ihimisiä kai myös joten aina ei ole kaikille se täydellinen tehtävä tarjolla. Ja jos nuppia alkaa kiristämään oikein huolella niin sitten kannattaa tosiaan taukoa pitää... :)

- noin se nyt yleensä onkin, tuntemattoman tehtävässä se mielenkiintoinen osuus oli että blufor voi pelata reagoimalla viholliseen, ei ennakoimalla. Yleisestikin mitä just sanoit on vain yksi tapa tehdä tehtäviä. Emme tule IKINÄ pelaamaan oikeita kolonna tehtäviä jos tehtäväntekijöiltä leikataan kädet poikki tolla lailla.

- eli suomeks ei ole kyse mistään taktiikasta vaan pakosta jotta tollainen tehtävä on toimiva meidän peleissä, voimasuhteet pitää vain rakentaa sopiviksi (ratio 3:1, jne) kolonna joukon toiminta siten perustuu reagointiin eikä keulimiseen, niin kuin sanoin jo.

Sääntönä tollaseen: kolonnan pysyttävä tiellä, kolonna saa jahdata/hyökätä tieltä pois jos vihollinen on havaittu. (Ei täydellinen mutta ehkä tää vielä tästä)
Kortonki
Posts: 94
Joined: 12 Aug 2015, 16:42

Re: Arma 3 Viikkopelit 20.01.2016

Post by Kortonki »

Castor wrote:
JoneKone wrote: Mielestäni tehtävissä pitäisi pyrkiä siihen, että sää, maasto, kalusto ja yleinen tasapaino asettaa rajoitukset tehtävän toteutukselle. Tottakai on yleisiä sääntöjä (dayz jne.) ja aluetta sekä lähestymisuuntia pitää hieman rajoittaa, mutta sen jälkeen se pitäisi olla pelaajien taidoista ja osaamisesta kiinni miten tehtävä toteutetaan. Tai ainakin sitten jos sääntöjä tehtävään kirjoittaa, niin niiden ei pitäisi mielellään olla vastaan perustaktista ajattelua (saa vain hyökätä aukean yli, pitää kulkea vain tien urassa jopa tulen alla, lentokoneet ei saa lentää eikä ampua). Herrasmies-sääntöihin on hyvä vedota, mutta kun johtajat eivät ole slottingin jälkeen enää millään tavalla yhteydessä toisiinsa niin se on hieman vaikeata edes sopia siitä, että vedetään tää nyt tälleen tällä kertaa, jolloin käy juuri näin, että toinen olettaa että toinen pelaa tietyllä tavalla. Siksi tehtävä itsessään pitää mahdollisimman pitkälle antaa rajoitteet pelaajille toimia.

Niin ja siis, tehtäväntekijätkin on ihimisiä kai myös joten aina ei ole kaikille se täydellinen tehtävä tarjolla. Ja jos nuppia alkaa kiristämään oikein huolella niin sitten kannattaa tosiaan taukoa pitää... :)

- noin se nyt yleensä onkin, tuntemattoman tehtävässä se mielenkiintoinen osuus oli että blufor voi pelata reagoimalla viholliseen, ei ennakoimalla. Yleisestikin mitä just sanoit on vain yksi tapa tehdä tehtäviä. Emme tule IKINÄ pelaamaan oikeita kolonna tehtäviä jos tehtäväntekijöiltä leikataan kädet poikki tolla lailla.

- eli suomeks ei ole kyse mistään taktiikasta vaan pakosta jotta tollainen tehtävä on toimiva meidän peleissä, voimasuhteet pitää vain rakentaa sopiviksi (ratio 3:1, jne) kolonna joukon toiminta siten perustuu reagointiin eikä keulimiseen, niin kuin sanoin jo.

Sääntönä tollaseen: kolonnan pysyttävä tiellä, kolonna saa jahdata/hyökätä tieltä pois jos vihollinen on havaittu. (Ei täydellinen mutta ehkä tää vielä tästä)
Tehtävän toteutustapaa ei saisi liikaa rajoittaa tehtäväntekijöiden toimesta. Ei arman tarvitse mitään putkijuoksua olla.

Ehkäpä noissa kolonnatehtäviin voisi laittaa tiukahkot aikarajat, milloin määränpäähän pitää päästä. Muuten olisi vapaat kädet toteuttaa A -> B siirtyminen. Aikaraja pakottaisi ajamaan tiellä kohtuullista vauhtia, eikä olisi aikaa kääntää jokaista kiveä matkan varrella väijytyksen varalta tai tiedustella/putsailla maastoa etukäteen.

Vaikkapa 10km siirtymä aikaa 30 min. Ehkäpä minor victory jos onnistutaan alle tunnissa. Näitä voisi säätää.

Vaaranpaikoissa kerkeäsi tiedustella alueet, mutta suuremman osan ajasta kolonnan olisi vain ajettava "sokkona" eteenpäin jolloin vastapuolen väijyillä olisi oikeasti tehoa. Ratiota luultavasti reippaasti kolonnan puolelle kuten castor tossa mainitsikin, vastapuolella olisi kuitenkin yllätysmomentti puolellaan.
User avatar
Cpl Honkonen
Posts: 657
Joined: 01 Aug 2015, 14:39
Location: Iisalmi

Re: Arma 3 Viikkopelit 20.01.2016

Post by Cpl Honkonen »

Mummielestä tollaset kolonnatehtävät on aika kertakäyttökamaa ellei siinä vaihdu se reitti. Nyt blufor osasis odottaa ensimmäistä kontaktia siinä ekassa kylässä koska siinä se oli vimeksi. Toinen alue se kolmiotiehaarapaikka SW kartalla ja loput siitä eteenpäin jotka ei ollut kuolleita.

Altiksen tehtävästä ei paljoa sanottavaa, olin insujen komentopaikkaryhmän lääkintämies joka discosi ja menin pleastamaan cortezia aj takkua, kummatkin kuoli koska siihen viholliseen ei saanu vaikutettua, syynä mahtava äfpeeäs ja moni muu. Tää pätkä ei liity okeestaan mihinkään.

Se on vaan jonkintasonen tosiasia että arma finland ei tuu toimimaan turhan hienosti koska slottaus on tyyliä nopein käsi voittaa. Jos tulenjohtajana toimii sellaen joka ei oikeesti tiedä miten tulta johtetaan ja tykillä/kooärhoolla/rakhlla ampuu sellanen joka ei osaa plus heitetää vielä tää radiohässäkkä ja muut niskaan nin ei ihme että omia kuolee ja homma ei toimi.

Se että haluanko arma finlandistayhteisön jossa slottaus on tyyliä mitä olit intissä, en oikeestaan. Tämä kun on avoin yhteisö, ei sellanen milsim.
Combat Camera
Jos meitsi sanoo jotain siitä ei saa selvää ja jos siitä sais selvää kannattaa olla vähän pelisilmää sen selvän suhteen
User avatar
Nummi
Posts: 1589
Joined: 26 Nov 2013, 01:52
Location: Stadi

Re: Arma 3 Viikkopelit 20.01.2016

Post by Nummi »

Pitäisiköhän kolonnatehtävien olla pienemmälle pelaajamäärälle 30+, jotta porukka oikeasti haluaisi pelata sen kolonnahenkisesti, ja mielummin COOP kuin TVT? TVT:ssä pelaajat tuntuvat aiheuttavan vähän liikaa muuttujia ja jos ollaan todenmukaisia, ei se kolonnatehtävä ole kaikille kauhean hauskaa pelattavaa.

Ehkä AI jonka komentaja on High Commandiä käyttävä pelaaja tai muutama Zeus.'


e: Minullakin olisi kuitenkin palava halu päästä kokemaan tällaisia pelejä myös AFI:ssa.
Furean wrote:Pitää muistaa, että ruotsalaisethan pani melkein koko Suomen kansaa.
ruoste wrote:Dataa on saatava.
User avatar
Castor
Posts: 1448
Joined: 01 Aug 2013, 13:51
Location: Hämeenlinna

Re: Arma 3 Viikkopelit 20.01.2016

Post by Castor »

Kortonki wrote:...
Kuten jo mainittu, suurin osa tehtävistä on "vapaita" tavalla tai toisella, rajoittamiset ei ole mikään ongelma, saattaa jopa luoda mielenkiintoisempaa pelaamista kun ei aina yritetä sitä superkoukkua rajaa hipoen.

Kuten jo sanottu vapaiden käsien antaminen on yksi tapa suorittaa toi, vaihtoehtoja on useita, vapaus ei ole aina hyvästä.

Nummi on osaltaan erittäin oikeassa, en silti heittäisi kokonaista "gamemodea" tvtn kannalta roskakoppaan.
IsaiahCortez
Posts: 340
Joined: 29 Jul 2013, 00:09
Location: Keskimmäinen sormi

Re: Arma 3 Viikkopelit 20.01.2016

Post by IsaiahCortez »

Tähän kolonna hommaan kommentoidakseni. Takistanilla oli se yks tehtävä jossa piti saada 2 vippiä teitä myöten lentokentälle. Kartta alue oli järkyttävän iso ja JJ:llä täysi vapaus suunnitella mitä kautta menee ja induja liian vähän. VIP osasto vain körötteli tietä pitkin etelästä ja ei saanut mitään kontaktia. Liian iso alue ja johtajan päätäntävalta tehtävään ei aina toimi siten että tehtävä olisi mukava ja hauska pelata.
“If you don’t have enough artillery, quit.”
– General Richard Cavasos
"Kylmä, nälkä ja väsymys ovat siviilin harhaluuloja, sotilas tuntee puutetta ainoastaan ampumatarvikkeista."
User avatar
JoneKone
Posts: 2502
Joined: 30 Jun 2014, 14:34
Location: Helsinki

Re: Arma 3 Viikkopelit 20.01.2016

Post by JoneKone »

IsaiahCortez wrote:Tähän kolonna hommaan kommentoidakseni. Takistanilla oli se yks tehtävä jossa piti saada 2 vippiä teitä myöten lentokentälle. Kartta alue oli järkyttävän iso ja JJ:llä täysi vapaus suunnitella mitä kautta menee ja induja liian vähän. VIP osasto vain körötteli tietä pitkin etelästä ja ei saanut mitään kontaktia. Liian iso alue ja johtajan päätäntävalta tehtävään ei aina toimi siten että tehtävä olisi mukava ja hauska pelata.
Lienee taas tehtäväsuunnitteluvika. Itse olisin tohon laittanut insuille MI-8 ilmatiedustelua varten. :)
"Vihollisen paras ase on oma krh" - Acidizer
menos
Posts: 9
Joined: 03 Oct 2015, 19:04

Re: Arma 3 Viikkopelit 20.01.2016

Post by menos »

Bummeri wrote:Oli hauskat pelit vaikka ekassa tehtävässä vastustikin.
2. Tehtävän ruoste pelasi juuri niinkuin tuollainen tehtävä tuleekin pelata. Lauotaan väijytykset ennen kuin väijyttäjä saa tehtyä omatoimisen tulen avauksen, ja tuodaan tavarat perästä uraa myöten. Sellainen tehtävä jossa säänöissä lukee että ei saa poistua millään osaston osalla tieltä on mielestäni epäkelpo pelattavaksi, ja onneksi tämä ei sellainen ollut. Menokselle sanoisin, että heti huomatessasi että sinun väijytyspaikat eivät tule toimimaan, olisit vaikkapa piilottanut sivustoille sinkopartioita ja iedi ukkoja joiden tehtävä on tuhota ne banaanirekat eikä mitään muuta. Edes yksi piilossa säilynyt sinkopartio olisi aiheuttanut suuria ongelmia sille banaanisaattueelle, joka joutui odottelemaan jatkuvasti.
Indujen tehdävänä oli tuhota kolonna ei kaapata tai tuhota nimenomaisesti rekkoja tai yrittää kaapana niitä. Toisekseen täällä on puhuttu, että eivät rekat poistuneet tieltä. Ainakaan indujen briffissä ei ollut mainintaa tälläisestä säännöstä vaan koko Blueforin on seurattava sinisillä palloilla merkattua reittiä. En sitten tiedä, mitä vastapuolen brieffissä on lukenut.

Induilla oli yhteensä neljä RPG -miestä(kolme ammusta kullakin) ja 4 IED -taistelijaa. Blueforilla oli puolen tusinaa aseistettua hummeria, kolme tykillä varustettua rekkaa sekä kaksi abrahamssia. Eiköhän tuosta voisi jo päätellä, että blueforilla on selkeä ylivoima varsinkin, kun ratio oli about 1:1? Jo tämän perusteella voisin väittää, että kolonnassa liikkuminen olisi ihan hyvin perusteltua.

Itselläni on monta helvetin hienoa moovia mielessä, mutta tämä koska Abrahamssit ottivat korkeat kohdat haltuun, ei joukoilla ollut mahdollista enää liikkua minnekkään, kiertää selustaan tai tehdä mitään muutakaan sellaista, joka olisi lisännyt mm. normi rivipelaajan pelikokemusta. Poukkoilu tien ulkopuolella aiheutti siten myös sen, että blueforin loppupäällä oli helvetin tylsää. Toisekseen, tien ulkopuolella ajaminen aiheutti myös sen, että 4 isolla IED:n vaikutus ei teoriassakaan voi kohdistua taistelupanssarivaunuihin, jolloin jäljelle jää yht. 8 kpl rpg:n kutia jaettuna kahdelle tankille. Muistaakseni tuo abrahams tarvitsee 3-4 kutia(+ ohimenevät), tuhoutumiseen ja hyvällä tuurilla 2 perseeseen. Ja ainahan takkeja voi korjailla...

Arvostelut siitä, että väijytys paikat olisivat olleet, jotenkin huonoja voi jättää omaan arvoonsa. Laadin suunnitelmani, sen perusteella, että sääntöjä tulkittaisiin herrasmiesmäisellä otteella, ei voiton hakuisesti ja rankasti soveltaen(lue: kusipäisesti). Nuo paikat olivat hyvät, siihen saakka kunnes, bluefor käytti heille annettuja assetteja kyseenalaisella tavalla. Tuon maasto on erinomaista, koska siellä ei ole kiinne pisteitä, josta vihollinen voisi olettaa hyökkäyksen tulevan, vaan pelko on perseessä, kun ei tiedä koska alkaa kupari-lyijy -seosta lentämään. -> positiivinen vaikutus pelikokemukseen. Lisäksi maastossa on paljon puskia ja kiviä, joista saa suojaa, unohtamatta koukkaus mahdollisuuksia

Mielestäni blueforin voiton hakuinen tarktiikkaa aiheutti monelle negatiivisen pelikokemuksen. Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, pidän voittoa tärkeämpänä hyvää pelikokemusta, myös vastapuolelle. Blueforin taktiikka oli toisekseen aivan liian hidas viikkopeleihin. Matka ei ole ollenkaan liian pitkä, blueforin eteneminen oli vain käsittämättöhän hidasta, myöskään assetit eivät anna tukea tälle hidastelulle, kerta blueforilla oli ylivertainen tuliylivoima. Viime kerralla, tankkeja ei ollut ja bluefor meni kokonaisuudessa tiedäpitkin, kuten sääntöjä herrasmiesmäisesti saattoi olettaa. Silti matsi oli todella tasaväkinen ja pelikokemus oli hyvä, ehkä yksi parhaimmista AFI -peleissä.

Blueforin taktiikka olisi hyvin toteutettavissa myös niin, että pysytään tiellä, tunnustelu ja tiedustelu edessä, aktiivinen osasto ja passiiviinen osasto ja silti olisi erinomaiset mahdollisuudet suorittaa annettu tehtävä edelleen, kun otetaan huomioon paljonko Bluedorilla oli kalustoa.

Tässä yhteisössä painotetaan hyvin paljon immersion toteutumista. Tiukkaa keskustelua mm. siitä, mitkä varusteet ovat oikeat ja tästä tehdään usein iso puheen aihe ja hiukankin vääränlaisista asseteista ym. alkaa valitus. Miten sitten immersio itse pelissä? Olen sitä mieltä, että myös johtajilla on oma roolinsa tässä. Tuskinpa oikeassa elämässä saattue ajelee pitkin mantuja ja vyöryttelee taloja, joiden ohi ollaan muuten vaan menossa.

Ja edelleenkin, miten ihmeessä "tietä pitkin" voidaan tulkita siten, miten se tulkittiin? Oikeasti?!

Edelleen, pitääkö tästä yhteisöstä tehdä kankea, sääntöjen täyttämä viidakko rangaistus menettelyineen vai olisiko kuitenkin paljon fiksumpaa toimia kaikissa tilanteissa herrrasmiesmäisesti ja muita pelaajia kunnioittavasti, oli rooli mitkä tahansa? Kysyn vain.
User avatar
Anssi
Posts: 597
Joined: 21 Feb 2014, 19:43
Location: Vantaa

Re: Arma 3 Viikkopelit 20.01.2016

Post by Anssi »

Kolonnatehtävät eivät toimi teeveeteessä, jos kolonnalle on merkitty tietty reitti. Tälläiset kolonnatehtävät pitää muokata johonki muotoon näistä, että toimisivat:

1. COOPeiksi
2. Useampi eri reitti kohteeseen, reitit ei kuitenkaan liian kaukana toisistaan
3. Usea kohde, johon tulee viedä tavaraa.

Muuten tehtävät ovat joko sitä, että insut tuhoaa 100 - 0 US joukot (kts. AAR 2015-09-19 TVT62_Road_of_Death) tai niinkuin eilen kävi, blufor poikkeaa tieltä ja voittavat 50 - 0. Molemmissa tapauksissa häviäjälle jää paskan maku suuhun ja raivopäissä tehtävästä/säännöistä annettu palaute on ala-arvoista. Pienenä sivuhuomiona molemmat tehtävät on Tuntemattoman tekemiä :D.

Itse ehdotin Tuntemattomalle ideaa, jossa insut vievät eri kyliin tarvikkeita ja US tutkii UAV:lla insujen liikkeitä, jonka jälkeen suunnittelee iskun johonkin kohtaa huoltoreittiä.
Image[url=steam://friends/add/'.76561197962033881.']Image[/url]
http://www.twitch.tv/berillis
https://www.youtube.com/user/TheBerillis
Locked